a także mając na uwadze, co następuje:(1) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 14 stycznia 2022 r., Rumunia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 178, 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE, celem wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego w odniesieniu do wszystkich transakcji między podatnikami mającymi siedzibę na terytorium Rumunii (zwanego dalej "szczególnym środkiem"). Wniosek o upoważnienie do wprowadzenia szczególnego środka obejmuje okres od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.
(2) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 30 września 2022 r., Rumunia poinformowała Komisję, że nie potrzebuje już odstępstwa od art. 178 dyrektywy 2006/112/WE, o które wnioskowała. Ponadto Rumunia wystąpiła z wnioskiem, aby upoważnienia udzielono na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2026 r., zamiast na pierwotnie wnioskowany okres.
(3) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja przekazała wniosek Rumunii pozostałym państwom członkowskim pismami z dnia 8 grudnia 2022 r. Pismem z dnia 9 grudnia 2022 r. Komisja powiadomiła Rumunię, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.
(4) Rumunia twierdzi, że obowiązkowe fakturowanie elektroniczne w przypadku transakcji między podatnikami mającymi siedzibę w Rumunii, w połączeniu z obowiązkiem zgłaszania organom podatkowym informacji o tych transakcjach, byłoby korzystne w kontekście zwalczania oszustw związanych z podatkiem od wartości dodanej (VAT) i uchylania się od tego podatku. Umożliwiłoby to organom podatkowym weryfikację spójności między zadeklarowaną kwotą VAT a kwotą zapłaconą oraz między fakturami wystawionymi i otrzymanymi terminowo i automatycznie. Taka automatyczna weryfikacja znacznie zwiększyłaby zdolności analityczne rumuńskich organów podatkowych. Ponadto wprowadzenie obowiązkowego fakturowania elektronicznego byłoby potężnym narzędziem pozwalającym na śledzenie w czasie rzeczywistym łańcuchów oszustw związanych z VAT, co umożliwiłoby organom podatkowym podejmowanie natychmiastowych działań w celu identyfikacji i powstrzymania podatników w uczestniczeniu w tych oszustwach.
(5) Zdaniem Rumunii wprowadzenie szczególnego środka przyniosłoby również podatnikom korzyści w postaci cyfryzacji procesów fakturowania i zmniejszenia ich obciążeń administracyjnych, a jednocześnie zapewniłoby podatnikom warunki uczciwej konkurencji. Cyfryzacja procesów fakturowania oznaczałaby dla podatników szybsze płatności, oszczędność kosztów przesyłu, szybkie i tanie przetwarzanie danych z faktur oraz niższe koszty archiwizacji. Wprowadzenie szczególnego środka doprowadziłoby do zniesienia obecnego obowiązku przekazywania informacji o dostawach krajowych, co zmniejszyłoby obciążenie administracyjne podatników.
(6) W dniu 8 grudnia 2022 r. Komisja przyjęła wniosek w sprawie dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do przepisów dotyczących VAT w epoce cyfrowej. Komisja proponuje zmiany art. 218 i uchylenie art. 232 dyrektywy 2006/112/WE. Możliwe jest zatem, że zostanie przyjęta dyrektywa zmieniająca te artykuły, co umożliwiłoby państwom członkowskim wprowadzenie obowiązkowego elektronicznego fakturowania i zlikwidowałoby konieczność występowania o dalsze szczególne środki stanowiące odstępstwo od dyrektywy 2006/112/WE. W związku z tym od dnia, od którego państwa członkowskie byłyby zobowiązane stosować przepisy krajowe transponujące dyrektywę zmieniającą te artykuły, niniejsza decyzja powinna przestać obowiązywać.
(7) Z uwagi na szeroki zakres i nowość szczególnego środka ważne jest, by ocenić jego wpływ na walkę z oszustwami związanymi z VAT i uchylaniem się od VAT oraz na podatników. W związku z tym, jeżeli Rumunia uzna, że przedłużenie okresu obowiązywania szczególnego środka jest konieczne, powinna przedłożyć Komisji, wraz z wnioskiem o przedłużenie, sprawozdanie zawierające ocenę szczególnego środka pod kątem jego skuteczności w zakresie zwalczania oszustw związanych z VAT i uchylania się od VAT oraz w zakresie uproszczenia poboru VAT.
(8) Szczególny środek nie powinien naruszać prawa klienta do otrzymywania faktur w formie papierowej w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.
(9) Szczególny środek powinien być ograniczony w czasie, aby umożliwić ocenę, czy jest on właściwy i skuteczny w kontekście jego celów.
(10) Szczególny środek jest tego proporcjonalny do zamierzonych celów, ponieważ jest ograniczony w czasie i ma ograniczony zakres. Ponadto szczególny środek nie stwarza niebezpieczeństwa, że oszustwa przeniosą się do innych sektorów lub do innych państw członkowskich.
(11) Szczególny środek nie wpłynie negatywnie na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: