uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 24 ust. 9,
(1) Zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 24 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2018/848 państwa członkowskie przedłożyły pozostałym państwom członkowskim i Komisji dokumentację dotyczącą niektórych substancji w celu udzielenia na nie zezwolenia i włączenia ich do załączników I, II, III i V do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1165 2 . Dokumentacja ta została zbadana przez grupę ekspertów ds. doradztwa technicznego w zakresie produkcji ekologicznej (EGTOP) oraz Komisję.
(2) W swoich zaleceniach dotyczących substancji czynnych zawartych w środkach ochrony roślin 3 Grupa Ekspertów ds. Doradztwa Technicznego w zakresie Produkcji Ekologicznej (EGTOP) zaleciła dodanie substancji Talk E553b do substancji podstawowych dozwolonych w produkcji ekologicznej. EGTOP zaleciła również dodanie do substancji czynnych niskiego ryzyka stosowanych w rolnictwie ekologicznym następujących substancji: (i) ABE-IT 56, pod warunkiem że nie jest pozyskiwany ze szczepów GMO ani z wykorzystaniem podłoży uprawowych pochodzenia GMO; (ii) "pirofosforan żelaza" oraz (iii) "ekstrakt wodny z kiełkujących nasion łubinu białego słodkiego (Lupinus albus)". W związku z tym należy zezwolić na takie zastosowanie tych substancji.
(3) EGTOP zaleciła ponadto zezwolenie na stosowanie deltametryny w pułapkach zawierających określone środki wabiące przeciwko Rhagoletis completa. W związku z tym należy zezwolić na takie stosowanie deltametryny zgodnie ze szczególnymi warunkami i ograniczeniami.
(4) W oparciu o zalecenia EGTOP dotyczące nawozów, środków poprawiających właściwości gleby i odżywek 4 , należy zezwolić na stosowanie następujących substancji: (i) odzyskany struwit i wytrącone sole fosforanowe, pod warunkiem że spełniają one wymogi określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 5 oraz że obornik zwierzęcy będący materiałem źródłowym nie pochodzi z chowu przemysłowego; (ii) chlorek potasu pochodzenia naturalnego; oraz (iii) azotan sodu stosowany do produkcji alg na lądzie w systemach zamkniętych.
(5) W oparciu o zalecenia EGTOP dotyczące paszy 6 należy zezwolić na stosowanie następujących substancji: (i) fosforan jedno-, dwuwapniowy stosowany jako materiał paszowy pochodzenia mineralnego; (ii) obok tych otrzymanych z Saccharomyces cerevisiae lub Saccharomyces carlsbergensis - wszystkie dopuszczone drożdże i produkty drożdżowe stosowane jako materiały paszowe; (iii) guma ksantanowa stosowana jako technologiczny dodatek paszowy w ramach grupy funkcjonalnej "emulgatory, stabilizatory, zagęszczacze i substancje żelujące"; (iv) illit-montmorylonit-kaolinit i glinka sepiolitowa stosowane jako technologiczne dodatki paszowe w ramach grupy funkcjonalnej "spoiwa i środki przeciwzbrylające"; oraz (v) bentonit stosowany jako technologiczny dodatek paszowy w ramach nowej grupy funkcjonalnej "substancje redukujące zanieczyszczenie paszy mikotoksynami".
(6) W oparciu o dalsze zalecenie EGTOP w odniesieniu do pasz 7 bezwodna betaina jest obecnie dopuszczona na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165 wyłącznie w przypadku zwierząt z żołądkiem jednokomo- rowym. Zalecenie EGTOP opierało się jednak na dokumentacji dotyczącej bezwodnej betainy stosowanej jako dodatek dietetyczny dla drobiu, świń i ryb. Należy zatem udzielić zezwolenia na stosowanie bezwodnej betainy również w odniesieniu do żywienia ryb.
(7) W oparciu o zalecenia EGTOP dotyczące karmy dla zwierząt domowych 8 należy zezwolić na stosowanie następujących substancji: (i) trifosforan pentasodowy (STPP) i dwuwodorodwufosforan dwusodowy (SAPP) stosowane jako materiał paszowy pochodzenia mineralnego; (ii) karagen; (iii) mączka chleba świętojańskiego, pod warunkiem że mączka chleba świętojańskiego jest otrzymywana w procesie prażenia (iv) guma arabska, stosowane jako substancje żelujące lub emulgatory; (v) tauryna stosowana jako dodatek dietetyczny dla kotów i psów; oraz (vi) chlorek amonu stosowany jako dodatek zootechniczny dla kotów.
(8) W oparciu o zalecenia EGTOP dotyczące żywności 9 należy zezwolić na stosowanie następujących substancji: (i) dwutlenek krzemu stosowany jako środek przeciwzbrylający w proszku kakaowym w automatycznych dozownikach napojów; oraz (ii) wyciąg z kalafonii sosnowej i wyciąg z szyszek chmielu jako środki przeciwdrobnoustrojowe w produkcji żywności pochodzenia roślinnego.
(9) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/1165 stanowi, że guma gellan jest dopuszczona od dnia 1 stycznia 2023 r. jedynie wówczas, gdy pochodzi z produkcji ekologicznej. Nie ma jednak wystarczającej ilości gumy gellan, która pochodzi z produkcji ekologicznej. Aby umożliwić podmiotom kontynuowanie produkcji żywności, należy odroczyć stosowanie tego wymogu.
(10) Guma guar E 412 jest wymieniona w części B załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165 jako spoiwo i środek przeciwzbrylający w dodatkach technologicznych. Jednak w rejestrze dodatków paszowych Unii Europejskiej jest ona wymieniona w kategorii emulgatorów i stabilizatorów, zagęszczaczy i substancji żelujących. Należy sprostować ten błąd.
(11) Talk E 553b został dopuszczony jako dodatek do żywności w środkach spożywczych pochodzenia roślinnego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 889/2008 10 . Zastosowania tego nie uwzględniono w załączniku V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165. Należy sprostować ten błąd.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/1165.
(13) Włączenie talku E 553b jako dodatku do żywności zostało błędnie ograniczone, a niektóre podmioty prowadzące działalność ekologiczną mogły nadal stosować go jako dodatek do żywności w środkach spożywczych pochodzenia roślinnego. Błąd ten należy zatem sprostować z mocą wsteczną od dnia wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 stycznia 2023 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.16.24 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/121 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165 zezwalającego na stosowanie niektórych produktów i substancji w produkcji ekologicznej oraz ustanawiającego ich wykazy |
Data aktu: | 17/01/2023 |
Data ogłoszenia: | 18/01/2023 |
Data wejścia w życie: | 07/02/2023, 05/08/2021 |