uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 1 , w szczególności jego art. 95 ust. 1 i 2,
(1) Zgodnie z art. 95 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 Komisja - w porozumieniu z zainteresowanymi państwami członkowskimi - przyjęła indywidualne programy kontroli i inspekcji w odniesieniu do określonych łowisk i basenów morskich. Programy te zostały wdrożone przez państwa członkowskie i poprzez wspólne plany rozmieszczenia, przy czym Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa (EFCA) zapewnia operacyjną koordynację działań inspekcyjnych w tym zakresie na szczeblu regionalnym.
(2) Biorąc pod uwagę poziom działalności połowowej floty rybackiej Unii Europejskiej na wodach państw trzecich Morza Północnego i wodach zachodnich północnowschodniego Atlantyku, zakres geograficzny indywidualnych programów kontroli i inspekcji w odniesieniu do obu obszarów powinien obejmować monitorowanie działalności połowowej unijnej floty rybackiej w wodach państw trzecich na mocy umów dwustronnych z Norwegią 2 i Zjednoczonym Królestwem 3 oraz, jeżeli zostało to uzgodnione z państwem trzecim, inspekcje tej unijnej floty rybackiej i nadzór nad nią.
(3) Unijne połowy w wodach państw trzecich objęte indywidualnymi programami kontroli i inspekcji na wodach zachodnich północnowschodniego Atlantyku i Morza Północnego powinny obejmować połowy eksploatujące stada objęte kwotami.
(4) Należy ustanowić indywidualne programy kontroli i inspekcji w odniesieniu do połowów tuńczyka z wód tropikalnych w Oceanie Indyjskim w celu wzmocnienia kontroli statków pływających pod banderą niektórych państw członkowskich, które prowadzą połowy przy użyciu okrężnic w Oceanie Indyjskim.
(5) Biorąc pod uwagę rozszerzenie zakresu geograficznego programów na wodach zachodnich północnowschodniego Atlantyku i Morza Północnego oraz dodanie programu na Oceanie Indyjskim, ocena ryzyka przeprowadzona zgodnie z art. 5 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1986 4 powinna obejmować niektóre unijne połowy prowadzone pod auspicjami Komisji ds. Tuńczyka na Oceanie Indyjskim (IOTC) oraz na wodach państw trzecich na mocy umów dwustronnych z Norwegią i Zjednoczonym Królestwem.
(6) Aby poprawić ocenę ryzyka dla statków rybackich pływających pod banderą państwa członkowskiego, które nie jest zainteresowanym państwem członkowskim, oraz dla statków rybackich państw trzecich, ryzyko to powinno zostać określone przez wszystkie zainteresowane państwa członkowskie we współpracy z EFCA, chyba że państwo bandery ustali poziom ryzyka.
(7) Na wodach zachodnich północnowschodniego Atlantyku, na Morzu Północnym i na Oceanie Indyjskim należy zezwolić urzędnikom i inspektorom zainteresowanych państw trzecich na uczestnictwo we wspólnych działaniach w zakresie inspekcji i nadzoru w celu zacieśnienia współpracy między urzędnikami i inspektorami Unii a urzędnikami i inspektorami z państw trzecich oraz umożliwienia skutecznych działań następczych w związku z inspekcjami prowadzonymi na wodach międzynarodowych lub wodach państw trzecich
(8) Działania w zakresie inspekcji i nadzoru w wodach państw trzecich muszą być zgodne z porozumieniami zawartymi przez Unię z danym państwem trzecim. Wartości odniesienia dla inspekcji ustanowione dla wód zachodnich północnowschodniego Atlantyku i Morza Północnego powinny nadal mieć zastosowanie do wód Unii i portów Unii.
(9) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/473 5 zastępuje rozporządzenie Rady (WE) nr 768/2005 6 , które zostało ujednolicone. Niektóre przepisy decyzji wykonawczej (UE) 2018/1986 należy zaktualizować poprzez odniesienie do przepisów rozporządzenia (UE) 2019/473.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2376 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/2376 w sprawie zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2018/1986 ustanawiającej indywidualne programy kontroli i inspekcji dotyczące niektórych połowów |
Data aktu: | 22/09/2023 |
Data ogłoszenia: | 02/10/2023 |
Data wejścia w życie: | 05/10/2023 |