Rozporządzenie 2023/2391 zmieniające rozporządzenia (UE) nr 717/2014, (UE) nr 1407/2013, (UE) nr 1408/2013 i (UE) nr 360/2012 w odniesieniu do pomocy de minimis przyznawanej na przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury oraz rozporządzenie (UE) nr 717/2014 w odniesieniu do całkowitej kwoty pomocy de minimis przyznawanej jednemu przedsiębiorstwu, do okresu stosowania takiej pomocy i do innych kwestii

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2023/2391
z dnia 4 października 2023 r.
zmieniające rozporządzenia (UE) nr 717/2014, (UE) nr 1407/2013, (UE) nr 1408/2013 i (UE) nr 360/2012 w odniesieniu do pomocy de minimis przyznawanej na przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury oraz rozporządzenie (UE) nr 717/2014 w odniesieniu do całkowitej kwoty pomocy de minimis przyznawanej jednemu przedsiębiorstwu, do okresu stosowania takiej pomocy i do innych kwestii
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2015/1588 z dnia 13 lipca 2015 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do niektórych kategorii horyzontalnej pomocy państwa 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 1,

po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W 2019 r. Komisja rozpoczęła ocenę funkcjonowania instrumentów sektorowych mających zastosowanie do pomocy państwa w sektorze rybołówstwa i akwakultury od czasu ich przyjęcia w latach 2014-2015, włącznie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 717/2014 2 , w celu ich zmiany lub zastąpienia na lata 2021-2027. Wyniki tej oceny wykazały, że rozporządzenie (UE) nr 717/2014 pozostaje przydatnym, wydajnym i skutecznym narzędziem 3  do celów do pomocy de minimis w sektorach rybołówstwa i akwakultury.

(2) W kontekście tej oceny oraz aby zapewnić państwom członkowskim możliwość dalszego przyznawania niewielkich kwot pomocy w oczekiwaniu, w tamtym czasie, na przyjęcie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 4 , rozporządzeniem Komisji (UE) 2020/2008 5  przedłużono okres stosowania rozporządzenia (UE) nr 717/2014 do dnia 31 grudnia 2022 r.

(3) Po konsultacjach z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa oraz w świetle uwag otrzymanych w ramach konsultacji publicznych z zainteresowanymi stronami w temacie przeglądu instrumentów mających zastosowanie do pomocy państwa w sektorze rybołówstwa i akwakultury przyjęto rozporządzenie Komisji (UE) 2022/2514 6 , którym przedłużono okres stosowania rozporządzenia (UE) nr 717/2014 do dnia 31 grudnia 2023 r., aby umożliwić Komisji sfinalizowanie stanowiska w tej sprawie oraz zapewnić państwom członkowskim możliwość dalszego przyznawania niewielkich kwot pomocy na podstawie rozporządzenia (UE) nr 717/2014.

(4) Rozporządzenie (UE) nr 717/2014 ma obecnie zastosowanie do pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom działającym w sektorze rybołówstwa i akwakultury, w tym przedsiębiorstwom zajmującym się przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury, natomiast rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 7  ma zastosowanie wyłącznie do przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych. Oznacza to, że wobec przedsiębiorstw zajmujących się przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury stosuje się ten sam indywidualny pułap, który ustanowiono rozporządzeniem (UE) nr 717/2014 dla przedsiębiorstw zajmujących się produkcją podstawową produktów rybołówstwa i akwakultury. Wobec przedsiębiorstw zajmujących się przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych stosuje się jednak wyższy pułap indywidualny określony w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 8 .

(5) Zróżnicowane traktowanie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów pochodzących z różnych łańcuchów dostaw żywności może ostatecznie doprowadzić do zakłócenia dynamiki sektora spożywczego. Ze względu na charakter działalności związanej z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rybołówstwa i akwa- kultury oraz jej podobieństwo do innych rodzajów działalności związanej z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu rozporządzenie (UE) nr 1407/2013 powinno mieć zastosowanie do przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury, jeżeli określone warunki są spełnione. Do tego celu przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu nie obejmuje ani czynności wykonywanych w gospodarstwie lub na pokładzie, niezbędnych, aby przygotować zwierzę lub roślinę do pierwszej sprzedaży, w tym cięcia, filetowania lub zamrażania, ani pierwszej sprzedaży odsprzedawcom lub przetwórcom.

(6) Należy zatem zmienić rozporządzenia (UE) nr 717/2014 i (UE) nr 1407/2013, aby umożliwić przedsiębiorstwom zajmującym się przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury korzystanie z pomocy de minimis na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1407/2013. Aby zapewnić spójność rozporządzeń de minimis, w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 360/2012 9  należy stosować to samo podejście do przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury. Na potrzeby takiego dostosowania należy również zmienić rozporządzenie (UE) nr 1408/2013.

(7) Obecnie załącznik do rozporządzenia (UE) nr 717/2014 określa maksymalne łączne kwoty pomocy de minimis, którą państwo członkowskie może przyznać wszystkim przedsiębiorstwom w dowolnym okresie trzech lat podatkowych, na podstawie art. 3 ust. 3 tego rozporządzenia. Te maksymalne łączne kwoty odpowiadają 2,5 % rocznych obrotów sektora rybołówstwa obejmujących działalność w zakresie połowów, przetwórstwa i akwakultury. W świetle niezbędnych zmian w rozporządzeniach (UE) nr 717/2014, (UE) nr 1407/2013, (UE) nr 1408/2013 i (UE) nr 360/2012 należy dostosować te maksymalne łączne kwoty, aby nie obejmowały działalności związanej z przetwarzaniem. Ponadto konieczna jest aktualizacja obrotów związanych z działalnością w zakresie połowów i akwakultury w oparciu o bardziej aktualne dane sektorowe. Przede wszystkim, maksymalne łączne kwoty należy oprzeć na trzyletniej średniej rocznego obrotu z działalności w zakresie połowu i akwakultury w każdym państwie członkowskim, wyliczonej poprzez wyłączenie wartości najwyższej i najniższej w okresie pięciu lat od 2014 r. do 2018 r. Aby zapewnić ciągłość planowania i dystrybucji pomocy de minimis na produkcję podstawową produktów rybołówstwa i akwakultury oraz wystarczający zakres pola działania we wszystkich państwach członkowskich, Komisja jest zdania, że żadne państwo członkowskie nie powinno utracić więcej niż 60 % maksymalnej łącznej kwoty określonej wcześniej w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 717/2014.

(8) Ze względu na zwiększoną potrzebę korzystania z pomocy de minimis należy zwiększyć indywidualny pułap, czyli maksymalną kwotę pomocy na jedno przedsiębiorstwo, którą określono w rozporządzeniu (UE) nr 717/2014. Z uwagi na warunki panujące w sektorze rybołówstwa i akwakultury takie zwiększenie kwoty wymaga ściślejszego monitorowania przyznawanej pomocy, w związku z czym państwa członkowskie, które zdecydują się na wprowadzenie wyższego pułapu indywidualnego, powinny być zobowiązane do prowadzenia centralnego rejestru w celu rejestrowania wszelkiej przyznanej pomocy de minimis oraz do weryfikowania, czy nie przekroczono indywidualnego pułapu lub górnego limitu krajowego.

(9) Kryteria obliczania ekwiwalentu dotacji brutto w odniesieniu do pożyczek i gwarancji, na podstawie rozporządzenia (UE) nr 717/2014, należy dostosować zgodnie z podwyższonym pułapem de minimis.

(10) Z uwagi na sytuację flot rybackich w regionach najbardziej oddalonych, o których mowa w art. 349 Traktatu, niektóre operacje nieobjęte zakresem rozporządzenia (UE) nr 717/2014 należy wyjątkowo objąć zakresem stosowania wyłącznie w odniesieniu do takich regionów najbardziej oddalonych. Statki o długości całkowitej poniżej 12 metrów stanowią znaczną część flot rybackich w regionach najbardziej oddalonych, a operacje mające na celu modernizację takich statków odpowiednio rozwiązują problemy dotyczące bezpieczeństwa, związane w szczególności z przestarzałymi flotami i wysokim narażeniem na ekstremalne zdarzenia pogodowe. Ze względu na oddalenie, niewielkie rozmiary i tradycyjny charakter działalności połowowej w tych regionach oraz biorąc pod uwagę, że pomoc de minimis na takie operacje podlega pułapom de minimis i górnym limitom krajowym określonym w rozporządzeniu (UE) nr 717/2014, taka pomoc pozostaje poniżej poziomu, który może wpłynąć na konkurencję i wymianę handlową na rynku wewnętrznym.

(11) Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej ("umowa o wystąpieniu"), której integralną częścią jest Protokół w sprawie Irlan- dii/Irlandii Północnej ("protokół"), weszła w życie w dniu 1 lutego 2020 r.

(12) Art. 126 umowy o wystąpieniu przewiduje okres przejściowy kończący się w dniu 31 grudnia 2020 r., po upływie którego prawo Unii nie ma już zastosowania do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

(13) Art. 10 protokołu stanowi jednak, że niektóre przepisy prawa Unii wymienione w załączniku 5 do tego protokołu i obejmujące rozporządzenie (UE) nr 717/2014, mają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do środków mających wpływ na handel produktami rolnymi między Irlandią Północną a Unią.

(14) Aby zapewnić zgodność z postanowieniami umowy o wystąpieniu i protokołu, należy zastąpić maksymalną łączną kwotę dla całego Zjednoczonego Królestwa określoną w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 717/2014 odpowiednią kwotą odnoszącą się wyłącznie do Irlandii Północnej.

(15) Aby zapewnić równe warunki działania, maksymalną łączną kwotę dla Irlandii Północnej należy obliczyć w oparciu o tę samą metodę, którą stosuje się w odniesieniu do państw członkowskich.

(16) Aby zapewnić ciągłość i pewność prawa oraz dostosować rozporządzenie (UE) nr 717/2014 do ram prawnych mających zastosowanie w sektorze rybołówstwa i akwakultury, w szczególności do rozporządzenia Komisji (UE) 2022/2473 10 , należy przedłużyć okres jego stosowania do dnia 31 grudnia 2029 r.

(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) nr 717/2014, (UE) nr 1407/2013, (UE) nr 1408/2013 oraz (UE) nr 360/2012,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 717/2014

W rozporządzeniu (UE) nr 717/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Zakres stosowania

1. Niniejsze rozporządzenie stosuje się do pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwakultury, z wyjątkiem:

a) pomocy, której kwotę ustalono na podstawie ceny lub ilości produktów nabytych lub wprowadzonych do obrotu;

b) pomocy przyznawanej na działalność związaną z wywozem do państw trzecich lub państw członkowskich, tzn. pomocy bezpośrednio związanej z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej;

c) pomocy uwarunkowanej pierwszeństwem korzystania z towarów krajowych w stosunku do towarów sprowadzanych z zagranicy;

d) pomocy na zakup statków rybackich;

e) pomocy na modernizację lub wymianę głównego lub dodatkowego silnika statku rybackiego;

f) pomocy na operacje zwiększające zdolność połowową statku rybackiego lub na wyposażenie zwiększające możliwości statku rybackiego w zakresie lokalizacji ryb;

g) pomocy na budowę nowych statków rybackich lub przywóz statków rybackich;

h) pomocy na trwałe i tymczasowe zaprzestanie działalności połowowej, z wyjątkiem pomocy spełniającej warunki określone w art. 20 i 21 rozporządzenia (UE) 2021/1139 Parlamentu Europejskiego i Rady * ;

i) pomocy na zwiad rybacki;

j) pomocy na przeniesienie własności przedsiębiorstwa;

k) pomocy na bezpośrednie zarybianie, chyba że zostało ono wyraźnie określone w unijnym akcie prawnym jako środek ochrony lub w przypadku zarybiania eksperymentalnego.

2. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwa- kultury oraz działalność w jednym lub większej liczbie sektorów lub obszarów działalności wchodzących w zakres stosowania rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 * , powyższe rozporządzenie stosuje się do pomocy przyznanej w związku z działalnością w sektorze lub sektorach lub obszarach działalności wchodzących w zakres jego stosowania, pod warunkiem że dane państwo członkowskie zapewni za pomocą odpowiednich środków, takich jak rozdzielenie działalności lub wyodrębnienie kosztów, aby działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwakultury nie odnosiła korzyści z pomocy de minimis przyznanej zgodnie z tym rozporządzeniem.

3. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwa- kultury oraz w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych wchodzącej w zakres stosowania rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 * , niniejsze rozporządzenie stosuje się do pomocy przyznanej w związku z działalnością w sektorze rybołówstwa i akwakultury, pod warunkiem że dane państwo członkowskie zapewni za pomocą odpowiednich środków, takich jak rozdzielenie działalności lub wyodrębnienie kosztów, aby działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych nie odnosiła korzyści z pomocy de minimis przyznanej zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

4. Do celów stosowania niniejszego rozporządzenia ust. 1 lit. d)-g) nie mają zastosowania do przedsiębiorstw znajdujących się w najbardziej oddalonych regionach Unii, o których mowa w art. 349 Traktatu w odniesieniu do statków o długości całkowitej poniżej 12 metrów.

2)
w art. 2 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. a),b) i c) otrzymują brzmienie:

"a) »produkty rybołówstwa i akwakultury« oznaczają produkty określone w art. 5 lit. a) i b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 * ;

b) »produkcja podstawowa produktów rybołówstwa i akwakultury« oznacza wszelkie czynności związane z połowami, hodowlą lub uprawą organizmów wodnych, a także czynności wykonywane w gospodarstwie lub na pokładzie, niezbędne, aby przygotować zwierzę lub roślinę do pierwszej sprzedaży, w tym cięcie, filetowanie lub zamrażanie, oraz pierwsza sprzedaż odsprzedawcom lub przetwórcom;

c) »przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury« oznacza wszelkie czynności, takie jak składowanie, przetwarzanie i przekształcanie, przeprowadzane od chwili wyładunku lub, w przypadku akwakultury, zbioru, które skutkują powstaniem i wprowadzeniem do obrotu produktu przetworzonego.

b)
dodaje się lit. d) w brzmieniu:

"d) »przedsiębiorstwa znajdujące się w najbardziej oddalonych regionach Unii, o których mowa w art. 349 Traktatu«, oznaczają przedsiębiorstwa, których główne miejsce rejestracji znajduje się w regionie najbardziej oddalonym, o którym mowa w art. 349 Traktatu, i które prowadzą działalność w tym regionie.";

3)
w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Całkowita kwota pomocy de minimis przyznanej przez państwo członkowskie jednemu przedsiębiorstwu nie może przekroczyć 30 000 EUR w okresie trzech lat podatkowych.";

b)
dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 państwo członkowskie może zdecydować, że całkowita kwota pomocy de minimis przyznanej jednemu przedsiębiorstwu nie może przekroczyć 40 000 EUR w okresie trzech lat podatkowych, pod warunkiem że dane państwo członkowskie prowadzi krajowy centralny rejestr zgodnie z art. 6 ust. 2.";

c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Łączna kwota pomocy de minimis przyznanej w okresie trzech lat podatkowych przez państwo członkowskie przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwa- kultury nie może przekraczać górnego limitu krajowego określonego w załączniku.";

d)
ust. 5-8 otrzymują brzmienie:

"5. Pułapy pomocy de minimis określone w ust. 2 i 2a oraz górny limit krajowy określony w załączniku stosuje się bez względu na formę i cel pomocy de minimis, a także niezależnie od tego, czy pomoc przyznana przez państwo członkowskie jest w całości lub w części finansowana ze środków Unii. Okres trzech lat podatkowych ustala się przez odniesienie do lat obrotowych stosowanych przez przedsiębiorstwo w danym państwie członkowskim.

6. Do celów stosowania pułapów pomocy de minimis określonych w ust. 2 i 2a oraz górnego limitu krajowego określonego w załączniku pomoc wyraża się jako dotację pieniężną. Wszystkie podane wartości są wartościami brutto, czyli nie uwzględniają potrąceń z tytułu podatków ani innych opłat. W przypadku gdy pomoc przyznawana jest w formie innej niż dotacja, kwotę pomocy stanowi ekwiwalent dotacji brutto pomocy.

Pomoc wypłacana w kilku ratach jest dyskontowana do wartości w momencie przyznania pomocy. Stopą procentową stosowaną do dyskontowania jest stopa dyskontowa mająca zastosowanie w momencie przyznania pomocy.

7. Jeżeli z powodu udzielenia nowej pomocy de minimis pułapy pomocy de minimis określone w ust. 2 i 2a lub górny limit krajowy określony w załączniku zostałyby przekroczone, nowa pomoc nie może być objęta przepisami niniejszego rozporządzenia.

8. W przypadku połączenia lub przejęcia przedsiębiorstw, w celu ustalenia, czy nowa pomoc de minimis dla nowego przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstwa przejmującego nie przekracza odnośnego pułapu pomocy de minimis lub górnego limitu krajowego, uwzględnia się wszelką wcześniejszą pomoc de minimis przyznaną któremukolwiek z łączących się przedsiębiorstw. Pomoc de minimis przyznana zgodnie z prawem przed połączeniem lub przejęciem pozostaje zgodna z prawem.";

4)
w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 3 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) w przypadku środków przyznanych zgodnie z art. 3 ust. 2 pożyczka jest objęta zabezpieczeniem pokrywającym co najmniej 50 % kwoty pożyczki i wynosi albo 150 000 EUR w okresie pięciu lat, albo 75 000 EUR w okresie dziesięciu lat lub - w przypadku środków przyznanych zgodnie z art. 3 ust. 2a - pożyczka jest objęta zabezpieczeniem pokrywającym co najmniej 50 % kwoty pożyczki i wynosi albo 200 000 EUR w okresie pięciu lat, albo 100 000 EUR w okresie dziesięciu lat; jeżeli kwota pożyczki jest niższa niż te kwoty albo pożyczki udzielono na okres krótszy niż odpowiednio pięć lub dziesięć lat, ekwiwalent dotacji brutto pożyczki oblicza się jako odpowiedni odsetek pułapów de minimis określonych w art. 3 ust. 2 lub 2a; lub";

b)
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Pomoc w formie dokapitalizowania uznaje się za przejrzystą pomoc de minimis wyłącznie wówczas, gdy całkowita kwota dokapitalizowania ze środków publicznych nie przekracza odnośnego pułapu de minimis.

5. Pomoc w formie środków finansowania ryzyka przyjmujących postać inwestycji kapitałowych i quasi-kapita- łowych uznaje się za przejrzystą pomoc de minimis wyłącznie wówczas, gdy kapitał dostarczany jednemu przedsiębiorstwu nie przekracza odnośnego pułapu de minimis.";

c)
ust. 6 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) w przypadku środków przyznanych zgodnie z art. 3 ust. 2 gwarancja nie przekracza 80 % wartości pożyczki bazowej oraz albo gwarantowana kwota nie przekracza 225 000 EUR i czas trwania gwarancji wynosi pięć lat, albo gwarantowana kwota nie przekracza 112 500 EUR i czas trwania gwarancji wynosi dziesięć lat lub - w przypadku środków przyznanych zgodnie z art. 3 ust. 2a - gwarancja nie przekracza 80 % wartości pożyczki bazowej oraz albo gwarantowana kwota nie przekracza 300 000 EUR i czas trwania gwarancji wynosi pięć lat, albo gwarantowana kwota nie przekracza 150 000 EUR i czas trwania gwarancji wynosi dziesięć lat; jeżeli gwarantowana kwota jest niższa niż te kwoty albo gwarancji udzielono na okres krótszy niż odpowiednio pięć lub dziesięć lat, ekwiwalent dotacji brutto gwarancji oblicza się jako odpowiedni odsetek pułapów de minimis określonych w art. 3 ust. 2 lub 2a; lub";

5)
w art. 5 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwa- kultury, a także działalność w jednym lub większej liczbie sektorów lub w innych obszarach działalności wchodzących w zakres stosowania rozporządzenia (UE) nr 1407/2013, pomoc de minimis przyznaną w związku z działalnością w zakresie produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwakultury zgodnie z niniejszym rozporządzeniem można łączyć z pomocą de minimis przyznaną w związku z działalnością w tych sektorach lub obszarach działalności do odnośnego pułapu określonego w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1407/2013, pod warunkiem że dane państwo członkowskie zapewni za pomocą odpowiednich środków, takich jak rozdzielenie działalności lub wyodrębnienie kosztów, aby działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwakultury nie odnosiła korzyści z pomocy de minimis przyznanej zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1407/2013.

2. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwa- kultury oraz w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych, pomoc de minimis przyznaną zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1408/2013 można łączyć z pomocą de minimis przyznaną na działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwakultury zgodnie z niniejszym rozporządzeniem do odnośnego pułapu określonego w niniejszym rozporządzeniu, pod warunkiem że dane państwo członkowskie zapewni za pomocą odpowiednich środków, takich jak rozdzielenie działalności lub wyodrębnienie kosztów, aby działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych nie odnosiła korzyści z pomocy de minimis przyznanej zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.";

6)
w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku gdy państwo członkowskie zamierza przyznać przedsiębiorstwu pomoc de minimis zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, powiadamia to przedsiębiorstwo - w formie pisemnej lub elektronicznej - o przewidywanej kwocie pomocy (wyrażonej jako ekwiwalent dotacji brutto) oraz o jej charakterze de minimis i podaje wyraźne odniesienie do niniejszego rozporządzenia, zawierające jego tytuł oraz odniesienie do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Jeżeli pomoc de minimis przyznaje się zgodnie z niniejszym rozporządzeniem różnym przedsiębiorstwom na podstawie programu pomocy, w ramach którego otrzymują one różne kwoty pomocy indywidualnej, zainteresowane państwo członkowskie może wypełnić ten obowiązek, informując te przedsiębiorstwa o wysokości stałej kwoty odpowiadającej maksymalnej kwocie pomocy, która ma być przyznana w ramach tego programu. Stała kwota służy do określenia, czy osiągnięto odnośny pułap de minimis i czy nie przekroczono górnego limitu krajowego określonego w załączniku. Przed przyznaniem pomocy państwo członkowskie uzyskuje także od zainteresowanego przedsiębiorstwa oświadczenie, w formie pisemnej lub elektronicznej, dotyczące wszelkiej innej pomocy de minimis objętej niniejszym rozporządzeniem lub innym rozporządzeniem dotyczącym pomocy de minimis, otrzymanej w czasie dwóch poprzednich lat podatkowych oraz bieżącego roku podatkowego.";

b)
w ust. 2 dodaje się akapit drugi w brzmieniu:

"W przypadku gdy państwo członkowskie przyznaje pomoc zgodnie z art. 3 ust. 2a, musi ono posiadać centralny rejestr pomocy de minimis zawierający pełne informacje dotyczące wszelkiej pomocy de minimis przyznanej przez dowolny organ w tym państwie członkowskim. Ust. 1 przestaje mieć zastosowanie z dniem, w którym informacje zawarte w rejestrze będą obejmować okres trzech lat podatkowych.";

c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Państwo członkowskie przyznaje nową pomoc de minimis zgodnie z niniejszym rozporządzeniem dopiero po upewnieniu się, że nie podniesie ona łącznej kwoty pomocy de minimis przyznanej danemu przedsiębiorstwu do poziomu przekraczającego odnośne pułapy de minimis określone w art. 3 ust. 2 i 2a i górny limit krajowy określony w załączniku oraz że wszystkie warunki określone w niniejszym rozporządzeniu są przestrzegane.";

7)
art. 8 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Niniejsze rozporządzenie stosuje się do dnia 31 grudnia 2029 r.";

8)
załącznik zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 1407/2013

W rozporządzeniu (UE) nr 1407/2013 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwakultury;";

(ii)
dodaje się lit. aa) w brzmieniu:

"aa) pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w sektorze przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury, gdy kwotę pomocy ustalono na podstawie ceny lub ilości produktów nabytych lub wprowadzonych do obrotu;";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność w sektorach, o których mowa w ust. 1 lit. a), aa), b) lub c), a także działalność w jednym lub większej liczbie sektorów lub w innych obszarach działalności wchodzących w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie stosuje się do pomocy przyznanej w związku z działalnością w sektorach lub obszarach działalności wchodzących w zakres jego stosowania, pod warunkiem że dane państwo członkowskie zapewni za pomocą odpowiednich środków, takich jak rozdzielenie działalności lub wyodrębnienie kosztów, aby działalność w sektorach wyłączonych z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia nie odnosiła korzyści z pomocy de minimis przyznanej zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.";

2)
w art. 2 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) »produkty rolne« oznaczają produkty wymienione w załączniku I do Traktatu, z wyjątkiem produktów rybołówstwa i akwakultury wchodzących w zakres stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 * ;

b)
dodaje się lit. d), e) i f) w brzmieniu:

"d) »produkty rybołówstwa i akwakultury« oznaczają produkty określone w art. 5 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) nr 1379/2013;

e) »produkcja podstawowa produktów rybołówstwa i akwakultury« oznacza wszelkie czynności związane z połowami, hodowlą lub uprawą organizmów wodnych, a także czynności wykonywane w gospodarstwie lub na pokładzie, niezbędne, aby przygotować zwierzę lub roślinę do pierwszej sprzedaży, w tym cięcie, filetowanie lub zamrażanie, oraz pierwsza sprzedaż odsprzedawcom lub przetwórcom;

f) »przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury« oznacza wszelkie czynności, takie jak składowanie, przetwarzanie i przekształcanie, przeprowadzane od chwili wyładunku lub, w przypadku akwakultury, zbioru, które skutkują powstaniem i wprowadzeniem do obrotu produktu przetworzonego.".

Artykuł  3

Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 1408/2013

W rozporządzeniu (UE) nr 1408/2013 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych oraz w zakresie produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwakultury, to w odniesieniu do pomocy przyznanej w związku z działalnością w zakresie produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwakultury stosuje się przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 717/2014 * , pod warunkiem że dane państwo członkowskie zapewni za pomocą odpowiednich środków, takich jak rozdzielenie działalności lub wyodrębnienie kosztów, aby działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych nie odnosiła korzyści z pomocy de minimis przyznanej zgodnie z tym rozporządzeniem.

2)
art. 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a) »produkty rolne« oznaczają produkty wymienione w załączniku I do Traktatu, z wyjątkiem produktów rybołówstwa i akwakultury wchodzących w zakres stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 * ;

b) »produkcja podstawowa produktów rybołówstwa i akwakultury« oznacza wszelkie czynności związane z połowami, hodowlą lub uprawą organizmów wodnych, a także czynności wykonywane w gospodarstwie lub na pokładzie, niezbędne, aby przygotować zwierzę lub roślinę do pierwszej sprzedaży, w tym cięcie, filetowanie lub zamrażanie, oraz pierwsza sprzedaż odsprzedawcom lub przetwórcom.

3)
art. 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych oraz w zakresie produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwakultury, pomoc de minimis przyznaną na działalność w sektorze produkcji rolnej zgodnie z niniejszym rozporządzeniem można łączyć z pomocą de minimis przyznaną na działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwakultury zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 717/2014 do odnośnego pułapu określonego w tym rozporządzeniu, pod warunkiem że dane państwo członkowskie zapewni za pomocą odpowiednich środków, takich jak rozdzielenie działalności lub wyodrębnienie kosztów, aby działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych nie odnosiła korzyści z pomocy de minimis przyznanej zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 717/2014.";

4)
art. 6 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku gdy państwo członkowskie zamierza przyznać przedsiębiorstwu pomoc de minimis zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, powiadamia to przedsiębiorstwo - w formie pisemnej lub elektronicznej - o przewidywanej kwocie pomocy (wyrażonej jako ekwiwalent dotacji brutto) oraz o jej charakterze de minimis i podaje wyraźne odniesienie do niniejszego rozporządzenia, zawierające jego tytuł oraz odniesienie do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Jeżeli pomoc de minimis przyznaje się zgodnie z niniejszym rozporządzeniem różnym przedsiębiorstwom na podstawie programu pomocy, w ramach którego otrzymują one różne kwoty pomocy indywidualnej, zainteresowane państwo członkowskie może wypełnić ten obowiązek, informując te przedsiębiorstwa o wysokości stałej kwoty odpowiadającej maksymalnej kwocie pomocy, która ma być przyznana w ramach tego programu. W takim przypadku stała kwota służy do określenia, czy osiągnięto odnośny pułap de minimis i czy nie przekroczono odnośnych górnych limitów krajowych i sektorowych. Przed przyznaniem pomocy państwo członkowskie uzyskuje także od zainteresowanego przedsiębiorstwa oświadczenie, w formie pisemnej lub elektronicznej, dotyczące wszelkiej innej pomocy de minimis objętej niniejszym rozporządzeniem lub innym rozporządzeniem dotyczącym pomocy de minimis, otrzymanej w czasie dwóch poprzednich lat podatkowych oraz bieżącego roku podatkowego.".

Artykuł  4

Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 360/2012

W rozporządzeniu (UE) nr 360/2012 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwakultury;";

b)
dodaje się lit. aa) w brzmieniu:

"aa) pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w sektorze przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury, gdy kwotę pomocy ustalono na podstawie ceny lub ilości produktów nabytych lub wprowadzonych do obrotu;";

c)
akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"W przypadku przedsiębiorstwa prowadzącego działalność w sektorach, o których mowa w akapicie pierwszym lit. a), aa), b), c) lub g), oraz w sektorach objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie wyłącznie do pomocy przyznanej w związku z działalnością w sektorach lub obszarach działalności objętych zakresem stosowania rozporządzenia, pod warunkiem że państwa członkowskie zapewnią za pomocą odpowiednich środków, takich jak rozdzielenie działalności lub wyodrębnienie kosztów, że działalność w wyłączonych sektorach nie odniesie korzyści z pomocy de minimis na podstawie niniejszego rozporządzenia.";

2)
w art. 1 ust. 3 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) »produkty rolne« oznaczają produkty wymienione w załączniku I do Traktatu, z wyjątkiem produktów rybołówstwa i akwakultury;";

b)
dodaje się lit. d), e) i f) w brzmieniu:

"d) »produkty rybołówstwa i akwakultury« oznaczają produkty określone w art. 5 lit. a) i b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 * ;

e) »produkcja podstawowa produktów rybołówstwa i akwakultury« oznacza wszelkie czynności związane z połowami, hodowlą lub uprawą organizmów wodnych, a także czynności wykonywane w gospodarstwie lub na pokładzie, niezbędne, aby przygotować zwierzę lub roślinę do pierwszej sprzedaży, w tym cięcie, filetowanie lub zamrażanie, oraz pierwsza sprzedaż odsprzedawcom lub przetwórcom;

f) »przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury« oznacza wszelkie czynności, takie jak składowanie, przetwarzanie i przekształcanie, przeprowadzane od chwili wyładunku lub, w przypadku akwakultury, zbioru, które skutkują powstaniem i wprowadzeniem do obrotu produktu przetworzonego.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 października 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Górny limit krajowy, o którym mowa w art. 3 ust. 3

(w EUR)
Państwo członkowskie Maksymalne łączne kwoty pomocy de minimis przyznanej na rzecz przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwakultury, w podziale na państwa członkowskie (1)
Belgia 4 496 000
Bułgaria 760118
Czechy 1 208000
Dania 20 688 000
Niemcy 22 208 000
Estonia 1 572000
Irlandia 11 969 529
Grecja 25 343 906
Hiszpania 66 336 000
Francja 56 551 178
Chorwacja 6372370
Włochy 38 524 000
Cypr 1 324 372
Łotwa 1 780 000
Litwa 3 328 000
Luksemburg 0
Węgry 846 353
Malta 4234963
Niderlandy 13 633 923
Austria 613 703
Polska 16 532000
Portugalia 11 786 313
Rumunia 1 443 731
Słowenia 396 000
Słowacja 344000
Finlandia 3149148
Szwecja 7 544000
Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej 1 206 336
(1) Maksymalne łączne kwoty pomocy de minimis oparte są na średniej z trzech lat rocznych obrotów z działalności w zakresie połowu i akwakultury w każdym państwie członkowskim, wyliczonej przez wyłączenie wartości najwyższych i najniższych w pięcioletnim okresie od 2014 do 2018 r. Aby zapewnić ciągłość planowania i dystrybucji pomocy de minimis na rzecz produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwakultury oraz wystarczającą swobodę działania wszystkim państwom członkowskim, Komisja uważa, że żadne państwo członkowskie nie powinno utracić więcej niż 60 % maksymalnych łącznych kwot pomocy określonych wcześniej w niniejszym rozporządzeniu.
1 Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz.U. L 190 z 28.6.2014, s. 45).
3 Dokument roboczy służb Komisji z dnia 14 grudnia 2022 r., sprawozdanie z oceny skutków towarzyszące komunikatowi Komisji - Wytyczne do analizy pomocy państwa w sektorze rybołówstwa i akwakultury, rozporządzenie Komisji (UE) .../... z dnia XXX r. uznające niektóre kategorie pomocy udzielanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w zakresie produkcji, przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (SWD (2022) 408 final).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1004 (Dz.U. L 247 z 13.7.2021, s. 1).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) 2020/2008 z dnia 8 grudnia 2020 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 702/2014, (UE) nr 717/2014 i (UE) nr 1388/2014 w odniesieniu do okresu ich stosowania i innych odpowiednich dostosowań (Dz.U. L 414 z 9.12.2020, s. 15).
6 Rozporządzenie Komisji (UE) 2022/2514 z dnia 14 grudnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 717/2014 w odniesieniu do okresu jego stosowania (Dz.U. L 326 z 21.12.2022, s. 8).
7 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.U. L 352 z 24.12.2013, s. 9).
8 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowani a art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz.U. L 352 z 24.12.2013, s. 1).
9 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 360/2012 z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (Dz.U. L 114 z 26.4.2012, s. 8).
10 Rozporządzenie Komisji (UE) 2022/2473 z dnia 14 grudnia 2022 r. uznające niektóre kategorie pomocy udzielanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w zakresie produkcji, przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakul- tury za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 327 z 21.12.2022, s. 82).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1004 (Dz.U. L 247 z 13.7.2021, s. 1).
**) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowani a art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz.U. L 352 z 24.12.2013, s. 1).
***) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.U. L 352 z 24.12.2013, s. 9).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 1).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 1).";
* Rozporządzenie Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz.U. L 190 z 28.6.2014, s. 45).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 1).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 1).".

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2391

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2023/2391 zmieniające rozporządzenia (UE) nr 717/2014, (UE) nr 1407/2013, (UE) nr 1408/2013 i (UE) nr 360/2012 w odniesieniu do pomocy de minimis przyznawanej na przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury oraz rozporządzenie (UE) nr 717/2014 w odniesieniu do całkowitej kwoty pomocy de minimis przyznawanej jednemu przedsiębiorstwu, do okresu stosowania takiej pomocy i do innych kwestii
Data aktu: 04/10/2023
Data ogłoszenia: 05/10/2023
Data wejścia w życie: 25/10/2023