uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) azoksystrobiny, prosulfokarbu, sedaksanu i walifenalatu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W dniu 14 grudnia 2021 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła nowe kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL) azoksystrobiny w gujawie/gruszli oraz walifenalatu w cebuli, szalotce, pomidorach i oberżynach 2 .
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów prawa żywnościowego; sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo, oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) wspomnianego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny CXL zaproponowanych w odniesieniu do azoksystrobiny w gujawie/gruszli i walifenalatu w cebuli, szalotce, pomidorach i oberżynach oraz stwierdził, że są one bezpieczne dla konsumentów w Unii 4 . Unia nie zgłosiła zastrzeżeń 5 ,6 do Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów w odniesieniu do proponowanych CXL.
(5) Należy zatem włączyć te CXL do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 jako NDP. W ramach oceny proponowanego CXL w odniesieniu do walifenalatu w pomidorach przedłożono wystarczającą liczbę badań pozostałości, w związku z czym Urząd stwierdził, że dane te są wystarczające w odniesieniu do rozpatrywanych zastosowań. Należy zatem skreślić odpowiedni przypis w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 wskazujący na potrzebę przedstawienia dodatkowych danych.
(6) W przypadku azoksystrobiny złożono wniosek na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 dotyczący zmiany obecnych NDP w odniesieniu do ziaren rzepaku i siemienia lnianego. W przypadku prosulfokarbu wniosek taki złożono w odniesieniu do ziół i kwiatów jadalnych. W przypadku sedaksanu podobny wniosek złożono w odniesieniu do ziemniaków.
(7) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wszystkie te wnioski zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(8) Urząd ocenił wnioski i sprawozdania z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 7 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(9) W odniesieniu do azoksystrobiny w siemieniu lnianym Urząd stwierdził, że przedłożone dane są niewystarczające do zmiany obecnego NDP. W związku z tym nie należy zmieniać tego NDP.
(10) W odniesieniu do wszystkich innych zmian NDP, o które wystąpili wnioskodawcy w odniesieniu do azoksystrobiny, prosulfokarbu i sedaksanu, Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące kompletności przedłożonych danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął przy tym pod uwagę najnowsze dane na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej.
(11) W odniesieniu do prosulfokarbu w ziołach i kwiatach jadalnych Urząd stwierdził wcześniej, w ramach przeglądu obecnych NDP prosulfokarbu zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 8 , że pewne informacje dotyczące badań pozostałości są niedostępne. W związku z tym w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 777/2013 9 wymaga się dalszych danych dotyczących pozostałości w celu potwierdzenia wstępnego NDP wynoszącego 0,05 mg/kg dla tej substancji czynnej w tych produktach. W ramach nowego wniosku o zmianę NDP prosulfokarbu w ziołach i kwiatach jadalnych przedłożono nowe zastosowania i nowe badania pozostałości, a Urząd stwierdził, że dane te są wystarczające w odniesieniu do rozpatrywanych zastosowań i do uzasadnienia nowego wyższego NDP. Należy zatem zmienić NDP i skreślić odpowiedni przypis w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 wskazujący na potrzebę przedstawienia dodatkowych danych.
(12) Na podstawie sprawozdania naukowego i uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, "Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for azoxystrobin in rapeseeds and linseeds" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości azoksystrobiny w ziarnach rzepaku i siemieniu lnianym). Dziennik EFSA 2022; 20(1):7051.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 stycznia 2023 r.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for sedaxane in potatoes" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości sedaksanu w ziemniakach). Dziennik EFSA 2022; 20(6):7371.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.17.56 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2023/129 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości azoksystrobiny, prosulfokarbu, sedaksanu i walifenalatu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 18/01/2023 |
| Data ogłoszenia: | 19/01/2023 |
| Data wejścia w życie: | 08/02/2023, 26/02/2023 |