Zalecenie 2023/1018 w sprawie zwalczania piractwa internetowego wydarzeń sportowych i innych wydarzeń na żywo

ZALECENIE KOMISJI (UE) 2023/1018
z dnia 4 maja 2023 r.
w sprawie zwalczania piractwa internetowego wydarzeń sportowych i innych wydarzeń na żywo

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wydarzenia sportowe i inne wydarzenia na żywo, takie jak koncerty, przyczyniają się do rozwoju zróżnicowanej europejskiej sceny kulturalnej. Odgrywają one również ważną rolę w zbliżaniu obywateli i zapewnianiu poczucia wspólnoty. Organizacja takich wydarzeń oraz ich transmisja na żywo i retransmisja wymagają istotnych inwestycji, a także przyczyniają się do wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy w Unii.

(2) Jak stwierdził Parlament Europejski w rezolucji z dnia 19 maja 2021 r. w sprawie wyzwań stojących przed organizatorami wydarzeń sportowych w środowisku cyfrowym 1  i jak potwierdzają najnowsze badania 2 , główna wartość większości wydarzeń sportowych na żywo bierze się z ich eksploatacji w ramach transmisji na żywo, a po zakończeniu wydarzenia sportowego - spada. Dlatego też nieuprawnione retransmisje wydarzeń sportowych na żywo mogą spowodować znaczne uszczuplenie dochodów zarówno organizatorów wydarzeń sportowych, jak i ich nadawców, a zatem zmniejszają rentowność usług oferowanych przez te podmioty. Potrzebę wprowadzenia skutecznych środków zaradczych w odniesieniu do wydarzeń sportowych na żywo podkreślił Parlament Europejski, który zauważył również, że jednocześnie organizatorzy wydarzeń sportowych powinni przyczyniać się do tworzenia europejskiego modelu sportu, który sprzyja rozwojowi sportu i jest zgodny z celami społecznymi i edukacyjnymi. W niniejszym zaleceniu, które stanowi kontynuację tej rezolucji, zarekomendowano środki, do których wprowadzenia zachęca się państwa członkowskie i uczestników rynku.

(3) Podobne rozważania mają zastosowanie do transmisji na żywo innych wydarzeń, które ze względu na swoją specyfikę wzbudzają największe zainteresowanie odbiorców i generują największą wartość podczas transmisji na żywo. Dotyczy to na przykład transmisji na żywo wydarzeń kulturalnych, takich jak koncerty, opery, musicale, przedstawienia teatralne lub teleturnieje. Szkody ekonomiczne spowodowane piractwem wydarzeń na żywo obejmują utratę opłat abonamentowych użytkowników, sprzedaży biletów wstępu i przychodów z reklam, co wpływa na wszystkie zainteresowane strony wnoszące wkład w łańcuch wartości wydarzenia na żywo.

(4) W procederze piractwa wykorzystuje się coraz bardziej zaawansowane środki, aby udostępniać użytkownikom online nieuprawnione retransmisje wydarzeń na żywo za pośrednictwem różnych usług, takich jak nielegalne IPTV, aplikacje lub strony internetowe. W 2019 r. przychody z piractwa internetowego wydarzeń sportowych oszacowano na kwotę 522 mln EUR, biorąc pod uwagę wyłącznie nielegalne modele biznesowe oparte na opłatach abonamentowych wnoszonych przez użytkowników 3 . Jest to zjawisko globalne, a pirackie serwisy prowadzące transmisję strumieniową wydarzeń na żywo coraz częściej korzystają z usług zagranicznych firm hostingowych, aby dotrzeć do użytkowników w Unii przy jednoczesnym zminimalizowaniu narażenia na odpowiedzialność na gruncie praw autorskich lub prawa karnego 4 . W ostatnich latach opracowano nowy rodzaj usługi wspierającej piractwo, określanej jako "Piracy-as-a-Service" ("piractwo jako usługa"), która zapewnia pakiet gotowych usług ułatwiających stworzenie, obsługę i monetyzację w pełni funkcjonującego pirackiego przedsięwzięcia. W niektórych przypadkach te naruszające prawo usługi powielają legalne usługi transmisji strumieniowej. Ponadto operatorzy udostępniający nieuprawnione retransmisje opracowali strategie odporności, które pozwalają im obejść mechanizmy służące egzekwowaniu prawa. Należy zatem uważnie monitorować rozwój nowych form piractwa i strategii odporności, które mogą mieć wpływ również na inne rodzaje treści i wpływać na zdolność uprawnionych podmiotów do skutecznego egzekwowania ich praw, uwzględniając w szczególności zmiany technologiczne i nowe modele biznesowe.

(5) Nieuprawnione retransmisje online wydarzeń na żywo rozpoczynają się od niezgodnego z prawem przechwycenia sygnału pre-broadcast (przed przekazem) lub sygnału transmisji, który jest następnie przekazywany przez różnych dostawców usług pośrednich w celu dostarczenia go do użytkowników końcowych za pośrednictwem różnych interfejsów (stron internetowych, aplikacji, IPTV). Usługi dostawców oferujących rozwiązania o wysokiej wydajności (np. dostawców serwerów dedykowanych) mogą być wykorzystywane do nieuprawnionych retransmisji. Ponadto usługi, które w łańcuchu transmisji znajdują się bliżej nadawcy, takie jak sieci dostarczania treści lub odwrotne proxy, mogą być niewłaściwie wykorzystywane przez operatorów nieuprawnionej retransmisji do dostarczania takich retransmisji lub zaciemniania pochodzenia nieuprawnionych retransmisji. Co więcej, na dalszych etapach łańcucha transmisji dostawcy usługi dostępu do internetu zapewniają użytkownikom końcowym łączność internetową i służą jako punkt dostępu do wszystkich treści dostępnych online.

(6) Biorąc pod uwagę strukturę internetu, odpowiednie role różnych rodzajów usług pośrednich, a także środki technologiczne, jakie mają do dyspozycji dostawcy takich usług, mogą oni odgrywać kluczową rolę we wspieraniu uprawnionych i organów krajowych w usuwaniu lub uniemożliwianiu dostępu do nieuprawnionych retransmisji wydarzeń na żywo. Konieczne jest zatem opracowanie skutecznych rozwiązań dostosowanych do odpowiednich funkcji poszczególnych rodzajów dostawców usług pośrednich zgodnie z prawem Unii, w szczególności z różnymi zobowiązaniami mającymi zastosowanie do dostawców usług pośrednich na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 5 , aby umożliwić im sprawne usuwanie lub uniemożliwianie dostępu do nieuprawnionych retransmisji wydarzeń na żywo.

(7) W prawie Unii przewidziano już różne narzędzia służące do zwalczania nieuprawnionych retransmisji treści chronionych prawem autorskim i prawami pokrewnymi. W szczególności zgodnie z art. 8 ust. 3 dyrektywy 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6  oraz art. 9 i 11 dyrektywy 2004/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7  uprawnieni mogą wystąpić o wydanie nakazu przeciwko naruszającym prawa lub przeciwko pośrednikom, z których usług korzysta osoba trzecia przy naruszaniu prawa autorskiego lub praw pokrewnych. Ponadto w rozporządzeniu (UE) 2022/2065 ustanowiono ogólne ramy służące zapewnieniu bezpiecznego, przewidywalnego i budzącego zaufanie środowiska internetowego, które mają przeciwdziałać rozpowszechnianiu nielegalnych treści w internecie. Zharmonizowano w nim zasady dotyczące mechanizmów zgłaszania i działania oraz usprawniono rozpatrywanie zgłoszeń wysyłanych do dostawców usług hostingu. W praktyce wdrażanie dostępnych środków zaradczych zależy od charakteru dostawców usług pośrednich. Dostawcy niektórych usług pośrednich, np. dostawcy usług hostingu, są w stanie podjąć działania w celu usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do przechowywanych przez nich nielegalnych treści po otrzymaniu zgłoszenia, podczas gdy inni, np. dostawcy usługi dostępu do internetu, bez uszczerbku dla wszelkich dalszych dobrowolnych działań, mają obowiązek podjęcia działania jedynie na podstawie nakazu wydanego przez organ sądowy lub administracyjny w celu uniemożliwienia dostępu użytkowników końcowych do treści naruszających prawo.

(8) Wydarzenia sportowe jako takie nie są chronione prawem autorskim i prawami pokrewnymi. Organizatorów wydarzeń sportowych nie uznaje się za uprawnionych na mocy unijnego prawa autorskiego i w związku z tym co do zasady nie mogą oni korzystać z praw i środków zaradczych przewidzianych w unijnym prawie własności intelektualnej, w szczególności w dyrektywie 2004/48/WE, chyba że posiadają prawa na podstawie umowy z innymi posiadaczami praw lub korzystają z prawa własności intelektualnej przyznanego w prawie krajowym.

(9) W niektórych państwach członkowskich organizatorzy wydarzeń sportowych mogą korzystać ze specjalnej ochrony gwarantowanej na mocy prawa krajowego. Możliwość ochrony przez państwa członkowskie wydarzeń sportowych na szczeblu krajowym, w razie potrzeby w drodze ochrony własności intelektualnej, uznano w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W niektórych państwach członkowskich organizatorzy wydarzeń sportowych, obok organizacji nadawczych, mają dostęp do środków zaradczych umożliwiających im podjęcie działań w związku z nieuprawnionymi retransmisjami wydarzeń sportowych na żywo.

(10) Co więcej, organizacje nadawcze korzystają z różnych praw na mocy prawa Unii, dzięki którym mogą podejmować działania przeciwko nieuprawnionej retransmisji wydarzeń sportowych na żywo.

(11) Wobec braku specjalnych praw i środków zaradczych na szczeblu unijnym, które mają zastosowanie do wydarzeń sportowych, organizatorom wydarzeń sportowych często trudno jest w odpowiednim czasie podjąć działania przeciwko nieuprawnionym retransmisjom wydarzeń sportowych na żywo. W celu zapobieżenia utracie wartości, której źródłem jest transmisja na żywo wydarzeń sportowych, państwa członkowskie należy zachęcać do zapewniania, aby organizatorzy wydarzeń sportowych mieli dostęp do środków zaradczych, dzięki którym będą mogli niezwłocznie wnosić o uniemożliwienie dostępu do nieuprawnionych retransmisji. W niektórych przypadkach organizatorzy wydarzeń sportowych również korzystają jednak z praw i środków zaradczych przewidzianych w dyrektywie 2004/48/WE, ponieważ w prawie krajowym przyznano im prawa własności intelektualnej. W takich przypadkach państwa członkowskie zachęca się do rozważenia, czy i w jakim zakresie zalecenia dotyczące nieuprawnionych retransmisji wydarzeń sportowych na żywo powinny mieć zastosowanie również do tych organizatorów wydarzeń sportowych.

(12) Transmisje na żywo wydarzeń innych niż wydarzenia sportowe są co do zasady chronione prawem autorskim i prawami pokrewnymi przyznawanymi na mocy prawa Unii autorom, wykonawcom, producentom fonogramów, producentom filmowym i organizacjom nadawczym. W przypadku tych praw uprawnieni mogą korzystać ze środków zaradczych przewidzianych w dyrektywie 2001/29/WE, w dyrektywie 2004/48/WE i w rozporządzeniu (UE) 2022/2065. Ma to również zastosowanie do organizatorów wydarzeń sportowych, którym prawa własności intelektualnej przysługują na mocy prawa krajowego. Istotne jest zapewnienie, aby środki zaradcze, z których mogą korzystać uprawnieni, umożliwiały niezwłoczne działanie, które uwzględnia szczególny charakter transmisji wydarzenia na żywo, w szczególności aspekt "dezaktualizacji".

(13) Celem niniejszego zalecenia jest zwalczania piractwa internetowego wydarzeń sportowych i innych wydarzeń na żywo. W związku z tym, jeżeli chodzi o wydarzenia sportowe na żywo, należy zachęcać państwa członkowskie oraz wszystkie odpowiednie zainteresowane strony do wprowadzenia skutecznych środków przeciwko nieuprawnionym retransmisjom wydarzeń sportowych na żywo, przy jednoczesnym zagwarantowaniu niezbędnych zabezpieczeń chroniących prawa podstawowe.

(14) W odniesieniu do innych wydarzeń na żywo państwa członkowskie oraz zainteresowane strony należy zachęcać do stosowania istniejących środków zaradczych przeciwko naruszeniom prawa autorskiego w sposób uwzględniający specyfikę transmisji na żywo.

(15) Konieczne jest wspieranie współpracy między organizatorami wydarzeń sportowych, uprawnionymi, dostawcami usług pośrednich i organami publicznymi.

(16) Niniejsze zalecenie nie powinno mieć zastosowania do jakiegokolwiek zgodnego z prawem wykorzystania treści. W szczególności należy odróżnić nieuprawnione retransmisje wydarzeń na żywo od jakiegokolwiek wykorzystania treści chronionych prawem autorskim i prawami pokrewnymi zgodnie z wszelkimi ograniczeniami lub wyjątkami przewidzianymi w dyrektywie 2001/29/WE lub w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 8 , takich jak nagrania audio lub wideo udostępniane między osobami znajdującymi się na widowni wydarzenia na żywo lub przez te osoby lub udostępniane przez dziennikarzy na potrzeby informowania ogółu społeczeństwa, w tym w czasie rzeczywistym. Ponadto niniejsze zalecenie nie ma zastosowania do krótkich relacji informacyjnych przygotowywanych przez organizacje nadawcze zgodnie z art. 15 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE 9 , na przykład w oparciu o krótkie fragmenty wybrane z sygnału organizacji nadawczej nadającej na zasadzie wyłączności.

(17) Rozporządzenie (UE) 2022/2065 zawiera zasady mające zastosowanie do usług pośrednich na rynku wewnętrznym, które są istotne w przypadku nieuprawnionej retransmisji wydarzeń na żywo. W szczególności w art. 16 rozporządzenia (UE) 2022/2065 wprowadzono zharmonizowane zasady "zgłaszania i działania" dla dostawców usług hostingu, aby zapewnić terminowe rozpatrywanie zgłoszeń dotyczących nielegalnych treści z zachowaniem należytej staranności. Motyw 52 tego rozporządzenia stanowi, że dostawcy usług hostingu powinni podejmować działania w odpowiedzi na zgłoszenia w sposób terminowy, w szczególności z uwzględnieniem rodzaju nielegalnych treści, które są zgłaszane, i pilności działań, które mają zostać podjęte.

(18) Z uwagi na szczególny charakter wydarzeń na żywo pilne działanie dostawców usług hostingu po otrzymaniu zgłoszenia jest niezbędne, aby zminimalizować szkodę wyrządzoną nieuprawnionymi retransmisjami wydarzeń na żywo.

(19) W rozporządzeniu (UE) 2022/2065 nałożono również na platformy internetowe dodatkowe obowiązki w zakresie wprowadzenia niezbędnych środków technicznych i organizacyjnych w celu priorytetowego i niezwłocznego rozpatrywania zgłoszeń dokonywanych przez zaufane podmioty sygnalizujące oraz priorytetowego i niezwłocznego podejmowania decyzji w odniesieniu do tych zgłoszeń. Inni dostawcy usług hostingu nie są objęci tymi obowiązkami; mechanizm ten można jednak wykorzystać do przyspieszenia rozpatrywania zgłoszeń dotyczących wydarzeń na żywo. W związku z tym należy zalecić, aby dostawcy usług hostingu niebędący platformami internetowymi traktowali priorytetowo zgłoszenia dokonywane przez zaufane podmioty sygnalizujące w celu podjęcia pilnych działań w trakcie transmisji wydarzenia na żywo. W tym kontekście należy wziąć pod uwagę specyficzną sytuację mikro- przedsiębiorstw lub małych przedsiębiorstw.

(20) Dodatkowo niektórzy dostawcy usług hostingu opracowują rozwiązania techniczne umożliwiające uprawnionym - za pośrednictwem specjalnego interfejsu programowania aplikacji - zgłaszanie, w tym w czasie rzeczywistym, przypadków nieuprawnionego wykorzystywania ich treści oraz zapewniające jeszcze szybsze rozpatrywanie tych zgłoszeń. W rozporządzeniu (UE) 2022/2065 zobowiązano Komisję do wspierania i promowania opracowywania i wdrażania dobrowolnych norm w odniesieniu do dokonywania zgłoszeń drogą elektroniczną przez zaufane podmioty sygnalizujące, w tym za pośrednictwem interfejsów programowania aplikacji. Należy również zachęcać pośredników niebędących platformami internetowymi do opracowywania i wykorzystywania takich rozwiązań technicznych, pod warunkiem że będą one zawierać w sobie mechanizm odwoławczy.

(21) Dostępne są różne sposoby szyfrowania lub oznaczania sygnału transmisji, w tym umieszczanie niewidzialnego znaku wodnego (ang. forensic watermarking), aby chronić go przed nieuprawnionym wykorzystaniem. Uprawnieni powinni jak najlepiej wykorzystywać te rozwiązania, które mogą przyczynić się do szybkiej i precyzyjnej identyfikacji źródła nieuprawnionych retransmisji.

(22) W przypadku wykrycia nieuprawnionej retransmisji wydarzeń na żywo uprawnieni mogą być w stanie zidentyfikować jedynie dostawców usług pośrednich na wyższych szczeblach infrastruktury internetowej, takich jak sieci dostarczania treści lub odwrotne proxy. O ile dostawcy ci nie świadczą usług hostingu, przepisy dotyczące zgłoszeń nie mają do nich zastosowania. Niektórzy dostawcy tych usług dają jednak możliwość dokonywania zgłoszeń i przyczyniają się do identyfikacji adresów IP wykorzystywanych przez nieuczciwych operatorów, odgrywając tym samym ważną rolę w zwalczaniu nieuprawnionych retransmisji wydarzeń na żywo. W związku z tym należy zachęcać ich do wspierania uprawnionych i dostawców usług hostingu oraz do dzielenia się z nimi informacjami w zakresie identyfikacji źródeł nieuprawnionych retransmisji, w tym, w stosownych przypadkach, źródłowego adresu IP serwerów. Powinni oni również wprowadzić solidną politykę przeciwko niewłaściwemu korzystaniu z ich usług, np. przewidując w warunkach korzystania z usług możliwość zawieszenia świadczenia usług na rzecz nieuczciwych operatorów, którzy często udostępniają nieuprawnione retransmisje. Praktyki te powinny mieć także zastosowanie do usług oferujących rozwiązania o wysokiej wydajności, w szczególności dostawców serwerów dedykowanych, które są zazwyczaj wykorzystywane niezgodnie z przeznaczeniem do dostarczania nieuprawnionych retransmisji.

(23) W dyrektywach 2001/29/WE i 2004/48/WE zapewniono uprawnionym możliwość wystąpienia o wydanie nakazu przeciwko dostawcy usługi pośredniej, z którego usług korzysta osoba trzecia przy naruszaniu praw własności intelektualnej tych uprawnionych. W 2017 r. Komisja wydała komunikat pt. "Wytyczne dotyczące niektórych aspektów dyrektywy 2004/48/WE" 10 , w którym stwierdziła, że w niektórych przypadkach taki nakaz mógłby zobowiązywać dostawcę usługi pośredniej do zablokowania lub uniemożliwienia dostępu do nielegalnych treści. W przypadku naruszeń na dużą skalę lub naruszeń występujących w sposób systematyczny w wytycznych wskazano, że w zależności od specyfiki danego przypadku proporcjonalne może być żądanie zablokowania dostępu do całej strony internetowej. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wytycznych podkreślono, że z zastrzeżeniem pewnych zabezpieczeń w nakazie nie trzeba opisywać wprost środków, które mają przyjąć dostawcy w celu osiągnięcia pożądanego rezultatu. W prawie Unii nie przewidziano jednak przepisów dotyczących konkretnych elementów nakazu ani wyraźnych przepisów dotyczących transmisji na żywo.

(24) Aby wykonać nakazy blokujące i uniemożliwić użytkownikom końcowym dostęp do nieuprawnionych retransmisji, można wykorzystać różne środki techniczne, na przykład mechanizmy wykorzystujące system nazw domen (DNS) lub blokowanie IP.

(25) Ponadto zgodnie z wytycznymi skutecznym środkiem zapobiegającym kontynuacji nieuprawnionej retransmisji, pod warunkiem zapewnienia niezbędnych zabezpieczeń, mogą być dynamiczne nakazy obejmujące nowe lokalizacje internetowe, w których nieuprawniona retransmisja staje się dostępna tuż po wydaniu nakazu. Takie nakazy są przydanym środkiem zaradczym wobec strategii odporności opracowanych przez pirackie serwisy, na przykład zakładania lustrzanych stron pod różnymi nazwami domen lub przechodzenia na różne adresy IP w celu obejścia środków blokujących.

(26) Dynamiczne nakazy są jak dotąd dostępne jedynie w kilku państwach członkowskich 11 . Wydają je sądy albo niektóre organy administracyjne uprawnione do orzeczenia środków polegających na blokowaniu lub usuwaniu treści z urzędu lub po otrzymaniu skarg. Ten rodzaj nakazów jest szczególnie przydatny w walce z problemem nieuprawnionych retransmisji wydarzeń na żywo.

(27) Istotne jest, aby organizatorzy wydarzeń sportowych, nawet jeśli nie są uznawani za uprawnionych na mocy prawa Unii, mogli zgodnie z prawem krajowym występować o wydanie nakazu w celu zapobieżenia nieuprawnionej retransmisji wydarzenia sportowego na żywo oraz zakazania kontynuowania takiej nieuprawnionej retransmisji. Ważne jest również, aby nakazy dotyczące wydarzeń sportowych na żywo miały charakter dynamiczny, tak aby wystarczająco szybko obejmowały niezidentyfikowane w toku postępowania dodatkowe serwisy pirackie, które umożliwiają dostęp do nieuprawnionej retransmisji tego samego wydarzenia sportowego na żywo, pod warunkiem zastosowania niezbędnych zabezpieczeń.

(28) Ponieważ utrata wartości w przypadku innych rodzajów wydarzeń na żywo jest często większa podczas transmisji na żywo, równie ważne jest wspieranie szerszej dostępności dynamicznych nakazów zapobiegających nieuprawnionym retransmisjom takich wydarzeń.

(29) Aby zapobiec nadmiernemu blokowaniu, należy prawidłowo zidentyfikować dodatkowe lokalizacje internetowe, do których mają zastosowanie dynamiczne nakazy. Można przewidzieć kilka możliwości aktualizacji wykazu lokalizacji internetowych objętych nakazem, np. uzgodnienie w ramach nakazu sposobu postępowania, w tym w zakresie współpracy między uprawnionymi i adresatami nakazów, pod kontrolą organu sądowego.

(30) Adresatami nakazu są zazwyczaj dostawcy usługi dostępu do internetu, ponieważ są oni w stanie uniemożliwić użytkownikom końcowym dostęp do określonego serwisu oferującego nieuprawnione retransmisje wydarzeń na żywo. Inni dostawcy usług pośrednich mogą być jednak wykorzystywani do ułatwiania nieuprawnionych retransmisji lub do obchodzenia nakazów blokujących. Do zaciemniania pochodzenia nieuprawnionej retransmisji mogą być na przykład wykorzystywane sieci dostarczania treści i odwrotne proxy, natomiast alternatywne resolwery DNS i usługi proxy, takie jak wirtualne sieci prywatne (VPN), mogą być wykorzystywane do ułatwienia dostępu do usług, które zablokowano. Dostawcy usług pośrednich powinni rozważyć, czy mogą podjąć dalsze dobrowolne działania, aby zapobiec niewłaściwemu wykorzystywaniu ich usług. Takie środki stosowane z własnej inicjatywy mogą być przedmiotem dyskusji w szczególności w kontekście monitorowania niniejszego zalecenia, które Komisja będzie prowadzić przy wsparciu europejskiego obserwatorium do spraw naruszeń praw własności intelektualnej prowadzonego przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej ("obserwatorium EUIPO").

(31) Swój udział w walce z piractwem internetowym mogą również mieć inni uczestnicy rynku, tacy jak dostawcy reklamy, a także dostawcy usług płatniczych, poprzez swoje obowiązki wynikające z unijnych ram przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz w drodze dobrowolnych działań. W celu demonetyzacji serwisów pirackich Komisja wspiera protokół ustaleń w sprawie reklamy internetowej i praw własności intelektualnej. Sygnatariusze tego protokołu dobrowolnie zobowiązują się do maksymalnego ograniczenia umieszczania na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych reklam, które naruszają prawa własności intelektualnej, w tym prawa autorskie. Należy dodatkowo zachęcać do takiej współpracy w celu zapewnienia, by takie serwisy nie ułatwiały promowania i funkcjonowania operatorów zapewniających dostęp do nieuprawnionej retransmisji wydarzeń na żywo.

(32) Aby rozwiązać problem piractwa w sposób całościowy, należy zwiększyć dostępność, przystępność cenową i atrakcyjność ofert handlowych dla użytkowników końcowych w zakresie dostępu do transmisji lub retransmisji wydarzeń na żywo. Jeżeli chodzi o wydarzenia o dużym znaczeniu dla społeczeństwa, takie jak igrzyska olimpijskie, mistrzostwa świata w piłce nożnej lub mistrzostwa Europy w piłce nożnej, państwa członkowskie mogą zapewnić obywatelom szeroki dostęp do przekazu telewizyjnego zgodnie z art. 14 dyrektywy 2010/13/UE.

(33) Ponadto, według niedawnego badania, dostępność konkurencyjnych cenowo zgodnych z prawem ofert spowodowała niewielki spadek liczby użytkowników korzystających z pirackich treści 12 . Ważne jest zatem podnoszenie świadomości użytkowników końcowych na temat dostępności zgodnej z prawem oferty. Na przykład niektóre państwa członkowskie zapewniają, by - w przypadku gdy strona internetowa zostanie zablokowana na podstawie nakazu - użytkownicy, którzy próbują uzyskać do niej dostęp, byli informowani o blokadzie i otrzymywali informacje o źródłach, w których można legalnie uzyskać dostęp do interesujących ich treści. Dostęp taki można uzyskać na przykład za pośrednictwem Agorateki, europejskiego portalu treści online opracowanego przez obserwatorium EUIPO, na którym zamieszczone są linki do istniejących portali krajowych.

(34) Współpraca transgraniczna między państwami członkowskimi jest ważna, aby lepiej radzić sobie ze zjawiskiem nieuprawnionych retransmisji wydarzeń na żywo, które z natury rzeczy mają charakter transgraniczny. Wymiana informacji na temat usług, w stosunku do których wydano nakaz w jednym państwie członkowskim, może być pomocna w informowaniu organów egzekwowania prawa w innych państwach członkowskich, w których dostępne są te same usługi.

(35) Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 386/2012 13  obserwatorium EUIPO powierzono zadania związane z zapewnieniem mechanizmów, które przyczynią się do usprawnienia wymiany między organami państw członkowskich informacji dotyczących egzekwowania praw własności intelektualnej oraz do wspierania współpracy z tymi organami i współpracy między nimi. Prowadzona obecnie współpraca w tych sprawach, którą ułatwia obserwatorium EUIPO, powinna ewoluować w specjalną sieć dla państw członkowskich w celu strukturalnej wymiany informacji na temat rozwiązań, procedur i środków zaradczych stosowanych wobec nieuprawnionych retransmisji wydarzeń sportowych i innych wydarzeń na żywo, w tym na temat wpływu i skuteczności tych narzędzi egzekwowania prawa, a także wyzwań i dobrych praktyk w tej dziedzinie. Sieć ta powinna umożliwiać dialog we wszystkich państwach członkowskich i obejmować organy administracyjne o szczególnych uprawnieniach w zakresie egzekwowania praw własności intelektualnej, które istnieją w niektórych państwach członkowskich. Informacje gromadzone w ramach sieci powinny przyczynić się do monitorowania skutków niniejszego zalecenia.

(36) Podnoszenie poziomu wiedzy fachowej osób zaangażowanych w egzekwowanie praw w przypadku nieuprawnionych retransmisji wydarzeń na żywo dzięki odpowiednim szkoleniom stanowi kolejny sposób na skuteczniejsze egzekwowanie. Obserwatorium EUIPO należy zachęcać do opracowywania i organizowania działań mających na celu poszerzenie wiedzy skierowanych do sędziów krajowych i organów krajowych w tej konkretnej dziedzinie.

(37) Komisja będzie ściśle monitorować działania podejmowane w świetle niniejszego zalecenia, przy wsparciu ze strony obserwatorium EUIPO, które powinno zapewnić techniczną wiedzę fachową i wsparcie organizacyjne, a także monitorować rozwój sytuacji w zakresie nieuprawnionych retransmisji wydarzeń na żywo w państwach członkowskich. W celu wykonania tego zadania niezbędne jest, aby państwa członkowskie i zainteresowane strony dzieliły się istotnymi informacjami na temat działań następczych podjętych w związku z niniejszym zaleceniem oraz na

temat skali nieuprawnionych retransmisji wydarzeń na żywo. Zainteresowane strony powinny również dostarczać informacje na temat rozwoju zgodnych z prawem ofert dotyczących treści objętych niniejszym zaleceniem. Na tej podstawie Komisja oceni oddziaływanie niniejszego zalecenia i stwierdzi, czy konieczne są dodatkowe kroki, między innymi w celu zapobiegania nielegalnemu rozpowszechnianiu innych rodzajów treści chronionych prawem autorskim.

(38) Korzystanie ze środków zaradczych na podstawie niniejszego zalecenia wymaga odpowiedniego wyważenia praw i interesów osób, których dotyczą środki, z uwzględnieniem poszczególnych praw podstawowych oraz proporcjonalności takich środków w każdym indywidualnym przypadku. Zastosowanie takich środków powinno być ściśle ukierunkowane i nie powinno wiązać się z nałożeniem nadmiernych obowiązków na pośredników. Środki takie nie powinny prowadzić do powszechnego monitorowania.

(39) Aby zapewnić poszanowanie podstawowego prawa do ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych, a także swobodnego przepływu takich danych, dane osobowe w ramach wszelkich działań podejmowanych na potrzeby realizacji niniejszego zalecenia należy przetwarzać zgodnie z zasadami ochrony danych, a przede wszystkim z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 14  oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 15 . Przetwarzanie to powinno być również monitorowane przez odpowiednie organy nadzoru.

(40) Niniejsze zalecenie nie narusza praw podstawowych i jest zgodne z zasadami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej. W szczególności niniejsze zalecenie zmierza do zapewnienia pełnego poszanowania art. 8, 11, 16, 17 oraz 47 Karty.

(41) Ze względu na komplementarność między niniejszym zaleceniem a rozporządzeniem (UE) 2022/2065 ocenę skutków zalecenia w odniesieniu do nieuprawnionej retransmisji wydarzeń sportowych na żywo i innych wydarzeń na żywo należy przeprowadzić - z należytym uwzględnieniem ustaleń obserwatorium EUIPO - wraz z oceną skutków tego rozporządzenia, tj. nie później niż do dnia 17 listopada 2025 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

CEL

1) W niniejszym zaleceniu zachęca się państwa członkowskie, organy krajowe, uprawnionych i dostawców usług pośrednich do stosowania skutecznych, odpowiednich i proporcjonalnych środków w celu zwalczania nieuprawnionych retransmisji wydarzeń sportowych na żywo i innych wydarzeń na żywo zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym zaleceniu i w pełnej zgodności z prawem Unii, w tym z Kartą praw podstawowych Unii Europejskiej.

2) W niniejszym zaleceniu przypomina się o zobowiązaniach państw członkowskich, uprawnionych, dostawców usług pośrednich i odbiorców ich usług zgodnie z wiążącymi przepisami prawa Unii, w szczególności dyrektywy 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 16 , dyrektywy 2001/29/WE, dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 17 , rozporządzenia (UE) 2022/2065, dyrektywy (UE) 2019/790 i dyrektywy 2004/48/WE. Niniejsze zalecenie nie ma zastosowania do jakiegokolwiek zgodnego z prawem wykorzystania

treści, np. wykorzystania treści chronionych prawem autorskim w ramach ograniczeń i wyjątków oraz wykorzystania krótkich fragmentów zgodnie z art. 15 dyrektywy 2010/13/UE.

DEFINICJE

3) Do celów niniejszego zalecenia stosuje się następujące definicje:

a) "organizator wydarzenia sportowego" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która przyjmuje odpowiedzialność za organizację wydarzenia sportowego dostępnego dla publiczności;

b) "transmisja wydarzenia na żywo" oznacza transmisję w czasie rzeczywistym wydarzenia, za pomocą dowolnych środków, w tym drogą przewodową lub bezprzewodową, skierowaną do publiczności, która nie jest obecna w miejscu, w którym to wydarzenie odbywa się w czasie rzeczywistym;

c) "transmisja wydarzenia sportowego na żywo" oznacza transmisję w czasie rzeczywistym wydarzenia sportowego, za pomocą dowolnych środków, w tym drogą przewodową lub bezprzewodową, skierowaną do publiczności, która nie jest obecna w miejscu, w którym to wydarzenie odbywa się w czasie rzeczywistym;

d) "uprawniony z tytułu praw do transmisji wydarzeń sportowych na żywo" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która ma prawa do transmisji wydarzenia sportowego na żywo, niezależnie od tego, czy są to prawa własności intelektualnej, i która jest prawnie upoważniona do egzekwowania tych praw;

e) "uprawniony z tytułu praw do transmisji wydarzenia na żywo" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która ma prawa autorskie lub pokrewne do transmisji na żywo utworów i innego rodzaju przedmiotu prawa autorskiego;

f) "nieuprawniona retransmisja" oznacza przewidzianą do odbioru publicznego równoczesną transmisję lub retransmisję pierwotnej transmisji wydarzenia na żywo lub transmisji wydarzenia sportowego na żywo, na którą to równoczesną transmisję lub retransmisję uprawniony nie wydał zezwolenia.

NIEUPRAWNIONA RETRANSMISJA WYDARZEŃ SPORTOWYCH NA ŻYWO

Zapewnienie szybkiego rozpatrywania zgłoszeń dotyczących nieuprawnionych retransmisji wydarzeń sportowych na żywo

Szybkie rozpatrywanie zgłoszeń

4) Przy rozpatrywaniu zgłoszeń dotyczących nieuprawnionych retransmisji wydarzeń sportowych na żywo dostawcy usług hostingu powinni wziąć pod uwagę szczególny charakter transmisji wydarzenia sportowego na żywo, aby dążyć do zminimalizowania szkód wyrządzonych podczas nieuprawnionej retransmisji takiego wydarzenia.

5) W celu zapewnienia, aby zgłoszenia rozpatrywano i decyzje podejmowano w trakcie trwania transmisji wydarzenia sportowego na żywo, dostawców usług hostingu niebędących platformami internetowymi zachęca się do współpracy z uprawnionymi z tytułu praw do transmisji wydarzeń sportowych na żywo, w szczególności poprzez:

a) skuteczne współdziałanie z zaufanymi podmiotami sygnalizującymi do celów niniejszego zalecenia;

b) opracowywanie i stosowanie rozwiązań technicznych mających na celu ułatwienie rozpatrywania zgłoszeń, takich jak interfejsy programowania aplikacji.

Współpraca pomiędzy uprawnionymi a dostawcami usług pośrednich

6) W celu ochrony transmisji wydarzeń sportowych na żywo należy zachęcać uprawnionych z tytułu praw do transmisji wydarzeń sportowych na żywo do stosowania najlepszych dostępnych rozwiązań technicznych, aby ułatwić identyfikację źródła nieuprawnionej retransmisji.

7) Dostawców usługi pośrednich, w szczególności tych, którzy są w stanie zidentyfikować i zlokalizować źródło nieuprawnionych retransmisji wydarzeń sportowych na żywo, zachęca się do:

a) współpracy, w tym z dostawcami usług hostingu i uprawnionymi z tytułu praw do transmisji wydarzeń sportowych na żywo, w celu ułatwienia identyfikacji źródła nieuprawnionych retransmisji; oraz

b) wprowadzenia specjalnych środków zapobiegających powtarzającym się przypadkom niewłaściwego wykorzystania ich usług.

Nakazy służące walce z przypadkami nieuprawnionej retransmisji wydarzeń sportowych na żywo

8) Państwa członkowskie zachęca się do oceny, czy w ich jurysdykcji organizatorzy wydarzeń sportowych są uprawnieni do podejmowania kroków prawnych mających na celu zapobieżenie lub zakazanie nieuprawnionej retransmisji wydarzenia sportowego na żywo. Jeżeli tak nie jest, państwa członkowskie zachęca się do przyznania organizatorom wydarzeń sportowych legitymacji procesowej do występowania o nakaz, aby zapobiec nieuchronnej nieuprawnionej retransmisji wydarzeń sportowych na żywo lub zakazać kontynuowania nieuprawnionej retransmisji.

Adresaci nakazów

9) Państwa członkowskie zachęca się do zapewnienia możliwości wydawania nakazów wobec operatorów prowadzących nieuprawnione retransmisje wydarzeń sportowych na żywo, jak również wobec dostawców usług pośrednich, których usługi są niewłaściwie wykorzystywane przez osobę trzecią do nieuprawnionych retransmisji wydarzeń sportowych na żywo, nawet jeżeli pośrednik nie ponosi odpowiedzialności, aby doprowadzić do zatrzymania takich nieuprawnionych retransmisji wydarzeń sportowych na żywo lub zapobiec takim retransmisjom. Taki nakaz może polegać na zablokowaniu dostępu do nieuprawnionych retransmisji wydarzeń sportowych na żywo.

10) Państwa członkowskie zachęca się do zapewnienia możliwości stosowania tych nakazów wobec dostawców usług pośrednich, których działalność jest ukierunkowana na odbiorców usług w państwach członkowskich.

11) Państwa członkowskie zachęca się do umożliwienia uprawnionym z tytułu praw do transmisji wydarzeń sportowych na żywo ubiegania się o wydanie nakazu przed rozpoczęciem wydarzenia sportowego, w tym poprzez przedstawienie właściwemu organowi dowodów potwierdzających, że dany operator w przeszłości zapewniał już dostęp do nieuprawnionych retransmisji wydarzeń sportowych podobnych do tych, do których przysługują im prawa.

Dynamiczny charakter nakazów

12) Państwa członkowskie zachęca się do zapewnienia możliwości występowania o wydanie nakazu wobec danego dostawcy usług pośrednich, który może zostać rozszerzony, aby umożliwić blokowanie serwisów pirackich, które prowadzą nieuprawnione retransmisje wydarzeń sportowych na żywo, nawet jeśli nie zostały one zidentyfikowane w chwili składania wniosku o wydanie nakazu, ale retransmisja dotyczy tego samego wydarzenia sportowego, zgodnie z krajowymi przepisami procesowymi.

13) W celu odpowiedniej identyfikacji tych serwisów pirackich po wydaniu nakazu państwa członkowskie powinny zachęcać do stosowania właściwej dla danego przypadku metodyki aktualizacji wykazu lokalizacji internetowych objętych nakazem (identyfikowanych na przykład poprzez nazwę domeny, adres IP lub URL), w tym dzięki współpracy między uprawnionymi a adresatami nakazu, pod kontrolą organu sądowego. Państwa członkowskie mogą rozważyć, czy niezależny organ krajowy powinien certyfikować wykaz lokalizacji internetowych objętych nakazem.

14) Jeżeli państwa członkowskie upoważniają niezależny organ administracyjny do wydawania nakazów lub aktualizowania wykazu lokalizacji internetowych objętych nakazem, należy przewidzieć możliwość zaskarżenia takich decyzji do sądu.

Zabezpieczenia

15) Przy wprowadzaniu lub stosowaniu przepisów w zakresie nakazów dotyczących nieuprawnionej retransmisji wydarzeń sportowych na żywo zachęca się państwa członkowskie do uwzględnienia zastrzeżenia, że środki określone w nakazie nie powinny być nadmiernie uciążliwe dla adresatów. Powinny one być ściśle ukierunkowane i nie powinny niepotrzebnie pozbawiać użytkowników możliwości legalnego dostępu do dostępnych informacji.

16) Jeżeli nakaz przybierze formę środka blokującego, należy zadbać o to, aby jego przedmiotem były zidentyfikowane przez lokalizacje internetowe serwisy pirackie, których głównym celem jest zapewnienie dostępu do nieuprawnionych retransmisji lub innych rodzajów nieuprawnionych treści.

17) Środki techniczne stosowane w celu wykonania takich nakazów powinny być odpowiednie, aby uniemożliwić lub przynajmniej utrudnić dostęp do nieuprawnionych retransmisji wydarzeń sportowych na żywo oraz poważnie zniechęcić użytkowników końcowych do dostępu do tych nieuprawnionych retransmisji.

18) Państwa członkowskie zachęca się do zapewnienia, by uprawnieni z tytułu praw do transmisji wydarzeń sportowych na żywo regularnie aktualizowali informacje o lokalizacjach internetowych, które nie są już wykorzystywane do nieuprawnionej retransmisji wydarzeń sportowych, tak aby można było znieść ograniczenia dotyczące tych lokalizacji internetowych.

19) Państwa członkowskie zachęca się do określenia, że czas trwania nakazu nie powinien wykraczać poza to, co jest konieczne do zapewnienia skutecznej ochrony uprawnionych z tytułu praw do transmisji wydarzeń sportowych na żywo. Państwa członkowskie zachęca się do zapewnienia, by środki blokujące stosowane w tym kontekście były skuteczne wyłącznie wtedy, gdy odbywa się transmisja wydarzenia sportowego na żywo.

Dobrowolna współpraca

20) Dostawców usług pośrednich należy zachęcać do rozważenia odpowiednich i proporcjonalnych dobrowolnych inicjatyw w celu zapobieżenia wykorzystywaniu ich usług niezgodnie z przeznaczeniem do nieuprawnionej retransmisji wydarzeń sportowych na żywo.

21) Innych uczestników rynku, takich jak serwisy oferujące usługi reklamowe i płatnicze, należy zachęcać do zapewniania, by ich usługi nie ułatwiały promowania i funkcjonowania operatorów zapewniających dostęp do nieuprawnionej retransmisji wydarzeń sportowych na żywo.

NIEUPRAWNIONA RETRANSMISJA INNYCH WYDARZEŃ NA ŻYWO

Zapewnienie szybkiego rozpatrywania zgłoszeń dotyczących nieuprawnionych retransmisji innych wydarzeń na żywo

Szybkie rozpatrywanie zgłoszeń

22) Przy rozpatrywaniu zgłoszeń dotyczących nieuprawnionych retransmisji innych wydarzeń na żywo dostawcy usług hostingu powinni wziąć pod uwagę szczególny charakter transmisji na żywo, aby dążyć do zminimalizowania szkód wyrządzonych podczas nieuprawnionej retransmisji takiego wydarzenia.

23) W celu, aby zgłoszenia rozpatrywano i decyzje podejmowano w trakcie trwania transmisji wydarzenia na żywo, dostawców usług hostingu niebędących platformami internetowymi zachęca się do współpracy z uprawnionymi, w szczególności poprzez:

a) skuteczne współdziałanie z zaufanymi podmiotami sygnalizującymi do celów niniejszego zalecenia;

b) opracowywanie i stosowanie rozwiązań technicznych mających na celu ułatwienie rozpatrywania zgłoszeń, takich jak interfejsy programowania aplikacji.

Współpraca pomiędzy uprawnionymi a dostawcami usług pośrednich

24) W celu ochrony transmisji wydarzenia na żywo należy zachęcać uprawnionych z tytułu praw do transmisji wydarzenia na żywo do stosowania najlepszych dostępnych rozwiązań technicznych, aby ułatwić identyfikację źródła nieuprawnionej retransmisji.

25) Dostawców usług pośrednich, w szczególności tych, którzy są w stanie zidentyfikować i zlokalizować źródło nieuprawnionej retransmisji wydarzeń na żywo, zachęca się do:

a) współpracy, w tym z uprawnionymi, w celu ułatwienia identyfikacji źródła nieuprawnionej retransmisji wydarzeń na żywo;

b) wprowadzenia specjalnych środków zapobiegających powtarzającym się przypadkom niewłaściwego wykorzystania ich usług.

Nakazy służące walce z przypadkami nieuprawnionej retransmisji innych wydarzeń na żywo

Dynamiczny charakter nakazów

26) Państwa członkowskie zachęca się do zapewnienia możliwości występowania o wydanie nakazu wobec danego dostawcy usług pośrednich, który może zostać rozszerzony, aby umożliwić blokowanie serwisów pirackich, które prowadzą nieuprawnione retransmisje, nawet jeśli nie zostały one zidentyfikowane w chwili składania wniosku o wydanie nakazu, ale retransmisja dotyczy tego samego wydarzenia na żywo, zgodnie z krajowymi przepisami procesowymi i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa Unii, w tym Karty, w szczególności dotyczącymi prawa do wolności wypowiedzi i informacji oraz prawa do ochrony danych osobowych.

27) W celu odpowiedniej identyfikacji tych serwisów pirackich po wydaniu nakazu państwa członkowskie powinny zachęcać do stosowania właściwej dla danego przypadku metodyki aktualizacji wykazu lokalizacji internetowych objętych nakazem (identyfikowanych na przykład poprzez nazwę domeny, adres IP lub URL), w tym dzięki współpracy między uprawnionymi a adresatami nakazu, pod kontrolą organu sądowego.

28) Jeżeli państwa członkowskie upoważniają niezależny organ administracyjny do wydawania nakazów lub aktualizowania wykazu lokalizacji internetowych objętych nakazem, należy przewidzieć możliwość zaskarżenia takich decyzji do sądu.

Zabezpieczenia

29) Przy wprowadzaniu lub stosowaniu przepisów w zakresie nakazów dotyczących nieuprawnionej retransmisji wydarzeń na żywo zachęca się państwa członkowskie do uwzględnienia zastrzeżenia, że środki określone w nakazie nie powinny być nadmiernie uciążliwe dla adresatów. Powinny one być ściśle ukierunkowane i nie powinny niepotrzebnie pozbawiać użytkowników możliwości legalnego dostępu do dostępnych informacji.

30) Państwa członkowskie zachęca się do zapewnienia, by uprawnieni z tytułu praw do transmisji wydarzenia na żywo regularnie aktualizowali informacje o lokalizacjach internetowych, które nie są już wykorzystywane do nieuprawnionej retransmisji wydarzeń na żywo, tak aby można było znieść ograniczenia dotyczące tych lokalizacji internetowych.

Dobrowolna współpraca

31) Dostawców usług pośrednich należy zachęcać do rozważenia odpowiednich i proporcjonalnych dobrowolnych inicjatyw w celu zapobieżenia wykorzystywaniu ich usług niezgodnie z przeznaczeniem do nieuprawnionej retransmisji wydarzeń na żywo.

32) Innych uczestników rynku, takich jak serwisy oferujące usługi reklamowe i płatnicze, należy zachęcać do zapewniania, by ich usługi nie ułatwiały promowania i funkcjonowania operatorów zapewniających dostęp do nieuprawnionej retransmisji wydarzenia na żywo.

PODNOSZENIE ŚWIADOMOŚCI I DOBROWOLNA WSPÓŁPRACA MIĘDZY ORGANAMI PUBLICZNYMI

Oferty handlowe i świadomość

33) Uprawnionych z tytułu praw do transmisji na żywo wydarzeń sportowych i innych wydarzeń należy zachęcać do zwiększania dostępności, przystępności cenowej i atrakcyjności ich ofert handlowych dla użytkowników końcowych w całej Unii.

34) Państwa członkowskie zachęca się do podnoszenia świadomości użytkowników na temat zgodnych z prawem ofert dotyczących wydarzeń sportowych na żywo i innych wydarzeń. Państwa członkowskie zachęca się również do informowania użytkowników, którzy próbują uzyskać dostęp do serwisów oferujących nieuprawnioną retransmisję wydarzeń sportowych na żywo i innych wydarzeń na żywo zablokowanych na podstawie nakazu, o przyczynach zablokowania oraz do udzielania im informacji o dostępnych zgodnych z prawem ofertach umożliwiających obejrzenie takich wydarzeń.

35) Państwa członkowskie zachęca się do podnoszenia świadomości na temat zagadnień objętych niniejszym zaleceniem wśród krajowych organów ścigania oraz do budowania zdolności ułatwiających prowadzenie dochodzeń i podejmowanie odpowiednich działań przeciwko operatorom prowadzącym nieuprawnioną retransmisję wydarzeń sportowych na żywo i innych wydarzeń na żywo na skalę komercyjną, w tym poprzez udział w istniejących transgranicznych operacjach egzekwowania prawa.

Współpraca między organami publicznymi

36) Państwa członkowskie zachęca się do proaktywnej wymiany informacji na temat serwisów, do których dostęp został zablokowany na ich terytorium na podstawie nakazu wydanego przez organ krajowy.

37) Komisja zachęca obserwatorium EUIPO do utworzenia specjalnej sieci organów administracyjnych w celu regularnej wymiany informacji na temat stosowanych środków, wyzwań i dobrych praktyk w zakresie rozwiązywania kwestii objętych niniejszym zaleceniem. Państwa członkowskie, które nie mają wyspecjalizowanych organów administracyjnych, w tym te, które opracowały inne istotne inicjatywy w związku z piractwem, również zachęca się do udziału w tych wymianach. Sieć powinna mieć na celu przede wszystkim ocenę możliwości dalszej współpracy transgranicz- nej.

38) Obserwatorium EUIPO zachęca się do udostępniania działań - skierowanych do sędziów krajowych i organów krajowym - mających na celu poszerzenie wiedzy na temat obowiązujących przepisów i praktyk dotyczących egzekwowania praw w przypadku nieuprawnionych retransmisji wydarzeń sportowych na żywo i innych wydarzeń na żywo.

DZIAŁANIA NASTĘPCZE I MONITOROWANIE

39) Komisja zachęca obserwatorium EUIPO do udzielenia jej wsparcia przy określeniu wskaźników, we współpracy z zainteresowanymi stronami, w celu monitorowania wdrażania i skutków niniejszego zalecenia.

40) Państwa członkowskie i zainteresowane strony zachęca się do przekazywania obserwatorium EUIPO i Komisji wszelkich istotnych informacji dotyczących takich środków i działań. Dodatkowo państwa członkowskie i zainteresowane strony zachęca się do przedstawiania dostępnych informacji i danych na temat skali nieuprawnionych retransmisji wydarzeń sportowych na żywo i innych wydarzeń na żywo. Zainteresowane strony zachęca się także do przekazywania danych dotyczących dostępności i wyszukiwalności zgodnych z prawem ofert dotyczących treści objętych niniejszym zaleceniem.

41) Komisja zwraca się do obserwatorium EUIPO, aby w oparciu o wspomniane informacje oraz inne istotne źródła udzieliło jej wsparcia w monitorowaniu wpływu niniejszego zalecenia na piractwo internetowe wydarzeń sportowych i innych wydarzeń na żywo.

42) Komisja dokona oceny skutków niniejszego zalecenia w odniesieniu do nieuprawnionych retransmisji wydarzeń sportowych na żywo i innych wydarzeń na żywo, z należytym uwzględnieniem ustaleń obserwatorium EUIPO, nie później niż do dnia 17 listopada 2025 r. Na tej podstawie Komisja oceni, czy na szczeblu Unii potrzebne są dodatkowe środki, w tym w celu zapobiegania nielegalnemu rozpowszechnianiu innych rodzajów treści chronionych prawem autorskim, biorąc pod uwagę rozwój technologiczny, ewolucję kanałów dystrybucji i struktur konsumpcji oraz ewentualny wpływ, jaki wdrożenie rozporządzenia (UE) 2022/2065 może mieć na nieuprawnione retransmisje wydarzeń sportowych na żywo i innych wydarzeń na żywo.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 maja 2023 r.

1 P9_TA(2021)0236.
2 Challenges facing sports event organisers in the digital environment. European added value assessment [Wyzwania stojące przed organizatorami wydarzeń sportowych w środowisku cyfrowym. Ocena europejskiej wartości dodanej], Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, grudzień 2020. Illegal IPTV in the European Union. Economic, Legal and Technical analysis Report [Nielegalna telewizja IPTV w Unii Europejskiej. Sprawozdanie z analizy ekonomicznej, prawnej i technicznej], EUIPO, lipiec 2019. Live event piracy. Challenges and best practices from online intermediaries to prevent the use of their services for live event piracy [Piractwo wydarzeń na żywo. Wyzwania i najlepsze praktyki pośredników internetowych w zakresie zapobiegania wykorzystywaniu ich usług do piractwa wydarzeń na żywo], EUIPO, marzec 2023.
3 Challenges facing sports event organisers in the digital environment. European added value assessment [Wyzwania stojące przed organizatorami wydarzeń sportowych w środowisku cyfrowym. Ocena europejskiej wartości dodanej], Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, grudzień 2020.
4 Live event piracy. Challenges and best practices from online intermediaries to prevent the use of their services for live event piracy [Piractwo wydarzeń na żywo. Wyzwania i najlepsze praktyki pośredników internetowych w zakresie zapobiegania wykorzystywaniu ich usług do piractwa wydarzeń na żywo], EUIPO, marzec 2023.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych) (Dz.U. L 277 z 27.10.2022, s. 1).
6 Dyrektywa 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym (Dz.U. L 167 z 22.6.2001, s. 10).
7 Dyrektywa 2004/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie egzekwowania praw własności intelektualnej (Dz.U. L 157 z 30.4.2004, s. 45).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym (Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 92).
9 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) (Dz.U. L 95 z 15.4.2010, s. 1).
10 COM(2017) 708 final ("wytyczne").
11 Badanie dotyczące dynamicznych nakazów blokujących w Unii Europejskiej, EUIPO, marzec 2021; sprawozdanie identyfikujące krajowe środki zaradcze przeciwko piractwu internetowemu treści sportowych, Europejskie Obserwatorium Audiowizualne, grudzień 2021; Live event piracy. Challenges and best practices from online intermediaries to prevent the use of their services for live event piracy [Piractwo wydarzeń na żywo. Wyzwania i najlepsze praktyki pośredników internetowych w zakresie zapobiegania wykorzystywaniu ich usług do piractwa wydarzeń na żywo], EUIPO, marzec 2023.
12 Intellectual Property Crime Threat Assessment [Ocena zagrożenia przestępstwami przeciwko własności intelektualnej], EUIPO i Europol, marzec 2022.
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 386/2012 z dnia 19 kwietnia 2012 r. w sprawie powierzenia Urzędowi Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory) zadań związanych z egzekwowaniem praw własności intelektualnej, w tym zwoływania posiedzeń przedstawicieli sektora publicznego i prywatnego w charakterze europejskiego obserwatorium do spraw naruszeń praw własności intelektualnej (Dz.U. L 129 z 16.5.2012, s. 1).
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
15 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89).
16 Dyrektywa 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego (dyrektywa o handlu elektronicznym) (Dz.U. L 178 z 17.7.2000, s. 1).
17 Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37).

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.136.83

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2023/1018 w sprawie zwalczania piractwa internetowego wydarzeń sportowych i innych wydarzeń na żywo
Data aktu: 04/05/2023
Data ogłoszenia: 24/05/2023
Data wejścia w życie: 24/05/2023