uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
(1) Z wyjątkiem lotnictwa cywilnego w prawie Unii nie określono jeszcze zharmonizowanych wymogów w zakresie skuteczności dotyczących urządzeń do wykrywania metali stosowanych do wykrywania zagrożeń w przestrzeni publicznej. Poszczególne państwa członkowskie stosują różne wymogi w tym zakresie, co prowadzi do sytuacji, w której poziom ochrony ogółu społeczeństwa przed zagrożeniami bezpieczeństwa jest nierówny i nie zawsze wystarczająco wysoki. Terroryści i inni przestępcy mogą wykorzystywać powstałe w ten sposób słabe punkty, m.in. do organizowania ataków lub prowadzenia innej działalności przestępczej w państwach członkowskich o niższym poziomie bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych.
(2) Ataki terrorystyczne, do których doszło w ostatnich latach w całej Unii, miały miejsce głównie w przestrzeniach publicznych, a ich celem byli zwykli ludzie. Aby pomóc w zapewnieniu wystarczająco wysokiego poziomu ochrony przed zagrożeniami bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych w całej Unii, należy ustanowić na szczeblu unijnym dobrowolne wymogi w zakresie skuteczności dotyczące urządzeń do wykrywania metali.
(3) Urządzenia do wykrywania zagrożeń, w tym urządzenia do wykrywania metali, stosowane w lotnictwie cywilnym podlegają szczegółowym wymogom określonym w decyzji wykonawczej Komisji C(2015) 8005 1 . Wymogi te są dokładnie określone i zapewniają wysoki poziom ochrony w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego. W związku z tym dziedzina ta nie powinna wchodzić w zakres niniejszego zalecenia. Ponadto w celu zapewnienia jasności należy sprecyzować, że niniejsze zalecenie nie narusza przepisów aktów prawa Unii regulujących aspekty bezpieczeństwa urządzeń do wykrywania metali.
(4) W planie dla UE w dziedzinie zwalczania terroryzmu 2 Komisja zobowiązała się do wsparcia opracowywania dobrowolnych wymogów dotyczących technologii wykrywania zagrożeń, tak aby technologie te trafnie wykrywały zagrożenia przy jednoczesnym utrzymaniu mobilności osób. W celu realizacji tego zobowiązania Komisja powołała techniczną grupę roboczą ds. wymogów w zakresie skuteczności wykrywania zagrożeń - w skład której weszli eksperci z państw członkowskich, producenci i urzędnicy kilku służb Komisji - i zwróciła się do niej o pomoc w opracowaniu na szczeblu Unii dobrowolnych wymogów w zakresie skuteczności dotyczących urządzeń do wykrywania metali. Niniejsze zalecenie, a w szczególności zawarte w nim dobrowolne wymogi dotyczące dokumentacji produktu i skuteczności urządzeń do wykrywania metali, powstało na podstawie prac przygotowawczych przeprowadzonych przez tę grupę roboczą.
(5) W zamówieniach publicznych na urządzenia do wykrywania metali przeznaczone do stosowania w przestrzeni publicznej państwa członkowskie powinny zatem stosować dobrowolne unijne wymogi w zakresie skuteczności takich urządzeń.
(6) Nie należy zobowiązywać państw członkowskich do zamawiania lub stosowania pewnych określonych urządzeń do wykrywania metali w przestrzeni publicznej. Decyzje o tym, jakie urządzenia do wykrywania metali nabyć lub stosować w danej przestrzeni publicznej, powinny nadal być podejmowane wyłącznie przez państwa członkowskie, zgodnie z prawem Unii. Dobrowolne unijne wymogi w zakresie skuteczności powinny być stosowane w przypadku zamówień publicznych realizowanych przez państwa członkowskie i tym samym przyczyniać się do osiągnięcia wysokiego poziomu skuteczności wykrywania zagrożeń przy pomocy urządzeń do wykrywania metali wykorzystywanych przez państwa członkowskie w przestrzeni publicznej w całej Unii.
(7) Dobrowolne unijne wymogi w zakresie skuteczności powinny określać osobne normy dla różnych rodzajów zastosowań urządzeń do wykrywania metali objętych zaleceniem. Najmniej rygorystyczna norma dotyczy urządzeń o mniejszej czułości stosowanych w strefach masowego tranzytu lub dużych zgromadzeń, gdzie należy wykryć szczególnie niebezpieczną broń, ale gdzie wymagane są wysoka przepustowość pod względem liczby osób i przedmiotów oraz niski współczynnik alarmów uciążliwych. Najbardziej rygorystyczna norma dotyczy urządzeń o wyższej czułości stosowanych w miejscach, gdzie należy wykryć nawet najmniejsze zagrożenia i gdzie przepustowość może być niska.
(8) Celem dobrowolnych unijnych wymogów w zakresie skuteczności nie powinno być zastąpienie krajowych norm dotyczących skuteczności urządzeń do wykrywania metali, jeśli takie normy krajowe istnieją. W szczególności państwa członkowskie powinny zachować możliwość stosowania, zgodnie z prawem Unii, bardziej rygorystycznych wymogów w zakresie skuteczności urządzeń do wykrywania metali wykorzystywanych w przestrzeniach publicznych.
(9) Niniejsze zalecenie powinno w sposób pośredni zachęcać producentów do przestrzegania przedmiotowych wymogów w ramach przyszłej produkcji urządzeń do wykrywania metali. Państwa członkowskie powinny zatem wymagać, aby w dokumentach zamówień dotyczących urządzeń do wykrywania metali wykorzystywanych do wykrywania zagrożeń bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych oferenci dołączali do oferty dokumentację produktu i deklarację zgodności opartą na własnej metodyce producenta w celu wykazania zgodności takich urządzeń z dobrowolnymi wymogami w zakresie skuteczności zawartymi w niniejszym zaleceniu.
(10) Używanie urządzeń do wykrywania metali w przestrzeniach publicznych może stanowić wyzwanie w zakresie prawa do ochrony prywatności i danych osobowych. Kluczowe znaczenie w kontekście wszystkich działań związanych z wykorzystaniem urządzeń do wykrywania metali, w tym w kontekście zamówień i eksploatacji urządzeń oraz wszelkich późniejszych czynności przetwarzania, ma maksymalne ograniczenie inwazyjności, a w każdym razie postępowanie zgodnie z prawem Unii, w szczególności zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3 , dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 4 oraz Kartą praw podstawowych Unii Europejskiej.
(11) Mając na uwadze w szczególności istotne osiągnięcia technologiczne w dziedzinie wykrywania zagrożeń bezpieczeństwa, dobrowolne wymogi w zakresie skuteczności dotyczące urządzeń do wykrywania metali należy poddawać przeglądom i w razie potrzeby dostosowywać. Komisja, z pomocą technicznej grupy roboczej ds. wymogów w zakresie skuteczności wykrywania zagrożeń, będzie zatem uważnie śledzić rozwój technologiczny i inne istotne wydarzenia oraz regularnie oceniać potrzebę wprowadzenia zmian w niniejszym zaleceniu.
(12) W trosce o efektywność i przejrzystość, a w szczególności w związku z potrzebą jak najszybszego zaradzenia wykrywanym zagrożeniom bezpieczeństwa, należy zachęcić państwa członkowskie do realizacji niniejszego zalecenia i przedstawienia Komisji w rozsądnym terminie sprawozdań na temat wprowadzonych środków wykonawczych.
(13) Na podstawie tych sprawozdań i wszelkich innych istotnych informacji, po upływie odpowiedniego czasu, należy ocenić postępy w realizacji niniejszego zalecenia, między innymi w celu ustalenia, czy w tej dziedzinie konieczne są unijne akty prawne o mocy wiążącej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.180.43 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie 2023/1468 w sprawie dobrowolnych unijnych wymogów w zakresie skuteczności dotyczących urządzeń do wykrywania metali wykorzystywanych w przestrzeni publicznej (poza lotnictwem) |
Data aktu: | 10/05/2023 |
Data ogłoszenia: | 17/07/2023 |
Data wejścia w życie: | 10/05/2023 |