KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1, oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 2 , w szczególności jego art. 24 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1080 z dnia 22 lipca 2020 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz szkła solarnego pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 3 ,
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1081 z dnia 22 lipca 2020 r. nakładające ostateczne cła wyrównawcze na przywóz szkła solarnego pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 4 , a także mając na uwadze, co następuje:
1. OBOWIĄZUJĄCE ŚRODKI
1.1. Cło antydumpingowe
(1) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 470/2014 5 ("pierwotne rozporządzenie antydumpingowe") Komisja nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz szkła solarnego pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/1394 6 w następstwie ponownego dochodzenia w sprawie absorpcji na podstawie art. 12 rozporządzenia Rady (WE) nr 1225/2009 7 Komisja zmieniła poziom cła antydumpingowego nałożonego pierwotnym rozporządzeniem antydumpingowym.
(3) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/1080 8 Komisja przedłużyła, w następstwie przeglądu wygaśnięcia na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/1036, ostateczne cło antydumpingowe o kolejne pięć lat ("obowiązujące środki"). Wysokość obowiązujących środków waha się od 17,5 % do 75,4 %.
1.2. Cła wyrównawcze
(4) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 471/2014 9 ("pierwotne rozporządzenie antysubsydyjne") Komisja nałożyła ostateczne cła wyrównawcze na przywóz szkła solarnego pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej.
(5) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/1081 10 Komisja przedłużyła, w następstwie przeglądu wygaśnięcia na podstawie art. 18 rozporządzenia (UE) 2016/1037, ostateczne cła wyrównawcze o kolejne pięć lat ("obowiązujące środki"). Wysokość obowiązujących środków waha się od 3,2 % do 17,1 %.
1.3. Produkt objęty środkami
(6) Produktem objętym środkami antydumpingowymi i wyrównawczymi jest szkło solarne zawierające płaskie hartowane szkło sodowo-wapniowe o zawartości żelaza mniejszej niż 300 ppm, współczynniku przepuszczalności promieniowania słonecznego ponad 88 % (pomiar dokonany przy zakładanych parametrach AM 1,5 300-2 500 nm), odporności na działanie wysokich temperatur do 250 °C (pomiar dokonany zgodnie z normą EN 12150), odporności na szok termiczny A 150 K (pomiar dokonany zgodnie z normą EN 12150) i wytrzymałości mechanicznej 90 N/mm2 lub większej (pomiar dokonany zgodnie z normą EN 1288-3), obecnie objęte kodem CN ex 7007 19 80 (kody TARIC 7007 19 80 12, 7007 19 80 18, 7007 19 80 80 i 7007 19 80 85), pochodzące z Chińskiej Republiki Ludowej (zwane powszechnie "szkłem solarnym").
(7) Produkt objęty środkami jest najczęściej wykorzystywany jako jeden z komponentów do produkcji modułów foto- woltaicznych z krzemu krystalicznego i cienkowarstwowych modułów fotowoltaicznych do produkcji energii elektrycznej ("moduły fotowoltaiczne") oraz jako płaskie kolektory energii fototermalnej wykorzystywane na przykład do wytwarzania gorącej wody ("moduły fototermiczne").
(8) Produkt objęty środkami jest jednak definiowany poprzez odniesienie do jego właściwości fizycznych i technicznych,
a nie przez konkretne zastosowanie. Każde wyłączenie ze względu na ostateczne wykorzystanie mogłoby prowadzić do obejścia środków. W związku z tym wszystkie rodzaje szkła posiadające właściwości fizyczne i techniczne, o których mowa w motywie 6, są objęte środkami, niezależnie od zastosowania. Fakt, że szkło podlegające środkom jest wykorzystywane do innych celów, takich jak budowa szklarni i produkcja mebli, został wyjaśniony w pierwotnych rozporządzeniach: antydumpingowym i wyrównawczym 11 .
2. DOPRECYZOWANIE PRODUKTU OBJĘTEGO ŚRODKAMI
(9) Zgodnie ze standardową praktyką legislacyjną potwierdzoną w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości motywy w aktach prawnych Unii są środkiem wykładni. Wykładnia prawa Unii zmierza do jasności w świetle jego obiektywnie wyrażonego celu. Musi ona realizować cel i ducha prawodawstwa, uwzględniając jego kontekst i cele ogólne. Ponieważ Komisja została poinformowana, że organy państw członkowskich miały trudności z wykładnią zakresu produktu objętego pierwotnym rozporządzeniem antydumpingowym i antysubsydyjnym, zamierza doprecyzować tę kwestię.
(10) W związku z tym, aby zapewnić jednolite wdrażanie obowiązujących środków, Komisja uznała za stosowne zmienić część normatywną rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1080 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1081 w celu jednoznacznego doprecyzowania produktu objętego środkami od czasu ich pierwotnego przyjęcia.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 25 maja 2023 r.