uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 i (WE) nr 552/2004 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 74 ust. 8,
(1) Zgodnie z art. 74 rozporządzenia (UE) 2018/1139 informacje dotyczące lotnictwa cywilnego mają być przechowywane w ustanowionym i zarządzanym przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") elektronicznym repozytorium informacji niezbędnych do zapewnienia skutecznej współpracy między Agencją oraz właściwymi organami krajowymi w zakresie wykonywania ich zadań związanych z certyfikacją, nadzorem i egzekwowaniem przepisów wynikających z tego rozporządzenia.
(2) Ważne jest, aby Komisja i właściwe organy krajowe były zaangażowane w tworzenie repozytorium i zarządzanie nim przez Agencję, w związku z czym w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić odpowiedni mechanizm konsultacji w celu zapewnienia, aby Agencja konsultowała się z państwami członkowskimi i Komisją przed podjęciem decyzji dotyczących repozytorium.
(3) W celu zagwarantowania skutecznego korzystania z repozytorium jego struktura powinna zapewniać centralną bazę danych, infrastrukturę komunikacyjną i interfejs niezbędny do wydawania i przeszukiwania informacji przechowywanych w repozytorium oraz uzyskiwania dostępu do tych informacji. Aby ułatwić współpracę między podmiotami korzystającymi z repozytorium, powinien istnieć jeden interfejs bezpośrednich zapytań użytkowników do repozytorium oraz jeden interfejs dla właściwych organów krajowych.
(4) Repozytorium powinno ułatwiać integrację właściwych organów z repozytorium oraz komunikację z repozytorium za pomocą odpowiednich specyfikacji funkcjonalnych obejmujących informacje dotyczące interfejsu, bezpieczeństwa, sieci i konfiguracji aplikacji.
(5) Agencja powinna zapewnić, aby repozytorium było przechowywane w odpowiednich warunkach działania w celu uniknięcia awarii technicznych oraz zapewnienia ciągłości funkcjonowania repozytorium i zarządzania jego danymi.
(6) Informacje powinny być przekazywane do repozytorium i wymieniane za jego pośrednictwem z wykorzystaniem wspólnie uzgodnionych formatów informacji zaproponowanych przez Agencję, tak aby informacje będące przedmiotem wymiany były rozumiane w ten sam sposób przez poszczególne podmioty przekazujące informacje.
(7) Regularne aktualizacje informacji przechowywanych w repozytorium powinny przyczynić się do lepszej wymiany informacji. W związku z tym Agencja i właściwe organy krajowe powinny opracować metodykę regularnego aktualizowania informacji przechowywanych w repozytorium.
(8) W niniejszym rozporządzeniu należy również ustanowić wymogi dotyczące klasyfikacji informacji, tak aby informacje przechowywane w repozytorium były przetwarzane zgodnie z parametrami prywatności, poufności, integralności i dostępności. Należy dokonać ponownej oceny klasyfikacji informacji w każdym przypadku, gdy dojdzie do zmiany sposobu wykorzystania danych, aby zapewnić aktualność tej klasyfikacji.
(9) Ważne jest wskazanie zainteresowanych stron, które mogą otrzymywać informacje przechowywane w repozytorium, oraz określenie szczegółowych zasad rozpatrywania ich wniosków o dostęp. W tym celu w niniejszym rozporządzeniu należy określić warunki niezbędne do rozpowszechniania informacji wśród zainteresowanych stron. Należy również zapewnić, aby informacjami otrzymanymi przez zainteresowane strony zarządzano w sposób poufny.
(10) System identyfikowalności informacji przechowywanych w repozytorium powinien gwarantować ochronę przed nieuprawnionym dostępem do nich i umożliwiać monitorowanie operacji, w których przetwarzane są informacje, w tym dane osobowe, w celu zapewnienia integralności danych i bezpieczeństwa informacji.
(11) Personel upoważnionych użytkowników, który musi uzyskać dostęp do repozytorium, powinien być upoważniony przez odpowiednie organizacje zgodnie z udokumentowanymi procedurami. Odpowiednie właściwe organy krajowe powinny upoważnić personel centrów medycyny lotniczej.
(12) W ramach polityki zarządzania bezpieczeństwem należy opracować wymogi dotyczące ochrony odpowiedniej infrastruktury i danych. W szczególności należy opracować środki dotyczące zarządzania bezpieczeństwem, ciągłości działania i planów przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej. Uprawnieni użytkownicy powinni zapewnić wprowadzenie niezbędnych środków bezpieczeństwa i współpracę w tym zakresie.
(13) Dane osobowe powinny być przetwarzane wyłącznie w celu zapewnienia skutecznej współpracy między Agencją oraz właściwymi organami krajowymi dotyczącej wykonywania zadań związanych z certyfikacją, nadzorem i egzekwowaniem przepisów. W niniejszym rozporządzeniu należy określić szczegółowe ustalenia dotyczące ochrony danych osobowych przechowywanych w repozytorium i wymienianych za jego pośrednictwem. Takie przetwarzanie musi być zgodne z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 i (UE) 2018/1725 3 rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE); w jego ramach należy doprecyzować obowiązki odpowiednich podmiotów wyznaczonych do dopilnowania, aby zapewniono ochronę danych.
(14) Konieczne jest określenie i przydzielenie odpowiednich obowiązków podmiotów, które przetwarzają dane osobowe w repozytorium, w tym wprowadzanie i pobieranie danych osobowych z repozytorium. Rozporządzenie (UE) 2018/1139 stanowi, że Agencja tworzy, we współpracy z Komisją oraz właściwymi organami krajowymi, repozytorium informacji niezbędnych do zapewnienia skutecznej współpracy między Agencją oraz właściwymi organami krajowymi, a także zarządza tym repozytorium. W szczególności współpraca ta ma na celu zapewnienie zarządzania bezpieczeństwem repozytorium. W związku z tym powinni oni być współadministratorami do celów przetwarzania danych osobowych na potrzeby zarządzania repozytorium. Konieczne jest zatem określenie obowiązków współadministratorów i ich szczególnych obowiązków wobec osób, których dane dotyczą.
(15) Każdy właściwy organ krajowy, Agencja oraz Komisja powinni być wyłącznymi administratorami operacji przetwarzania danych przeprowadzanych w ich własnych systemach jako uprawnieni użytkownicy. Operacje przetwarzania danych powinny być przeprowadzane zgodnie z rozporządzeniami (UE) 2016/679 i (UE) 2018/1725. Ponieważ dane wymieniane w repozytorium pochodzą od każdego administratora, powinni oni powiadomić Agencję o każdym naruszeniu ochrony danych osobowych w ich systemie, które mogłoby zagrozić bezpieczeństwu, poufności, dostępności lub integralności danych osobowych przetwarzanych w repozytorium.
(16) Należy przewidzieć obowiązek wzajemnego zgłaszania naruszeń bezpieczeństwa, w tym naruszeń ochrony danych osobowych, aby umożliwić współadministratorom jak najszybsze wykrywanie incydentów bezpieczeństwa i naruszeń ochrony danych. Każdy administrator powinien odpowiednio zapewnić niezbędne zgłaszanie tych naruszeń.
(17) W razie konieczności wykonywanie przez osobę, której dane dotyczą, przysługujących jej praw może zostać ograniczone pod pewnymi określonymi warunkami. Ograniczenia takie powinny być proporcjonalne i określone pod względem zakresu i czasu. Osoba, której dane dotyczą, powinna mieć możliwość skorzystania z prawa do skutecznej obrony i środka ochrony prawnej przed sądem.
(18) W celu zapewnienia bezpieczeństwa lotniczego właściwy organ może potrzebować dostępu do poprzednich rejestrów, w tym do rejestrów zawierających dane osobowe. W szczególności może to dotyczyć dostępu do danych medycznych uzasadniających wcześniejsze okresy niezdolności do pracy lub nakładających ograniczenia. W związku z tym, bez uszczerbku dla krótszych okresów przewidzianych w prawie krajowym, maksymalny okres przechowywania wynoszący 10 lat od daty upływu ważności dokumentu (np. świadectw zdrowia, orzeczeń lekarskich, licencji), w tym wszelkich dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia procedur, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2018/1139, powinien przyczynić się do tego, aby uprawnieni użytkownicy mogli w dalszym ciągu mieć dostęp do tych danych.
(19) Dane osobowe w repozytorium stanowią podstawowe informacje, które należy przechowywać do celów archiwizacji ze względu na bezpieczeństwo lotnicze i do celów badań historycznych. Po upływie okresu przechowywania lub krótszego okresu, który może być przewidziany w prawie krajowym, należy natychmiast usunąć dane osobowe z repozytorium. Dane osobowe można przechowywać poza repozytorium do celów archiwizacji w interesie publicznym, do celów bezpieczeństwa lotniczego i badań historycznych.
(20) Aby zapewnić właściwe stosowanie niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie i zainteresowane podmioty powinny otrzymać wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich procedur do nowych ram regulacyjnych przed rozpoczęciem stosowania niniejszego rozporządzenia. W związku z tym niektóre wymogi określone w załączniku I powinny mieć zastosowanie w późniejszym terminie zgodnie z ich kategorią obiektów informacji i datą wydania.
(21) Agencja przygotowała projekt aktu wykonawczego dotyczącego funkcjonowania repozytorium informacji i zarządzania nim na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1139 i przedłożyła go Komisji wraz z opinią nr 04/2022 4 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(22) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 29 marca 2023 r.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ds. stosowania wspólnych zasad bezpieczeństwa w dziedzinie lotnictwa cywilnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2117 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2117 ustanawiające zasady niezbędne do funkcjonowania repozytorium informacji i zarządzania nim oraz szczegółowe wymogi na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 |
| Data aktu: | 12/10/2023 |
| Data ogłoszenia: | 13/10/2023 |
| Data wejścia w życie: | 02/11/2023, 01/01/2029, 01/04/2025, 01/01/2027, 01/01/2028 |