uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylającą dyrektywę 77/799/EWG 1 , w szczególności jej art. 8ac ust. 7 akapit pierwszy,
(1) Art. 8ac ust. 7 akapit pierwszy dyrektywy 2011/16/UE stanowi, że Komisja, na uzasadniony wniosek państwa członkowskiego lub z własnej inicjatywy, określa, czy informacje, które muszą być automatycznie wymieniane na mocy umowy między właściwymi organami zainteresowanego państwa członkowskiego a jurysdykcją spoza Unii, na mocy umowy między tymi organami a tą jurysdykcją, są równoważne z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do tej dyrektywy. W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/823 2 ustanowiono przepisy wykonawcze do tego przepisu dyrektywy 2011/16/UE.
(2) W dniu 16 lutego 2023 r. Komisja otrzymała od właściwego organu Finlandii uzasadniony wniosek o ustalenie, czy informacje, które muszą być automatycznie wymieniane na podstawie umowy między właściwymi organami tego państwa członkowskiego a Zjednoczonym Królestwem, odnoszą się do działań objętych zakresem dyrektywy 2011/16/UE i czy są one równoważne z informacjami wymaganymi na mocy przepisów dotyczących sprawozdawczości określonych w tej dyrektywie.
(3) Do celów ustalenia właściwy organ Finlandii przedłożył projekty rozporządzeń Zjednoczonego Królestwa określonych w Platform Operators (Due Diligence and Reporting Requirements) Regulations 2022 3 (rozporządzeniach w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r.) ("projekty rozporządzeń"), które wejdą w życie w dniu 1 stycznia 2024 r., oraz wielostronnej umowy w sprawie automatycznej wymiany informacji o dochodach uzyskiwanych za pośrednictwem platform cyfrowych 4 ("DPI MCAA"), która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa.
(4) W projektach rozporządzeń stosuje się przepisy modelowych zasad sprawozdawczości dla operatorów platform w odniesieniu do sprzedawców w ramach gospodarki współdzielenia z 2020 r. 5 Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), uzupełnione modelowymi zasadami sprawozdawczości dla platform cyfrowych OECD z 2021 r.: ramy wymiany międzynarodowej i nieobowiązkowy moduł sprzedaży towarów 6 . Wszelkie wyrażenia zdefiniowane w modelowych zasadach, ale niezdefiniowane w projektach przepisów, mają takie samo znaczenie w projektach przepisów jak w modelowych zasadach.
(5) DPI MCAA to międzynarodowe ramy prawne opracowane przez OECD w celu wspierania corocznej automatycznej wymiany informacji gromadzonych na podstawie modelowych zasad OECD przez jurysdykcję rezydencji operatora platformy z jurysdykcjami rezydencji sprzedawców oraz, w odniesieniu do transakcji dotyczących najmu nieruchomości, jurysdykcjami, w których znajduje się taka nieruchomość, jak określono na podstawie procedur należytej staranności.
(6) Zjednoczone Królestwo i Finlandia są sygnatariuszami DPI MCAA, jednak zawarcie umowy wymaga uruchomienia współpracy w zakresie wymiany między obiema stronami zgodnie z sekcją 7 DPI MCAA.
(7) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że definicje dotyczące raportującego operatora platformy określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z wielostronną umową między właściwymi organami w sprawie automatycznej wymiany informacji o dochodach uzyskanych za pośrednictwem platform cyfrowych (DPI MCAA), która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z definicjami określonymi w sekcji I część A pkt 1-4 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(8) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że definicje dotyczące sprzedawców podlegających raportowaniu określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz na podstawie DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z definicjami określonymi w sekcji I część B pkt 1-4 oraz część C pkt 1 i 2 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(9) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że definicje stosownej czynności określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z definicjami określonymi w sekcji I część A pkt 8, 10 i 11 oraz część C pkt 9 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(10) Zgodnie z art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że procedury należytej staranności określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z procedurami należytej staranności określonymi w sekcji II załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE oraz definicjami określonymi w sekcji I część C pkt 3-7 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(11) Zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że obowiązki sprawozdawcze określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z obowiązkami sprawozdawczymi określonymi w sekcji III część A pkt 1, 2, 5, 6 i 7 i w części B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE oraz definicjami określonymi w sekcji I część C pkt 3-8 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(12) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że procedury administracyjne określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, w celu zapewnienia skutecznego wykonania i przestrzegania procedur należytej staranności oraz obowiązków sprawozdawczych, są równoważne z przepisami określonymi w sekcji IV części A-D załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(13) W związku z tym informacje, które muszą być automatycznie wymieniane między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa na podstawie DPI MCAA, należy uznać za równoważne z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE. Zgodnie z art. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 ustalenie równoważności ma zastosowanie do tej samej umowy między właściwymi organami każdego innego państwa członkowskiego a Zjednoczonym Królestwem.
(14) To ustalenie równoważności powinno jednak mieć zastosowanie wyłącznie pod warunkiem że projekty rozporządzeń zostaną w pełni przyjęte przez Zjednoczone Królestwo, a DPI MCAA zostanie zawarta w drodze uruchomienia współpracy w zakresie wymiany między Finlandią a Zjednoczonym Królestwem zgodnie z sekcją 7 DPI MCAA.
(15) Zgodnie z wymogami art. 25 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE wszelka wymiana informacji między właściwymi organami państw członkowskich i jurysdykcji spoza Unii na podstawie DPI MCAA powinna być zgodna z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 7 .
(16) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 zasięgnięto opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych 8 .
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Współpracy Administracyjnej w Dziedzinie Opodatkowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2023 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2389 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2389 określające, że informacje, które mają być automatycznie wymieniane zgodnie z umową, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z informacjami określonymi w niektórych przepisach dyrektywy Rady 2011/16/UE |
| Data aktu: | 29/09/2023 |
| Data ogłoszenia: | 06/10/2023 |
| Data wejścia w życie: | 26/10/2023 |