Decyzja 2023/1559 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do decyzji uczestników Porozumienia w sprawie oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych dotyczącej zmian tego porozumienia

DECYZJA RADY (UE) 2023/1559
z dnia 14 lipca 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do decyzji uczestników Porozumienia w sprawie oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych dotyczącej zmian tego porozumienia

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wytyczne zawarte w Porozumieniu w sprawie oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych (zwanym dalej "porozumieniem"), opracowanym w ramach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), zostały przetransponowane rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1233/2011 1 , i w ten sposób stały się prawnie wiążące w Unii.

(2) Uczestnicy porozumienia (zwani dalej "uczestnikami") mają uzgodnić zmiany porozumienia, w szczególności w odniesieniu do przepisów regulujących maksymalne okresy spłaty, schemat spłaty oraz minimalne stawki ubezpieczenia.

(3) Od czasu jego przyjęcia w 1978 r. nigdy dotąd nie przeprowadzono kompleksowego przeglądu ogólnej ciągłej adekwatności postanowień porozumienia. Kompleksowy przegląd pokazuje, że jest potrzeba istotnej modernizacji porozumienia w celu zapewnienia, aby jego postanowienia uwzględniały zmiany w warunkach globalnych i były dostosowane do wymogów przyszłości. Ponadto, postanowienia nie powinny być nieproporcjonalnie rygorystyczne w stosunku do celów porozumienia, jakimi są zapewnienie równych zasad dla uczestników oraz uniknięcie wypierania sektora prywatnego.

(4) Proponowane zmiany porozumienia umożliwiłyby agencjom kredytów eksportowych uczestników oferowanie nabywcom i kredytobiorcom wywożonych towarów i usług w państwach trzecich warunków finansowania zgodnych z należytymi praktykami rynkowymi, umożliwiając tym samym lepsze korygowanie niedoskonałości rynku i wypełnienie luk w finansowaniu bez wypierania sektora prywatnego. W ten sposób zmodernizowane porozumienie wzmocniłoby globalną konkurencyjność eksporterów unijnych, a tym samym znacząco przyczyniłoby się do wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy w Unii.

(5) W wyniku tych proponowanych zmian konieczne są również dalsze zmiany porozumienia w celu usprawnienia i zapewnienia większej spójności w ramach porozumienia i załączników do niego, w tym w odniesieniu do wymogów powiadamiania ex ante.

(6) Ponadto kompleksowy przegląd porozumienia podkreślił potrzebę przeglądu procedur przedłużenia uzgodnionych warunków, które nie są związane z konkretną transakcją. Zmienione procedury wykluczałyby możliwość jednostronnego przedłużenia takich uzgodnionych warunków przez poszczególnych uczestników. Te zmienione procedury lepiej uwzględniałyby zatem potrzebę formalnego uzgodnienia stanowiska przez Unię przed jakimkolwiek przedłużeniem takich uzgodnionych warunków.

(7) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do decyzji uczestników dotyczącej zmian porozumienia, ponieważ zgodnie z art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1233/2011 decyzja będzie wiążąca dla Unii oraz może wywrzeć decydujący wpływ na treść prawa Unii.

(8) Stanowisko Unii powinno zatem polegać na poparciu zmian w oparciu o dołączony projekt skonsolidowanej wersji porozumienia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w sprawie decyzji uczestników Porozumienia w sprawie oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych (zwanego dalej "porozumieniem") dotyczącej zmian porozumienia, polega na poparciu zmian w oparciu o projekt skonsolidowanej wersji porozumienia dołączony do niniejszej decyzji 2 .

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 lipca 2023 r.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1233/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie zastosowania niektórych wytycznych w dziedzinie oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych oraz uchylające decyzje Rady 2001/76/WE i 2001/77/WE (Dz.U. L 326 z 8.12.2011, s. 45).
2 Zob. dokument ST 10117/23 ADD1 na stronie http://register.consilium.europa.eu.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.190.6

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/1559 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do decyzji uczestników Porozumienia w sprawie oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych dotyczącej zmian tego porozumienia
Data aktu: 14/07/2023
Data ogłoszenia: 28/07/2023