uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) i art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") piryproksyfenu określono w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przedłożył uzasadnioną opinię dotyczącą przeglądu obecnych NDP piryproksyfenu 2 zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Urząd zalecił obniżenie obecnych NDP piryproksyfenu w mięśniach, tłuszczu, wątrobie i nerkach świń/bydła/kóz/koni, a także w mleku byd- lęcym/końskim do granicy oznaczalności zgodnie z zasadą ustalania NDP na najniższym racjonalnie osiągalnym poziomie oraz w oparciu o wystarczające dane potwierdzające obecne dobre praktyki rolnicze. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, należy wyznaczyć NDP piryproksyfenu dla tych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie określonym przez Urząd.
(3) Urząd stwierdził ponadto, że należy obniżyć NDP piryproksyfenu w odniesieniu do migdałów, kasztanów jadalnych, orzechów laskowych, orzechów pekan, orzeszków pistacjowych, orzechów włoskich, orzeszków piniowych, owoców ziarnkowych, winogron, oliwek stołowych, szarona/persymony/kaki/humy wschodniej, ananasów, pomidorów, papryki rocznej, oberżyn, dyniowatych z jadalną skórką i arbuzów zgodnie z zasadą ustalania NDP na najniższym racjonalnie osiągalnym poziomie oraz w oparciu o obecne dobre praktyki rolnicze i kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("CXL"), które potwierdzono jako bezpieczne dla konsumentów 3 . Urząd stwierdził również, że należy utrzymać NDP piryproksyfenu w odniesieniu do moreli, brzoskwiń, śliwek, truskawek, mango, papai, melonów, nasion bawełny i herbaty w oparciu o obecne dobre praktyki rolnicze i CXL, które potwierdzono jako bezpieczne dla konsumentów34 . Ponadto Urząd stwierdził, że NDP piryproksyfenu w odniesieniu do owoców cytrusowych, czereśni i kumkwatów należy podnieść w oparciu o obecne dobre praktyki rolnicze i CXL, które potwierdzono jako bezpieczne dla konsumentów Ponieważ we wcześniejszej uzasadnionej opinii 5 Urząd potwierdził, że NDP piryproksyfenu w odniesieniu do bananów jest bezpieczny dla konsumentów, ten NDP można utrzymać. Ponieważ jednak niektóre informacje nie były dostępne, stwierdzono, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. W związku z tym, mimo iż NDP dla migdałów, kasztanów jadalnych, orzechów laskowych, orzechów pekan, orzeszków pistacjowych, orzechów włoskich, orzeszków piniowych, owoców ziarnkowych, winogron, oliwek stołowych, szarona/persymony/kaki/humy wschodniej, ananasów, pomidorów, papryki rocznej, oberżyn, dyniowatych z jadalną skórką, arbuzów, moreli, brzoskwiń, śliwek, truskawek, mango, papai, melonów, nasion bawełny, herbaty, owoców cytrusowych, czereśni, kumkwatów i bananów uznaje się za bezpieczne, zostaną one poddane przeglądowi, w ramach którego uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, należy wyznaczyć NDP piryproksyfenu w odniesieniu do tych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie określonym przez Urząd.
(4) Ponieważ Urząd stwierdził, że nie były dostępne żadne badania pozostałości na potrzeby określenia wartości NDP piryproksyfenu w odniesieniu do orzechów makadamiowych/orzechów makadamii trójlistnej, awokado, grana- tów/jabłek granatu, czerymoi, ziemniaków, kartofla słodkiego/batatów i pochrzynu, pozostałych warzyw korzeniowych i bulwiastych z wyjątkiem buraka cukrowego, warzyw cebulowych, piżmiana jadalnego/ketmii jadalnej/okry, dyń olbrzymich, warzyw kapustnych (oprócz korzeni warzyw kapustnych oraz oprócz kapustnych o młodych/drob- nych liściach), sałat i warzyw sałatowych, szpinaku i podobnych liści, rukwi wodnej, cykorii warzywnej/cykorii liś- ciastej/cykorii brukselskiej, ziół, kwiatów jadalnych, warzyw strączkowych, warzyw łodygowych, fasoli (suchej) i ziaren soi zwyczajnej - osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Wobec braku takich badań, które są konieczne do określenia wartości NDP, Komisja uważa, że NDP dla tych produktów należy ustalić na poziomie granic oznaczalności określonych dla poszczególnych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(5) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. W przypadku piryproksyfenu laboratoria te zaproponowały dla poszczególnych produktów granice oznaczalności, które są osiągalne w sposób analityczny.
(6) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(8) Aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do Unii przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP i w odniesieniu do których utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów. Dotyczy to wszystkich produktów.
(9) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 września 2023 r.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.224.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2023/1753 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości piryproksyfenu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
Data aktu: | 11/09/2023 |
Data ogłoszenia: | 12/09/2023 |
Data wejścia w życie: | 02/10/2023, 02/04/2024 |