uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1 ("rozporządzenie (UE) 2018/1725"), w szczególności jego art. 25,
uwzględniając Rozporządzenie Rady (UE) 2021/2085 z dnia 19 listopada 2021 r. ustanawiające wspólne przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont Europa" oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 219/2007, (UE) nr 557/2014, (UE) nr 558/2014, (UE) nr 559/2014, (UE) nr 560/2014, (UE) nr 561/2014 i (UE) nr 642/2014 2 (zwane dalej "rozporządzeniem ustanawiającym"), w szczególności Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Inteligentnych Sieci i Usług (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem SNS"),
uwzględniając wytyczne Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) dotyczące art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725 i przepisów wewnętrznych z dnia 24 czerwca 2020 r. 3 ,
po zasięgnięciu opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w dniu 13 czerwca 2023 r., zgodnie z art. 41 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725,
uwzględniając zalecenia Europejskiego Inspektora Ochrony Danych z dnia 19 czerwca 2023 r.,
po poinformowaniu pracowników Wspólnego Przedsięwzięcia SNS,
1) Jedynie akty prawne przyjęte na podstawie traktatów przewidują ograniczenie praw osób, których dane dotyczą. Jeżeli ograniczenia te nie mogą opierać się na aktach prawnych przyjętych na podstawie traktatów, rozporządzenie (UE) 2018/1725 stanowi, że w sprawach dotyczących działalności Wspólnego Przedsięwzięcia SNS ograniczenia mogą być przewidziane w wewnętrznych zasadach, w następstwie oceny konieczności i proporcjonalności takich ograniczeń.
2) Zgodnie z art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 ograniczenia w stosowaniu art. 14-22, 35 i 36, jak również art. 4 tego rozporządzenia, w zakresie, w jakim przepisy te odnoszą się do praw i obowiązków przewidzianych w art. 14-20, powinny być oparte na wewnętrznych zasadach przyjętych przez Wspólne Przedsięwzięcie SNS.
3) Wspólne Przedsięwzięcie SNS może, w ramach swojej działalności administracyjnej, prowadzić postępowania administracyjne, dyscyplinarne i czynności wstępne dotyczące potencjalnych nieprawidłowości zgłoszonych do Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), rozpatrywać sprawy związane ze zgłoszeniami przypadków naruszeń przez sygnalistów, przeprowadzać (formalne i nieformalne) procedury dotyczące nękania, rozpatrywać wewnętrzne i zewnętrzne skargi, prowadzić audyty wewnętrzne, prowadzić postępowania wyjaśniające właściwe dla europejskiego inspektora ochrony danych ("EIOD") zgodnie z art. 45 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 oraz wewnętrzne postępowania wyjaśniające dotyczące bezpieczeństwa (informatycznego) prowadzone wewnętrznie lub z udziałem podmiotów zewnętrznych (np. CERT-UE).
4) Wspólne Przedsięwzięcie SNS może również prowadzić dochodzenia w sprawie potencjalnych naruszeń przepisów bezpieczeństwa dotyczących informacji niejawnych Unii Europejskiej ("EUCI") na podstawie decyzji określającej przepisy bezpieczeństwa dotyczące ochrony EUCI, którą zamierza przyjąć.
5) W kontekście takich dochodzeń administracyjnych, audytów i postępowań Wspólne Przedsięwzięcie SNS współpracuje z innymi instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi Unii.
6) Wspólne Przedsięwzięcie SNS może współpracować z organami krajowymi państw trzecich i organizacjami międzynarodowymi, na ich wniosek lub z własnej inicjatywy.
7) Wspólne Przedsięwzięcie SNS może również podejmować współpracę z organami publicznymi państw członkowskich UE, na ich wniosek lub z własnej inicjatywy.
8) Wspólne Przedsięwzięcie SNS angażuje się w sprawy przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w przypadku gdy kieruje kwestię do Trybunału, broni podjętej przez siebie decyzji, którą zaskarżono przed Trybunałem, albo interweniuje w sprawach istotnych dla jego zadań. W tym kontekście Wspólne Przedsięwzięcie SNS może być zmuszone do zachowania poufności danych osobowych zawartych w dokumentach uzyskanych przez strony lub interwenientów.
9) Na potrzeby realizacji swoich zadań Wspólne Przedsięwzięcie SNS gromadzi i przetwarza różne kategorie danych osobowych, takich jak dane umożliwiające identyfikację, dane kontaktowe, dane zawodowe, dane administracyjne, dane pozyskane z określonych źródeł, dane pochodzące z łączności elektronicznej i dane dotyczące ruchu oraz dane związane ze sprawą, takie jak tok rozumowania, dane behawioralne, oceny, dane o zachowaniu i postępowaniu, jak również dane związane lub przekazane w związku z przedmiotem procedury lub czynności 4 .
10) Wspólne Przedsięwzięcie SNS, reprezentowane przez dyrektora wykonawczego, pełni funkcję administratora danych.
11) Dane osobowe są przechowywane w sposób bezpieczny w środowisku elektronicznym lub w formie papierowej, co zapobiega bezprawnemu dostępowi do tych danych lub przekazywaniu ich osobom, które zgodnie z przepisami nie mają dostępu do tych danych. Przetwarzane dane osobowe są przechowywane przez okres nie dłuższy niż to konieczne i właściwe dla celów, dla których są przetwarzane, określony w zawiadomieniach o ochronie danych, oświadczeniach o ochronie prywatności lub rejestrach Wspólnego Przedsięwzięcia SNS.
12) Na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1725 Wspólne Przedsięwzięcie SNS jest zatem zobowiązane do informowania osób, których dane dotyczą, o tych czynnościach przetwarzania oraz do poszanowania ich praw jako osób, których dane dotyczą.
13) Wspólne Przedsięwzięcie SNS może zostać zobowiązane do pogodzenia tych praw z celami dochodzeń administracyjnych, audytów, dochodzeń i postępowań sądowych. Może być również wymagane zapewnienie równowagi między prawami osób, których dane dotyczą, a podstawowymi prawami i wolnościami innych osób, których dane dotyczą. W tym celu zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Wspólne Przedsięwzięcie SNS ma możliwość ograniczenia, na ściśle określonych warunkach, stosowania art. 14-22, 35 i 36 rozporządzenia (UE) 2018/1725, a także jego art. 4, w zakresie, w jakim jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-20.
14) Wewnętrzne zasady powinny mieć zastosowanie do odnośnych operacji przetwarzania danych prowadzonych przed uruchomieniem procedur, o których mowa powyżej, w trakcie tych procedur oraz podczas monitorowania działań następczych podejmowanych w rezultacie wspomnianych procedur oraz przez cały okres, w którym ograniczenie obowiązuje. Powinny one również mieć zastosowanie do wszelkiej pomocy i współpracy ze strony Wspólnego Przedsięwzięcia SNS na rzecz organów krajowych i organizacji międzynarodowych, wykraczających poza prowadzone przez nie dochodzenia administracyjne.
15) W przypadkach, w których zastosowanie mają wewnętrzne zasady, Wspólne Przedsięwzięcie SNS przedstawia uzasadnienie ścisłej konieczności i proporcjonalności ograniczeń w społeczeństwie demokratycznym oraz postępuje z poszanowaniem istoty podstawowych praw i wolności.
16) W tym kontekście Wspólne Przedsięwzięcie SNS jest zobowiązane do przestrzegania - w sposób w pełni zgodny z odpowiednimi przepisami i wytycznymi - praw podstawowych osób, których dane dotyczą, podczas przeprowadzania powyższych procedur, w szczególności tych dotyczących prawa do udzielania informacji, dostępu i sprostowania danych, prawa do usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania, prawa do zawiadomienia o naruszeniu ochrony danych osobowych przysługującego osobie, której dane dotyczą, lub poufności łączności elektronicznej, zawartych w rozporządzeniu (UE) 2018/1725.
17) Wspólne Przedsięwzięcie SNS może być jednak zobowiązane do ograniczenia informacji udzielanych osobom, których dane dotyczą, i innych praw takich osób w celu zapewnienia ochrony - w szczególności - własnych postępowań wyjaśniających, postępowań wyjaśniających i postępowań innych organów publicznych, jak również praw innych osób w związku z postępowaniami wyjaśniającymi lub innymi procedurami.
18) Przy rozważaniu zastosowania ograniczenia Wspólne Przedsięwzięcie SNS porównuje zagrożenie dla praw i wolności osób, których dane dotyczą, z zagrożeniem - w szczególności - dla praw i wolności innych osób, których dane dotyczą, jak również z zagrożeniem unieważnienia skutku dochodzeń lub procedur Wspólnego Przedsięwzięcia SNS, np. ze względu na zniszczenie materiału dowodowego. Zagrożenia dla praw i wolności osób, których dane dotyczą, wiążą się przede wszystkim, choć nie wyłącznie, z zagrożeniem utraty reputacji oraz zagrożeniem dla prawa do obrony oraz prawa do bycia wysłuchanym.
19) Wspólne Przedsięwzięcie SNS może zatem ograniczyć informacje dla celów ochrony postępowania wyjaśniającego oraz ochrony praw podstawowych i wolności innych osób, których dane dotyczą.
20) W celu zagwarantowania jak największej ochrony praw i wolności osób, których dane dotyczą, oraz zgodnie z art. 44 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 należy w odpowiednim czasie skonsultować z inspektorem ochrony danych wszelkie ograniczenia, które mogą być zastosowane i zweryfikować ich zgodność z niniejszą decyzją.
21) Wspólne Przedsięwzięcie SNS powinno okresowo dokonywać przeglądu, czy warunki uzasadniające ograniczenie nadal występują, i znieść ograniczenie, gdy nie można stwierdzić ich występowania.
22) Administrator powinien poinformować inspektora ochrony danych w momencie odroczenia i podczas przeglądów.
23) Niniejszą decyzję przyjmuje się w drodze procedury pisemnej zgodnie z art. 10 regulaminu wewnętrznego Rady Zarządzającej Wspólnego Przedsięwzięcia SNS,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2511 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 18/2023 ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące ograniczenia pewnych praw osób, których dane dotyczą, w związku z przetwarzaniem danych osobowych w ramach funkcjonowania Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Inteligentnych Sieci i Usług |
Data aktu: | 11/10/2023 |
Data ogłoszenia: | 14/11/2023 |
Data wejścia w życie: | 04/12/2023 |