uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 43 ust. 1 lit. a), e) i f), art. 44 ust. 1 lit. a) oraz art. 62 ust. 15 lit. a) i c),
(1) Zgodnie z art. 140 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1139 przepisy wykonawcze przyjęte na podstawie uchylonego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 2 należy dostosować do przepisów rozporządzenia (UE) 2018/1139 nie później niż do dnia 12 września 2023 r.
(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/373 3 ustanowiono wspólne wymogi dotyczące zapewniania zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej ("ATM/ANS") i innych funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym ("funkcje sieciowe ATM") na potrzeby ogólnego ruchu lotniczego oraz nadzoru nad nimi.
(3) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1769 4 , systemy ATM/ANS i ich części składowe ("urządzenia ATM/ANS") podlegają certyfikacji lub wymogowi złożenia deklaracji przez organizacje zajmujące się projektowaniem lub produkcją urządzeń ATM/ANS. Aby zapewnić odpowiednią instalację, testowanie na miejscu i bezpieczne wprowadzenie do użytkowania tych urządzeń, a także nadzór nad nimi, należy zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 w celu uwzględnienia niezbędnych wymogów mających zastosowanie do instytucji zapewniających ATM/ANS i odpowiednich właściwych organów.
(4) Aby zapewnić ciągłość wymogów dotyczących użytkowania urządzeń ATM/ANS, zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/373 powinny opierać się na odpowiednich przepisach wykonawczych przyjętych na podstawie uchylonego rozporządzenia (WE) nr 552/2004 z niezbędnymi dostosowaniami.
(5) W szczególności, rozporządzenie Komisji (WE) nr 1032/2006 5 ustanawia wymogi dla automatycznych systemów wymiany danych lotu do celów powiadamiania, koordynacji i przekazywania kontroli nad lotem pomiędzy organami kontroli ruchu lotniczego; W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 633/2007 6 ustanowiono wymogi w zakresie stosowania protokołu przesyłania komunikatów lotniczych do celów powiadamiania, koordynowania i przekazywania lotów pomiędzy organami kontroli ruchu lotniczego, a w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 262/2009 7 ustanowiono wymogi w zakresie skoordynowanego przydziału i stosowania kodów interrogatorów modu S dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SES). Wymogi te należy odzwierciedlić w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/373.
(6) Wymogi dotyczące łączności powietrze-ziemia z wykorzystaniem separacji międzykanałowej 8,33 kHz, określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1079/2012 8 , nie mają zastosowania do usług świadczonych ani w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej poza europejskim regionem Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) (EUR) określonym w europejskim planie żeglugi powietrznej tom I (dok. 7754) ICAO, ani w strefie FIR/UIR na Wyspach Kanaryjskich, ponieważ warunki lokalne nie uzasadniały w wystarczającym stopniu ich stosowania w razie potrzeby. Niniejsze rozporządzenie powinno przewidywać taki sam zakres stosowania.
(7) W art. 14 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1079/2012 przewidziano zwolnienia z obowiązku konwersji wszystkich przydziałów częstotliwości na separację międzykanałową 8,33 kHz. Niniejsze rozporządzenie nie powinno zmieniać istniejących zwolnień.
(8) Wymogi dotyczące przydziału kodów interrogatorom modu S określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 262/2009 nie mają zastosowania do służb zapewnianych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej poza regionem EUR. ICAO ze względu na ich niewielki lokalny wolumen ruchu i położenie geograficzne z granicami przestrzeni powietrznej wyłącznie z przestrzenią powietrzną znajdującą się w gestii instytucji zapewniających ATM/ANS z państw trzecich, co uzasadnia różne ustalenia dotyczące lokalnej koordynacji z otaczającymi je państwami spoza UE. Niniejsze rozporządzenie powinno przewidywać taki sam zakres stosowania.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 oraz uchylić rozporządzenia (WE) nr 1032/2006, (WE) nr 633/2007 i (WE) nr 262/2009.
(10) Przy opracowywaniu wymogów w niniejszym rozporządzeniu należycie uwzględniono treść centralnego planu ATM oraz zawarte w nim zdolności w zakresie łączności, nawigacji i dozorowania.
(11) W swojej opinii nr 01/2023 9 Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zaproponowała środki zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 września 2023 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.228.49 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/1771 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 w odniesieniu do systemów zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej oraz ich części składowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 1032/2006, (WE) nr 633/2007 i (WE) nr 262/2009 |
| Data aktu: | 12/09/2023 |
| Data ogłoszenia: | 15/09/2023 |
| Data wejścia w życie: | 05/10/2023 |