uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) W dniu 31 lipca 2014 r. Rada przyjęła decyzję 2014/512/WPZiB 1 .
(2) Unia nadal niezmiennie popiera suwerenność i integralność terytorialną Ukrainy.
(3) W swoich konkluzjach z dnia 23 marca 2023 r. Rada Europejska ponownie zdecydowanie potępiła rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie, która stanowi jawne pogwałcenie Karty Narodów Zjednoczonych. Rada Europejska podtrzymała też zobowiązanie Unii do utrzymywania i zwiększania zbiorowej presji na Rosję, również za pomocą ewentualnych dalszych środków ograniczających. Rada Europejska podkreśliła również znaczenie i pilny charakter wzmożenia wysiłków na rzecz zapewnienia skutecznego wdrażania sankcji na szczeblu europejskim i krajowym oraz swoje głębokie zaangażowanie na rzecz skutecznego zapobiegania obchodzeniu sankcji w państwach trzecich i przez państwa trzecie, a także przeciwdziałania temu zjawisku. Zwróciła się do Rady i Komisji, by wzmocniły wszystkie niezbędne instrumenty egzekwowania oraz by w tym celu opracowały, wraz z państwami członkowskimi, w pełni skoordynowane podejście.
(4) Działania, których przedmiotem lub skutkiem jest obchodzenie środków ograniczających przyjętych przez Unię w odpowiedzi na wojnę napastniczą prowadzoną przez Rosję przeciwko Ukrainie, podważają cel i skuteczność tych środków ograniczających.
(5) Aby ograniczyć ryzyko obchodzenia środków ograniczających, należy zakazać tranzytu przez terytorium Rosji towarów i technologii, które mogą przyczynić się do zwiększenia potencjału militarnego i technologicznego Rosji, do rozwoju jej sektora obronności i bezpieczeństwa, towarów i technologii nadających się do wykorzystania w lotnictwie lub przemyśle kosmicznym oraz paliw do silników odrzutowych i dodatków paliwowych, wywożonych z Unii.
(6) Unia i państwa trzecie, jako członkowie społeczności międzynarodowej, bronią zasad prawa międzynarodowego zapisanych w Karcie Narodów Zjednoczonych i stoją na straży integralności terytorialnej, suwerenności i niezależności Ukrainy.
(7) Unia docenia wysiłki podejmowane przez organy krajowe wielu państw trzecich w celu powstrzymania przepływu towarów, technologii i usług objętych środkami ograniczającymi przyjętymi przez Unię w odpowiedzi na wojnę napastniczą prowadzoną przez Rosję przeciwko Ukrainie. Unia powinna w dalszym ciągu wspierać państwa trzecie w tych staraniach za pomocą wszelkich dostępnych środków.
(8) Aby przeciwdziałać obchodzeniu unijnych środków ograniczających za pośrednictwem jurysdykcji państw trzecich, Unia powinna szybko zacieśnić dwustronną i wielostronną współpracę przez zaangażowanie dyplomatyczne z danymi państwami trzecimi i udzielanie im zwiększonej pomocy technicznej. Aby opracować, wraz z państwami członkowskimi, w pełni skoordynowane podejście w tym względzie, Komisja będzie regularnie informować Radę.
(9) Należy szybko podjąć dalsze działania w przypadkach, gdy wysiłki Unii w ramach dwustronnej i wielostronnej współpracy nie przynoszą zamierzonego rezultatu w postaci zapobieżenia obchodzeniu przez osoby lub podmioty w państwach trzecich środków ograniczających przyjętych przez Unię w odpowiedzi na wojnę napastniczą prowadzoną przez Rosję przeciwko Ukrainie. Działania te powinny być ukierunkowane, proporcjonalne i mieć na celu wyłącznie pozbawienie Rosji zasobów umożliwiających jej kontynuowanie wojny napastniczej przeciwko Ukrainie.
(10) Unia powinna przyjąć odpowiednie indywidualne środki dotyczące zaangażowania podmiotów z państw trzecich w ułatwianie obchodzenia środków. Takie środki mogą obejmować indywidualne umieszczenie w wykazie na mocy decyzji Rady 2014/145/WPZiB 2 i rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014 3 lub inne środki na mocy rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 4 , np. dodanie podmiotów do załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 833/2014, w tym na podstawie informacji i sugestii otrzymanych od państw członkowskich.
(11) Unia po przyjęciu takich indywidualnych środków wznowi konstruktywny dialog z danym państwem trzecim w celu zapewnienia wprowadzenia środków naprawczych, aby powstrzymać inne podmioty od angażowania się w podobne postępowanie. Rada będzie informowana o takim dialogu i jego wynikach.
(12) W przypadku gdy po przyjęciu środków indywidualnych i dalszym zaangażowaniu państwa trzeciego - biorąc pod uwagę skalę, rodzaj lub systemowy charakter trwającego obchodzenia środków - oczywiste jest, że działania te są niewystarczające lub nieodpowiednie, aby zapobiec takiemu obchodzeniu w danym państwie trzecim lub za jego pośrednictwem, Unia powinna mieć możliwość wprowadzenia dalszych środków.
(13) Aby umożliwić Unii zastosowanie nadzwyczajnych środków stosowanych w ostateczności w przypadkach, o których mowa w motywach 9 i 12, należy wprowadzić możliwość ograniczenia sprzedaży, dostaw, przekazywania lub wywozu wrażliwych towarów i technologii podwójnego zastosowania lub towarów i technologii mogących przyczynić się do zwiększenia potencjału militarnego, technologicznego lub przemysłowego Rosji lub rozwoju jej sektora obronności i bezpieczeństwa w sposób wzmacniający jej zdolność do prowadzenia wojny, których wywóz do Rosji jest zakazany na mocy decyzji 2014/512/WPZiB i rozporządzenia (UE) nr 833/2014, do państw trzecich, co do których wykazano, że istnieje szczególnie wysokie i ciągłe ryzyko wykorzystania ich jurysdykcji do obchodzenia środków.
(14) Decyzje o włączeniu państwa trzeciego i objęciu zakresem przedmiotowego środka towarów i technologii mają być podejmowane przez Radę stanowiącą jednomyślnie.
(15) Przed przedłożeniem Radzie wniosku w sprawie wprowadzenia tych środków stosowanych w ostateczności, Wysoki Przedstawiciel do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Komisja poinformują Radę o szczegółach technicznych, podjętych działaniach informacyjnych i środkach egzekucyjnych.
(16) W oparciu o ten wniosek Rada powinna podjąć decyzję o objęciu określonych towarów i technologii oraz włączeniu państw trzecich, których dotyczy środek stosowany w ostateczności, z uwzględnieniem przeprowadzonej przez Komisję dogłębnej analizy technicznej odnośnych kwestii związanych z obchodzeniem środków, obejmującej dostępne dane dotyczące handlu wykazujące, że wprowadzone alternatywne środki okazały się nieskuteczne, a także informacje na temat wysiłków podejmowanych przez Unię w celu rozwiązania tego problemu z danym państwem trzecim oraz wyraźne wskazanie, że wysiłki te okazały się nieskuteczne.
(17) Przed włączeniem państwa trzeciego do wykazu państw, których dotyczy przedmiotowy środek, Unia powinna poinformować rząd tego państwa trzeciego i zasięgnąć jego opinii z uwzględnieniem wstępnych ustaleń określonych przez Komisję w analizie technicznej i planowanych działań naprawczych Unii. Rada będzie informowana o wszystkich etapach dialogu i jego wynikach. Rada przyjmie taką decyzję dopiero po ostatecznym zakończeniu kontaktów z tym państwem trzecim.
(18) Rada powinna regularnie dokonywać przeglądu treści załącznika XIV do decyzji 2014/512/WPZiB na podstawie dokładnych informacji technicznych przekazanych przez Komisję. Taki przegląd musi uwzględniać cele danego środka i wynik stałego zaangażowania w dialog z danymi państwami trzecimi, łącznie ze środkami zaproponowanymi przez te państwa trzecie w celu przeciwdziałania obchodzeniu sankcji.
(19) Należy też dodać 8 7 nowych podmiotów do wykazu osób prawnych, podmiotów i organów zawartego w załączniku IV do decyzji 2014/512/WPZiB, mianowicie wykaz podmiotów bezpośrednio wspierających rosyjski kompleks woj- skowo-przemysłowy w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie, na które nakłada się surowsze ograniczenia wywozowe dotyczące produktów i technologii podwójnego zastosowania oraz towarów i technologii, które mogą przyczynić się do zwiększenia potencjału rosyjskiego sektora obronnego i bezpieczeństwa pod względem technologicznym. W szczególności, biorąc pod uwagę bezpośrednie powiązania między irańskimi producentami wojskowych bezzałogowych statków powietrznych a rosyjskim kompleksem wojskowo-przemysłowym, do wykazu należy dodać cztery dodatkowe podmioty w państwach trzecich zaangażowane w produkcję i dostarczanie bezzałogowych statków powietrznych do Rosji. Ponadto, ze względu na kluczową rolę, jaką w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie odgrywają podzespoły elektroniczne wykorzystywane przez rosyjski kompleks wojskowo-przemy- słowy, należy również uwzględnić niektóre inne podmioty w państwach trzecich zaangażowane w obchodzenie ograniczeń handlowych, a także niektóre podmioty rosyjskie zaangażowane w opracowywanie, produkcję i dostarczanie podzespołów elektronicznych dla rosyjskiego kompleksu wojskowo-przemysłowego.
(20) Należy także rozszerzyć wykaz produktów, które przyczyniają się do zwiększenia potencjału militarnego i technologicznego Rosji lub do rozwoju jej sektora obronności i bezpieczeństwa, dodając produkty wykorzystywane przez Rosję w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie oraz produkty, które przyczyniają się do rozwoju lub produkcji tych systemów wojskowych, w tym: podzespoły elektroniczne, materiały półprzewodnikowe, sprzęt do produkcji i testowania elektronicznych układów scalonych i obwodów drukowanych, prekursory materiałów energetycznych i prekursory broni chemicznej, elementy optyczne, instrumenty nawigacyjne, metale wykorzystywane w sektorze obrony i wyposażenie morskie. Należy także rozszerzyć wykaz podlegającym ograniczeniom broni palnej, jej części, istotnych komponentów i amunicji oraz dodać inne rodzaje broni.
(21) Należy nałożyć dalsze ograniczenia na wywóz towarów, które mogą przyczyniać się w szczególności do zwiększenia rosyjskich zdolności przemysłowych.
(22) Należy zakazać sprzedaży, udzielania licencji lub przekazywania w jakikolwiek inny sposób praw własności intelektualnej lub tajemnic przedsiębiorstwa, a także przyznawania praw dostępu do wszelkich materiałów lub informacji chronionych za pomocą praw własności intelektualnej lub stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa lub praw do ponownego wykorzystywania takich materiałów lub informacji, związanych z towarami i technologiami, których sprzedaż, dostawa, przekazywanie lub wywóz na rzecz osób, podmiotów lub organów w Rosji lub do wykorzystania w Rosji są zakazane.
(23) Rosja prowadzi systematyczną, międzynarodową kampanię manipulowania przekazem medialnym i przeinaczania faktów w celu wzmocnienia swojej strategii destabilizacji państw z nią sąsiadujących, Unii i jej państw członkowskich. W szczególności działania propagandowe wielokrotnie i konsekwentnie wymierzane są w europejskie partie polityczne, zwłaszcza w okresach wyborów, a także społeczeństwo obywatelskie, osoby ubiegające się o azyl, rosyjskie mniejszości etniczne, mniejszości seksualne oraz w funkcjonowanie instytucji demokratycznych w Unii i jej państwach członkowskich.
(24) Aby uzasadnić i wesprzeć swoją wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie, Rosja prowadzi ciągłe i skoordynowane działania propagandowe skierowane do społeczeństwa obywatelskiego w Unii i w państwach sąsiadujących, poważnie przeinaczając fakty i manipulując nimi.
(25) Te działania propagandowe prowadzone są za pośrednictwem szeregu mediów znajdujących się pod stałą bezpośrednią lub pośrednią kontrolą przywództwa Federacji Rosyjskiej. Działania te stanowią poważne i bezpośrednie zagrożenie dla porządku publicznego i bezpieczeństwa publicznego Unii. Wspomniane media odgrywają istotną i zasadniczą rolę w tworzeniu warunków sprzyjających wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie i wspieraniu tej agresji oraz w destabilizacji państw z nią sąsiadujących.
(26) Ze względu na powagę sytuacji i w odpowiedzi na działania Rosji destabilizujące sytuację na Ukrainie należy wprowadzić, w sposób zgodny z podstawowymi prawami i wolnościami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności z prawem do wolności wypowiedzi i informacji uznanym w jej art. 11, dalsze środki ograniczające, aby zawiesić działalność nadawczą tych mediów w Unii lub adresowaną do Unii. Środki te należy utrzymać do czasu zakończenia wojny napastniczej przeciwko Ukrainie oraz do czasu, gdy Rosja i powiązane z nią media zaprzestaną działań propagandowych przeciwko Unii i jej państwom członkowskim.
(27) Zgodnie z podstawowymi prawami i wolnościami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności z prawem do wolności wypowiedzi i informacji, wolnością prowadzenia działalności gospodarczej i prawem własności, uznanymi w jej art. 11, 16 i 17, środki te nie uniemożliwiają tym mediom i ich personelowi prowadzenia w Unii działalności innej niż nadawanie, takiej jak przeprowadzanie badań i wywiadów. W szczególności środki te nie wpływają na obowiązek przestrzegania praw, wolności i zasad, o których mowa w art. 6 Traktatu o Unii Europejskiej, określonych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej oraz w konstytucjach państw członkowskich, w ich odpowiednich zakresach stosowania.
(28) Należy rozszerzyć zakaz transportu drogowego towarów w Unii przyczepami i naczepami zarejestrowanymi w Rosji, także wówczas gdy są one ciągnięte przez samochody ciężarowe zarejestrowane poza Rosją.
(29) Próby obejścia unijnych środków ograniczających doprowadziły do gwałtownego wzrostu podstępnych praktyk ze strony statków przewożących rosyjską ropę naftową i produkty ropopochodne. W związku z tym należy zakazać dostępu do portów i śluz na terytorium Unii wszelkim statkom dokonującym przeładunków "burta w burtę", w przypadku gdy właściwe organy mają uzasadnione powody, by podejrzewać, że dany statek narusza zakaz przywozu drogą morską rosyjskiej ropy naftowej i produktów ropopochodnych do Unii lub przewozi rosyjską ropę naftową lub produkty ropopochodne zakupione po cenie wyższej niż pułap cenowy uzgodniony przez koalicję na rzecz pułapu cenowego. Zakaz ten ma zastosowanie do wszystkich statków, bez względu na banderę, pod którą są zarejestrowane, oraz do wszelkich przeładunków "burta w burtę" dokonywanych na którymkolwiek etapie podróży do portów lub śluz państwa członkowskiego. W każdym przypadku statkom zakazany zostanie dostęp do portów i śluz na terytorium Unii, jeżeli nie powiadomią właściwego organu z co najmniej 48-godzinnym wyprzedzeniem o przeładunku "burta w burtę" dokonywanym w obrębie określonych obszarów geograficznych. Ponadto zakaz ten jeszcze bardziej wzmocni środki przyjęte przez państwa członkowskie w celu ochrony ich wybrzeży przed potencjalnymi wypadkami środowiskowymi spowodowanymi przeładunkami "burta w burtę".
(30) Należy również zakazać dostępu do portów i śluz na terytorium Unii wszelkim statkom, które właściwe organy mają uzasadnione podstawy podejrzewać o nielegalne zakłócanie, wyłączanie lub dezaktywowanie w inny sposób swoich pokładowych systemów automatycznej identyfikacji (AIS) podczas transportu rosyjskiej ropy naftowej i produktów ropopochodnych z naruszeniem prawidła V/19 konwencji SOLAS, pkt 2.4. Zakaz ten nie ma zastosowania w okolicznościach, w których pokładowy system automatycznej identyfikacji może zostać w sposób prawnie uzasadniony wyłączony zgodnie z międzynarodowymi umowami, zasadami lub normami, które przewidują ochronę informacji nawigacyjnych, takich jak żegluga przez wody o wysokim stopniu ryzyka związanego z bezpieczeństwem.
(31) Zakaz ten ma również zastosowanie do wszystkich statków, bez względu na banderę, pod którą są zarejestrowane, oraz do wszelkich nielegalnych zakłóceń systemu nawigacyjnego na którymkolwiek etapie podróży do portów lub śluz państwa członkowskiego.
(32) Zakazy dotyczące dostępu do portu mają zastosowanie do każdego statku, niezależnie od tego, czy jest on zacumowany w porcie, czy na kotwicowisku. W przypadku Zatoki Fińskiej zakazy te dotyczą każdego statku, niezależnie od tego, czy jest on zacumowany w porcie czy na kotwicowisku, znajdującym się na wodach terytorialnych lub wodach wewnętrznych państwa członkowskiego.
(33) Należy przewidzieć wyjątki od zakazu i odstępstwa, które umożliwią takim statkom dostęp do portów i śluz na terytorium Unii w celu zapewnienia bezpieczeństwa morskiego, w tym ochrony środowiska, ratowania życia na morzu oraz do celów humanitarnych.
(34) Decyzja Rady (WPZiB) 2022/884 5 i rozporządzenie Rady (UE) 2022/879 6 stanowią, że państwa członkowskie mają wprowadzić wszelkie niezbędne środki, aby uzyskać dostawy alternatywne wobec przywozu ropy naftowej rurociągiem z Rosji, po to by jak najszybciej zakazać tego przywozu. Zgodnie z tym celem należy zakończyć tymczasowe odstępstwo przyznane Niemcom i Polsce w odniesieniu do dostaw ropy naftowej z Rosji północną nitką rurociągu Przyjaźń. Przywóz ropy naftowej, która pochodzi z Kazachstanu lub innego państwa trzeciego i jest przewożona tranzytem przez Rosję rurociągiem Przyjaźń, nie jest zakazany.
(35) Mechanizm pułapu cenowego przewiduje, że można wyłączyć z niego konkretne projekty, które mają zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego niektórych państw trzecich. Wyłączenie przewidziane w odniesieniu do zlokalizowanego w Rosji projektu Sachalin-2 (Сахалин-2) powinno być przedłużone do dnia 31 marca 2024 r., w celu zapewnienia Japonii bezpieczeństwa energetycznego.
(36) Aby nie zakłócać krytycznych dostaw energii do Unii z państw trzecich, które nie są objęte innego rodzaju zakazami, należy zagwarantować odpowiednią konserwację i eksploatację infrastruktury Konsorcjum Rurociągu Kaspijskiego (CPC), umożliwiającą zakup, przywóz lub przekazywanie towarów objętych kodem CN 2709 00 pochodzących z Kazachstanu, które są jedynie ładowane w Rosji, ich wywóz rozpoczyna się w Rosji, lub są przewożone przez jej terytorium tranzytem. Należy wprowadzić odstępstwa od zakazów sprzedaży, dostaw, przekazywania lub wywozu, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz jakichkolwiek osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów w Rosji lub do wykorzystania w Rosji niektórych towarów lub technologii, lub od zakazów udzielania powiązanego finansowania lub pomocy finansowej, pomocy technicznej, usług pośrednictwa lub innych usług lub świadczenia usług audytorskich, usług inżynieryjnych, usług doradztwa prawnego, usług badań i analiz technicznych, które są absolutnie niezbędne do tego celu, z zastrzeżeniem rygorystycznych warunków, aby uniknąć ryzyka obchodzenia przepisów.
(37) Aby uniknąć obchodzenia zakazu dostarczania zbywalnych papierów wartościowych osobom w Rosji, należy rozszerzyć ten zakaz na instrumenty finansowe denominowane w dowolnej walucie.
(38) Należy również wprowadzić odstępstwo od zakazu świadczenia na rzecz podmiotów rosyjskich określonych usług wymaganych do utworzenia, certyfikacji lub oceny zapory sieciowej, która usuwa kontrolę sprawowaną przez osobę umieszczoną w wykazie nad aktywami nieumieszczonego w wykazie podmiotu unijnego, będącego własnością lub znajdującego się pod kontrolą osoby umieszczonej w wykazie, oraz zapewnia, aby na rzecz tej osoby nie narastały żadne korzyści, i tym samym umożliwia temu podmiotowi unijnemu kontynuowanie działalności gospodarczej.
(39) Należy dodatkowo doprecyzować, jakie dowody są wymagane przy przywozie wyrobów z żelaza i stali przetworzonych w państwie trzecim zawierających wyroby z żelaza i stali pochodzące z Rosji.
(40) Należy wprowadzić odstępstwo od zakazu zakupu, przywozu lub przekazywania pewnych produktów, które generują znaczne dochody dla Rosji i które są niezbędne do eksploatacji, konserwacji lub naprawy wagonów budape- sztańskiej linii metra nr 3.
(41) Należy również wprowadzić wyjaśnienia dotyczące właściwych organów, które otrzymują powiadomienia o lotach nieregularnych między Rosją a Unią.
(42) Należy również przedłużyć termin stosowania tymczasowego odstępstwa od zakazu świadczenia niektórych usług, które to odstępstwo ma na celu dalsze ułatwienie unijnym operatorom wycofanie się z inwestycji na rosyjskim rynku. Aby przyspieszyć wycofanie się z inwestycji rosyjskich podmiotów gospodarczych na unijnym rynku, należy wprowadzić tymczasowe odstępstwo od zakazu świadczenia usług doradztwa prawnego na rzecz osób prawnych, podmiotów lub organów mających siedzibę w Rosji. Właściwe organy państw członkowskich mogą zezwolić do dnia 31 marca 2024 r. na świadczenie usług prawnych, które na mocy przepisów krajowych danego państwa członkowskiego są obowiązkowe do dokonania takiego wycofania się z inwestycji.
(43) W celu zapewnienia pełnego i jednolitego wdrożenia środków ograniczających, państwa członkowskie powinny informować pozostałe państwa członkowskie i Komisję o wszelkich odmowach udzielenia zezwolenia na podstawie decyzji 2014/512/ WPZiB oraz udostępniać informacje na temat wniosków o zezwolenie, które zamierzają wydać, w przypadkach gdy inne państwa członkowskie powiadomiły już o odmowie, aby uniknąć wyboru sądu ze względu na możliwość korzystniejszego rozstrzygnięcia sprawy (ang. forum shopping).
(44) Należy również usprawnić wymianę informacji na temat stosowania i egzekwowania ograniczeń wywozowych w odniesieniu do produktów wrażliwych, które mogą zostać wykorzystane do wsparcia wojny napastniczej prowadzonej przez Rosję przeciwko Ukrainie, takich jak towary podwójnego zastosowania i towary wymienione w załączniku VII do rozporządzenia (UE) nr 833/2014, w celu przeciwdziałania ryzyku obchodzenia przepisów przez osoby lub podmioty zaangażowane w nabywanie zakazanych towarów unijnych do wykorzystania w Rosji lub świadczenie zakazanych usług z naruszeniem decyzji 2014/512/WPZiB i rozporządzenia (UE) nr 833/2014.
(45) Należy doprecyzować przepisy dotyczące wymiany informacji między organami państwa członkowskiego oraz z organami innych państw członkowskich i Komisją.
(46) Należy rozszerzyć wykaz krajów partnerskich, które stosują zestaw środków kontroli wywozu zasadniczo równoważnych środkom określonym w decyzji 2014/512/WPZiB i rozporządzeniu (UE) nr 833/2014.
(47) Ponadto konieczne jest dokonanie pewnych korekt technicznych, w tym poprzez skreślenie odniesień do okresów przejściowych, które już wygasły a także reorganizację struktury niektórych załączników do rozporządzenia (UE) nr 833/2014. W wyniku tych korekt zakaz przywozu węgla jest obecnie objęty art. 4k decyzji 2014/512/WPZiB; w związku z tym art. 41 decyzji 2014/512/WPZiB stał się zbędny i powinien zostać uchylony. Celem skreślenia odniesień do okresów przejściowych, które już wygasły, nie jest wywarcie skutków prawnych na wygasłe lub obowiązujące umowy ani na stosowanie tych okresów przejściowych.
(48) Unia powinna podjąć dalsze działania, aby wprowadzić w życie niektóre środki.
(49) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/512/WPZiB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.159I.451 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2023/1217 zmieniająca decyzję 2014/512/WPZiB dotyczącą środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie |
Data aktu: | 23/06/2023 |
Data ogłoszenia: | 23/06/2023 |
Data wejścia w życie: | 24/06/2023, 01/10/2023 |