uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2015/1588 z dnia 13 lipca 2015 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do niektórych kategorii horyzontalnej pomocy państwa 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 1,
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa,
(1) W 2019 r. Komisja rozpoczęła ocenę funkcjonowania instrumentów sektorowych mających zastosowanie do pomocy państwa w sektorze rybołówstwa i akwakultury od czasu ich przyjęcia w latach 2014-2015, włącznie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 717/2014 2 , w celu ich zmiany lub zastąpienia na lata 2021-2027. Wyniki tej oceny wykazały, że rozporządzenie (UE) nr 717/2014 pozostaje przydatnym, wydajnym i skutecznym narzędziem 3 do celów do pomocy de minimis w sektorach rybołówstwa i akwakultury.
(2) W kontekście tej oceny oraz aby zapewnić państwom członkowskim możliwość dalszego przyznawania niewielkich kwot pomocy w oczekiwaniu, w tamtym czasie, na przyjęcie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 4 , rozporządzeniem Komisji (UE) 2020/2008 5 przedłużono okres stosowania rozporządzenia (UE) nr 717/2014 do dnia 31 grudnia 2022 r.
(3) Po konsultacjach z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa oraz w świetle uwag otrzymanych w ramach konsultacji publicznych z zainteresowanymi stronami w temacie przeglądu instrumentów mających zastosowanie do pomocy państwa w sektorze rybołówstwa i akwakultury przyjęto rozporządzenie Komisji (UE) 2022/2514 6 , którym przedłużono okres stosowania rozporządzenia (UE) nr 717/2014 do dnia 31 grudnia 2023 r., aby umożliwić Komisji sfinalizowanie stanowiska w tej sprawie oraz zapewnić państwom członkowskim możliwość dalszego przyznawania niewielkich kwot pomocy na podstawie rozporządzenia (UE) nr 717/2014.
(4) Rozporządzenie (UE) nr 717/2014 ma obecnie zastosowanie do pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom działającym w sektorze rybołówstwa i akwakultury, w tym przedsiębiorstwom zajmującym się przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury, natomiast rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 7 ma zastosowanie wyłącznie do przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych. Oznacza to, że wobec przedsiębiorstw zajmujących się przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury stosuje się ten sam indywidualny pułap, który ustanowiono rozporządzeniem (UE) nr 717/2014 dla przedsiębiorstw zajmujących się produkcją podstawową produktów rybołówstwa i akwakultury. Wobec przedsiębiorstw zajmujących się przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych stosuje się jednak wyższy pułap indywidualny określony w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 8 .
(5) Zróżnicowane traktowanie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów pochodzących z różnych łańcuchów dostaw żywności może ostatecznie doprowadzić do zakłócenia dynamiki sektora spożywczego. Ze względu na charakter działalności związanej z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rybołówstwa i akwa- kultury oraz jej podobieństwo do innych rodzajów działalności związanej z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu rozporządzenie (UE) nr 1407/2013 powinno mieć zastosowanie do przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury, jeżeli określone warunki są spełnione. Do tego celu przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu nie obejmuje ani czynności wykonywanych w gospodarstwie lub na pokładzie, niezbędnych, aby przygotować zwierzę lub roślinę do pierwszej sprzedaży, w tym cięcia, filetowania lub zamrażania, ani pierwszej sprzedaży odsprzedawcom lub przetwórcom.
(6) Należy zatem zmienić rozporządzenia (UE) nr 717/2014 i (UE) nr 1407/2013, aby umożliwić przedsiębiorstwom zajmującym się przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury korzystanie z pomocy de minimis na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1407/2013. Aby zapewnić spójność rozporządzeń de minimis, w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 360/2012 9 należy stosować to samo podejście do przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury. Na potrzeby takiego dostosowania należy również zmienić rozporządzenie (UE) nr 1408/2013.
(7) Obecnie załącznik do rozporządzenia (UE) nr 717/2014 określa maksymalne łączne kwoty pomocy de minimis, którą państwo członkowskie może przyznać wszystkim przedsiębiorstwom w dowolnym okresie trzech lat podatkowych, na podstawie art. 3 ust. 3 tego rozporządzenia. Te maksymalne łączne kwoty odpowiadają 2,5 % rocznych obrotów sektora rybołówstwa obejmujących działalność w zakresie połowów, przetwórstwa i akwakultury. W świetle niezbędnych zmian w rozporządzeniach (UE) nr 717/2014, (UE) nr 1407/2013, (UE) nr 1408/2013 i (UE) nr 360/2012 należy dostosować te maksymalne łączne kwoty, aby nie obejmowały działalności związanej z przetwarzaniem. Ponadto konieczna jest aktualizacja obrotów związanych z działalnością w zakresie połowów i akwakultury w oparciu o bardziej aktualne dane sektorowe. Przede wszystkim, maksymalne łączne kwoty należy oprzeć na trzyletniej średniej rocznego obrotu z działalności w zakresie połowu i akwakultury w każdym państwie członkowskim, wyliczonej poprzez wyłączenie wartości najwyższej i najniższej w okresie pięciu lat od 2014 r. do 2018 r. Aby zapewnić ciągłość planowania i dystrybucji pomocy de minimis na produkcję podstawową produktów rybołówstwa i akwakultury oraz wystarczający zakres pola działania we wszystkich państwach członkowskich, Komisja jest zdania, że żadne państwo członkowskie nie powinno utracić więcej niż 60 % maksymalnej łącznej kwoty określonej wcześniej w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 717/2014.
(8) Ze względu na zwiększoną potrzebę korzystania z pomocy de minimis należy zwiększyć indywidualny pułap, czyli maksymalną kwotę pomocy na jedno przedsiębiorstwo, którą określono w rozporządzeniu (UE) nr 717/2014. Z uwagi na warunki panujące w sektorze rybołówstwa i akwakultury takie zwiększenie kwoty wymaga ściślejszego monitorowania przyznawanej pomocy, w związku z czym państwa członkowskie, które zdecydują się na wprowadzenie wyższego pułapu indywidualnego, powinny być zobowiązane do prowadzenia centralnego rejestru w celu rejestrowania wszelkiej przyznanej pomocy de minimis oraz do weryfikowania, czy nie przekroczono indywidualnego pułapu lub górnego limitu krajowego.
(9) Kryteria obliczania ekwiwalentu dotacji brutto w odniesieniu do pożyczek i gwarancji, na podstawie rozporządzenia (UE) nr 717/2014, należy dostosować zgodnie z podwyższonym pułapem de minimis.
(10) Z uwagi na sytuację flot rybackich w regionach najbardziej oddalonych, o których mowa w art. 349 Traktatu, niektóre operacje nieobjęte zakresem rozporządzenia (UE) nr 717/2014 należy wyjątkowo objąć zakresem stosowania wyłącznie w odniesieniu do takich regionów najbardziej oddalonych. Statki o długości całkowitej poniżej 12 metrów stanowią znaczną część flot rybackich w regionach najbardziej oddalonych, a operacje mające na celu modernizację takich statków odpowiednio rozwiązują problemy dotyczące bezpieczeństwa, związane w szczególności z przestarzałymi flotami i wysokim narażeniem na ekstremalne zdarzenia pogodowe. Ze względu na oddalenie, niewielkie rozmiary i tradycyjny charakter działalności połowowej w tych regionach oraz biorąc pod uwagę, że pomoc de minimis na takie operacje podlega pułapom de minimis i górnym limitom krajowym określonym w rozporządzeniu (UE) nr 717/2014, taka pomoc pozostaje poniżej poziomu, który może wpłynąć na konkurencję i wymianę handlową na rynku wewnętrznym.
(11) Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej ("umowa o wystąpieniu"), której integralną częścią jest Protokół w sprawie Irlan- dii/Irlandii Północnej ("protokół"), weszła w życie w dniu 1 lutego 2020 r.
(12) Art. 126 umowy o wystąpieniu przewiduje okres przejściowy kończący się w dniu 31 grudnia 2020 r., po upływie którego prawo Unii nie ma już zastosowania do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
(13) Art. 10 protokołu stanowi jednak, że niektóre przepisy prawa Unii wymienione w załączniku 5 do tego protokołu i obejmujące rozporządzenie (UE) nr 717/2014, mają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do środków mających wpływ na handel produktami rolnymi między Irlandią Północną a Unią.
(14) Aby zapewnić zgodność z postanowieniami umowy o wystąpieniu i protokołu, należy zastąpić maksymalną łączną kwotę dla całego Zjednoczonego Królestwa określoną w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 717/2014 odpowiednią kwotą odnoszącą się wyłącznie do Irlandii Północnej.
(15) Aby zapewnić równe warunki działania, maksymalną łączną kwotę dla Irlandii Północnej należy obliczyć w oparciu o tę samą metodę, którą stosuje się w odniesieniu do państw członkowskich.
(16) Aby zapewnić ciągłość i pewność prawa oraz dostosować rozporządzenie (UE) nr 717/2014 do ram prawnych mających zastosowanie w sektorze rybołówstwa i akwakultury, w szczególności do rozporządzenia Komisji (UE) 2022/2473 10 , należy przedłużyć okres jego stosowania do dnia 31 grudnia 2029 r.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) nr 717/2014, (UE) nr 1407/2013, (UE) nr 1408/2013 oraz (UE) nr 360/2012,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 października 2023 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2391 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2023/2391 zmieniające rozporządzenia (UE) nr 717/2014, (UE) nr 1407/2013, (UE) nr 1408/2013 i (UE) nr 360/2012 w odniesieniu do pomocy de minimis przyznawanej na przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury oraz rozporządzenie (UE) nr 717/2014 w odniesieniu do całkowitej kwoty pomocy de minimis przyznawanej jednemu przedsiębiorstwu, do okresu stosowania takiej pomocy i do innych kwestii |
Data aktu: | 04/10/2023 |
Data ogłoszenia: | 05/10/2023 |
Data wejścia w życie: | 25/10/2023 |