uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 396/2005 z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 18 ust. 1 lit. b),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) cyromazyny, topramezonu i triflumizolu zostały określone w załączniku II i części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w zależności od produktu.
(2) Zatwierdzenie cyromazyny jako substancji czynnej w środkach ochrony roślin wygasło w dniu 31 grudnia 2019 r. i nie złożono żadnego wniosku o jego odnowienie. Cyromazyna jest jednak również substancją farmakologicznie czynną w weterynaryjnych produktach leczniczych, a NDP tej substancji w produktach owczych (z wyjątkiem mleka) określono na podstawie zaleceń Europejskiej Agencji ds. Oceny Produktów Leczniczych 2 zawartych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 37/2010 3 . Te NDP należy utrzymać na istniejących poziomach tak, aby obejmowały narażenie związane ze stosowaniem w weterynaryjnych produktach leczniczych u owiec. W odniesieniu do wszystkich pozostałych produktów należy skreślić odpowiednie NDP określone w odniesieniu do cyromazyny w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) w związku z art. 17 tego rozporządzenia.
(3) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przeprowadził ocenę ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącą substancji czynnej topramezon w odniesieniu do zastosowań proponowanych przez wnioskodawcę w 2014 r. 4 . W 2020 r. wycofano wszystkie wnioski o odnowienie zatwierdzenia substancji czynnej topramezon, a procedura odnowienia zakończyła się niezatwierdzeniem topramezonu 5 . Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających topramezon zostały cofnięte. Należy zatem obniżyć NDP określone w odniesieniu do topramezonu w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 do granicy oznaczalności oraz wymienić odpowiednie granice oznaczalności w załączniku V do tego rozporządzenia zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) w związku z art. 17 tego rozporządzenia.
(4) Zatwierdzenie triflumizolu wygasło w dniu 30 czerwca 2020 r. i nie złożono żadnego wniosku o jego odnowienie. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających triflumizol zostały cofnięte. Należy zatem obniżyć NDP określone w odniesieniu do triflumizolu w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 do granicy oznaczalności oraz wymienić odpowiednie granice oznaczalności w załączniku V do tego rozporządzenia zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) w związku z art. 17 tego rozporządzenia.
(5) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do wszystkich substancji czynnych objętych niniejszym rozporządzeniem laboratoria te zaproponowały granice oznaczalności dla poszczególnych produktów, które są osiągalne w sposób analityczny.
(6) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(7) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(8) W odniesieniu do wszystkich substancji czynnych objętych niniejszym rozporządzeniem, aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do Unii przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP i w odniesieniu do których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(9) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przystosowanie się do spełnienia wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 20 stycznia 2023 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.20.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2023/147 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości cyromazyny, topramezonu i triflumizolu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 20/01/2023 |
Data ogłoszenia: | 23/01/2023 |
Data wejścia w życie: | 12/02/2023 |