uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 396/2005 z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 18 ust. 1 lit. b),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") fosmetu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przedłożył uzasadnioną opinię dotyczącą przeglądu obecnych NDP fosmetu zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 2 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości do celów egzekwowania przepisów z "sumy fosmetu z oksonem fosmetu, wyrażonej jako fosmet" na "fosmet". Komisja uważa, że ta nowa definicja pozostałości jest właściwa w kontekście rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) W uzasadnionej opinii dotyczącej przeglądu obecnych NDP fosmetu zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Urząd zidentyfikował ryzyko dla konsumentów związane z NDP w przypadku grejpfrutów, pomarańczy, cytryn, lim/limonek, mandarynek, orzechów kokosowych, jabłek, gruszek, pigw, owoców nieszpułki zwyczajnej, owocu nieśplika japońskiego/owocu miszpelnika japońskiego, moreli, brzoskwiń, winogron stołowych, winogron do produkcji wina, borówek amerykańskich, żurawin, kumkwatów i ziemniaków. Ponadto w kontekście decyzji w sprawie nieodnowienia zatwierdzenia substancji czynnej fosmet 3 Urząd opublikował wnioski 4 z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej fosmet, wyjaśniając, że ocena ryzyka związanego ze spożyciem fosmetu przez konsumentów nie mogła zostać zakończona, ponieważ dane obejmujące profil toksykologiczny i potencjał genotoksyczności metabolitu okson fosmetu były niekompletne. Ze względu na luki w danych Urząd nie mógł wykluczyć szkodliwych skutków dla zdrowia ludzi przy istniejących NDP fosmetu we wszystkich produktach. W związku z tym żaden z obecnych NDP fosmetu, w tym NDP opartych na kodeksowych najwyższych dopuszczalnych poziomach pozostałości (CXL), nie mógł zostać potwierdzony jako bezpieczny dla konsumentów. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć NDP fosmetu ustanowione w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP fosmetu we wszystkich produktach należy ustalić zgodnie z granicami oznaczalności specyficznymi dla każdego produktu i bezpiecznymi dla konsumentów, które należy określić w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(4) Ponadto Urząd i państwo członkowskie stwierdziły, że wartość wzorcowa 0,01* mg/kg w przypadku pomarańczy, ziemniaków, jabłek, gruszek, ananasów, melonów, arbuzów, korzeni buraka cukrowego i mleka (krowiego) nie zapewnia wystarczającego poziomu ochrony konsumentów. W związku z tym granice oznaczalności w przypadku tych produktów należy ustalić na niższym i osiągalnym poziomie 0,005* mg/kg, który jest bezpieczny dla konsumentów.
(5) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. Laboratoria te zaproponowały dla poszczególnych produktów granice oznaczalności, które są osiągalne w sposób analityczny.
(6) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(8) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 maja 2023 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.139.15 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2023/1029 zmieniające załączniki III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fosmetu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 25/05/2023 |
Data ogłoszenia: | 26/05/2023 |
Data wejścia w życie: | 15/09/2023, 15/06/2023 |