Decyzja wykonawcza 2023/1353 określająca kluczowe wskaźniki efektywności służące do pomiaru postępów w realizacji celów cyfrowych ustanowionych w art. 4 ust. 1 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1353
z dnia 30 czerwca 2023 r.
określająca kluczowe wskaźniki efektywności służące do pomiaru postępów w realizacji celów cyfrowych ustanowionych w art. 4 ust. 1 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 z dnia 14 grudnia 2022 r. ustanawiającą program polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r. 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 5 ust. 1 decyzji (UE) 2022/2481 kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) należy wykorzystywać do monitorowania postępów Unii w realizacji celów cyfrowych ustanowionych w art. 4 tej decyzji. Te same KPI należy stosować do mierzenia podstawowych tendencji na poziomie krajowym. Wskaźniki w indeksie gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) zdefiniowanym w art. 2 pkt 1 decyzji (UE) 2022/2481 powinny obejmować KPI określone w niniejszej decyzji. Proces stosowany w DESI w celu określenia wskaźników i gromadzenia danych powinien być ograniczony niniejszą decyzją.

(2) KPI określone w niniejszej decyzji odzwierciedlają najlepsze możliwe pomiary postępów w realizacji celów cyfrowych określonych w art. 4 decyzji (UE) 2022/2481 w momencie przyjęcia niniejszego aktu. Konieczna jest dalsza analiza i weryfikacja mechanizmów gromadzenia danych, aby ocenić, czy te KPI będą w przyszłości wymagały modyfikacji, aby w bardziej kompleksowy sposób odzwierciedlać cele. W szczególności jeden z celów w zakresie konektywności określonych w art. 4 ust. 1 ppkt 2) lit. a) decyzji (UE) 2022/2481 służy zapewnieniu, aby wszystkie obszary zaludnione były objęte ultraszybką siecią bezprzewodową nowej generacji o wydajności dorównującej co najmniej sieci 5G, zgodnie z zasadą neutralności technologicznej. Powiązany kluczowy wskaźnik wyników określony w niniejszej decyzji umożliwia monitorowanie postępów w osiąganiu takiego zasięgu z uwzględnieniem sieci 5G. Komisja przyznaje, że taki KPI nie pozwoliłby na pełne śledzenie postępów poczynionych przez państwa członkowskie w realizacji celu z wykorzystaniem technologii innych niż 5G. Komisja faktycznie opracowała ten KPI na podstawie danych dostępnych w momencie przyjęcia niniejszej decyzji. Aby rozwiązać dany problem, Komisja przeprowadza dalszą analizę w celu dopracowania ram pomiaru konektywności oraz określenia wymiernego KPI, który umożliwiłby zidentyfikowanie innych "ultraszybkich sieci bezprzewodowych nowej generacji" o wydajności dorównującej co najmniej sieci 5G, w tym we współpracy z Organem Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC). Ponadto konieczne są dalsze działania w celu określenia KPI, które mogłyby w sposób bardziej kompleksowy odzwierciedlać cele określone w art. 4 ust. 1 ppkt 2) lit. a), b) i c) decyzji (UE) 2022/2481, dotyczące konek- tywności gigabitowej, prowadzonej zgodnie z prawem Unii w zakresie zrównoważności środowiskowej rozwoju produkcji najnowocześniejszych półprzewodników i neutralnych dla klimatu węzłów brzegowych oferujących wysoki stopień bezpieczeństwa. Prace nad KPI mierzącym konektywność gigabitową zostaną podjęte we współpracy z BEREC.

(3) Konieczne będzie również, w razie potrzeby, dostosowanie lub zmodyfikowanie KPI w związku z rozwojem technologicznym lub zmianami społeczno-gospodarczymi, jak również w celu odzwierciedlenia ewentualnych zmian celów określonych w art. 4 decyzji (UE) 2022/2481.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Cyfrowej Dekady ustanowionego w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2481,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsza decyzja określa kluczowe wskaźniki efektywności (KPI), na podstawie których państwa członkowskie i Komisja mierzą postępy w realizacji celów cyfrowych ustanowionych w art. 4 ust. 1 decyzji (UE) 2022/2481.

Artykuł  2

Kluczowe wskaźniki efektywności

1. 
Do pomiaru postępów w realizacji celów cyfrowych określonych w art. 4 ust. 1 decyzji (UE) 2022/2481 stosuje się następujące KPI:
1)
co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe, wskaźnik mierzony jako odsetek osób w wieku 16-74 lat z uwzględnieniem aspektu płci, posiadających "podstawowe" lub "ponadpodstawowe" umiejętności cyfrowe w każdym z następujących pięciu wymiarów: informacje, komunikacja, rozwiązywanie problemów, tworzenie treści cyfrowych i umiejętności w zakresie bezpieczeństwa. Pomiaru dokonuje się na podstawie działań osób fizycznych w poprzednich trzech miesiącach 2 ; oraz równowaga między płciami, wskaźnik mierzony jako odsetek kobiet i mężczyzn wśród osób posiadających "podstawowe" lub "ponadpodstawowe" umiejętności cyfrowe;
2)
specjaliści w dziedzinie ICT, wskaźnik mierzony jako liczba osób w wieku 15-74 lat zatrudnionych jako specjaliści w dziedzinie ICT; oraz równowaga między płciami, wskaźnik mierzony jako odsetek kobiet i mężczyzn wśród osób zatrudnionych jako specjaliści w dziedzinie ICT. Zgodnie z klasyfikacją kodów ISCO-08 3  specjaliści w dziedzinie ICT to pracownicy, którzy mają umiejętność tworzenia, obsługi i konserwacji systemów ICT i dla których ICT stanowi główną część ich pracy, w tym m.in. kierownicy do spraw technologii informatycznych i telekomunikacyjnych, specjaliści do spraw technologii informacyjno-komunikacyjnych, technicy informatycy, monterzy i serwisanci instalacji i urządzeń teleinformatycznych;
3)
konektywność gigabitowa, wskaźnik mierzony jako odsetek gospodarstw domowych objętych sieciami stacjonarnymi o bardzo dużej przepływności. Rozważane technologie to technologie, które obecnie są w stanie zapewnić konektyw- ność gigabitową, a mianowicie światłowód do lokalu i sieć kablowa w standardzie DOCSIS 4  3.1 5 . Zmiany zasięgu systemu światłowód do lokalu będą również monitorowane oddzielnie i uwzględniane przy interpretacji danych dotyczących zasięgu sieci o bardzo dużej przepływności;
4)
zasięg 5G, wskaźnik mierzony jako odsetek obszarów zaludnionych objętych co najmniej jedną siecią 5G niezależnie od wykorzystywanego pasma częstotliwości;
5)
półprzewodniki, wskaźnik mierzony jako wartość wygenerowana, pod względem przychodów, przez działalność w zakresie półprzewodników w Unii, na wszystkich etapach łańcucha wartości, w odniesieniu do globalnej wartości tego rynku. W pierwszym roku podstawą sprawozdawczości będzie działalność w Europie;
6)
węzły brzegowe, wskaźnik mierzony jako liczba węzłów obliczeniowych zapewniających opóźnienia poniżej 20 milisekund, takich jak pojedynczy serwer lub inny zestaw połączonych zasobów obliczeniowych, eksploatowanych w ramach infrastruktury przetwarzania brzegowego, zwykle znajdujących w ośrodku przetwarzania danych brzegowych działającym na brzegu infrastruktury, a zatem fizycznie bliżej swoich zamierzonych użytkowników niż węzeł w chmurze w scentralizowanym ośrodku przetwarzania danych;
7)
obliczenia kwantowe, wskaźnik mierzony jako liczba operacyjnych komputerów kwantowych lub symulatorów kwantowych, w tym akceleratorów superkomputerów HPC, wdrożonych i dostępnych dla społeczności użytkowników;
8)
przetwarzanie w chmurze, wskaźnik mierzony jako odsetek przedsiębiorstw korzystających z co najmniej jednej z następujących usług w chmurze: oprogramowanie finansowe lub księgowe, oprogramowanie do planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP), oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientami (CRM), oprogramowanie zabezpieczające, hosting bazy lub baz danych przedsiębiorstwa oraz platforma komputerowa w celu opracowania, testowania lub wdrożenia aplikacji 6 ;
9)
duże zbiory danych, wskaźnik mierzony jako odsetek przedsiębiorstw analizujących duże zbiory danych z dowolnego źródła danych (wewnętrznego lub zewnętrznego) 7 . Od sprawozdania za 2024 r. duże zbiory danych będą mierzone jako odsetek przedsiębiorstw przeprowadzających analizy danych (wewnętrznie lub zewnętrznie);
10)
sztuczna inteligencja, wskaźnik mierzony jako odsetek przedsiębiorstw stosujących co najmniej jedną technologię sztucznej inteligencji 8 ;
11)
MŚP wykorzystujące technologie cyfrowe co najmniej w stopniu podstawowym, wskaźnik mierzony jako odsetek MŚP stosujących co najmniej 4 z 12 wybranych technologii cyfrowych 9 ;
12)
jednorożce, wskaźnik mierzony jako suma jednorożców, o których mowa w art. 2 pkt 11 lit. a) decyzji (UE) 2022/2481, oraz jednorożców, o których mowa w art. 2 pkt 11 lit. b) tej decyzji;
13)
świadczenie przez internet kluczowych usług publicznych na rzecz obywateli, wskaźnik mierzony jako odsetek czynności administracyjnych, które można wykonać w pełni przez internet w przypadku istotnych wydarzeń życiowych. Pod uwagę bierze się następujące wydarzenia życiowe: przeprowadzka; transport; wszczęcie postępowania w sprawie drobnych roszczeń; zobowiązania rodzinne; praca zawodowa; nauka; zdrowie;
14)
świadczenie przez internet kluczowych usług publicznych na rzecz przedsiębiorstw, wskaźnik mierzony jako odsetek czynności administracyjnych niezbędnych w celu rozpoczęcia działalności gospodarczej i prowadzenia regularnej działalności gospodarczej, które można wykonać w pełni przez internet;
15)
dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej, wskaźnik mierzony jako: (i) ogólnokrajowa dostępność usług dostępu online przez obywateli do ich danych z elektronicznej dokumentacji medycznej (za pośrednictwem portalu pacjenta lub aplikacji mobilnej dla pacjentów) z dodatkowymi środkami umożliwiającymi określonym kategoriom osób (np. opiekunom dzieci, osobom z niepełnosprawnościami, osobom starszym) również dostęp do ich danych oraz (ii) odsetek osób, które mają możliwość uzyskania lub wykorzystania własnego minimalnego zestawu danych związanych ze zdrowiem przechowywanych obecnie w publicznych i prywatnych systemach elektronicznej dokumentacji medycznej;
16)
dostęp do identyfikacji elektronicznej, wskaźnik mierzony za pomocą dwóch KPI:
1)
jako liczba państw członkowskich, które zgłosiły co najmniej jeden krajowy system identyfikacji elektronicznej zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 910/2014 oraz
2)
jako liczba państw członkowskich, które zapewniły dostęp do bezpiecznej identyfikacji elektronicznej zwiększającej prywatność za pośrednictwem europejskiego portfela tożsamości cyfrowej zgodnie z wnioskiem dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do ustanowienia europejskich ram tożsamości cyfrowej 10 .
2. 
KPI określone w pkt 1-16 oparte są na źródłach danych wskazanych w załączniku.
3. 
KPI określone w pkt 1-16 włącza się do wskaźników monitorowanych w ramach indeksu gospodarki cyfrowej i spo

łeczeństwa cyfrowego (DESI).

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 czerwca 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Źródła gromadzenia danych dotyczących kluczowych wskaźników efektywności

Podstawowe umiejętności cyfrowe Eurostat - badanie wykorzystania ICT w gospodarstwach domowych i przez osoby fizyczne w Unii Europejskiej.
Specjaliści w dziedzinie ICT Eurostat - badanie aktywności ekonomicznej ludności.
Konektywność gigabitowa Badanie przeprowadzone dla Komisji przez podmiot komercyjny na podstawie danych państw członkowskich, o ile są one dostępne
Zasięg sieci 5G Badanie przeprowadzone dla Komisji przez podmiot komercyjny na podstawie danych państw członkowskich, o ile są one dostępne
Półprzewodniki Dostępne dane publicznie/abonamentowe
Węzły brzegowe Badanie przeprowadzone dla Komisji przez podmiot komercyjny
Obliczenia kwantowe Dostępne dane publicznie/abonamentowe
Przetwarzanie w chmurze Eurostat - badanie wykorzystania ICT i handlu elektronicznego w przedsiębiorstwach w Unii Europejskiej.
Duże zbiory danych Eurostat - badanie wykorzystania ICT i handlu elektronicznego w przedsiębiorstwach w Unii Europejskiej.
Sztuczna inteligencja Eurostat - badanie wykorzystania ICT i handlu elektronicznego w przedsiębiorstwach w Unii Europejskiej.
MŚP wykorzystujące technologie cyfrowe co najmniej w stopniu podstawowym Eurostat - badanie wykorzystania ICT i handlu elektronicznego w przedsiębiorstwach w Unii Europejskiej.
Jednorożce Dostępne dane abonamentowe
Najważniejsze usługi publiczne dostępne online dla obywateli i przedsiębiorstw Badanie przeprowadzone dla Komisji przez podmiot komercyjny
Dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej Badanie przeprowadzone dla Komisji przez podmiot komercyjny
Dostęp do identyfikacji elektronicznej Służby Komisji
1 Dz.U. L 323 z 19.12.2022, s. 4.
2 Zdefiniowanych zgodnie ze stosowaną przez Eurostat metodą odzwierciedlającą zmienione ramy kompetencji cyfrowych (DIGCOMP 2.0), a także określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/1399 z dnia 1 sierpnia 2022 r. określającym informacje techniczne dotyczące zbioru danych, ustanawiającym formaty techniczne stosowane do przekazywania informacji oraz określającym uregulowania i treść raportów jakości dotyczących organizacji badania reprezentacyjnego w dziedzinie korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych za rok referencyjny 2023 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700.
3 Międzynarodowa standardowa klasyfikacja zawodów 2008.
4 Data Over Cable Service Interface Specification - standard transmisji danych w sieciach kablowych.
5 Oprócz analizy opartej na określonych w niniejszej decyzji KPI państwa członkowskie mogą przedstawiać w swoich krajowych planach działania dane uzupełniające dotyczące technologii stacjonarnych, przewodowych i bezprzewodowych zdolnych do zapewnienia konektywności gigabitowej.
6 Jak określono w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/1344 z dnia 1 sierpnia 2022 r. określającym specyfikacje techniczne wymogów dotyczących danych w odniesieniu do tematu "Wykorzystanie ICT i handel elektroniczny" dla roku referencyjnego 2023 oraz późniejszych rozporządzeniach wykonawczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152 (Dz.U. L 202 z 2.8.2022, s. 18), w szczególności w jego art. 7 ust. 1 i art. 17 ust. 6.
7 Jak określono w rozporządzeniu Komisji (UE) 2019/1910 z dnia 7 listopada 2019 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 808/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego za rok odniesienia 2020 (Dz.U. L 296 z 15.11.2019, s. 1) oraz późniejszych rozporządzeniach wykonawczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152 (Dz.U. L 327 z 17.12.2019, s. 1), w szczególności w jego art. 7 ust. 1 i art. 17 ust. 6.
8 Idem 5.
9 Jak określono w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/1190 z dnia 15 lipca 2021 r. określającym specyfikacje techniczne wymogów dotyczących danych w odniesieniu do tematu "Wykorzystanie ICT i handel elektroniczny" dla roku referencyjnego 2022 oraz późniejszych rozporządzeniach wykonawczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152 (Dz.U. L 258 z 20.7.2021, s. 28), w szczególności w jego art. 7 ust. 1 i art. 17 ust. 6.
10 COM(2021) 281 final.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.168.48

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/1353 określająca kluczowe wskaźniki efektywności służące do pomiaru postępów w realizacji celów cyfrowych ustanowionych w art. 4 ust. 1 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481
Data aktu: 30/06/2023
Data ogłoszenia: 03/07/2023
Data wejścia w życie: 23/07/2023