a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywą Komisji 2006/75/WE 2 włączono dimoksystrobinę jako substancję czynną do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 3 .
(2) Zgodnie z art. 78 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 substancje czynne włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG uznaje się za zatwierdzone rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009 i są one wymienione w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 4 .
(3) Zatwierdzenie substancji czynnej dimoksystrobina, określonej w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011, wygasa w dniu 31 stycznia 2024 r.
(4) Wniosek o odnowienie zatwierdzenia substancji czynnej dimoksystrobina przedłożono Węgrom, państwu członkowskiemu pełniącemu rolę sprawozdawcy, oraz Irlandii, państwu członkowskiemu pełniącemu rolę współspra- wozdawcy, zgodnie z art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 844/2012 5 w terminie określonym w tym artykule.
(5) Wnioskodawca złożył również dodatkową dokumentację wymaganą na mocy art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 844/2012 państwu członkowskiemu pełniącemu rolę sprawozdawcy, państwu członkowskiemu pełniącemu rolę współsprawozdawcy, Komisji oraz Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd"). Państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy stwierdziło, że wniosek jest kompletny.
(6) Państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy w porozumieniu z państwem członkowskim pełniącym rolę współsprawozdawcy przygotowało projekt sprawozdania z oceny w sprawie odnowienia i w dniu 1 września 2017 r. przedłożyło go Urzędowi i Komisji. W projekcie sprawozdania z oceny w sprawie odnowienia państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy zaproponowało odnowienie zatwierdzenia substancji czynnej dimoksy- strobina.
(7) Urząd podał do wiadomości publicznej dodatkową dokumentację skróconą. Urząd udostępnił również projekt sprawozdania z oceny w sprawie odnowienia wnioskodawcy i państwom członkowskim w celu zgłoszenia uwag i rozpoczął konsultacje publiczne na ten temat. Otrzymane uwagi Urząd przekazał Komisji.
(8) W styczniu i czerwcu 2022 r. Urząd przeprowadził konsultacje eksperckie z dziedziny toksykologii ssaków, losów i zachowania przedmiotowej substancji w środowisku oraz ekotoksykologii. W wyniku tych konsultacji Urząd wskazała na obawy, w szczególności w odniesieniu do zanieczyszczenia wód gruntowych istotnymi toksykologicznie metabolitami dimoksystrobiny.
(9) W dniu 12 sierpnia 2022 r., w świetle stwierdzonych przez Urząd obaw dotyczących zanieczyszczenia wód gruntowych, Komisja zwróciła się do Urzędu o wydanie oświadczenia zawierającego streszczenie głównych ustaleń Urzędu odnoszących się do oceny substancji czynnej dimoksystrobina w odniesieniu do jej losów w środowisku, zachowania i ekotoksykologii.
(10) W dniu 11 października 2022 r. Urząd przekazał to oświadczenie Komisji 6 .
(11) W swoim oświadczeniu Urząd potwierdził, że istnieje krytyczny obszar budzący obawy w odniesieniu do wszystkich reprezentatywnych zastosowań substancji czynnej, w szczególności potencjalnie wysokie prawdopodobieństwo zanieczyszczenia wód gruntowych istotnymi toksykologicznie metabolitami dimoksystrobiny (505M08 i 505M09) we wszystkich warunkach geoklimatycznych przedstawionych w scenariuszach oceny wód gruntowych.
(12) W dniu 8 grudnia 2022 r. Komisja przedstawiła Stałemu Komitetowi ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz projekt sprawozdania w sprawie odnowienia, a w dniu 25 stycznia 2023 r. - projekt niniejszego rozporządzenia.
(13) Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o przedstawienie uwag do oświadczenia Urzędu. Ponadto, zgodnie z art. 14 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 844/2012, Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o przedstawienie uwag do projektu sprawozdania w sprawie odnowienia. Wnioskodawca przedstawił uwagi, które zostały dokładnie przeanalizowane.
(14) Mimo argumentów przedstawionych przez wnioskodawcę nie udało się wyeliminować obaw związanych z losami dimoksystrobiny w środowisku, jej zachowaniem i ekotoksykologią.
(15) W związku z tym nie ustalono, aby dimoksystrobina spełniała kryteria zatwierdzenia przewidziane w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Dlatego też nie należy odnawiać zatwierdzenia tej substancji czynnej.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011.
(17) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/408 7 wymieniono dimoksystrobinę jako substancję kwalifikującą się do zastąpienia. Wobec nieodnowienia zatwierdzenia dimoksystrobiny wymienienie tej substancji w wykazie nie ma już znaczenia. W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/408 należy zatem skreślić pozycję dotyczącą dimoksystrobiny.
(18) Państwom członkowskim należy dać czas na cofnięcie zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające dimoksystro- binę.
(19) Jeśli zgodnie z art. 46 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 państwa członkowskie przyznają dodatkowy okres na zużycie zapasów środków ochrony roślin zawierających dimoksystrobinę, okres ten nie powinien przekraczać 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(20) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/115 8 przedłużono okres zatwierdzenia dimoksystrobiny do dnia 31 stycznia 2024 r., aby umożliwić zakończenie procedury odnowienia przed wygaśnięciem zatwierdzenia tej substancji. Jednakże z uwagi na to, że decyzję o nieodnowieniu zatwierdzenia podjęto przed upływem tego przedłużonego okresu zatwierdzenia, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie przed tą datą.
(21) Niniejsze rozporządzenie nie wyklucza możliwości złożenia kolejnego wniosku dotyczącego zatwierdzenia dimok- systrobiny na podstawie art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(22) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 10 lipca 2023 r.