a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 31 lipca 2014 r. Rada przyjęła rozporządzenie (UE) nr 833/2014 2 dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.
(2) Rozporządzenie (UE) nr 833/2014 nadaje skuteczność niektórym środkom przewidzianym w decyzji Rady 2014/512/WPZiB 3 .
(3) W dniu 23 czerwca 2023 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2023/1217 zmieniającą decyzję 2014/512/WPZiB.
(4) Działania, których celem lub skutkiem jest obejście zakazów określonych w rozporządzeniu (UE) nr 833/2014, podważają cel i skuteczność unijnych środków ograniczających.
(5) Aby ograniczyć ryzyko obchodzenia środków ograniczających, decyzją (WPZiB) 2023/1217 zakazano tranzytu przez terytorium Rosji towarów i technologii, które mogą przyczynić się do zwiększenia potencjału militarnego i technologicznego Rosji, do rozwoju jej sektora obronności i bezpieczeństwa, towarów i technologii nadających się do wykorzystania w lotnictwie lub przemyśle kosmicznym oraz paliw do silników odrzutowych i dodatków paliwowych wywożonych z Unii.
(6) Unia i państwa trzecie, jako członkowie społeczności międzynarodowej, bronią zasad prawa międzynarodowego zapisanych w Karcie Narodów Zjednoczonych i stoją na straży integralności terytorialnej, suwerenności i niezależności Ukrainy.
(7) Unia docenia wysiłki podejmowane przez organy krajowe wielu państw trzecich w celu powstrzymania przepływu towarów, technologii i usług objętych środkami ograniczającymi przyjętymi przez Unię w odpowiedzi na agresywną wojnę Rosji przeciwko Ukrainie. Unia powinna w dalszym ciągu wspierać państwa trzecie w tych staraniach wszelkimi dostępnymi środkami.
(8) Aby przeciwdziałać obchodzeniu unijnych środków ograniczających za pośrednictwem jurysdykcji państw trzecich, Unia powinna zacieśniać dwustronną i wielostronną współpracę przez zaangażowanie dyplomatyczne z danymi państwami trzecimi i udzielanie im zwiększonej pomocy technicznej. Aby opracować, wraz z państwami członkowskimi, w pełni skoordynowane podejście w tym względzie, Komisja będzie regularnie informować Radę.
(9) Należy podjąć dalsze działania w przypadkach, gdy wysiłki Unii w ramach dwustronnej i wielostronnej współpracy nie przynoszą zamierzonych rezultatów w postaci zapobieżenia obchodzeniu środków ograniczających przyjętych przez Unię w odpowiedzi na napastniczą wojnę Rosji przeciwko Ukrainie. Działania te powinny być ukierunkowane proporcjonalne i mieć na celu wyłącznie pozbawienie Rosji zasobów umożliwiających jej kontynuowanie wojny napastniczej przeciwko Ukrainie.
(10) Unia powinna przyjąć odpowiednie indywidualne środki dotyczące zaangażowania podmiotów z państw trzecich w ułatwianie obchodzenia środków. Takie środki mogą obejmować indywidualne umieszczenie w wykazie na mocy rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014 4 lub inne środki na mocy rozporządzenia (UE) nr 833/2014, np. dodanie podmiotów do załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 833/2014, w tym na podstawie informacji i sugestii otrzymanych od państw członkowskich.
(11) Unia po przyjęciu takich indywidualnych środków wznowi konstruktywny dialog z danym państwem trzecim w celu zapewnienia wprowadzenia środków naprawczych, aby powstrzymać inne podmioty od angażowania się w podobne postępowanie. Rada będzie informowana o takim dialogu i jego wynikach.
(12) W przypadku gdy po przyjęciu środków indywidualnych i dalszym zaangażowaniu państwa trzeciego - biorąc pod uwagę skalę, rodzaj lub systemowy charakter trwającego obchodzenia środków - oczywiste jest, że działania te są niewystarczające lub nieodpowiednie, aby zapobiec takiemu obchodzeniu w danym państwie trzecim lub za jego pośrednictwem, Unia powinna mieć możliwość wprowadzenia dalszych środków.
(13) W tym celu decyzją (WPZiB) 2023/1217 wprowadzono możliwość stosowania nadzwyczajnych środków stosowanych w ostateczności ograniczających sprzedaż, dostawy, przekazywanie lub wywóz wrażliwych towarów i technologii podwójnego zastosowania lub towarów i technologii mogących przyczynić się do zwiększenia potencjału militarnego, technologicznego lub przemysłowego Rosji lub rozwoju jej sektora obronności i bezpieczeństwa w sposób wzmacniający jej zdolność do prowadzenia wojny, których wywóz do Rosji jest zakazany na mocy rozporządzenia (UE) nr 833/2014, do państw trzecich, co do których wykazano, że istnieje szczególnie wysokie i ciągłe ryzyko wykorzystania ich jurysdykcji do obchodzenia.
(14) Przed przedłożeniem Radzie wniosku w sprawie wprowadzenia tych środków stosowanych w ostateczności Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Komisja poinformują Radę o szczegółach technicznych, podjętych działaniach informacyjnych i środkach egzekucyjnych.
(15) Decyzje o włączeniu państwa trzeciego i objęciu zakresem przedmiotowego środka towarów i technologii powinny opierać się na włączeniu przez Radę, stanowiącą jednomyślnie, odpowiedniego państwa i towarów lub technologii w załączniku XIV do decyzji 2014/512/WPZiB.
(16) Przy podejmowaniu decyzji o objęciu określonych towarów i technologii oraz włączeniu państw trzecich do wykazu państw, których dotyczy środek stosowany w ostateczności, których dotyczy przedmiotowy środek, oraz do wykazu objętych nim towarów i technologii, z uwzględnieniem przeprowadzonej przez Komisję dogłębnej analizy technicznej odnośnych kwestii związanych z obchodzeniem środków, obejmującej dostępne dane dotyczące handlu wykazujące, że wprowadzone alternatywne środki okazały się nieskuteczne, a także informacje na temat wysiłków podejmowanych przez Unię w celu rozwiązania tego problemu z danym państwem trzecim oraz wyraźne wskazanie, że wysiłki te okazały się nieskuteczne.
(17) Przed włączeniem państwa trzeciego do wykazu państw, których dotyczy przedmiotowy środek, Unia powinna poinformować rząd tego państwa trzeciego i zasięgnąć jego opinii z uwzględnieniem wstępnych ustaleń określonych przez Komisję w analizie technicznej i planowanych działań naprawczych Unii. Rada będzie informowana o wszystkich etapach dialogu i jego wynikach. Rada przyjmie taką decyzję dopiero po ostatecznym zakończeniu kontaktów z tym państwem trzecim.
(18) Rada powinna regularnie dokonywać przeglądu treści załącznika XXXIII do rozporządzenia (UE) nr 833/2014 na podstawie dokładnych informacji technicznych dostarczonych przez Komisję. Taki przegląd musi uwzględniać cele danego środka i wynik stałego zaangażowania w dialog z danymi państwami trzecimi, łącznie ze środkami zaproponowanymi przez te państwa trzecie w celu przeciwdziałania obchodzeniu sankcji.
(19) Decyzja (WPZiB) 2023/1217 dodaje 87 nowe podmioty do wykazu osób prawnych, podmiotów i organów zamieszczonego w załączniku IV do decyzji 2014/512/WPZiB rozszerza również wykaz podmiotów bezpośrednio wspierających rosyjski kompleks wojskowo-przemysłowy w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie, na które nakłada się surowsze ograniczenia wywozowe dotyczące produktów i technologii podwójnego zastosowania oraz towarów i technologii, które mogą przyczynić się do zwiększenia potencjału rosyjskiego sektora obronnego i bezpieczeństwa pod względem technologicznym. W szczególności, biorąc pod uwagę bezpośrednie powiązania między irańskimi producentami wojskowych bezzałogowych statków powietrznych a rosyjskim kompleksem wojskowo-przemysło- wym, do wykazu dodaje się cztery dodatkowe podmioty z państw trzecich zaangażowane w produkcję i dostarczanie bezzałogowych statków powietrznych do Rosji. Ponadto, ze względu na ważną rolę, jaką w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie odgrywają podzespoły elektroniczne wykorzystywane przez rosyjski kompleks wojskowo-prze- mysłowy, należy również uwzględnić w wykazie niektóre inne podmioty z państw trzecich zaangażowane w obchodzenie ograniczeń handlowych, a także niektóre podmioty rosyjskie zaangażowane w opracowywanie, produkcję i dostarczanie podzespołów elektronicznych dla rosyjskiego kompleksu wojskowo-przemysłowego.
(20) Decyzją (WPZiB) 2023/1217 rozszerzono wykaz produktów, które przyczyniają się do zwiększenia potencjału militarnego i technologicznego Rosji lub do rozwoju jej sektora obronności i bezpieczeństwa, dodając produkty wykorzystywane przez Rosję w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie, oraz produkty, które przyczyniają się do rozwoju lub produkcji tych systemów wojskowych, w tym: podzespołów elektronicznych, materiałów półprzewodnikowych, sprzętu do produkcji i testowania elektronicznych układów scalonych i płytek obwodów drukowanych, prekursorów materiałów energetycznych i prekursorów do broni chemicznej, elementów optycznych, instrumentów nawigacyjnych, metali wykorzystywanych w sektorze obrony i wyposażenia morskiego. Decyzją (WPZiB) 2023/1217 należy rozszerzyć wykaz podlegającej ograniczeniom broni palnej, jej części, istotnych komponentów i amunicji oraz dodać inne rodzaje broni.
(21) Decyzja (WPZiB) 2023/1217 nakłada dalsze ograniczenia na wywóz towarów, które mogą przyczyniać się do zwiększenia rosyjskich zdolności przemysłowych.
(22) Decyzja (WPZiB) 2023/1217 zakazuje sprzedaży, udzielania licencji lub przekazywania w jakikolwiek inny sposób praw własności intelektualnej lub tajemnic przedsiębiorstwa, a także przyznawania praw dostępu do wszelkich materiałów lub informacji chronionych za pomocą praw własności intelektualnej lub stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa lub praw do ponownego wykorzystywania takich materiałów lub informacji, związanych z towarami i technologiami, których sprzedaż, dostawa, przekazywanie lub wywóz są zakazane, osobom, podmiotom lub organom w Rosji lub do wykorzystania w Rosji.
(23) Decyzja (WPZiB) 2023/1217 przedłuża również zawieszenie licencji na nadawanie w Unii w stosunku do pięciu rosyjskich podmiotów medialnych znajdujących się pod stałą kontrolą rosyjskiego przywództwa oraz zakaz transmisji ich treści.
(24) Rosja prowadzi systematyczną, międzynarodową kampanię manipulowania przekazem medialnym i przeinaczania faktów w celu wzmocnienia swojej strategii destabilizacji państw z nią sąsiadujących, Unii i jej państw członkowskich. W szczególności działania propagandowe wielokrotnie i konsekwentnie wymierzane są w europejskie partie polityczne, zwłaszcza w okresach wyborów, społeczeństwo obywatelskie, osoby ubiegające się o azyl, rosyjskie mniejszości etniczne, mniejszości seksualne oraz w funkcjonowanie instytucji demokratycznych w Unii i jej państwach członkowskich.
(25) Aby uzasadnić i wesprzeć swoją wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie, Rosja prowadzi ciągłe i skoordynowane działania propagandowe skierowane do społeczeństwa obywatelskiego w Unii i w państwach sąsiadujących, poważnie przeinaczając fakty i manipulując nimi.
(26) Te działania propagandowe prowadzone są za pośrednictwem szeregu mediów znajdujących się pod stałą bezpośrednią lub pośrednią kontrolą przywództwa Rosji. Działania te stanowią poważne i bezpośrednie zagrożenie dla porządku publicznego i bezpieczeństwa publicznego Unii. Wspomniane media odgrywają istotną i zasadniczą rolę w tworzeniu warunków sprzyjających wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie i wspieraniu tej agresji oraz w destabilizacji państw z nią sąsiadujących.
(27) Ze względu na powagę sytuacji i w odpowiedzi na działania Rosji destabilizujące sytuację na Ukrainie należy wprowadzić, w sposób zgodny z podstawowymi prawami i wolnościami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności z prawem do wolności wypowiedzi i informacji uznanym w jej art. 11, dalsze środki ograniczające, zawieszając działalność nadawczą tych mediów w Unii lub adresowaną do Unii. Środki te należy utrzymać do czasu zakończenia wojny napastniczej przeciwko Ukrainie oraz do czasu, gdy Rosja i powiązane z nią media zaprzestaną działań propagandowych przeciwko Unii i jej państwom członkowskim.
(28) Zgodnie z podstawowymi prawami i wolnościami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności z prawem do wolności wypowiedzi i informacji, wolnością prowadzenia działalności gospodarczej i prawem własności, uznanymi w jej art. 11, 16 i 17, środki te nie uniemożliwiają tym mediom i ich personelowi prowadzenia w Unii działalności innej niż nadawanie, takiej jak przeprowadzanie badań i wywiadów. W szczególności środki te nie wpływają na obowiązek przestrzegania praw, wolności i zasad, o których mowa w art. 6 Traktatu o Unii Europejskiej, określonych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiejoraz w konstytucjach państw członkowskich, w ich odpowiednich zakresach stosowania.
(29) Aby zapewnić spójność z przewidzianą w decyzji 2014/512/WPZiB procedurą zawieszania licencji na nadawanie, po przeanalizowaniu poszczególnych przypadków Rada powinna skorzystać ze swych uprawnień wykonawczych, aby zdecydować czy od daty określonej w rozporządzeniu (UE) nr 833/2014 należy zastosować środki ograniczające w odniesieniu do szeregu podmiotów wymienionych w załączniku XV do rozporządzenia (UE) nr 833/2014.
(30) Decyzja (WPZiB) 2023/1217 rozszerza zakaz transportu drogowego towarów w Unii przyczepami i naczepami zarejestrowanymi w Rosji, także wówczas gdy są one ciągnięte przez samochody ciężarowe zarejestrowane poza Rosją.
(31) Próby obejścia unijnych środków ograniczających doprowadziły do gwałtownego wzrostu podstępnych praktyk ze strony statków przewożących rosyjską ropę naftową i produkty ropopochodne. W związku z tym decyzja (WPZiB) 2023/1217 zakazuje dostępu do portów i śluz na terytorium Unii statkom dokonującym przeładunków »burta w burtę«, w przypadku gdy właściwe organy mają uzasadnione powody podejrzewać, że dany statek narusza zakaz przywozu drogą morską rosyjskiej ropy naftowej i produktów ropopochodnych do Unii lub przewozi rosyjską ropę naftową lub produkty ropopochodne zakupione po cenie wyższej niż pułap cenowy uzgodniony przez koalicję na rzecz pułapu cenowego. Zakaz ten ma zastosowanie do wszystkich statków, bez względu na banderę, pod którą są zarejestrowane, oraz do wszelkich przeładunków »burta w burtę« dokonywanych na którymkolwiek etapie podróży do portów lub śluz państwa członkowskiego. W każdym przypadku statkom zakazany zostanie dostęp do portów i śluz na terytorium Unii, jeżeli nie powiadomią właściwego organu z co najmniej 48-godzinnym wyprzedzeniem o przeładunku "burta w burtę" dokonywanym w obrębie określonych obszarów geograficznych. Ponadto zakaz ten jeszcze bardziej wzmocni środki przyjęte przez państwa członkowskie w celu ochrony ich wybrzeży przed potencjalnymi wypadkami środowiskowymi spowodowanymi takimi przeładunkami »burta w burtę«.
(32) Decyzja (WPZiB) 2023/1217 zakazuje również dostępu do portów i śluz na terytorium Unii statkom, które właściwe organy mają uzasadnione powody podejrzewać o nielegalne zakłócanie, wyłączanie lub dezaktywowanie w inny sposób swoich pokładowych systemów automatycznej identyfikacji (AIS) podczas transportu rosyjskiej ropy naftowej i produktów ropopochodnych z naruszeniem prawidła V/19 konwencji SOLAS, pkt 2.4. Zakaz ten nie ma zastosowania w okolicznościach, w których pokładowy system automatycznej identyfikacji może zostać w sposób prawnie uzasadniony wyłączony zgodnie z międzynarodowymi umowami, zasadami lub normami, które przewidują ochronę informacji nawigacyjnych, takich jak żegluga przez wody o wysokim stopniu ryzyka związanego z bezpieczeństwem. Zakaz ten ma również zastosowanie do wszystkich statków, bez względu na banderę, pod którą są zarejestrowane, oraz do wszelkich nielegalnych zakłóceń systemu nawigacyjnego na którymkolwiek etapie podróży do portów lub śluz państwa członkowskiego.
(33) W kontekście zakazów dostępu do portów ocena powinna być dokonywana przez właściwe organy na podstawie analizy ryzyka umożliwiającej im stwierdzenie, czy istnieją wystarczające okoliczności faktyczne, aby podejrzewać naruszenie. Na przykład w ramach tej analizy ryzyka należy na przykład uwzględnić to, czy statki spełniły ewentualne wymogi dotyczące uprzedniego powiadomienia o przeładunkach "burta w burtę" i inne odnośne obowiązki prawne lub czy powiadomiły o transporcie towarów niebezpiecznych lub towarów zanieczyszczających ładunków, a mianowicie ropy naftowej i produktów ropopochodnych 5 . Komisja powinna również publikować powiadomienia o zachowaniach stwarzających ryzyko w kontekście sankcji morskich w celu wsparcia analizy ryzyka przeprowadzanej przez właściwe organy, w tym poprzez wykorzystanie odpowiednich narzędzi informatycznych.
(34) Komisja, z pomocą Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA), powinna wspierać właściwe organy, między innymi poprzez monitorowanie i zgłaszanie podejrzanych przeładunków »burta w burtę« i przypadków nielegalnego zakłócania, wyłączania lub w inny sposób dezaktywowania pokładowych systemów automatycznej identyfikacji ułatwiając wymianę informacji w oparciu o unijny system wymiany informacji morskich (SafeSeaNet), który umożliwia odbieranie, przechowywanie, odzyskiwanie i wymianę informacji do celów bezpieczeństwa morskiego, ochrony portów i ochrony na morzu, ochrony środowiska morskiego oraz na potrzeby efektywności ruchu morskiego i transportu morskiego. Właściwe organy krajowe w rozumieniu dyrektywy Komisji 2014/100/UE 6 powinny niezwłocznie zapewnić swoim władzom portowym, jeżeli są to inne organy, dostęp do tego systemu. Wykorzystując SafeSeaNet i używając wszelkich dostępnych środków, Komisja, z pomocą EMCA, powinna wspierać właściwe organy krajowe w monitorowaniu wszelkich statków będących przedmiotem zainteresowania, w szczególności tych, które przemieszczają się w strefie 200 mil morskich od linii brzegowych państw członkowskich.
(35) Aby ograniczyć praktykę wyboru sądu ze względu na możliwość korzystniejszego rozstrzygnięcia sprawy (ang. forum shopping), właściwe organy w państwie członkowskim odmawiającym dostępu statkowi powinny niezwłocznie wymieniać informacje na temat takiej odmowy z innymi władzami portowymi państw członkowskich za pośrednictwem istniejących platform, którymi dysponują. Komisja powinna ściśle współpracować z EMSA w celu natychmiastowego ułatwienia wszelkich dostosowań technicznych SafeSeaNet na podstawie zgłoszeń właściwych organów.
(36) Zakazy dotyczące dostępu do portu mają zastosowanie do każdego statku, niezależnie od tego, czy jest on zacumowany w porcie, czy na kotwicowisku w obrębie jurysdykcji portu państwa członkowskiego. W przypadku Zatoki Fińskiej zakazy te dotyczą każdego statku, niezależnie od tego, czy jest on zacumowany w porcie czy na kotwicowi- sku, znajdującym się na wodach terytorialnych lub wodach wewnętrznych państwa członkowskiego.
(37) Należy przewidzieć wyjątki od zakazu i odstępstwa, które umożliwią takim statkom dostęp do portów i śluz na terytorium Unii w celu zapewnienia bezpieczeństwa morskiego, w tym ochrony środowiska, ratowania życia na morzu oraz do celów humanitarnych.
(38) Decyzja Rady (WPZiB) 2022/884 7 i rozporządzenie Rady (UE) 2022/879 8 stanowią, że państwa członkowskie mają wprowadzić wszelkie niezbędne środki, aby uzyskać dostawy alternatywne wobec przywozu ropy naftowej rurociągiem z Rosji, po to by jak najszybciej zakazać tego przywozu. Zgodnie z tym celem należy zakończyć tymczasowe odstępstwo przyznane Niemcom i Polsce w odniesieniu do dostaw ropy naftowej z Rosji północną nitką rurociągu Przyjaźń. Przywóz ropy naftowej, która pochodzi z Kazachstanu lub innego państwa trzeciego i jest przewożona tranzytem przez Rosję rurociągiem Przyjaźń, nie jest zakazany.
(39) Mechanizm pułapu cenowego przewiduje, że można wyłączyć z niego konkretne projekty, które mają zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego niektórych państw trzecich. Wyłączenie przewidziane w odniesieniu do zlokalizowanego w Rosji projektu Sachalin-2 (CaxanuH-2) powinno być przedłużone do dnia 31 marca 2024 r., w celu zapewnienia Japonii bezpieczeństwa energetycznego.
(40) Aby nie zakłócać krytycznych dostaw energii do Unii z państw trzecich, które nie są objęte zakazami, należy zagwarantować odpowiednią konserwację i eksploatację infrastruktury Konsorcjum Rurociągu Kaspijskiego (CPC), umożliwiającą zakup, przywóz lub przekazywanie towarów objętych kodem CN 2709 00 pochodzących z Kazachstanu, które są jedynie ładowane w Rosji, ich wywóz rozpoczyna się w Rosji, lub są przewożone przez jej terytorium tranzytem. Decyzją (WPZiB) 2023/1217 należy wprowadzić odstępstwa od zakazów sprzedaży, dostaw, przekazywania lub wywozu, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz jakichkolwiek osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów w Rosji lub do wykorzystania w Rosji niektórych towarów lub technologii, lub od zakazów udzielania powiązanego finansowania lub pomocy finansowej, pomocy technicznej, usług pośrednictwa lub innych usług lub świadczenia usług audytorskich, usług inżynieryjnych, usług doradztwa prawnego, usług badań i analiz technicznych, które są absolutnie niezbędne do tego celu, z zastrzeżeniem rygorystycznych warunków, aby uniknąć ryzyka obchodzenia przepisów.
(41) Aby uniknąć obchodzenia zakazu dostarczania zbywalnych papierów wartościowych osobom w Rosji, decyzją (WPZiB) 2023/1217 rozszerzono ten zakaz na instrumenty finansowe denominowane w dowolnej walucie.
(42) Decyzją (WPZiB) 2023/1217 wprowadzono również odstępstwo od zakazu świadczenia na rzecz podmiotów rosyjskich niektórych usług wymaganych do utworzenia, certyfikacji lub oceny zapory sieciowej, która usuwa kontrolę sprawowaną przez osobę umieszczoną w wykazie nad aktywami nieumieszczonego w wykazie podmiotu unijnego, będącego własnością lub znajdującego się pod kontrolą osoby umieszczonej w wykazie, oraz zapewnia, aby na rzecz tej osoby nie narastały żadne korzyści, i tym samym umożliwia temu podmiotowi unijnemu kontynuowanie działalności gospodarczej.
(43) W decyzji (WPZiB) 2023/1217 doprecyzowano dowody wymagane przy przywozie wyrobów z żelaza i stali przetworzonych w państwie trzecim zawierających wyroby z żelaza i stali pochodzące z Rosji.
(44) Decyzją (WPZiB) 2023/1217 wprowadzono odstępstwo od zakazu zakupu, przywozu lub przekazywania pewnych produktów, które generują znaczne dochody dla Rosji i które są niezbędne do eksploatacji, konserwacji lub naprawy wagonów budapesztańskiej linii metra nr 3.
(45) W decyzji (WPZiB) 2023/1217 wprowadzono wyjaśnienia dotyczące organów właściwych do otrzymywania powiadomień o lotach nieregularnych między Rosją a Unią.
(46) Należy również przedłużyć termin stosowania tymczasowego odstępstwa od zakazu świadczenia niektórych usług, które to odstępstwo ma na celu dalsze ułatwienie unijnym operatorom wycofanie się z inwestycji na rosyjskim rynku. Aby przyspieszyć wycofanie się z inwestycji rosyjskich podmiotów gospodarczych na unijnym rynku, decyzją (WPZiB) 2023/1217 wprowadzono tymczasowe odstępstwo od zakazu świadczenia usług doradztwa prawnego na rzecz osób prawnych, podmiotów lub organów mających siedzibę w Rosji. Właściwe organy państw członkowskich mogą zezwolić do dnia 31 marca 2024 r.na świadczenie usług prawnych, które na mocy przepisów krajowych danego państwa członkowskiego są obowiązkowe do dokonania takiego wycofania się z inwestycji.
(47) W celu zapewnienia pełnego i jednolitego wdrożenia środków ograniczających, państwa członkowskie powinny informować pozostałe państwa członkowskie i Komisję o wszelkich odmowach udzielenia zezwolenia na podstawie rozporządzenia (UE) nr 833/2014 oraz udostępniać informacje na temat wniosków o zezwolenie, które zamierzają wydać, w przypadkach gdy inne państwa członkowskie powiadomiły już o odmowie, aby uniknąć wyboru sądu ze względu na możliwość korzystniejszego rozstrzygnięcia sprawy (ang. forum shopping).
(48) Należy również usprawnić wymianę informacji na temat stosowania i egzekwowania ograniczeń wywozowych w odniesieniu do produktów wrażliwych, które mogą zostać wykorzystane do wsparcia wojny napastniczej prowadzonej przez Rosję przeciwko Ukrainie, takich jak towary podwójnego zastosowania i towary wymienione w załączniku VII do rozporządzenia (UE) nr 833/2014, w celu przeciwdziałania ryzyku obchodzenia przepisów przez osoby lub podmioty zaangażowane w nabywanie zakazanych towarów unijnych do użytku w Rosji lub świadczenie zakazanych usług z naruszeniem rozporządzenia (UE) nr 833/2014.
(49) Należy doprecyzować przepisy dotyczące wymiany informacji między organami państwa członkowskiego oraz z organami innych państw członkowskich i Komisją.
(50) W decyzji (WPZiB) 2023/1217 rozszerzono wykaz krajów partnerskich, które stosują zestaw środków kontroli wywozu zasadniczo równoważnych środkom określonym w rozporządzeniu (UE) nr 833/2014.
(51) W decyzji (WPZiB) 2023/1217 wprowadzono wreszcie pewne poprawki techniczne w części normatywnej i załącznikach, w tym skreślono odniesienia do okresów przejściowych, które wygasły, i reorganizowano strukturę niektórych załączników do rozporządzenia (UE) nr 833/2014. W związku z tym zakaz przywozu węgla objęto art. 3i i załącznikiem XXI do rozporządzenia (UE) nr 833/2014, w wyniku czego art. 3j i załącznik XXII do rozporządzenia (UE) nr 833/2014 stały się zbędne i zostają uchylone. Celem skreślenia odniesień do okresów przejściowych, które już wygasły, nie jest wywarcie skutków prawnych na wygasłe lub trwające umowy ani na stosowanie tych okresów przejściowych.
(52) Środki te wchodzą w zakres Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a zatem do ich wdrożenia konieczne jest podjęcie działań regulacyjnych na szczeblu Unii, w szczególności w celu zapewnienia jednolitego stosowania tych środków we wszystkich państwach członkowskich.
(53) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 833/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: