a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") fosmetu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przedłożył uzasadnioną opinię dotyczącą przeglądu obecnych NDP fosmetu zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 2 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości do celów egzekwowania przepisów z "sumy fosmetu z oksonem fosmetu, wyrażonej jako fosmet" na "fosmet". Komisja uważa, że ta nowa definicja pozostałości jest właściwa w kontekście rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) W uzasadnionej opinii dotyczącej przeglądu obecnych NDP fosmetu zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Urząd zidentyfikował ryzyko dla konsumentów związane z NDP w przypadku grejpfrutów, pomarańczy, cytryn, lim/limonek, mandarynek, orzechów kokosowych, jabłek, gruszek, pigw, owoców nieszpułki zwyczajnej, owocu nieśplika japońskiego/owocu miszpelnika japońskiego, moreli, brzoskwiń, winogron stołowych, winogron do produkcji wina, borówek amerykańskich, żurawin, kumkwatów i ziemniaków. Ponadto w kontekście decyzji w sprawie nieodnowienia zatwierdzenia substancji czynnej fosmet 3 Urząd opublikował wnioski 4 z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej fosmet, wyjaśniając, że ocena ryzyka związanego ze spożyciem fosmetu przez konsumentów nie mogła zostać zakończona, ponieważ dane obejmujące profil toksykologiczny i potencjał genotoksyczności metabolitu okson fosmetu były niekompletne. Ze względu na luki w danych Urząd nie mógł wykluczyć szkodliwych skutków dla zdrowia ludzi przy istniejących NDP fosmetu we wszystkich produktach. W związku z tym żaden z obecnych NDP fosmetu, w tym NDP opartych na kodeksowych najwyższych dopuszczalnych poziomach pozostałości (CXL), nie mógł zostać potwierdzony jako bezpieczny dla konsumentów. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć NDP fosmetu ustanowione w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP fosmetu we wszystkich produktach należy ustalić zgodnie z granicami oznaczalności specyficznymi dla każdego produktu i bezpiecznymi dla konsumentów, które należy określić w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(4) Ponadto Urząd i państwo członkowskie stwierdziły, że wartość wzorcowa 0,01* mg/kg w przypadku pomarańczy, ziemniaków, jabłek, gruszek, ananasów, melonów, arbuzów, korzeni buraka cukrowego i mleka (krowiego) nie zapewnia wystarczającego poziomu ochrony konsumentów. W związku z tym granice oznaczalności w przypadku tych produktów należy ustalić na niższym i osiągalnym poziomie 0,005* mg/kg, który jest bezpieczny dla konsumentów.
(5) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. Laboratoria te zaproponowały dla poszczególnych produktów granice oznaczalności, które są osiągalne w sposób analityczny.
(6) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(8) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 25 maja 2023 r.
1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
2 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels for phosmet according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005" (Uzasadniona opinia dotycząca przeglądu obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fosmetu zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2022;20(7):7448.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/94 z dnia 24 stycznia 2022 r. w sprawie nieodnowienia zatwierdzenia substancji czynnej fosmet, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, oraz w sprawie zmiany załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 (Dz.U. L 16 z 25.1.2022, s. 33).
4 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance phosmet" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej fosmet), Dziennik EFSA 2021;19(3):6237.