uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 1 , w szczególności jego art. 148 ust. 1,
(1) Poważne niekorzystne zjawiska meteorologiczne, które wystąpiły wiosną 2023 r. w wielu regionach państw członkowskich, znacząco zaszkodziły produkcji owoców i warzyw, wpływając zarówno na jej wielkość, jak i jakość, zwiększając odsetek produktów klasy II i wynikający z tego brak równowagi cenowej różnej jakości produktów. W Hiszpanii planowana produkcja w regionie Katalonii spadła o co najmniej 50 % z powodu suszy, natomiast w regionie Emilia-Romania we Włoszech całość produkcji została zniszczona w wyniku powodzi. Susza wywarła również znaczny wpływ na poziom produkcji i jej jakość w niektórych regionach Francji i Portugalii.
(2) Ze względu na poważne niekorzystne zjawiska meteorologiczne wiosną 2023 r. wiele uznanych organizacji producentów i zrzeszeń organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw napotyka trudności we wdrażaniu swoich zatwierdzonych programów operacyjnych. Niektóre z zatwierdzonych działań i środków nie zostaną wdrożone w 2023 r., w związku z czym część funduszy operacyjnych pozostanie niewykorzystana. Inne uznane organizacje producentów i zrzeszenia organizacji producentów zmieniają swoje programy operacyjne w celu realizacji interwencji mających na celu zaradzenie skutkom poważnych niekorzystnych zjawisk meteorologicznych w sektorze owoców i warzyw, takich jak interwencje mające na celu zapobieganie kryzysom i zarządzanie ryzykiem.
(3) Uznane organizacje producentów i zrzeszenia organizacji producentów mogą realizować, w ramach zatwierdzonych programów operacyjnych, interwencje służące osiąganiu celów w zakresie zapobiegania kryzysom i zarządzania kryzysowego w sektorze owoców i warzyw, o których mowa w art. 47 ust. 2 lit. f), g) i h) rozporządzenia (UE) 2021/2115, których celem jest zwiększenie ich odporności na zakłócenia na rynku.
(4) Zgodnie z art. 50 ust. 7 akapit pierwszy lit. d) rozporządzenia (UE) 2021/2115 takie interwencje nie mogą jednak przekraczać jednej trzeciej łącznych wydatków w ramach programu operacyjnego. Aby zapewnić większą elastyczność organizacjom producentów dotkniętym poważnymi niekorzystnymi zjawiskami meteorologicznymi wiosną 2023 r. oraz aby umożliwić im skoncentrowanie zasobów w ramach programów operacyjnych na przeciwdziałanie skutkom takich zjawisk, zasada ta nie powinna mieć zastosowania w 2023 r.
(5) Uznane organizacje producentów i zrzeszenia organizacji producentów muszą mieć możliwość przekierowania środków finansowych, w tym pomocy finansowej Unii w ramach funduszu operacyjnego, na interwencje niezbędne do zaradzenia skutkom poważnych niekorzystnych zjawisk meteorologicznych, które wystąpiły wiosną 2023 r. W celu zapewnienia uznanym organizacjom producentów i zrzeszeniom organizacji producentów takiej możliwości, należy w 2023 r. zwiększyć limit unijnej pomocy finansowej określony w art. 52 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2115 z 50 % do 60 % faktycznie poniesionych wydatków.
(6) Ze względu na bezprecedensowy charakter poważnych niekorzystnych zjawisk meteorologicznych, które wystąpiły wiosną 2023 r., konieczne jest złagodzenie tych trudności poprzez odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia (UE) 2021/2115 mających zastosowanie do interwencji w sektorze owoców i warzyw jedynie w zakresie, w jakim jest to absolutnie niezbędne i wyłącznie w 2023 r.
(7) Wobec konieczności natychmiastowego działania niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Polityki Rolnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 sierpnia 2023 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.199.101 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/1620 w sprawie tymczasowych środków nadzwyczajnych stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 w celu rozwiązania szczególnych problemów w sektorze owoców i warzyw spowodowanych niekorzystnymi zjawiskami meteorologicznymi oraz związanych z nimi środków w odniesieniu do roku 2023 |
| Data aktu: | 08/08/2023 |
| Data ogłoszenia: | 09/08/2023 |
| Data wejścia w życie: | 09/08/2023 |