uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie nowej żywności, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1852/2001 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (UE) 2015/2283 stanowi, że nowa żywność może być wprowadzana na rynek w Unii, pod warunkiem że wydano na nią zezwolenie i została ona wpisana do unijnego wykazu nowej żywności.
(2) Na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/2283 w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/2470 2 ustanowiono unijny wykaz nowej żywności.
(3) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/82 3 zezwolono na wprowadzenie na rynek w Unii soli sodowej 6'-sjalolaktozy ("6'-SL") otrzymanej w drodze fermentacji mikrobiologicznej z zastosowaniem genetycznie zmodyfikowanego szczepu Escherichia coli ("E. coli") K12 DH1 jako nowej żywności zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2283.
(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/948 4 zezwolono na wprowadzenie na rynek w Unii soli sodowej 6'-SL wytwarzanej przez pochodne szczepy E. coli BL21(DE3) jako nowej żywności zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2283.
(5) 26 marca 2021 r. przedsiębiorstwo Kyowa Hakko Bio Co., Ltd ("wnioskodawca") zwróciło się do Komisji zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283 z wnioskiem o zezwolenie na wprowadzenie na rynek w Unii soli sodowej 6'-SL otrzymanej w drodze fermentacji mikrobiologicznej z zastosowaniem genetycznie zmodyfikowanego szczepu, pochodzącego ze szczepu gospodarza E. coli W (ATCC 9637), jako nowej żywności. Wnioskodawca wystąpił o stosowanie otrzymanej w ten sposób soli sodowej 6'-SL w produktach mlecznych pasteryzowanych i sterylizowanych, bez dodatków smakowych i środków aromatyzujących; fermentowanych produktach na bazie mleka bez dodatków smakowych i środków aromatyzujących; produktach na bazie mleka z dodatkami smakowymi i środkami aromatyzującymi, włącznie z produktami poddanymi obróbce cieplnej; napojach (napojach z dodatkami smakowymi i środkami aromatyzującymi, z wyjątkiem napojów o pH niższym niż 5); batonach zbożowych; preparatach do początkowego żywienia niemowląt i preparatach do dalszego żywienia niemowląt, zdefiniowanych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 5 ; produktach zbożowych przetworzonych oraz żywności dla niemowląt i małych dzieci, zdefiniowanych w rozporządzeniu (UE) nr 609/2013; napojach na bazie mleka i podobnych produktach; środkach spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała, zdefiniowanych w rozporządzeniu (UE) nr 609/2013; żywności specjalnego przeznaczenia medycznego, zdefiniowanej w rozporządzeniu (UE) nr 609/2013; oraz suplementach żywnościowych, zdefiniowanych w dyrektywie 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 , przeznaczonych do stosowania przez ogół populacji. Następnie 19 czerwca 2023 r. wnioskodawca zmienił pierwotny wniosek w sprawie stosowania soli sodowej 6'-SL wytwarzanej przy użyciu pochodnego szczepu E. coli W (ATCC 9637) w suplementach diety, aby wykluczyć suplementy dla niemowląt i małych dzieci. W odniesieniu do warunków stosowania wnioskodawca zaproponował również, aby nie stosować suplementów diety zawierających sól sodową 6'-SL wytworzoną przy użyciu pochodnego szczepu E. coli W (ATCC 9637), jeżeli tego samego dnia spożywa się inną żywność z dodatkiem soli sodowej 6'-SL.
(6) 26 marca 2021 r. wnioskodawca zwrócił się również do Komisji z wnioskiem o ochronę zastrzeżonych badań naukowych i danych przedłożonych na poparcie swojego wniosku, a mianowicie danych pochodzących z badań z użyciem chromatografii cieczowej sprzężonej ze spektrometrią mas ("LC-MS/MS"), spektroskopii magnetycznego rezonansu jądrowego ("NMR") i wysokosprawnej chromatografii cieczowej sprzężonej z detektorem wyładowań koronowych ("HPLC-CAD") w celu ustalenia tożsamości 6'-SL 7 ; opisu genetycznie zmodyfikowanego szczepu produkcyjnego 8 soli sodowej6'-SL; szczegółowego opisu procesu produkcji 9 ; badania mutacji powrotnych w komórkach bakteryjnych z użyciem soli sodowej 6'-SL 10 ; testu mikrojądrowego na komórkach ssaków in vitro z użyciem soli sodowej 6'-SL 11 ; testu mikrojądrowego na komórkach ssaków in vivo z użyciem soli sodowej 6'-SL 12 ; testu mikrojądrowego na komórkach ssaków in vivo z użyciem soli sodowej 3'-sjalolaktozy ("3'-SL") 13 ; badania mutacji powrotnych w komórkach bakteryjnych z użyciem soli sodowej 3'-SL 14 ; 90-dniowego badania toksyczności pokarmowej u szczurów z solą sodowa 3'-SL 15 ; badania z wykorzystaniem analizy bioinformatycznej przeprowadzonego na genomie E. coli W (ATCC 9637) w celu wykrycia sekwencji heterologicznych, które mogłyby kodować możliwe alergeny 16 ; oraz 90-dniowego badania toksyczności pokarmowej u szczurów z solą sodową 6'-SL 17 .
(7) Zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2283 7 grudnia 2021 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") o przeprowadzenie oceny soli sodowej 6'-SL otrzymanej w drodze fermentacji mikrobiologicznej z zastosowaniem zmodyfikowanego genetycznie szczepu E. coli W (ATCC 9637) jako nowej żywności.
(8) 27 kwietnia 2023 r. Urząd przyjął opinię naukową dotyczącą "Bezpieczeństwa soli sodowej 6'-sjalolaktozy ("6'-SL") wytwarzanej przez pochodny szczep Escherichia coli W (ATCC 9637) - (Escherichia coli NEO6) - jako nowej żywności na podstawie rozporządzenia (UE) 2015/2283" 18 zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(9) W swojej opinii naukowej Urząd stwierdził, że sól sodowa 6'-SL jest bezpieczna w proponowanych warunkach stosowania dla proponowanych populacji docelowych. Opinia naukowa daje zatem wystarczające podstawy do stwierdzenia, że w przypadku stosowania w produktach mlecznych pasteryzowanych i sterylizowanych, bez dodatków smakowych i środków aromatyzujących; fermentowanych produktach na bazie mleka bez dodatków smakowych i środków aromatyzujących; produktach na bazie mleka z dodatkami smakowymi i środkami aromatyzującymi, włącznie z produktami poddanymi obróbce cieplnej; napojach (napojach z dodatkami smakowymi i środkami aromatyzującymi, z wyjątkiem napojów o pH niższym niż 5); batonach zbożowych; preparatach do początkowego żywienia niemowląt i preparatach do dalszego żywienia niemowląt, zdefiniowanych w rozporządzeniu (UE) nr 609/2013; produktach zbożowych przetworzonych oraz żywności dla niemowląt i małych dzieci, zdefiniowanych w rozporządzeniu (UE) nr 609/2013; napojach na bazie mleka i podobnych produktach; środkach spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała, zdefiniowanych w rozporządzeniu (UE) nr 609/2013; żywności specjalnego przeznaczenia medycznego, zdefiniowanej w rozporządzeniu (UE) nr 609/2013; oraz suplementach żywnościowych, zdefiniowanych w dyrektywie 2002/46/WE, sól sodowa 6'-SL wytwarzana przy użyciu pochodnego szczepu Escherichia coli W (ATCC 9637) spełnia warunki udzielenia zezwolenia, o których mowa w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(10) W swojej opinii naukowej Urząd zauważył, że jego wniosek dotyczący bezpieczeństwa nowej żywności opiera się na badaniach naukowych i danych pochodzących z badań z użyciem LC-MS/MS, NMR i HPLC-CAD w celu ustalenia tożsamości 6'-SL; opisie genetycznie zmodyfikowanego szczepu produkcyjnego soli sodowej 6'-SL; szczegółowym opisie procesu produkcji; badaniu mutacji powrotnych w komórkach bakteryjnych z użyciem soli sodowej 6'-SL; teście mikrojądrowym na komórkach ssaków in vitro z użyciem soli sodowej 6'-SL; teście mikrojądrowym na komórkach ssaków in vivo z użyciem soli sodowej 6'-SL; badaniu z wykorzystaniem analizy bioinformatycznej przeprowadzonym na genomie E. coli W (ATCC 9637) w celu wykrycia sekwencji heterologicznych, które mogłyby kodować możliwe alergeny; oraz 90-dniowym badaniu toksyczności pokarmowej u szczurów z solą sodową 6'-SL - zawartych w dokumentacji wnioskodawcy, bez których nie mógłby on ocenić nowej żywności i wyciągnąć wniosków.
(11) Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o dalsze wyjaśnienie uzasadnienia jego wniosku o ochronę zastrzeżonych badań naukowych i danych oraz o wyjaśnienie jego wniosku o wyłączne prawo powoływania się na nie, zgodnie z art. 26 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(12) Wnioskodawca oświadczył, że w świetle prawa krajowego w momencie składania wniosku posiadał zastrzeżone i wyłączne prawo do powoływania się na badania naukowe i dane, a mianowicie danych pochodzących z badań z wykorzystaniem LC-MS/MS, NMR i HPLC-CAD w celu określenia tożsamości 6'-SL; opis genetycznie zmodyfikowanego szczepu produkcyjnego soli sodowej 6'-SL; szczegółowy opis procesu produkcji; badanie mutacji powrotnych w komórkach bakteryjnych z użyciem soli sodowej 6'-SL; test mikrojądrowy na komórkach ssaków in vitro z użyciem soli sodowej 6'-SL; test mikrojądrowy na komórkach ssaków in vivo z użyciem soli sodowej 6'-SL; badanie z wykorzystaniem analizy bioinformatycznej przeprowadzone na genomie E. coli W (ATCC 9637) w celu wykrycia sekwencji heterologicznych, które mogłyby kodować możliwe alergeny; oraz 90-dniowe badanie toksyczności pokarmowej u szczurów z solą sodową 6'-SL; oraz że osoby trzecie nie mogą zgodnie z prawem uzyskać dostępu do tych danych i badań, wykorzystywać ich ani powoływać się na nie.
(13) Komisja oceniła wszystkie informacje dostarczone przez wnioskodawcę i uznała, że wnioskodawca należycie uzasadnił spełnienie wymogów określonych w art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2283. W związku z tym badania naukowe i dane przedłożone na poparcie wniosku, a mianowicie badania z wykorzystaniem LC-MS/MS, NMR i HPLC-CAD w celu określenia tożsamości 6'-SL; opis genetycznie zmodyfikowanego szczepu produkcyjnego soli sodowej 6'-SL; szczegółowy opis procesu produkcji; badanie mutacji powrotnych w komórkach bakteryjnych z użyciem soli sodowej 6'-SL; test mikrojądrowy na komórkach ssaków in vitro z użyciem soli sodowej 6'-SL; test mikrojądrowy na komórkach ssaków in vivo z użyciem soli sodowej 6'-SL; badanie z wykorzystaniem analizy bioinforma- tycznej przeprowadzone na genomie E. coli W (ATCC 9637) w celu wykrycia sekwencji heterologicznych, które mogłyby kodować możliwe alergeny; oraz 90-dniowe badanie toksyczności pokarmowej u szczurów z solą sodową 6'-SL powinny być chronione zgodnie z art. 27 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283. Co za tym idzie, jedynie wnioskodawca powinien być upoważniony do wprowadzania na rynek w Unii soli sodowej 6'-sjalolaktozy wytwarzanej przy użyciu pochodnego szczepu E. coli W (ATCC 9637) w okresie pięciu lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(14) Ograniczenie zezwolenia dotyczącego soli sodowej6'-SL wytwarzanejprzy użyciu pochodnego szczepu E. coli W (ATCC 9637) oraz powoływania się na badania naukowe i dane zawarte w dokumentacji wnioskodawcy wyłącznie do użytku wnioskodawcy nie uniemożliwia jednak innym wnioskodawcom ubiegania się o zezwolenie na wprowadzenie na rynek tej samej nowej żywności, pod warunkiem że ich wnioski będą się opierać na uzyskanych zgodnie z prawem informacjach potwierdzających na potrzeby takiego zezwolenia.
(15) Zgodnie z warunkami stosowania suplementów żywnościowych zawierających sól sodową 6'-SL wytwarzaną przy użyciu pochodnego szczepu E. coli W (ATCC 9637), zgodnymi z propozycją wnioskodawcy, należy informować konsumentów za pomocą odpowiedniej etykiety, że suplementy żywnościowe zawierające sól sodową 6'-SL nie powinny być spożywane przez niemowlęta i dzieci w wieku poniżej 3 lat oraz nie należy ich stosować, jeżeli tego samego dnia spożywa się również inną żywność z dodatkiem 6'-SL.
(16) Włączenie soli sodowej 6'-SL wytwarzanej przy użyciu pochodnego szczepu E. coli W (ATCC 9637) jako nowej żywności do unijnego wykazu nowej żywności powinno również zawierać wymagane warunki stosowania, specyfikacje i inne informacje związane z zezwoleniem, o których mowa w art. 9 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(17) Sól sodową 6'-SL wytwarzaną przy użyciu pochodnego szczepu E. coli W (ATCC 9637) włącza się do unijnego wykazu nowej żywności określonego w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/2470. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 października 2023 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2215 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2215 zezwalające na wprowadzenie na rynek soli sodowej 6’-sjalolaktozy wytwarzanej przez pochodny szczep Escherichia coli W (ATCC 9637) jako nowej żywności oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/2470 |
Data aktu: | 23/10/2023 |
Data ogłoszenia: | 24/10/2023 |
Data wejścia w życie: | 13/11/2023 |