uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylającą dyrektywę 77/799/EWG 1 , w szczególności jej art. 8ac ust. 7 akapit pierwszy,
(1) Art. 8ac ust. 7 akapit pierwszy dyrektywy 2011/16/UE stanowi, że Komisja, na uzasadniony wniosek państwa członkowskiego lub z własnej inicjatywy, określa, czy informacje, które muszą być automatycznie wymieniane na mocy umowy między właściwymi organami zainteresowanego państwa członkowskiego a jurysdykcją spoza Unii, na mocy umowy między tymi organami a tą jurysdykcją, są równoważne z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do tej dyrektywy. W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/823 2 ustanowiono przepisy wykonawcze do tego przepisu dyrektywy 2011/16/UE.
(2) W dniu 16 lutego 2023 r. Komisja otrzymała od właściwego organu Finlandii uzasadniony wniosek o ustalenie, czy informacje, które muszą być automatycznie wymieniane na podstawie umowy między właściwymi organami tego państwa członkowskiego a Zjednoczonym Królestwem, odnoszą się do działań objętych zakresem dyrektywy 2011/16/UE i czy są one równoważne z informacjami wymaganymi na mocy przepisów dotyczących sprawozdawczości określonych w tej dyrektywie.
(3) Do celów ustalenia właściwy organ Finlandii przedłożył projekty rozporządzeń Zjednoczonego Królestwa określonych w Platform Operators (Due Diligence and Reporting Requirements) Regulations 2022 3 (rozporządzeniach w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r.) ("projekty rozporządzeń"), które wejdą w życie w dniu 1 stycznia 2024 r., oraz wielostronnej umowy w sprawie automatycznej wymiany informacji o dochodach uzyskiwanych za pośrednictwem platform cyfrowych 4 ("DPI MCAA"), która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa.
(4) W projektach rozporządzeń stosuje się przepisy modelowych zasad sprawozdawczości dla operatorów platform w odniesieniu do sprzedawców w ramach gospodarki współdzielenia z 2020 r. 5 Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), uzupełnione modelowymi zasadami sprawozdawczości dla platform cyfrowych OECD z 2021 r.: ramy wymiany międzynarodowej i nieobowiązkowy moduł sprzedaży towarów 6 . Wszelkie wyrażenia zdefiniowane w modelowych zasadach, ale niezdefiniowane w projektach przepisów, mają takie samo znaczenie w projektach przepisów jak w modelowych zasadach.
(5) DPI MCAA to międzynarodowe ramy prawne opracowane przez OECD w celu wspierania corocznej automatycznej wymiany informacji gromadzonych na podstawie modelowych zasad OECD przez jurysdykcję rezydencji operatora platformy z jurysdykcjami rezydencji sprzedawców oraz, w odniesieniu do transakcji dotyczących najmu nieruchomości, jurysdykcjami, w których znajduje się taka nieruchomość, jak określono na podstawie procedur należytej staranności.
(6) Zjednoczone Królestwo i Finlandia są sygnatariuszami DPI MCAA, jednak zawarcie umowy wymaga uruchomienia współpracy w zakresie wymiany między obiema stronami zgodnie z sekcją 7 DPI MCAA.
(7) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że definicje dotyczące raportującego operatora platformy określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z wielostronną umową między właściwymi organami w sprawie automatycznej wymiany informacji o dochodach uzyskanych za pośrednictwem platform cyfrowych (DPI MCAA), która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z definicjami określonymi w sekcji I część A pkt 1-4 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(8) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że definicje dotyczące sprzedawców podlegających raportowaniu określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz na podstawie DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z definicjami określonymi w sekcji I część B pkt 1-4 oraz część C pkt 1 i 2 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(9) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że definicje stosownej czynności określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z definicjami określonymi w sekcji I część A pkt 8, 10 i 11 oraz część C pkt 9 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(10) Zgodnie z art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że procedury należytej staranności określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z procedurami należytej staranności określonymi w sekcji II załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE oraz definicjami określonymi w sekcji I część C pkt 3-7 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(11) Zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że obowiązki sprawozdawcze określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z obowiązkami sprawozdawczymi określonymi w sekcji III część A pkt 1, 2, 5, 6 i 7 i w części B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE oraz definicjami określonymi w sekcji I część C pkt 3-8 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(12) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja określiła, że procedury administracyjne określone w projektach rozporządzeń w sprawie operatorów platform (należyta staranność i obowiązki sprawozdawcze) z 2022 r. oraz zgodnie z DPI MCAA, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, w celu zapewnienia skutecznego wykonania i przestrzegania procedur należytej staranności oraz obowiązków sprawozdawczych, są równoważne z przepisami określonymi w sekcji IV części A-D załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(13) W związku z tym informacje, które muszą być automatycznie wymieniane między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa na podstawie DPI MCAA, należy uznać za równoważne z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE. Zgodnie z art. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 ustalenie równoważności ma zastosowanie do tej samej umowy między właściwymi organami każdego innego państwa członkowskiego a Zjednoczonym Królestwem.
(14) To ustalenie równoważności powinno jednak mieć zastosowanie wyłącznie pod warunkiem że projekty rozporządzeń zostaną w pełni przyjęte przez Zjednoczone Królestwo, a DPI MCAA zostanie zawarta w drodze uruchomienia współpracy w zakresie wymiany między Finlandią a Zjednoczonym Królestwem zgodnie z sekcją 7 DPI MCAA.
(15) Zgodnie z wymogami art. 25 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE wszelka wymiana informacji między właściwymi organami państw członkowskich i jurysdykcji spoza Unii na podstawie DPI MCAA powinna być zgodna z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 7 .
(16) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 zasięgnięto opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych 8 .
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Współpracy Administracyjnej w Dziedzinie Opodatkowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2023 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2389 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2389 określające, że informacje, które mają być automatycznie wymieniane zgodnie z umową, która ma zostać zawarta między właściwymi organami Finlandii i Zjednoczonego Królestwa, są równoważne z informacjami określonymi w niektórych przepisach dyrektywy Rady 2011/16/UE |
Data aktu: | 29/09/2023 |
Data ogłoszenia: | 06/10/2023 |
Data wejścia w życie: | 26/10/2023 |