uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 oraz art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") izoksabenu, metaldehydu i paklobutrazolu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W odniesieniu do Metarhizium brunneum szczep Ma 43 i feromonów łuskoskrzydłych o łańcuchach prostych (SCLP) nie określono NDP ani nie włączono tych substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, zatem zastosowanie ma wartość wzorcowa określona w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W przypadku metaldehydu złożono na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek o zmianę obecnych NDP w odniesieniu do kapustnych kwitnących i kapustnych liściowych.
(3) Ponadto w ramach innego wniosku złożonego na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w trakcie przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 inny wnioskodawca przedłożył informacje, które nie były wcześniej dostępne, na temat badania hydrolizy dotyczącego wpływu sterylizacji na charakter pozostałości. Badanie to wykazało, że obecne NDP metaldehydu w ziemniakach, pozostałych warzywach korzeniowych i bulwiastych oprócz buraka cukrowego (z wyjątkiem brukwi/karpieli), pomidorach, oberżynach/ bakłażanach, warzywach kapustnych (oprócz korzeni warzyw kapustnych oraz oprócz kapustnych o młodych/drob- nych liściach), sałatach i warzywach sałatowych, szpinaku i podobnych liściach, karczochach zwyczajnych są w pełni poparte danymi.
(4) W odniesieniu do paklobutrazolu podczas przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioskodawca przedłożył wcześniej niedostępne informacje na temat reprezentatywnego badania dotyczącego metabolizmu pierwotnego w uprawach owocowych. Badanie to wykazało, że obecne NDP tej substancji w jabłkach, gruszkach, pigwach, owocach nieszpułki zwyczajnej, owocach nieśplika japońskiego/owocach misz- pelnika japońskiego, morelach i brzoskwiniach są w pełni poparte danymi.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wszystkie te wnioski zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji i Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd").
(6) Urząd ocenił wnioski i sprawozdania z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for metaldehyde in certain legume vegetables and pulses" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP metaldehydu w niektórych warzywach strączkowych i jadalnych nasionach roślin strączkowych). Dziennik EFSA 2014;12(1):3537.
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności. "Reasoned Opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for paclobutrazol" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP paklobutra- zolu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2022;20(11):7651.
(7) Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące kompletności przedłożonych danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął przy tym pod uwagę najnowsze dane na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej.
(8) W odniesieniu do izoksabenu złożono wniosek o zmianę obecnego NDP w korniszonach na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) W odniesieniu do tego wniosku państwo członkowskie wystąpiło o zastosowanie przyspieszonej procedury przewidzianej w wytycznych technicznych dotyczących procedury ustalania NDP 3 w celu ustalenia NDP na podstawie badań pozostałości na cukiniach.
(10) Urząd dokonał oceny badań pozostałości na cukiniach w ramach przeglądu obecnych NDP izoksabenu i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanego NDP 4 . Opinia ta opiera się na aktualnej wiedzy naukowej i technicznej w tej dziedzinie. Ponieważ należy ekstrapolować z badań pozostałości przeprowadzonych na cukiniach na korniszony, co potwierdzają unijne wytyczne w sprawie ekstrapolacji NDP 5 , nie ma potrzeby zwracania się do Urzędu o przedstawienie uzasadnionej opinii dotyczącej w szczególności korniszonów.
(11) Należy zatem ustalić NDP izoksabenu w korniszonach na poziomie 0,05 mg/kg na podstawie badań pozostałości przeprowadzonych na cukiniach.
(12) Zatwierdzenia substancji czynnych niskiego ryzyka: Metarhizium brunneum szczep Ma 43 i feromony łuskoskrzyd- łych o łańcuchach prostych (SCLP) zostały odnowione odpowiednio rozporządzeniami wykonawczymi Komisji (UE) 2022/383 6 i (UE) 2022/1251 7 . Nie oczekuje się, że warunki stosowania tych substancji doprowadzą do obecności w żywności lub paszy pozostałości, które mogą stanowić ryzyko dla konsumentów, w związku z czym NDP nie są wymagane. Należy zatem włączyć te substancje do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(13) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 tego rozporządzenia.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(15) Ze względów technicznych zmiany proponowanych NDP powinny mieć zastosowanie później niż zmiany wprowadzone rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/466 8 .
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 września 2023 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.223.9 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2023/1719 zmieniające załączniki II i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości izoksabenu, metaldehydu, Metarhizium brunneum szczep Ma 43, paklobutrazolu i feromonów łuskoskrzydłych o łańcuchach prostych (SCLP) w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 08/09/2023 |
| Data ogłoszenia: | 11/09/2023 |
| Data wejścia w życie: | 27/09/2023, 01/10/2023 |