Rozporządzenie wykonawcze 2023/2389 określające, że informacje, które mają być automatycznie wymieniane zgodnie z umową, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z informacjami określonymi w niektórych przepisach dyrektywy Rady 2011/16/UE

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/2389
z dnia 29 września 2023 r.
określające, że informacje, które mają być automatycznie wymieniane zgodnie z umową, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z informacjami określonymi w niektórych przepisach dyrektywy Rady 2011/16/UE

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylającą dyrektywę 77/799/EWG 1 , w szczególności jej art. 8ac ust. 7 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 8ac ust. 7 akapit pierwszy dyrektywy 2011/16/UE stanowi, że Komisja, na uzasadniony wniosek państwa członkowskiego lub z własnej inicjatywy, określa, czy informacje, które muszą być automatycznie wymieniane na mocy umowy między właściwymi organami zainteresowanego państwa członkowskiego a jurysdykcją spoza Unii, na mocy umowy między tymi organami a tą jurysdykcją, są równoważne z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do tej dyrektywy. W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/823 2  ustanowiono przepisy wykonawcze do tego przepisu dyrektywy 2011/16/UE.

(2) W dniu 16 lutego 2023 r. Komisja otrzymała od właściwego organu Finlandii uzasadniony wniosek o ustalenie, czy informacje, które muszą być automatycznie wymieniane na podstawie umowy między właściwymi organami tego państwa członkowskiego a Zjednoczonym Królestwem, odnoszą się do działań objętych zakresem dyrektywy 2011/16/UE i czy są one równoważne z informacjami wymaganymi na mocy przepisów dotyczących sprawozdawczości określonych w tej dyrektywie.

(3) Do celów ustalenia właściwy organ Finlandii przedłożył projekty rozporządzeń Zjednoczonego Królestwa określonych w Platform Operators (Due Diligence and Reporting Requirements) Regulations 2022 3  (rozporządzeniach w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r.) ("projekty rozporządzeń"), które wejdą w życie w dniu 1 stycznia 2024 r., oraz wielostronnej umowy w sprawie automatycznej wymiany informacji o dochodach uzyskiwanych za pośrednictwem platform cyfrowych 4  ("DPI MCAA"), która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa.

(4) W projektach rozporządzeń stosuje się przepisy modelowych zasad sprawozdawczości dla operatorów platform w odniesieniu do sprzedawców w ramach gospodarki współdzielenia z 2020 r. 5  Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), uzupełnione modelowymi zasadami sprawozdawczości dla platform cyfrowych OECD z 2021 r.: ramy wymiany międzynarodowej i nieobowiązkowy moduł sprzedaży towarów 6 . Wszelkie wyrażenia zdefiniowane w modelowych zasadach, ale niezdefiniowane w projektach przepisów, mają takie samo znaczenie w projektach przepisów jak w modelowych zasadach.

(5) DPI MCAA to międzynarodowe ramy prawne opracowane przez OECD w celu wspierania corocznej automatycznej wymiany informacji gromadzonych na podstawie modelowych zasad OECD przez jurysdykcję rezydencji operatora platformy z jurysdykcjami rezydencji sprzedawców oraz, w odniesieniu do transakcji dotyczących najmu nieruchomości, jurysdykcjami, w których znajduje się taka nieruchomość, jak określono na podstawie procedur należytej staranności.

(6) Zjednoczone Królestwo i Finlandia są sygnatariuszami DPI MCAA, jednak zawarcie umowy wymaga uruchomienia współpracy w zakresie wymiany między obiema stronami zgodnie z sekcją 7 DPI MCAA.

(7) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że definicje dotyczące raportującego operatora platformy określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z wielostronną umową między właściwymi organami w sprawie automatycznej wymiany informacji o dochodach uzyskanych za pośrednictwem platform cyfrowych (DPI MCAA), która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z definicjami określonymi w sekcji I część A pkt 1-4 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

(8) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że definicje dotyczące sprzedawców podlegających raportowaniu określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz na podstawie DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z definicjami określonymi w sekcji I część B pkt 1-4 oraz część C pkt 1 i 2 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

(9) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że definicje stosownej czynności określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z definicjami określonymi w sekcji I część A pkt 8, 10 i 11 oraz część C pkt 9 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

(10) Zgodnie z art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że procedury należytej staranności określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z procedurami należytej staranności określonymi w sekcji II załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE oraz definicjami określonymi w sekcji I część C pkt 3-7 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

(11) Zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że obowiązki sprawozdawcze określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z obowiązkami sprawozdawczymi określonymi w sekcji III część A pkt 1, 2, 5, 6 i 7 i w części B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE oraz definicjami określonymi w sekcji I część C pkt 3-8 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

(12) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że procedury administracyjne określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, w celu zapewnienia skutecznego wykonania i przestrzegania procedur należytej staranności oraz obowiązków sprawozdawczych, są równoważne z przepisami określonymi w sekcji IV części A-D załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

(13) W związku z tym informacje, które muszą być automatycznie wymieniane między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa na podstawie DPI MCAA, należy uznać za równoważne z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE. Zgodnie z art. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 ustalenie równoważności ma zastosowanie do tej samej umowy między właściwymi organami każdego innego państwa członkowskiego a Zjednoczonym Królestwem.

(14) To ustalenie równoważności powinno jednak mieć zastosowanie wyłącznie pod warunkiem że projekty rozporządzeń zostaną w pełni przyjęte przez Zjednoczone Królestwo, a DPI MCAA zostanie zawarta w drodze uruchomienia współpracy w zakresie wymiany między Finlandią a Zjednoczonym Królestwem zgodnie z sekcją 7 DPI MCAA.

(15) Zgodnie z wymogami art. 25 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE wszelka wymiana informacji między właściwymi organami państw członkowskich i jurysdykcji spoza Unii na podstawie DPI MCAA powinna być zgodna z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 7 .

(16) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 zasięgnięto opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych 8 .

(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Współpracy Administracyjnej w Dziedzinie Opodatkowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Ustalenie równoważności

Informacje, które muszą być automatycznie wymieniane na podstawie projektów rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są w rozumieniu części A pkt 7 sekcji I załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE równoważne z informacjami określonym w sekcji III część B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.

Ustalenie równoważności podlega następującym warunkom:

(i)
przyjęcie rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. w wersji zawartej w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. ocenionych przez Komisję;
(ii)
zawarcie DPI MCAA między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa w drodze uruchomienia współpracy w zakresie wymiany zgodnie z sekcją 7 tej umowy.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2023 r.

1 Dz.U. L 64 z 11.3.2011, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/823 z dnia 13 kwietnia 2023 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów dyrektywy Rady 2011/16/UE w zakresie oceny i ustalania istnienia równoważności informacji w umowie między właściwymi organami państwa członkowskiego a jurysdykcją spoza Unii (Dz.U. L 103 z 18.4.2023, s. 1).
3 The Platform Operators (Due Diligence and Reporting Requirements) Regulations 2022 https://assets.publishing.service.gov.uk/govern ment/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1111803/Draft_The_Platform_Operators_Regulations_2022.pdf.
4 DPI MCAA jest dostępna na stronie internetowej https://www.oecd.org/tax/exchange-of-tax-information/model-reporting-rules-for- digital-platforms-international-exchange-framework-and-optional-module-for-sale-of-goods.pdf.
5 OECD (2020), Model Rules for Reporting by Platform Operators in the Sellers in the Sharing and Gig Economy, OECD, Paryż. Dostępne na stronie internetowej: https://www.oecd.org/tax/exchange-of-tax-information/model-rules-for-reporting-by-platform-ope rators-with-respect-to-sellers-in-the-sharing-and-gig-economy.pdf.
6 OECD (2021), Model Reporting Rules for Digital Platforms: International Exchange Framework and Optional Module for Sale of Goods, OECD, Paryż. Dostępne na stronie internetowej https://www.oecd.org/tax/exchange-of-tax-information/model-rules-for-repor ting-by-platform-operators-with-respect-to-sellers-in-the-sharing-and-gig-economy.pdf.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2389

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/2389 określające, że informacje, które mają być automatycznie wymieniane zgodnie z umową, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z informacjami określonymi w niektórych przepisach dyrektywy Rady 2011/16/UE
Data aktu: 29/09/2023
Data ogłoszenia: 06/10/2023
Data wejścia w życie: 26/10/2023