KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 50 i 53, art. 62 ust. 14 i 15 oraz art. 72 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2015/340 2 ustanowiono wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego.
(2) Ograniczona elastyczność i dostępność zasobów kontrolerów ruchu lotniczego w Unii zawęża możliwości europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym ("ATM"). Konieczne jest zatem dostosowanie ram prawnych dotyczących licencjonowania i kwalifikacji kontrolerów ruchu lotniczego.
(3) W związku z szybkim rozwojem sektora lotnictwa należy zaktualizować rozporządzenie (UE) 2015/340, aby zapewnić jego odpowiedniość do celu, opłacalność i zgodność z obowiązującymi na całym świecie standardami i praktykami. Ważne jest ustanowienie ograniczonego systemu kwalifikacji bez jakichkolwiek pokrywających się elementów. W ramach aktualizacji programów szkoleń wstępnych należy zapewnić odpowiednie dostosowanie do ram regulacyjnych i potrzeb operacyjnych.
(4) Zdaniem Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") szkolenia wojskowych kontrolerów ruchu lotniczego prowadzone obecnie w państwach członkowskich mogą zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa i są porównywalne z wymaganiami dotyczącymi szkolenia cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego określonymi w rozporządzeniu (UE) 2015/340. W związku z tym przy wydawaniu unijnych licencji kontrolera ruchu lotniczego należy uwzględniać krajowe szkolenia wojskowych kontrolerów ruchu lotniczego.
(5) Licencja praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego może zostać wydana po złożeniu wniosku o konwersję krajowej licencji wojskowego kontrolera ruchu lotniczego, pod warunkiem że doświadczenie wnioskodawcy w zakresie wojskowego szkolenia wstępnego spełnia wymagania dotyczące szkolenia wstępnego określone w rozporządzeniu (UE) 2015/340, na podstawie krajowego raportu konwersji oraz po ukończeniu wszelkich dodatkowych szkoleń wynikających z analizy luk zawartej w tym raporcie.
(6) Do celów tej konwersji krajowe certyfikaty potwierdzające zgodność z mającymi zastosowanie krajowymi wymogami wojskowymi należy uznać za równoważne krajowym licencjom wojskowego kontrolera ruchu lotniczego.
(7) Wcześniej nabyte doświadczenie w ramach zapewniania służby wojskowej kontroli ruchu lotniczego należy uwzględniać przy ustalaniu kursu w zakresie uprawnień uzupełniających w jednostce dla wnioskodawcy zgodnie z załącznikiem I ATCO.D.055 lit. b) pkt 7.
(8) Właściwe organy krajowe i organy wojskowe państw członkowskich powinny współpracować w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia konwersji krajowych licencji wojskowego kontrolera ruchu lotniczego na licencje prakty- kanta-kontrolera ruchu lotniczego.
(9) Wymagania mające zastosowanie do organów określone w rozporządzeniu (UE) 2015/340 należy zaktualizować w świetle postępu technicznego. Ponadto należy zapewnić spójność między wymaganiami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2015/340 a wymogami określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/373 3 , jak również w rozporządzeniach Komisji (UE) nr 965/2012 4 , (UE) nr 1178/2011 5 i (UE) nr 139/2014 6 , ponieważ w większości przypadków ten sam organ jest organem odpowiedzialnym za nadzór nad kontrolerami ruchu lotniczego ("ATCO") i organizacjami szkoleniowymi w kilku dziedzinach lotnictwa. Niniejsze rozporządzenie przewiduje zatem "kompleksowe podejście systemowe", które powinno zapewnić logiczne i spójne pod względem technologicznym podejście do wszystkich dziedzin lotnictwa.
(10) Dostosowanie rozporządzenia (UE) 2015/340 do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 7 w odniesieniu do zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych powinno zwiększyć pewność prawa i wspierać wdrażanie skutecznych systemów zgłaszania zdarzeń jako elementu zarządzania bezpieczeństwem w organizacjach.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 21 kwietnia 2023 r.
1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz.U. L 63 z 6.3.2015, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylające rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz.U. L 62 z 8.3.2017, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 296 z 25.10.2012, s. 1).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1).
6 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiające wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 44 z 14.2.2014, s. 1).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).
8 Załącznik II zmieniony przez sprostowanie z dnia 29 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.163.106) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 24 maja 2023 r.
9 Wymagania: Strony odnoszące się do instrukcji wypełniania licencji (praktykanta) kontrolera ruchu lotniczego (ATCO) są przeznaczone do użytku przez właściwy organ lub osobę oceniającą specjalnie upoważnioną do przedłużenia lub wznowienia uprawnień uzupełniających w jednostce. Wpisów dotyczących wydania po raz pierwszy uprawnień, uprawnień uzupełniających, uprawnień uzupełniających w zakresie języka, uprawnienia uzupełniającego instruktora szkolenia i osoby oceniającej zawsze dokonuje właściwy organ. Wpisów o przedłużeniu lub wznowieniu uprawnień uzupełniających w jednostce dokonuje właściwy organ lub upoważnione osoby oceniające.
10 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1).