Decyzja 2023/2135 w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi stabilność i przemiany polityczne w Sudanie

DECYZJA RADY (WPZiB) 2023/2135
z dnia 9 października 2023 r.
w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi stabilność i przemiany polityczne w Sudanie

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 30 maja 2005 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2005/411/WPZiB 1 , w którym połączono w jednym akcie prawnym środki nałożone na mocy wspólnego stanowiska Rady 2004/31/WPZiB 2  oraz środki, które miały zostać wdrożone zgodnie z rezolucją nr 1591 (2005) Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych (RB ONZ) nr 1591 (2005).

(2) W dniu 18 lipca 2011 r. Rada przyjęła decyzję 2011/423/WPZiB 3  nakładającą środki ograniczające skierowane przeciwko Sudanowi i Sudanowi Południowemu.

(3) W dniu 10 lipca 2014 r. Rada przyjęła decyzję 2014/450/WPZiB 4 , w której połączono w jednym akcie prawnym środki ograniczające nałożone decyzją 2011/423/WPZiB w zakresie, w jakim środki te odnosiły się do Sudanu.

(4) W dniu 15 kwietnia 2023 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych wydała oświadczenie, w którym wyraziła głębokie zaniepokojenie starciami zbrojnymi między sudańskimi siłami zbrojnymi a Siłami Szybkiego Wsparcia. Członkowie Rady Bezpieczeństwa zaapelowali do stron o natychmiastowe zaprzestanie działań wojennych i przywrócenie spokoju oraz wezwali wszystkie zaangażowane podmioty do wznowienia dialogu w celu rozwiązania obecnego kryzysu w Sudanie. Członkowie Rady Bezpieczeństwa podkreślili również znaczenie utrzymania dostępu pomocy humanitarnej.

(5) W dniu 19 kwietnia 2023 r. Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem") wydał w imieniu Unii oświadczenie dotyczące najnowszych wydarzeń w Sudanie, w którym to oświadczeniu Unia i jej państwa członkowskie zdecydowanie potępiły walki między sudańskimi siłami zbrojnymi a Siłami Szybkiego Wsparcia. Zgodnie z tym oświadczeniem wybuch działań wojennych podważył wysiłki na rzecz przywrócenia przemian w kierunku utworzenia demokratycznego rządu cywilnego. Unia wezwała wszystkie podmioty do przestrzegania międzynarodowego prawa humanitarnego i do natychmiastowego zaprzestania działań wojennych bez stawiania warunków wstępnych. Unia z zadowoleniem przyjęła i poparła skoordynowane zbiorowe regionalne i międzynarodowe wysiłki mediacyjne, w tym wysiłki Organizacji Narodów Zjednoczonych, Unii Afrykańskiej, Międzyrządowego Organu ds. Rozwoju i Ligi Państw Arabskich.

(6) W dniu 2 czerwca 2023 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych wydała oświadczenie, w którym podkreśliła potrzebę natychmiastowego zaprzestania przez strony działań wojennych, ułatwienia dostępu pomocy humanitarnej i ustanowienia trwałego porozumienia o zawieszeniu broni oraz wznowienia procesu prowadzącego do osiągnięcia trwałego, pluralistycznego i demokratycznego porozumienia politycznego w Sudanie.

(7) W dniu 5 lipca 2023 r. Wysoki Przedstawiciel wydał w imieniu Unii oświadczenie dotyczące najnowszych wydarzeń w Sudanie, w którym to oświadczeniu Unia zdecydowanie potępiła trwające walki oraz niezmienny brak woli znalezienia przez strony pokojowego rozwiązania konfliktu. Unia wezwała wszystkie podmioty, by umożliwiły i ułatwiły dostarczanie pomocy humanitarnej oraz zapewniły wszystkim zainteresowanym stronom bezpieczny, terminowy i niezakłócony dostęp do celów operacji humanitarnych. Unia wyraziła ubolewanie z powodu ofiar śmiertelnych i rażących przypadków łamania prawa międzynarodowego, w tym praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego. Unia wyraziła w szczególności zaniepokojenie doniesieniami o masowych atakach na ludność i obszary cywilne - w tym atakach z powodu pochodzenia etnicznego, szczególnie w Darfurze - i przerażającymi doniesieniami o powszechnej przemocy seksualnej i przemocy ze względu na płeć, ukierunkowanych zabójstwach, przymusowych wysiedleniach i regularnym wykorzystywaniu bojówek jako broni. Unia ponownie podkreśliła potrzebę pilnego zaprzestania działań wojennych bez stawiania warunków wstępnych. Unia stwierdziła, że należy niezwłocznie rozpocząć mediację na rzecz trwałego zawieszenia broni. Unia oświadczyła też, że będzie nadal współpracować z kluczowymi partnerami, w tym z sudańską ludnością cywilną i politykami, a także z podmiotami społeczeństwa obywatelskiego, aby zapewnić powrót do konstruktywnych rozmów na temat wiarygodnego pokojowego rozwiązania konfliktu, które będzie oparte na pluralistycznym dialogu. Unia stwierdziła też, że będzie nadal wspierać skoordynowane zbiorowe regionalne i międzynarodowe wysiłki mediacyjne pod przewodnictwem Unii Afrykańskiej i Międzynarodowej Organizacji ds. Rozwoju, aby pilnie przywrócić pokój i przyczynić się do stabilności i wznowienia procesu politycznego.

(8) W oświadczeniu z dnia 5 lipca 2023 r. Unia wyraziła ponadto gotowość rozważenia wykorzystania wszelkich dostępnych jej środków, w tym środków ograniczających, aby przyczynić się do zakończenia konfliktu i wspierania pokoju.

(9) Przypominając o tym, że środki ograniczające nie mają charakteru karnego, Unia jest nadal gotowa dostosowywać wykorzystywanie dostępnych jej instrumentów do wszelkich pozytywnych zmian sytuacji na miejscu.

(10) Ze względu na powagę sytuacji należy przyjąć specjalne ramy środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi stabilność i przemiany polityczne w Sudanie.

(11) Rada podkreśla, jak ważne jest, by nie dopuszczać do negatywnych skutków nakładania środków ograniczających dla ogółu ludności i dla już i tak niestabilnej gospodarki Sudanu.

(12) Unia powinna podjąć dalsze działania, aby wprowadzić w życie niektóre środki,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Państwa członkowskie podejmują niezbędne środki, aby uniemożliwić wjazd na ich terytorium lub przejazd przez nie:
a)
osobom fizycznym odpowiedzialnym za działania lub polityki zagrażające pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie, biorącym udział, bezpośrednio lub pośrednio, w takich działaniach lub politykach, wspierającym takie działania lub polityki lub czerpiącym korzyści z takich działań lub polityk;
b)
osom fizycznym utrudniającym lub podważającym wysiłki na rzecz wznowienia przemian politycznych w Sudanie;
c)
osobom fizycznym utrudniającym dostarczanie pomocy humanitarnej w Sudanie, dostęp do niej lub jej dystrybucję, w tym poprzez ataki na pracowników sektora zdrowia i sektora humanitarnego oraz zajmowanie i niszczenie infrastruktury i mienia służących sektorowi zdrowia i sektorowi humanitarnemu; lub
d)
osobom fizycznym planującym czyny w Sudanie stanowiące poważne pogwałcenie praw człowieka bądź naruszenie lub pogwałcenie międzynarodowego prawa humanitarnego, kierującym takimi czynami lub popełnianiem takich czynów, w tym zabójstw i okaleczeń, gwałtów i innych poważnych form przemocy seksualnej i przemocy ze względu na płeć, uprowadzeń i przymusowych przesiedleń;
e)
osobom fizycznym powiązanym z osobami wskazanymi na podstawie pkt a)-d), zgodnie z wykazem zamieszczonym w załączniku.
2. 
Ust. 1 nie zobowiązuje państwa członkowskiego do odmowy wjazdu na swoje terytorium własnym obywatelom.
3. 
Ust. 1 pozostaje bez uszczerbku dla przypadków, w których państwo członkowskie jest związane zobowiązaniami na mocy prawa międzynarodowego, a mianowicie:
a)
jako państwo przyjmujące międzynarodową organizację międzyrządową;
b)
jako państwo przyjmujące międzynarodową konferencję zwołaną przez Organizację Narodów Zjednoczonych lub pod auspicjami tej organizacji;
c)
na mocy umowy wielostronnej przyznającej przywileje i immunitety; lub
d)
na mocy Traktatu pojednawczego z 1929 roku (traktat laterański) zawarty między Stolicą Apostolską (Państwem Watykańskim) a Włochami.
4. 
Ust. 3 stosuje się również w przypadkach, gdy państwo członkowskie jest państwem przyjmującym Organizację Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE).
5. 
Rada musi być należycie informowana o wszystkich przypadkach udzielenia przez państwo członkowskie zwolnienia na podstawie ust. 3 lub 4.
6. 
Państwa członkowskie mogą przyznać zwolnienia ze środków nałożonych na podstawie ust. 1, w przypadku gdy podróż jest uzasadniona pilną potrzebą humanitarną lub uczestnictwem w posiedzeniach międzyrządowych lub posiedzeniach, których promotorem lub gospodarzem jest Unia, lub posiedzeniach, których gospodarzem jest państwo członkowskie sprawujące przewodnictwo w OBWE - wówczas gdy prowadzony jest dialog polityczny bezpośrednio propagujący polityczne cele środków ograniczających, w tym wsparcie dla stabilności i przemian politycznych w Sudanie.
7. 
Państwa członkowskie mogą też udzielić zwolnienia ze środków nałożonych na podstawie ust. 1 w przypadku, gdy wjazd lub przejazd jest niezbędny do przeprowadzenia postępowania sądowego.
8. 
Państwo członkowskie zamierzające udzielić zwolnienia, o którym mowa w ust. 6 lub 7, powiadamia o tym Radę na piśmie. Zwolnienie uważa się za udzielone, chyba że co najmniej jedno państwo członkowskie wniesie sprzeciw na piśmie w terminie dwóch dni roboczych od otrzymania powiadomienia o proponowanym zwolnieniu. W przypadku gdy co najmniej jedno państwo członkowskie wniesie sprzeciw, Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, może postanowić o udzieleniu proponowanego zwolnienia.
9. 
W przypadku gdy zgodnie z ust. 3, 4, 6, 7 i 8 państwo członkowskie zezwala na wjazd na swoje terytorium lub przejazd przez nie osobom umieszczonym w wykazie znajdującym się w załączniku, zezwolenie to może dotyczyć jedynie celu, w którym zostało udzielone osobie objętej tym zezwoleniem.
Artykuł  2
1. 
Zamraża się wszelkie środki finansowe i zasoby gospodarcze należące do lub będące własnością, znajdujące się w posiadaniu lub pod kontrolą:
a)
osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów odpowiedzialnych za działania lub polityki zagrażające pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie, biorących udział, bezpośrednio lub pośrednio, w takich działaniach lub politykach, wspierających takie działania lub polityki lub czerpiących korzyści z takich działań lub polityk;
b)
osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów utrudniających lub podważających wysiłki na rzecz wznowienia przemian politycznych;
c)
osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów utrudniających dostarczanie pomocy humanitarnej w Sudanie, dostęp do niej lub jej dystrybucję, w tym poprzez ataki na pracowników sektora zdrowia i sektora humanitarnego oraz zajmowanie i niszczenie infrastruktury i mienia służących sektorowi zdrowia i sektorowi humanitarnemu;
d)
osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów uczestniczących w planowaniu czynów w Sudanie stanowiących pogwałcenie praw człowieka bądź naruszenie lub pogwałcenie międzynarodowego prawa humanitarnego, w kierowaniu takimi czynami lub w popełnianiu takich czynów, w tym zabójstw i okaleczeń, gwałtów i innych poważnych form przemocy seksualnej i przemocy ze względu na płeć, uprowadzeń i przymusowych przesiedleń;
e)
osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów powiązanych z osobami wskazanymi na podstawie pkt a)-d), zgodnie z wykazem zamieszczonym w załączniku.
2. 
Nie udostępnia się - bezpośrednio ani pośrednio - wymienionym w załączniku osobom fizycznym lub prawnym, podmiotom lub organom, ani na ich rzecz, żadnych środków finansowych ani zasobów gospodarczych.
3. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 i 2 właściwe organy państw członkowskich mogą zezwolić na uwolnienie niektórych zamrożonych środków finansowych lub zasobów gospodarczych lub na udostępnienie niektórych środków finansowych lub zasobów gospodarczych, na warunkach, jakie uznają za stosowne, po ustaleniu, że dane środki finansowe lub zasoby gospodarcze są:
a)
niezbędne do zaspokojenia podstawowych potrzeb osób wymienionych w załączniku oraz członków ich rodzin pozostających na ich utrzymaniu, w tym do dokonania płatności za żywność, płatności z tytułu najmu lub kredytu hipotecznego, płatności za leki i leczenie, płatności podatków, składek ubezpieczeniowych oraz opłat za usługi użyteczności publicznej;
b)
przeznaczone wyłącznie na pokrycie uzasadnionych kosztów honorariów oraz zwrotów poniesionych wydatków związanych z usługami prawniczymi;
c)
przeznaczone wyłącznie na pokrycie opłat lub należności za usługi polegające na zwykłym przechowywaniu lub utrzymywaniu zamrożonych środków finansowych lub zasobów gospodarczych;
d)
niezbędne do pokrycia nadzwyczajnych wydatków, pod warunkiem że właściwy organ powiadomił właściwe organy pozostałych państw członkowskich oraz Komisję o powodach, dla których uważa, że należy udzielić szczególnego zezwolenia, co najmniej dwa tygodnie przed jego udzieleniem; lub
e)
przedmiotem wpłaty na rachunek lub wypłaty z rachunku misji dyplomatycznej lub placówki konsularnej lub organizacji międzynarodowej korzystającej z immunitetów na mocy prawa międzynarodowego, w zakresie, w jakim te wpłaty lub wypłaty są przeznaczone na oficjalne cele misji dyplomatycznej lub placówki konsularnej lub organizacji międzynarodowej.

Państwo członkowskie informuje pozostałe państwa członkowskie oraz Komisję o każdym zezwoleniu udzielonym na podstawie niniejszego ustępu w terminie dwóch tygodni od udzielenia takiego zezwolenia.

4. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 właściwe organy państw członkowskich mogą zezwolić na uwolnienie niektórych zamrożonych środków finansowych lub zasobów gospodarczych, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a)
środki finansowe lub zasoby gospodarcze są przedmiotem orzeczenia arbitrażowego wydanego przed dniem, w którym osobę fizyczną lub prawną, podmiot lub organ, o których mowa w art. 1, wymieniono w wykazie w załączniku, lub orzeczenia sądowego lub decyzji administracyjnej wydanych w Unii, lub orzeczenia sądowego wykonalnego w danym państwie członkowskim, przed tym dniem lub później;
b)
środki finansowe lub zasoby gospodarcze zostaną wykorzystane wyłącznie w celu zaspokojenia roszczeń zabezpieczonych takim orzeczeniem lub taką decyzją lub uznanych za zasadne w takim orzeczeniu lub takiej decyzji, w granicach określonych przez mające zastosowanie przepisy ustawowe i wykonawcze regulujące prawa osób, którym takie roszczenia przysługują;
c)
orzeczenie lub decyzja nie przynoszą korzyści osobie fizycznej lub prawnej, podmiotowi lub organowi wymienionym w wykazie w załączniku; oraz
d)
uznanie tego orzeczenia lub tej decyzji nie jest sprzeczne z porządkiem publicznym danego państwa członkowskiego.

Państwo członkowskie informuje pozostałe państwa członkowskie oraz Komisję o każdym zezwoleniu udzielonym na podstawie niniejszego ustępu w terminie dwóch tygodni od udzielenia takiego zezwolenia.

5. 
Ust. 1 nie uniemożliwia osobie fizycznej lub prawnej, podmiotowi lub organowi, wymienionym w wykazie w załączniku, dokonywania płatności należnej z tytułu umowy lub porozumienia zawartych przed dniem umieszczenia takiej osoby fizycznej lub prawnej, takiego podmiotu lub takiego organu w wykazie w załączniku lub z tytułu zobowiązania powstałego przed tą datą, pod warunkiem że państwo członkowskie ustaliło, że płatności nie otrzymuje - bezpośrednio lub pośrednio - osoba fizyczna lub prawna, podmiot lub organ o których mowa w ust. 1.
6. 
Ust. 2 nie ma zastosowania do księgowania na zamrożonych rachunkach:
a)
odsetek lub innych dochodów z tych rachunków;
b)
płatności należnych z tytułu umów, porozumień lub zobowiązań, które zostały zawarte lub powstały przed dniem objęcia tych rachunków środkami określonymi w ust. 1 i 2; lub
c)
płatności należnych na podstawie orzeczenia sądowego, decyzji administracyjnych lub orzeczenia arbitrażowego wydanych w Unii lub wykonalnych w danym państwie członkowskim;

pod warunkiem że wszelkie takie odsetki, inne dochody i płatności pozostają objęte środkami określonymi w ust. 1.

7. 
Ust. 1 i 2 nie stosuje się do zapewniania, przetwarzania lub wypłacania środków finansowych, innych aktywów finansowych lub zasobów gospodarczych, ani do dostarczania towarów i świadczenia usług, niezbędnych do zapewnienia terminowego dostarczania pomocy humanitarnej lub do wspierania innych działań wspierających podstawowe potrzeby ludzkie, w przypadku gdy taka pomoc jest udzielana lub takie inne działania są prowadzone przez:
a)
Organizację Narodów Zjednoczonych, w tym jej programy, fundusze oraz inne podmioty i organy, a także jej wyspecjalizowane agencje i organizacje powiązane;
b)
organizacje międzynarodowe;
c)
organizacje humanitarne posiadające status obserwatora w Zgromadzeniu Ogólnym Narodów Zjednoczonych oraz członków tych organizacji humanitarnych;
d)
dwustronnie lub wielostronnie finansowane organizacje pozarządowe uczestniczące w organizowanych przez ONZ programach pomocy humanitarnej, programach pomocy na rzecz uchodźców, innych apelach ONZ lub klastrach pomocy humanitarnej koordynowanych przez Biuro ONZ ds. Koordynacji Pomocy Humanitarnej (OCHA);
e)
organizacje i agencje, którym Unia wydała certyfikat partnerstwa humanitarnego lub które zostały certyfikowane lub uznane przez państwo członkowskie zgodnie z procedurami krajowymi;
f)
wyspecjalizowane agencje państw członkowskich; lub
g)
pracowników, beneficjentów, jednostki zależne lub partnerów wykonawczych podmiotów wymienionych w lit. a)-f), w czasie i w zakresie, w jakim działają w takim charakterze.
8. 
W przypadkach nieobjętych ust. 7 i na zasadzie odstępstwa od ust. 1 i 2 niniejszego artykułu właściwe organy państwa członkowskiego mogą zezwolić na uwolnienie niektórych zamrożonych środków finansowych lub zasobów gospodarczych lub na udostępnienie niektórych środków finansowych lub zasobów gospodarczych, na warunkach, jakie uznają za stosowne, po ustaleniu, że przekazanie takich środków finansowych lub zasobów gospodarczych jest niezbędne do zapewnienia terminowego dostarczania pomocy humanitarnej lub do wspierania innych działań wspierających podstawowe potrzeby ludzkie.
9. 
Jeżeli w terminie pięciu dni roboczych od dnia otrzymania wniosku o udzielenie zezwolenia na podstawie ust. 8 brak jest ze strony właściwego organu decyzji odmownej, wniosku o udzielenie informacji lub zawiadomienia o dodatkowym terminie, zezwolenie uważa się za udzielone.

Dane państwo członkowskie informuje pozostałe państwa członkowskie oraz Komisję o każdym zezwoleniu udzielonym na podstawie niniejszego artykułu w terminie czterech tygodni od jego udzielenia.

Artykuł  3
1. 
Rada, stanowiąc jednomyślnie na wniosek państwa członkowskiego lub Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanego dalej "Wysokim Przedstawicielem"), sporządza i zmienia wykaz w załączniku.
2. 
Rada przekazuje decyzję, o której mowa w ust. 1, wraz z uzasadnieniem umieszczenia w wykazie, danej osobie fizycznej lub prawnej, danemu podmiotowi lub danemu organowi bezpośrednio - jeżeli adres jest znany - albo w drodze opublikowania ogłoszenia, umożliwiając tej osobie fizycznej lub prawnej, takiemu podmiotowi lub takiemu organowi zgłoszenie uwag.
3. 
W przypadku gdy zostaną zgłoszone uwagi lub przedstawione istotne nowe dowody, Rada dokonuje przeglądu decyzji, o których mowa w ust. 1, i odpowiednio informuje daną osobę fizyczną lub prawną, dany podmiot lub dany organ.
Artykuł  4
1. 
Załącznik zawiera uzasadnienie umieszczenia w wykazie osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów, o których mowa w art. 1 i 2.
2. 
W załączniku podaje się w miarę możliwości informacje konieczne do zidentyfikowania danych osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów. W przypadku osób fizycznych informacje takie mogą obejmować: imiona i nazwiska oraz pseudonimy, datę i miejsce urodzenia, obywatelstwo, numer paszportu i numer dowodu tożsamości, płeć, adres, jeżeli jest znany, oraz funkcję lub zawód. W przypadku osób prawnych, podmiotów lub organów informacje takie mogą obejmować: nazwy, miejsce i datę wpisu do rejestru, numer wpisu do rejestru oraz miejsce prowadzenia działalności.
Artykuł  5
1. 
Rada i Wysoki Przedstawiciel mogą przetwarzać dane osobowe w celu realizacji zadań wynikających z niniejszej decyzji, w szczególności:
a)
w przypadku Rady: w celu przygotowywania i wprowadzania zmian do załącznika;
b)
w przypadku Wysokiego Przedstawiciela: w celu przygotowywania zmian do załącznika.
2. 
Rada i Wysoki Przedstawiciel przetwarzają w stosownych przypadkach odpowiednie dane dotyczące przestępstw popełnionych przez osoby fizyczne wymienione w wykazie, wyroków skazujących takie osoby lub środków bezpieczeństwa dotyczących takich osób, jedynie w zakresie, w jakim przetwarzanie to jest niezbędne do przygotowania załącznika.
3. 
Do celów niniejszej decyzji Rada i Wysoki Przedstawiciel zostają wyznaczeni jako "administrator" w rozumieniu art. 3 pkt 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5  w celu zapewnienia, by zainteresowane osoby fizyczne mogły wykonywać swoje prawa zgodnie z tym rozporządzeniem.
Artykuł  6

Zaspokojeniu nie podlegają żadne roszczenia w związku z umową lub transakcją, na których wykonanie mają wpływ, bezpośrednio lub pośrednio, w całości lub części, środki nałożone na podstawie niniejszej decyzji, w tym roszczenia o naprawienie szkody lub wszelkie inne roszczenia tego rodzaju, takie jak roszczenia o odszkodowanie lub roszczenia wynikające z gwarancji, w szczególności roszczenia o przedłużenie terminu płatności lub o spłatę obligacji, gwarancji lub zabezpieczeń, w szczególności gwarancji finansowych lub zabezpieczeń finansowych, w dowolnej formie, jeżeli z takimi roszczeniami wystąpiły:

a)
wskazane osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy wymienione w wykazie w załączniku;
b)
osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy działające za pośrednictwem lub w imieniu osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów, o których mowa w lit. a).
Artykuł  7

Zakazuje się świadomego lub umyślnego udziału w działaniach, których celem lub skutkiem jest ominięcie zakazów określonych w niniejszej decyzji.

Artykuł  8

Aby zapewnić maksymalne oddziaływanie środków ustanowionych w niniejszej decyzji, Unia zachęca państwa trzecie do przyjmowania środków ograniczających podobnych do środków określonych w niniejszej decyzji.

Artykuł  9
1.  6
 Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 10 października 2025 r.

Niniejsza decyzja podlega ciągłemu przeglądowi. W stosownych przypadkach stosowanie niniejszej decyzji przedłuża się lub jest ona zmieniana, jeżeli Rada uzna, że jej cele nie zostały osiągnięte.

2. 
Wyjątki, o których mowa w art. 2 ust. 7, 8 i 9, w odniesieniu do art. 2 ust. 1 i 2, poddawane są okresowemu przeglądowi, co najmniej raz na 12 miesięcy, lub na pilny wniosek złożony przez państwo członkowskie, Wysokiego Przedstawiciela lub Komisję w następstwie zasadniczej zmiany okoliczności.
Artykuł  10

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 9 października 2023 r.

ZAŁĄCZNIK 7  

A.
Wykaz osób fizycznych, o których mowa w art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1
Imię i nazwisko Informacje identyfikacyjne Przyczyny Data umieszczenia w wykazie
1. Mirghani Idriss SULEIMAN Obywatelstwo: sudańskie

Płeć: mężczyzna

Funkcja: generał broni SAF;

dyrektor generalny Defence Industries System;

szef agencji produkcyjnej na potrzeby sudańskiej armii

Powiązane osoby: generał Abdelfattah Al Burhan, głównodowodzący SAF

Powiązane podmioty: Defense Industry System, SMT Engineering; SAF

Generał broni Mirghani Idriss Suleiman jest oficerem SAF i dyrektorem generalnym Defense Industry System (DIS), spółki objętej sankcjami przez Unię Europejską, za wspieranie działań lub polityk zagrażających pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie.

DIS określa się jako największe przedsiębiorstwo z branży obronnej w Sudanie, które poprzez setki spółek zależnych w różnych sektorach sudańskiej gospodarki generuje roczny dochód szacowany na 2 mld USD. DIS wytwarza szereg rodzajów broni strzeleckiej, broni konwencjonalnej, amunicji i pojazdów wojskowych na potrzeby SAF.

Jako dyrektor generalny DIS Mirghani Idriss Suleiman od początku wojny odbył wiele podróży z generałem Abdelemfattahem Al Burhanem, głównodowodzącym SAF, rzekomo w celu zwiększenia zdolności SAF do walki z RSF na kilku frontach w Chartumie, Darfurze i Kordofanie.

Mirghani Idriss Suleiman wspiera zatem działania lub polityki zagrażające pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie.

24.6.2024
2. EL TAHIR Mohamed EL AWAD EL AMIN

alias

EL TAHIR Mohamed

EL AWAD EL AMIN

AL-TAHER;

Mohammed AL-AWAD AL-AMIN

Obywatelstwo: sudańskie

Płeć: mężczyzna

Funkcja: od 1 września 2022 r. generał broni, dowódca sudańskich sił powietrznych;

były dziekan Sudańskiego Kolegium Sił Powietrznych; były dowódca bazy lotniczej w Chartumie

Powiązane osoby: generał Abdelfattah Al-Burhan, naczelny dowódca SAF;

generał broni Yasir al-Atta, zastępca głównodowodzącego SAF;

generał Mohamed Osman al-Hussein, szef sztabu sił lądowych SAF

Powiązane podmioty: SAF

El Tahir Mohamed El Awad El Amin jest generałem broni SAF, a od 1 września 2022 r. dowódcą sudańskich sił powietrznych. A zatem jest on odpowiedzialny za operacje prowadzone przez siły powietrzne SAF od 15 kwietnia 2023 r. - dnia wybuchu konfliktu między sAf, RSF i sprzymierzonymi z nimi bojówkami, czego dowodzi również jego uczestnictwo w ujawnionych publicznie posiedzeniach wysokiego szczebla wysokich rangą dowódców SAF, którym przewodniczył głównodowodzący Abdelfattah Al-Burhan, w Naczelnym Dowództwie sAf w Chartumie w maju i lipcu 2023 r.

El Tahir Mohamed El Awad El Amin ponosi zatem bezpośrednią odpowiedzialność jako dowódca nalotów powietrznych przeprowadzonych bez rozróżnienia przez siły powietrzne SAF na gęsto zaludnione dzielnice mieszkalne, w szczególności w Chartumie, Omdurmanie i Nijali (Darfur Południowy) oraz w Kordofanie Północnym, co zostało udokumentowane przez oenzetowską zintegrowaną tymczasową misję wspierającą w Sudanie (UNITAMS) w jej sprawozdaniach dla Sekretarza Generalnego z 31 sierpnia 2023 r. i 13 listopada 2023 r., przez Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka w jego sprawozdaniu z 22 lutego 2024 r. i przez oenzetowski zespół ekspertów ds. Sudanu w jego sprawozdaniu z 15 stycznia 2024 r.

El Tahir Mohamed El Awad El Amin brał zatem bezpośredni udział w działaniach przedłużających konflikt w Sudanie, zagrażających pokojowi, stabilności i bezpieczeństwu w Sudanie; uczestniczył też w planowaniu i przeprowadzaniu operacji lotniczych, które - powodując dużą liczbę ofiar wśród ludności cywilnej, co doprowadziło do przymusowego przesiedlenia ludności cywilnej i zniszczenia infrastruktury krytycznej, w tym obiektów medycznych, takich jak szpital East Nile w Chartumie w maju 2023 r. i szpital pediatryczny im. Babikera Nahara w Al-Faszir w maju 2024 r. - doprowadziły do poważnych naruszeń praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego, oraz w kierowaniu tymi operacjami lotniczymi.

24.6.2024
3. Ali Ahmed KARTI MOHAMED Data urodzenia:

11.3.1953

Miejsce urodzenia: Hagar Elassal - Sudan Obywatelstwo: sudańskie

Płeć: mężczyzna

Funkcja: zwolennik Narodowej Partii Kongresowej (National Congress Party);

sekretarz generalny Sudańskiego Ruchu Islamis- tycznego;

były minister spraw zagranicznych Sudanu Numer dowodu tożsamości: 11822483949 Powiązane podmioty:

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Sudanu; Sudański Ruch Islamistyczny

Ali Ahmed Karti Mohamed był ministrem spraw zagranicznych Sudanu w rządzie Omara al-Baszira. Po upadku tego rządu Ali Ahmed Karti Mohamed został wybrany jednym z przywódców Sudańskiego Ruchu Islamistycznego i przewodził działaniom mającym na celu powstrzymanie postępów Sudanu w procesie przechodzenia do pełnej demokracji, poprzez osłabianie poprzedniego rządu przejściowego kierowanego przez władze cywilne oraz zakłócanie procesu związanego z ramowym porozumieniem politycznym. Działania te przyczyniły się do podsycenia zapoczątkowanego 15 kwietnia 2023 r. konfliktu między SAF i RSF.

On i inni radykalni sudańscy islamiści aktywnie utrudniają wysiłki zmierzające do zawieszenia broni w celu zakończenia konfliktu i sprzeciwiają się cywilnym działaniom na rzecz przywrócenia demokratycznych przemian w Sudanie. Ali Ahmed Karti Mohamed jest zwolennikiem NarodowejPartii Kongresowej (National Congress Party - NCP) założonej przez Omara Al-Baszira w 1998 r. NCP jest partią będącą następczynią Narodowego Frontu Islamskiego zrzeszonego w Stowarzyszeniu Braci Muzułmanów.

Obecnie Ali Ahmed Karti Mohamed jest sekretarzem generalnym SIM, szerokiego sojuszu grup islamskich, i jest uznawany za osobę, która doprowadziła do odrodzenia NCP. Ruch islamistyczny ma duży wpływ na SAF, policję i służby wywiadowcze.

A zatem Ali Ahmed Karti Mohamed bierze udział, bezpośrednio lub pośrednio, w działaniach lub politykach zagrażających pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie, wspiera takie działania lub polityki, lub czerpie z nich korzyści.

24.6.2024
4. (skreślony)
5. Mustafa Ibrahim ABDEL NABI MOHAMED Obywatelstwo: sudańskie

Płeć: mężczyzna

Funkcja: dyrektor Al-Khaleej Bank; większościowy udziałowiec przedsiębiorstwa Shield Protective Solutions Co. Ltd. (Sudan); doradca finansowy przywódcy RSF

Numer paszportu: B CH 4930920

Powiązane osoby: Musa Hamdan Dagalo Musa, brat przywódcy RSF - Mohameda Hamdana Dagalo

Powiązane podmioty: Al-Khaleej Bank; Shield Protective Solutions Co. Ltd. (Sudan)

Mustafa Ibrahim Abdel Nabi Mohamed jest byłym wysokim rangą urzędnikiem Banku Centralnego Sudanu, który został doradcą finansowym RSF i pomagał tym siłom w zarządzaniu siecią spółek i podmiotów pośredniczących.

W niedawnym sprawozdaniu oenzetowskiego zespołu ekspertów w sprawie sankcji w Darfurze jest mowa, bez wskazywania nazwiska, o byłym wysokim rangą urzędniku Banku Centralnego Sudanu, przebywającym w Dubaju, który stał się doradcą finansowym RSF. W sprawozdaniu tym wyjaśniono, że Al-Khaleej Bank zaczął odgrywać zasadniczą rolę w finansowaniu RSF w 2019 r., gdy osoby fizyczne i podmioty powiązane z RSF nabyły jego pakiet większościowy.

Wg doniesień medialnych i ośrodków analitycznych urzędnikiem tym jest Mustafa Ibrahim Abdel Nabi Mohamed. Jest on dyrektorem sudańskiego banku Al-Khaleej Bank.

Ponad 60 % udziałów Al-Khaleej Bank należy do spółek powiązanych z rodziną Mohammada Hamdana Dagalo (Hemedti), szefa RSF.

Mustafa Ibrahim Abdel Nabi Mohamed jest również większościowym udziałowcem spółki Shield Protective Solutions Co. Ltd. Drugim udziałowcem tej spółki jest jeden z braci Hemedti, Musa Hamdan Dagalo Musa, a spółka ta posiada ponad 14 % udziałów w Al-Khaleej Bank.

Jako doradca finansowy RSF i rodziny Dagalo Mustafa Ibrahim Abdel Nabi Mohamed bierze udział, bezpośrednio lub pośrednio, we wspieraniu działań lub polityk zagrażających pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie lub czerpie z nich korzyści.

24.6.2024
6. Masar Abdurahman ASEEL alias

Massar Abdelrahman ASSIL

Masar Abdelrahman ESEIL

Massar ASSEL

Masar ASIL

Płeć: mężczyzna

Funkcja: emir klanu Mahamid w Darfurze Zachodnim;

członek administracji ludności rdzennej w Darfurze Zachodnim

Masar Abdurahman Aseel jest czołowym przywódcą plemiennym klanu Mahamid w Darfurze Zachodnim. Klan Mahamid należy do plemienia Rizeigat, które skupia społeczności arabskie zamieszkujące Darfur i Czad. Posiada tytuł emira i jest członkiem administracji ludności rdzennej w Darfurze Zachodnim.

Od kwietnia 2023 r. Masar Abdurahman Aseel ułatwiał ataki przeprowadzane przez Siły Szybkiego Wsparcia (RSF) i sprzymierzone z nimi bojówki przeciwko społecznościom lokalnym mieszkającym w Al-Dżunajnie (Darfur Zachodni), zwłaszcza ludowi Masalitów. W szczególności bezpośrednio uczestniczył w werbowaniu bojowników i dostarczaniu przez RSF broni bojówkom oraz w koordynowaniu działań między tymi siłami - jak wynika z 15. sprawozdania końcowego oenzetowskiego zespołu ekspertów ds. Sudanu opublikowanego w styczniu 2024 r. - służących przeprowadzaniu ukierunkowanych ataków na tle etnicznym, zwłaszcza przeciwko społecznościom Masalitów, w Darfurze Zachodnim w okresie pomiędzy końcem kwietnia a początkiem listopada 2023 r. W marcu i kwietniu 2024 r. RSF opublikowały propagandowe nagrania wideo z udziałem Masara Abdurahmana Aseela, w których wyraża on poparcie dla RSF, podżega do wojny i mobilizuje oddziały popierające RSF do przyłączenia się do prowadzonej przez RSF od 15 kwietnia 2023 r. walki z SAF.

A zatem Masar Abdurahman Aseel brał bezpośredni udział we wspieraniu działań lub polityk zagrażających pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie i czerpał z nich korzyści. Popierając zajęcie przez RSF Darfuru Zachodniego, Masar Abdurahman Aseel wzmocnił swoją pozycję i wpływ w administracji ludności rdzennejw Darfurze Zachodnim kosztem innych przywódców społeczności, zwłaszcza społeczności Massalitów, które były celem działań RSF i sprzymierzonych z nimi bojówek.

24.6.2024
7. Salah Abdallah Mohamed

SALAH

alias

SALAH GOSH

Data urodzenia: 1957

Miejsce urodzenia: Nuri, Sudan

Obywatelstwo: sudańskie

Paszport: YSJCYKRYG1U5

Płeć: mężczyzna

Funkcja: były doradca ds. bezpieczeństwa narodowego Republiki Sudanu; były dyrektor sudańskich Narodowych Służb Bezpieczeństwa i Wywiadu;

Powiązane osoby: były prezydent Republiki Sudanu Omar Al-Baszir; generał Abdelfattah Al-Burhan

Powiązane podmioty: Narodowe Służby Bezpieczeństwa i Wywiadu (NISS)

Salah Abdallah Mohamed Salah jest byłym doradcą ds. bezpieczeństwa narodowego Republiki Sudanu oraz byłym dyrektorem sudańskich Narodowych Służb Bezpieczeństwa i Wywiadu (NISS).

Salah Abdallah Mohamed Salah jest odpowiedzialny za kilka zamachów stanu w Sudanie (w szczególności za zamachy stanu w 2012 r. i w 2019 r.); pomógł także w przeprowadzeniu zamachu stanu w 2021 r. Jest ogólnie uważany za szefa siatki szpiegowskiejw Sudanie. Z racji posiadanejwiedzy fachowej jako były urzędnik ds. bezpieczeństwa odgrywał ważną rolę w pomaganiu członkom byłego reżimu w powrocie do władzy i podważał starania na rzecz utworzenia w Sudanie rządu cywilnego.

Po upadku reżimu Al-Baszira Salah Abdallah Mohamed Salah jest nadal zaangażowany w działania podważające pokój i stabilność w tym kraju. Chociaż obecnie rzadko pokazuje się publicznie, jest nadal aktywny i ciągle uważany jest za »mózg« stojący za wieloma działaniami przeprowadzonymi przez sudańskie siły zbrojne (SAF) i dział operacji wywiadowczych.

Uznaje się w związku z tym, że Salah Abdallah Mohamed Salah jest przywódcą wśród bezkompromisowych członków byłego reżimu Al-Ba- szira, odpowiedzialnym za działania dotyczące bezpieczeństwa i wojska; działał także w strukturach SAF. Jego powiązania ideologiczne z byłym reżimem Al-Baszira, w szczególności z National Congress Party (NPC) stanowią istotną siłę napędową dyskursu, który zasila wojnę przeciwko formacji opozycyjnej, jaką są Siły Szybkiego Wsparcia (RSF).

Salah Abdallah Mohamed Salah angażował się zatem w działania, które zagrażają pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu Sudanu, oraz w działania podważające starania na rzecz wznowienia przemian politycznych w Sudanie.

16.12.2024
8. Tijani KARSHOM alias

KHARSHOM;

KARSHOUM;

KHARSHOUM;

AL-TIJANI AL-TAHIR KARSHOUM

Obywatelstwo: sudańskie

Płeć: mężczyzna

Funkcja: były zastępca gubernatora (»wali« w języku miejscowym) Darfuru Zachodniego; faktyczny gubernator Darfuru Zachodniego

Powiązane osoby: Abdulrahman JUMA BARA-

KALLAH; Masar Abdurahman ASEEL

Powiązane podmioty: Zgromadzenie Sił Wyzwolenia Sudanu (Gathering of Sudan Liberation

Forces - GSLF)

Tijani Karshom jest wiodącym członkiem plemienia Mahamid i był zastępcą gubernatora Darfuru Zachodniego w czasie masakry plemienia Massalit w Al-Dżunajna, stolicy Darfuru Zachodniego, w czerwcu 2023 r. Jest on także członkiem Zgromadzenia Sił Wyzwoleńczych Sudanu (GSLF), które umożliwiało werbowanie bojówek do walki u boku Siły Szybkiego Wsparcia (RSF).

Tijani Karshom jest odpowiedzialny za śmiertelny zamach na gubernatora Darfuru Zachodniego w Al-Dżunajna w czerwcu 2023 r., za polecenie RSF, by nie pozwoliły uwięzionym w Al-Dżunajna cywilom uciec z miasta, oraz za kierowanie dwoma atakami na obozy dla osób wewnętrznie przesiedlonych. Po masakrze w Al-Dżunajna utworzył komisję, która miała zebrać ciała i pogrzebać je w masowych grobach. Uczestniczył także w usiłowaniach ukrycia ciał po drugiej masakrze w Ardamacie w Darfurze Zachodnim w listopadzie 2023 r.

Tijani Karshom odpowiada także za kierowanie atakiem w Al-Dżunajna u boku RSF i za kierowanie ostrzałem artyleryjskim wymierzonym w siedzibę gubernatora Darfuru Zachodniego w maju 2023 r. - na miesiąc przed zabójstwem gubernatora.

Tijani Karshom prowadził działania zagrażające pokojowi, stabilności i bezpieczeństwu Sudanu i brał udział w planowaniu w Darfurze Zachodnim czynów stanowiących poważne naruszenia praw człowieka i naruszenia międzynarodowego prawa humanitarnego, w tym zabójstw, gwałtów i innych poważnych rodzajów przemocy seksualnej i przemocy ze względu na płeć oraz uprowadzeń, a także brał udział w kierowaniu takimi czynami lub ich popełnianiu.

16.12.2024
9. Mohamed Ali Ahmed SUBIR Obywatelstwo: sudańskie

Płeć: mężczyzna

Funkcja: generał broni, szef Dyrekcji Wywiadu

Wojskowego w sudańskich siłach zbrojnych (SAF)

Powiązane podmioty: sudańskie siły zbrojne;

Dyrekcja Wywiadu Wojskowego

Mohamed Ali Ahmed Subir jest generałem broni w sudańskich siłach zbrojnych (SAF) i szefem Dyrekcji Wywiadu Wojskowego (DMI) w tych siłach zbrojnych. Piastując to stanowisko przewodził działaniom przeprowadzanym przez wywiad wojskowy od czasu wybuchu 15 kwietnia 2023 r. konfliktu między SAF, Siłami Szybkiego Wsparcia (RSF) i powiązanymi z nimi ugrupowaniami zbrojnymi. O jego znaczeniu świadczy także jego udział w publicznie ujawnionych spotkaniach starszych rangą dowódców SAF, które odbyły się w maju i w lipcu 2023 r. pod kierownictwem głównodowodzącego Abdelfattaha Al-Bur- hana w siedzibie naczelnego dowództwa SAF w Chartumie.

Mohamed Ali Ahmed Subir odpowiada zatem za dowodzenie działaniami polegającymi na nękaniu, arbitralnych aresztowaniach i zatrzymaniach obrońców praw człowieka, działaczy społeczności lokalnych, w tym działaczy antywojennych, prawników, lekarzy, wolontariuszy wspierających służby ratunkowe, członków partii politycznych i komitetów oporu oraz osób postrzeganych jako zwolennicy RSF.

Mohamed Ali Ahmed Subir był także zaangażowany w kilka aktów przemocy seksualnej - w tym gwałtu i gróźb gwałtu - przypisywanych DMI, i w popełniane przez tę dyrekcję czyny mające znamiona tortur i innych form brutalnego traktowania.

Jest również odpowiedzialny za nałożenie przez Dyrekcję Wywiadu Wojskowego istotnych ograniczeń na dostęp do pomocy i jej dostarczanie.

Mohamed Ali Ahmed Subir był zatem bezpośrednio zaangażowany w popełnianie przez Dyrekcję Wywiadu Wojskowego czynów stanowiących poważne naruszenia praw człowieka i naruszenia międzynarodowego prawa humanitarnego oraz za czyny bezpośrednio podważające starania na rzecz wznowienia przemian politycznych w Sudanie.

16.12.2024
B.
Wykaz osób prawnych, podmiotów lub organów, o których mowa w art. 2 ust. 1
Nazwa Informacje identyfikacyjne Przyczyny Data umieszczenia w wykazie
1. Defense Industries System alias:

Military Industry Corporation;

Defense Industries

Corporation

Adres: Khartoum North, Khartoum 10783 Rodzaj podmiotu: podmiot publiczny Data rejestracji: 1993 r. Defense Industries System (DIS), wcześniej znany pod nazwą Military Industrial Corporation (MIC), jest dużym konglomeratem będącym własnością sudańskich sił zbrojnych (SAF), który zarządza siecią przedsiębiorstw kontrolowanych przez wojsko. DIS generuje znaczny roczny dochód - szacuje się, że w 2020 r. wyniósł on 2 mld USD.

DIS wytwarza na potrzeby SAF rozmaity sprzęt wojskowy, w tym broń, amunicję, statki powietrzne oraz pojazdy wojskowe, które są wykorzystywane przez siły zbrojne w konflikcie w Sudanie.

Wraz z SMT Engineering (SMT) kontroluje, poprzez sieć bezpośrednich i pośrednich powiązań kapitałowych, liczne przedsiębiorstwa tworzące kontrolowany przez SAF konglomerat GIAD, który także uczestniczy w produkcji broni i pojazdów dla sił zbrojnych, a także w świadczeniu usług na rzecz SAF, w szczególności w ramach partnerstwa między GIAD for Automotive Services a Corps of Engineers.

Od kwietnia 2023 r. dyrektor generalny DIS towarzyszy dowódcy SAF, Abdelowi Fattahowi al-Burhanowi, podczas jego oficjalnych wizyt zagranicznych.

DIS wspiera zatem działania lub polityki SAF zagrażające pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie. Ponadto DIS jest powiązane z SMT, które także wspiera działania lub polityki SAF zagrażające pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie.

22.1.2024
2. SMT Engineering alias:

Sudan Master Technology;

SMT

Adres: SMT Building Madani Road, KM 50 Khartoum, Giad Industrial Complex, Gamhuria Street Khartoum

Rodzaj podmiotu: przedsiębiorstwo kontrolowane przez państwo

SMT Engineering (SMT) jest przedsiębiorstwem z siedzibą w Sudanie, które wraz z Defense Industries System (DIS) posiada lub kontroluje, poprzez sieć bezpośrednich i pośrednich powiązań kapitałowych, liczne przedsiębiorstwa tworzące kontrolowany przez SAF konglomerat GIAD. SMT jest głównym udziałowcem w trzech przedsiębiorstwach tworzących konglomerat GIAD, w których DIS posiada pozostałą część udziałów (GIAD - przemysł motoryzacyjny i ciężarowy, kompleks GIAD - przemysł ciężki oraz kompleks GIAD - przemysł metalowy). SMT posiada również lub kontroluje, bezpośrednio lub pośrednio, wiele innych przedsiębiorstw będących częścią konglomeratu GIAD, w którym udziały ma także DIS, takich jak GIAD for Automotive Services.

Konglomerat GIAD uczestniczy w produkcji broni i pojazdów dla sił zbrojnych, a także w świadczeniu usług na rzecz SAF, w szczególności w ramach partnerstwa między GIAD for Automotive Services a Corps of Engineers.

DIS jest dużym konglomeratem będącym własnością sudańskich sił zbrojnych (SAF), który wspiera działania lub polityki SAF zagrażające pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie, w szczególności poprzez wytwarzanie i dostawy rozmaitego sprzętu wojskowego, w tym broni i amunicji, statków powietrznych i pojazdów wojskowych, wykorzystywanych przez siły zbrojne w konflikcie w Sudanie.

SMT Engineering wspiera zatem działania lub polityki SAF zagrażające pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie. Ponadto jest powiązane z DIS, które także wspiera działania lub polityki SAF zagrażające pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie.

22.1.2024
3. Zadna International Company for Investment Limited Adres: Doha Street Property 436, Manshia Doha Street, Khartoum, Sudan, 11429

Rodzaj podmiotu: przedsiębiorstwo kontrolowane przez państwo

Data rejestracji: 1997 r.

Zadna International Company for Investment Limited (Zadna) jest spółką holdingową działającą w sektorze rolnym i budowlanym, która w 99 % jest własnością kontrolowanego przez SAF Special Fund for the Social Security of the Armed Forces (SFSSAF, wcześniej znany jako Charity Organisation for the Support of the Armed Forces).

W październiku 2021 r. dowódca SAF, Abdel Fattah al-Burhan, wyznaczył jednego ze swoich przyjaciół, a zarazem dyrektora DIS, generała El Mirghaniego Idrisa Suleimana na prezesa spółki Zadna.

W maju 2023 r. mianował też dyrektorem generalnym spółki Tahę Husseina Yousefa.

SFSSAF i Zadna są częścią rozległej sieci przedsiębiorstw i organizacji będących własnością sudańskich sił zbrojnych lub przez nie kontrolowanych, które są wykorzystywane przez siły zbrojne, by zachować kontrolę nad sudańską gospodarką.

Zadna jest jednym z wiodących przedsiębiorstw uczestniczących w ważnych interesach międzynarodowych i przynoszących najwyższe dochody w ramach sieci należących do wojska przedsiębiorstw. Dlatego też generuje spore dochody na rzecz SAF, które pozwalają siłom zbrojnym finansować i dalej prowadzić konflikt w Sudanie.

Zadna International Company for Investment Limited wspiera zatem działania lub polityki SAF zagrażające pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie.

22.1.2024
4. Al Junaid Multi Activities Co Ltd

alias:

Ajmac multi activities

company;

Al Gunade

Adres: Street 3 Khartoum Block 17 Alryad, Sudan

Industrial Area 13, Sharjah, UAE P.O. Box 61401, Sharjah

Rodzaj podmiotu: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Data rejestracji: 2009 r.

Al Junaid Multi Activities Co Ltd (Al Junaid) jest sudańską spółką holdingową, kontrolowaną przez dowódcę Sił Szybkiego Wsparcia (RSF) Mohameda Hamdana Dagala (Hemedtiego) i jego brata, zastępcę dowódcy RSF, Abdula Rahima Dagala. Przedsiębiorstwo jest własnością Abdula Rahima Dagala i jego dwóch synów. Sam Hemedti zasiada w radzie dyrektorów.

Al Junaid ma siedzibę w Chartumie i za pośrednictwem jednostek zależnych działa w licznych sektorach gospodarki, w tym w branży wydobycia złota i handlu złotem; ma znaczny udział w sudańskiej branży złotniczej. Przedsiębiorstwo ma koncesje na wydobycie złota w Darfurze, w szczególności w pobliżu Jebel Amer (Darfur Północny) i w okolicy Singo (Darfur Południowy), ale prowadzi też działalność poza tymi obszarami.

Od 2017 r. kopalnie złota w Darfurze, w tym kopalnia w Jebel Amer, znajdują się pod kontrolą RSF.

Wydobycie złota i handlem złotem za pośrednictwem Al Junaid są źródłem znacznych dochodów dla rodziny Dagalo i RSF, które to dochody pozwalają im finansować i dalej prowadzić konflikt w Sudanie.

RSF wykorzystują też produkowane i eksportowane przez Al Junaid złoto do uzyskania wsparcia wojskowego ze strony Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZAE), do którego to państwa przemycana jest większość złota wyprodukowanego w Sudanie, oraz zapewnienia sobie wsparcia wojskowego ze strony grupy Wagnera, w tym dostaw broni wykorzystywanej przez RSF w konflikcie w Sudanie.

Al Junaid Multi Activities Co Ltd wspiera zatem działania lub polityki zagrażające pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie.

22.1.2024
5. Tradive General Trading Co Adres: P.O. Box 86436, Dubai (UAE)

Rodzaj podmiotu: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Data rejestracji: 2018 r.

Tradive General Trading Co (Tradive) to przedsiębiorstwo z siedzibą w ZEA, którego właścicielem i beneficjentem rzeczywistym jest major Algoney Hamdan Dagalo, członek RSF, a zarazem najmłodszy brat Mohameda Hamdana Dagala (Hemedtiego).

Tradive jest częścią sieci handlowej RSF, która generuje stabilne dochody dla RSF, umożliwiające im finansowanie i kontynuowanie konfliktu w Sudanie. Tradive jest wykorzystywane jako przedsiębiorstwo fasadowe RSF, które służy do wprowadzania do RSF znacznych sum pieniędzy i ich wyprowadzania oraz umożliwia zakupy materiałów ułatwiających działanie RSF.

Tradive zakupiło na przykład pojazdy dla RSF, w tym pikapy marki Toyota Hilux i Land Cruiser, które zostały przerobione na wysoce mobilne »pojazdy techniczne« stanowiące uzbrojone pojazdy pustynne. W pierwszej połowie 2019 r. do Sudanu importowanych zostało z ZEA ponad tysiąc takich pojazdów. Te przerobione pojazdy już od dawna były i są nadal wykorzystywane przez RSF w konflikcie w Sudanie, w szczególności do patrolowania obszarów znajdujących się pod kontrolą RSF.

Tradive General Trading Co wspiera zatem działania RSF zagrażające pokojowi, stabilności i bezpieczeństwu w Sudanie.

22.1.2024
6. GSK ADVANCE COMPANY LTD Adres: Ahmed Khair Street, Khartoum 11111, Sudan

Rodzaj podmiotu: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

GSK to przedsiębiorstwo działające w sektorze IT i bezpieczeństwa, które w 60 % jest własnością majora Algoneya Hamdana Dagala, członka RSF, a zarazem najmłodszego brata Mohameda Hamdana Dagala (Hemedtiego).

GSK jest częścią sieci handlowej RSF, która generuje stabilne dochody dla RSF, umożliwiające im finansowanie i kontynuowanie konfliktu w Sudanie. RSF wykorzystuje GSK jako przedsiębiorstwo fasadowe - GSK ułatwia przepływy pieniężne do RSF i uczestniczy w zamówieniach składanych przez RSF.

Oprócz tego przynajmniej od roku 2019 GSK współpracuje z przedsiębiorstwem Aviatrade LLC, mającym siedzibę w Rosji przedsiębiorstwem zajmującym się dostawami dla wojska, w celu zakupów i dostaw materiałów i sprzętu na rzecz RSF, w tym odpowiednich szkoleń, a także zakupu i dostaw bezzałogowych statków powietrznych, sprzętu monitorującego i części zamiennych. W konflikcie w Sudanie RSF wykorzystują drony służące zwiadowcze i drony uzbrojone.

GSK Advance Company LTD wspiera zatem działania RSF zagrażające pokojowi, stabilności i bezpieczeństwu w Sudanie.

22.1.2024
1 Wspólne stanowisko Rady 2005/411/WPZiB z dnia 30 maja 2005 r. dotyczące środków ograniczających skierowanych przeciwko Sudanowi i uchylające wspólne stanowisko 2004/31/WPZiB (Dz.U. L 139 z 2.6.2005, s. 25).
2 Wspólne stanowisko Rady 2004/31/WPZiB z dnia 9 stycznia 2004 r. dotyczące nałożenia na Sudan embarga na broń, amunicję i sprzęt wojskowy (Dz.U. L 6 z 10.1.2004, s. 55).
3 Decyzja Rady 2011/423/WPZiB z dnia 18 lipca 2011 r. dotycząca środków ograniczających skierowanych przeciwko Sudanowi i Sudanowi Południowemu i uchylająca wspólne stanowisko 2005/411/WPZiB (Dz.U. L 188 z 19.7.2011, s. 20).
4 Decyzja Rady 2014/450/WPZiB z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Sudanie oraz uchylająca decyzję 2011/423/WPZiB (Dz.U.L 203 z 11.7.2014, str. 106).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
6 Art. 9 ust. 1 zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/2655 z dnia 8 października 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2655) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 października 2024 r.
7 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/383 z dnia 22 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.383) zmieniającej nin. decyzję z dniem 22 stycznia 2024 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/1784 z dnia 24 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1784) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 czerwca 2024 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/3154 z dnia 16 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3154) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 grudnia 2024 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2025/377 z dnia 24 lutego 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.377) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 lutego 2025 r.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2135

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/2135 w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi stabilność i przemiany polityczne w Sudanie
Data aktu: 09/10/2023
Data ogłoszenia: 11/10/2023
Data wejścia w życie: 12/10/2023