uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) azoksystrobiny, prosulfokarbu, sedaksanu i walifenalatu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W dniu 14 grudnia 2021 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła nowe kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL) azoksystrobiny w gujawie/gruszli oraz walifenalatu w cebuli, szalotce, pomidorach i oberżynach 2 .
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów prawa żywnościowego; sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo, oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) wspomnianego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny CXL zaproponowanych w odniesieniu do azoksystrobiny w gujawie/gruszli i walifenalatu w cebuli, szalotce, pomidorach i oberżynach oraz stwierdził, że są one bezpieczne dla konsumentów w Unii 4 . Unia nie zgłosiła zastrzeżeń 5 ,6 do Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów w odniesieniu do proponowanych CXL.
(5) Należy zatem włączyć te CXL do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 jako NDP. W ramach oceny proponowanego CXL w odniesieniu do walifenalatu w pomidorach przedłożono wystarczającą liczbę badań pozostałości, w związku z czym Urząd stwierdził, że dane te są wystarczające w odniesieniu do rozpatrywanych zastosowań. Należy zatem skreślić odpowiedni przypis w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 wskazujący na potrzebę przedstawienia dodatkowych danych.
(6) W przypadku azoksystrobiny złożono wniosek na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 dotyczący zmiany obecnych NDP w odniesieniu do ziaren rzepaku i siemienia lnianego. W przypadku prosulfokarbu wniosek taki złożono w odniesieniu do ziół i kwiatów jadalnych. W przypadku sedaksanu podobny wniosek złożono w odniesieniu do ziemniaków.
(7) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wszystkie te wnioski zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(8) Urząd ocenił wnioski i sprawozdania z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 7 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(9) W odniesieniu do azoksystrobiny w siemieniu lnianym Urząd stwierdził, że przedłożone dane są niewystarczające do zmiany obecnego NDP. W związku z tym nie należy zmieniać tego NDP.
(10) W odniesieniu do wszystkich innych zmian NDP, o które wystąpili wnioskodawcy w odniesieniu do azoksystrobiny, prosulfokarbu i sedaksanu, Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące kompletności przedłożonych danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął przy tym pod uwagę najnowsze dane na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej.
(11) W odniesieniu do prosulfokarbu w ziołach i kwiatach jadalnych Urząd stwierdził wcześniej, w ramach przeglądu obecnych NDP prosulfokarbu zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 8 , że pewne informacje dotyczące badań pozostałości są niedostępne. W związku z tym w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 777/2013 9 wymaga się dalszych danych dotyczących pozostałości w celu potwierdzenia wstępnego NDP wynoszącego 0,05 mg/kg dla tej substancji czynnej w tych produktach. W ramach nowego wniosku o zmianę NDP prosulfokarbu w ziołach i kwiatach jadalnych przedłożono nowe zastosowania i nowe badania pozostałości, a Urząd stwierdził, że dane te są wystarczające w odniesieniu do rozpatrywanych zastosowań i do uzasadnienia nowego wyższego NDP. Należy zatem zmienić NDP i skreślić odpowiedni przypis w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 wskazujący na potrzebę przedstawienia dodatkowych danych.
(12) Na podstawie sprawozdania naukowego i uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, "Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for azoxystrobin in rapeseeds and linseeds" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości azoksystrobiny w ziarnach rzepaku i siemieniu lnianym). Dziennik EFSA 2022; 20(1):7051.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 stycznia 2023 r.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for sedaxane in potatoes" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości sedaksanu w ziemniakach). Dziennik EFSA 2022; 20(6):7371.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.17.56 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2023/129 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości azoksystrobiny, prosulfokarbu, sedaksanu i walifenalatu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
Data aktu: | 18/01/2023 |
Data ogłoszenia: | 19/01/2023 |
Data wejścia w życie: | 26/02/2023, 08/02/2023 |