uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych 1 , w szczególności jego art. 52 ust. 3 lit. b),
(1) Zgodnie z art. 50 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 wniosek Zjednoczonego Królestwa o rejestrację nazwy "Gower Salt Marsh Lamb" jako chronionej nazwy pochodzenia został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 2 .
(2) W dniu 8 marca 2022 r. Komisja otrzymała od Francji zawiadomienie o sprzeciwie. W dniu 10 marca 2022 r. Komisja przesłała zawiadomienie o sprzeciwie do Zjednoczonego Królestwa. W dniu 6 maja 2022 r. Francja przedłożyła Komisji uzasadnione oświadczenie o sprzeciwie.
(3) Po przeanalizowaniu uzasadnionego oświadczenia o sprzeciwie i uznaniu go za dopuszczalne zgodnie z art. 51 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, w piśmie z dnia 30 czerwca 2022 r. Komisja zwróciła się do Zjednoczonego Królestwa i Francji o przeprowadzenie odpowiednich konsultacji mających na celu osiągnięcie porozumienia.
(4) W dniu 28 września 2022 r. na wniosek Zjednoczonego Królestwa Komisja przedłużyła termin konsultacji o jeden miesiąc. Konsultacje pomiędzy Zjednoczonym Królestwem i Francją zakończyły się bez osiągnięcia porozumienia.
(5) W związku z tym Komisja powinna podjąć decyzję w sprawie rejestracji zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 52 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, uwzględniając wyniki tych konsultacji.
(6) Główne argumenty przedstawione przez Francję w uzasadnionym oświadczeniu o sprzeciwie i w trakcie konsultacji przeprowadzonych ze Zjednoczonym Królestwem można streścić w następujący sposób.
(7) Francja utrzymywała, że zgodnie z wymogami art. 7 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 należy określić, czy zezwala się na zamrażanie mięsa. Strona wnosząca sprzeciw wskazała, że zezwolenie na zamrażanie mogłoby spowodować destabilizację rynku w przypadku dwóch francuskich produktów objętych ChNP: "Prés-salés de la baie de Somme" i "Prés-salés du Mont-Saint-Michel", które są dostępne na rynku wyłącznie w okresie od lipca do listopada, i doprowadzić do nieuczciwej konkurencji. W specyfikacjach tych produktów zakazuje się zamrażania i rozmrażania mięsa.
(8) Ponadto strona wnosząca sprzeciw twierdziła, że do jednolitego dokumentu należy dodać zawarte w specyfikacji produktu przepisy definiujące słone bagna, biorąc pod uwagę, że zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. c) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 w jednolitym dokumencie należy określić związek między produktem zgłoszonym do objęcia ChNP a wyznaczonym obszarem geograficznym.
(9) Zjednoczone Królestwo sprecyzowało, że najlepiej, aby mięso było sprzedawane i spożywane w stanie świeżym, chociaż może być zamrażane. Po zamrożeniu mięso musi zostać sprzedane w postaci zamrożonej. Następnie wprowadzono zmiany zarówno w specyfikacji produktu, jak i w jednolitym dokumencie.
(10) Zjednoczone Królestwo dodało również do jednolitego dokumentu mapy i współrzędne GPS, które wyznaczają granice słonych bagien.
(11) Francja uznała te zmiany za niewystarczające do zaspokojenia swoich roszczeń i zwróciła się o dalsze wyjaśnienia dotyczące okresu, w którym produkt jest dostępny na rynku w postaci zamrożonej. Jeżeli chodzi o definicję słonych bagien, Francja zwróciła się o włączenie niektórych części specyfikacji produktu do jednolitego dokumentu, a zwłaszcza o zawarcie szczegółowej definicji "bagna słonego" i powiązanych szczegółowych wymogów.
(12) Komisja oceniła argumenty przedstawione w uzasadnionym oświadczeniu o sprzeciwie Francji w świetle przepisów rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, uwzględniając wyniki odpowiednich konsultacji przeprowadzonych między wnioskodawcą a jego oponentem, i doszła do następujących wniosków.
(13) Jeśli chodzi o rzekomą niezgodność wniosku o rejestrację ChNP z warunkami określonymi w art. 7 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, zamrażanie mięsa nie jest samo w sobie metodą pozyskiwania produktu. Art. 7 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 nie wymaga ustanowienia szczególnego przepisu dotyczącego możliwości zamrażania mięsa ani okresu, w którym produkt może być sprzedawany w postaci zamrożonej. Decyzja o wprowadzeniu przepisów tego rodzaju leży w gestii wnioskodawcy. W następstwie sprzeciwu wnioskodawca zdecydował się określić regulacje dotyczące mrożonego produktu. Przepisy dotyczące zamrażania produktu mają znaczenie dla opisu produktu.
W związku z powyższym warunek, o którym mowa w art. 7 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, należy uznać za spełniony.
(14) Jeśli chodzi o zarzut dotyczący domniemanej niezgodności z art. 8 ust. 1 lit. c) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, w jednolitym dokumencie prawidłowo i wyczerpująco opisano "związek między produktem a środowiskiem geograficznym lub pochodzeniem geograficznym".
Na właściwości i jakość produktu wpływają dwa kluczowe czynniki, w tym naturalna dieta jagniąt, która opiera się na wypasie unikatowej roślinności występującej na słonych bagnach usytuowanych na północnym wybrzeżu półwyspu Gower. W jednolitym dokumencie określono ponadto, że na słonych bagnach występuje unikalna roślinność halofilna zdominowana przez zbiorowiska roślinności typowe dla środkowych i górnych partii bagien, przy czym najbardziej rozpowszechnione są dwa rodzaje roślinności wymienione w załączniku 1 do dyrektywy siedliskowej: atlantyckie słone łąki oraz salicornia i inne rośliny jednoroczne kolonizujące muły i piaski. W odpowiedzi na roszczenia Francji w jednolitym dokumencie wnioskodawca zamieścił również mapę i współrzędne GPS określające obszar pokryty słonymi bagnami.
Jednolity dokument stanowi streszczenie specyfikacji produktu. Uzupełniające elementy, o dodanie których wnioskowała strona wnosząca sprzeciw, nie są elementami niezbędnymi do zrozumienia metody produkcji.
W świetle powyższego wymogi art. 8 ust. 1 lit. c) ppkt (ii) wspomnianego rozporządzenia należy uznać za spełnione.
(15) W wyniku konsultacji między stronami zmieniono zarówno jednolity dokument, jak i specyfikację produktu. Ponieważ zmiany te nie są uznawane za znaczące, zgodnie z art. 51 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 Komisja nie powtórzyła procedury badania wniosku i stwierdziła, że warunki rejestracji zostały spełnione.
(16) W związku z powyższym należy wpisać nazwę "Gower Salt Marsh Lamb" do rejestru chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych. Skonsolidowaną wersję jednolitego dokumentu należy opublikować wyłącznie do celów informacyjnych.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Polityki Jakości Produktów Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 2023 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.188.28 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/1547 rejestrujące w rejestrze chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych nazwę ["Gower Salt Marsh Lamb" (ChNP)] |
| Data aktu: | 26/07/2023 |
| Data ogłoszenia: | 27/07/2023 |
| Data wejścia w życie: | 16/08/2023 |