Rozporządzenie 2023/826 ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenia Komisji (WE) nr 1275/2008 i (WE) nr 107/2009

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2023/826
z dnia 17 kwietnia 2023 r.
ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenia Komisji (WE) nr 1275/2008 i (WE) nr 107/2009
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie dyrektywy 2009/125/WE Komisja ma określić wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów związanych z energią, których wielkość sprzedaży i obrotu handlowego w UE jest znacząca, które mają istotny wpływ na środowisko i które wykazują znaczny potencjał w zakresie zmniejszenia tego wpływu poprzez ulepszenie ich projektu bez powodowania nadmiernych kosztów.

(2) W komunikacie COM(2016) 773 2  określono priorytety prac w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie prac dotyczącym ekoprojektu z 2016 r. określono grupy produktów związanych z energią, które należy traktować priorytetowo przy prowadzeniu badań przygotowawczych oraz ewentualnie przy wprowadzaniu środków wykonawczych, a także przewidziano przegląd rozporządzenia Komisji (WE) nr 1275/2008 3 .

(3) Zużycie energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci jest jednym ze środków wymienionych w komunikacie, mogących przynieść - według szacunków - 4 TWh rocznych oszczędności energii końcowej do 2030 r., co odpowiada zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych o 1,36 mln ton ekwiwalentu CO2.

(4) W rozporządzeniu (WE) nr 1275/2008 Komisja ustanowiła wymogi dotyczące ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia i czuwania, a w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 801/2013 4  dodała wymogi dotyczące zużycia energii w trybie czuwania przy podłączeniu do sieci. Na mocy tych rozporządzeń Komisja miała dokonać przeglądu wymogów dotyczących ekoprojektu w kontekście postępu technologicznego.

(5) Komisja dokonała przeglądu rozporządzenia (WE) nr 1275/2008 i przeanalizowała techniczne, środowiskowe i ekonomiczne aspekty zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci, a także rzeczywiste zachowanie użytkowników. Przegląd przeprowadzono w ścisłej współpracy z zainteresowanymi stronami z Unii i państw trzecich. Wyniki przeglądu zostały podane do wiadomości publicznej oraz przedstawione forum konsultacyjnemu ustanowionemu na mocy art. 18 dyrektywy 2009/125/WE.

(6) W przeglądzie wykazano korzyści wynikające z ciągłego stosowania doprecyzowanych wymogów, dostosowanych do postępu technologicznego i dotyczących zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci.

(7) Roczne zużycie energii przez podlegające temu rozporządzeniu produkty w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci w UE oszacowano w ramach przeglądu na 59,4 TWh w 2015 r., co odpowiada emisji gazów cieplarnianych w wysokości 23,8 mln ton ekwiwalentu CO2. W dotychczasowym scenariuszu postępowania przewiduje się, że zużycie energii zmniejszy się do 2030 r., głównie ze względu na stopniowe stosowanie wymogów dotyczących ekoprojektu wprowadzonych rozporządzeniem (UE) nr 801/2013. Przewidywane jest jednak wyhamowanie tego spadku, o ile obowiązujące wymogi dotyczące ekoprojektu nie zostaną zaktualizowane.

(8) Stosowanie niniejszego rozporządzenia należy ograniczyć do produktów będących urządzeniami gospodarstwa domowego i urządzeniami biurowymi przeznaczonymi do użytku w środowisku domowym, co w przypadku urządzeń technologii informatycznej odpowiada klasie B urządzeń, jak określono w normie EN 55022:2010.

(9) Tryby działania nieobjęte niniejszym rozporządzeniem, takie jak tryb ACPI S3 komputerów, powinny zostać uwzględnione w ramach środków wykonawczych dotyczących konkretnych produktów ustanawianych na podstawie dyrektywy 2009/125/WE.

(10) Wymogi dotyczące trybu wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci należy określić w miarę możliwości w środkach wykonawczych dotyczących konkretnych produktów na podstawie dyrektywy 2009/125/WE, z uwzględnieniem specyfiki każdej grupy produktów oraz możliwości zapewnienia dodatkowych oszczędności energii i dodatkowego zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.

(11) Produkty wyposażone w niskonapięciowe zasilacze zewnętrzne, które zostały wyłączone z zakresu rozporządzenia (WE) nr 1275/2008 rozporządzeniem Komisji (WE) nr 278/2009 5 , szybko się rozwijają pod względem funkcjonalności i są wprowadzane na rynek UE w coraz większej liczbie. Należy je zatem objąć zakresem niniejszego rozporządzenia, aby zapewnić dodatkowe oszczędności energii i ustanowić równe warunki działania dla producentów.

(12) Niniejsze rozporządzenie powinno obejmować przenośne produkty zasilane baterią z obwodem ładowania, które muszą być podłączane do ładowania, ponieważ pobierają energię z sieci zasilania.

(13) Produkty z obwodem ładowania, w których zużycie energii ma miejsce w trybie wyłączenia i czuwania, gdy bateria nie jest ładowana, powinny zostać objęte zakresem niniejszego rozporządzenia, aby zapewnić oszczędność energii.

(14) W tym celu zakresem niniejszego rozporządzenia należy również objąć urządzenia drukujące, które wytwarzają materiały drukowane z elektronicznych materiałów wejściowych na papierze lub innych nośnikach, natomiast urządzenia drukujące 3D powinny być na razie wyłączone z zakresu niniejszego rozporządzenia.

(15) Proste set-top boksy objęte zakresem rozporządzenia Komisji (WE) nr 107/2009 6  nie stanowią już znaczącej części rynku, a zużycie przez nie energii w trybie czuwania i wyłączenia powinno być objęte niniejszym rozporządzeniem. Należy zatem uchylić rozporządzenie (WE) nr 107/2009.

(16) Meble regulowane elektrycznie i elementy budynków napędzane silnikiem przez większość czasu pozostają w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci, a zatem istnieje znaczny potencjał w zakresie zmniejszenia ich zużycia energii w tych trybach. Powinny zatem zostać włączone do zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia.

(17) Wymogi dotyczące ekoprojektu powinny ujednolicić w całej UE poziomy zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci. Przyczyni się to do prawidłowego funkcjonowania jednolitego rynku. Powinno to również doprowadzić do poprawy efektywności środowiskowej elektrycznych i elektronicznych urządzeń gospodarstwa domowego i urządzeń biurowych.

(18) Odpowiednie parametry produktów należy mierzyć przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych metod. Metody te powinny uwzględniać uznane najnowocześniejsze metody pomiarów, w tym - o ile są dostępne - zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 7 .

(19) Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu należy określić mające zastosowanie procedury oceny zgodności.

(20) Aby zwiększyć skuteczność i wiarygodność niniejszego rozporządzenia oraz chronić konsumentów, nie należy zezwalać na wprowadzanie do obrotu produktów, które automatycznie zmieniają swoje działanie w warunkach testowych w celu osiągnięcia korzystniejszego poziomu któregokolwiek z parametrów określonych w niniejszym rozporządzeniu.

(21) Oprócz wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu należy ustalić orientacyjne poziomy odniesienia dla najlepszych dostępnych technologii, aby informacje na temat efektywności środowiskowej w cyklu życia produktów objętych niniejszym rozporządzeniem były szeroko i łatwo dostępne, zgodnie z pkt 2 części 3 załącznika I do dyrektywy 2009/125/WE.

(22) Przegląd niniejszego rozporządzenia powinien obejmować ocenę adekwatności i skuteczności jego przepisów w osiąganiu założonych celów.

(23) Ze względu na zakres nowych i zmienionych wymogów dotyczących ekoprojektu określonych w niniejszym rozporządzeniu oraz w celu zapewnienia większej przejrzystości należy uchylić rozporządzenie (WE) nr 1275/2008.

(24) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia wymogi dotyczące ekoprojektu w zakresie zużycia energii w trybach wyłączenia, czuwania oraz czuwania przy podłączeniu do sieci na potrzeby wprowadzania do obrotu lub oddania do użytku elektrycznych i elektronicznych urządzeń gospodarstwa domowego i urządzeń biurowych.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe" lub "urządzenia" oznaczają wszelkie produkty związane z energią wymienione w załączniku II, które spełniają następujące warunki:
a)
pobierają energię z sieci zasilania elektrycznego, aby działać zgodnie z przeznaczeniem;
b)
są zaprojektowane do użytku przy napięciu znamionowym nieprzekraczającym 250 V;
2)
"sieć zasilająca" oznacza sieć dostarczającą energię elektryczną z sieci prądu przemiennego o napięciu 230 (± 10 %) woltów i częstotliwości 50 Hz;
3)
"tryb czuwania" oznacza stan, gdy urządzenie jest podłączone do sieci zasilania elektrycznego, musi pobierać energię z sieci zasilania elektrycznego, aby działać zgodnie z przeznaczeniem oraz zapewnia co najmniej jedną z poniższych funkcji przez dowolnie długi czas:
a)
funkcja ponownego włączenia;
b)
funkcja ponownego włączenia i jedynie wskazanie aktywowania funkcji ponownego włączenia;
c)
wyświetlanie informacji lub statusu;
4)
"funkcja ponownego włączenia" oznacza funkcję, która za pomocą zdalnego przełącznika, zdalnego sterowania, czujnika wewnętrznego lub zegara zapewnia przejście z trybu czuwania na inny tryb, w tym tryb aktywny, zapewniając dodatkowe funkcje;
5)
"funkcja główna" oznacza funkcję zapewniającą główną(-e) usługę(-i), na potrzeby której(-ych) urządzenie zostało zaprojektowane, zbadane i wprowadzone do obrotu i która odpowiada zamierzonemu zastosowaniu urządzenia;
6)
"wyświetlanie informacji lub statusu" oznacza stale włączoną funkcję wyświetlania na wyświetlaczu informacji lub wskazywania statusu urządzenia, w tym zegary. Prostego wskaźnika świetlnego nie uważa się za wyświetlacz statusu;
7)
"tryb aktywny" oznacza stan, gdy urządzenie jest podłączone do sieci zasilania elektrycznego i aktywowana jest co najmniej jedna z głównych funkcji danego urządzenia;
8)
"tryb wyłączenia" oznacza stan, gdy urządzenie jest podłączone do sieci zasilania elektrycznego i nie jest wykonywana żadna funkcja; za tryb wyłączenia uważa się również:
a)
wskazanie stanu wyłączenia;
b)
funkcje mające na celu zapewnienie kompatybilności elektromagnetycznej zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE 8 ;
9)
"sieć" oznacza infrastrukturę komunikacyjną z topologią połączeń, architekturę, z uwzględnieniem elementów fizycznych, zasad organizacyjnych, procedur i formatów (protokołów) komunikacyjnych;
10)
"tryb czuwania przy podłączeniu do sieci" oznacza stan, w którym urządzenie może wznowić działanie za pomocą zdalnie przesyłanego impulsu z połączenia sieciowego;
11)
"zdalnie przesyłany impuls" oznacza sygnał docierający z zewnątrz urządzenia poprzez sieć;
12)
"identyfikator modelu" oznacza kod, zwykle alfanumeryczny, który odróżnia dany model urządzenia od innych modeli objętych tym samym znakiem towarowym lub tą samą nazwą producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela;
13)
"model równoważny" oznacza model urządzenia, który ma te same właściwości techniczne istotne w kontekście informacji technicznych, które należy zapewnić zgodnie z załącznikiem II, ale który został wprowadzony do obrotu lub oddany do użytku przez tego samego producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela jako inny model urządzenia z innym identyfikatorem modelu;
14)
"wartości deklarowane" oznaczają wartości podane przez producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela dla parametrów technicznych określonych, obliczonych lub zmierzonych zgodnie z art. 4 na potrzeby weryfikacji zgodności przeprowadzanej przez organy państwa członkowskiego.
Artykuł  3

Wymogi dotyczące ekoprojektu

Wymogi dotyczące ekoprojektu określono w załączniku III.

Artykuł  4

Ocena zgodności

1. 
Procedurę oceny zgodności, o której mowa w art. 8 dyrektywy 2009/125/WE, stanowi wewnętrzna kontrola projektu określona w załączniku IV do tej dyrektywy lub system zarządzania określony w załączniku V do tej dyrektywy.
2. 
Na potrzeby oceny zgodności na podstawie art. 8 dyrektywy 2009/125/WE w dokumentacji technicznej uwzględnia się informacje określone w pkt 3 lit. b) załącznika III do niniejszego rozporządzenia oraz szczegóły i wyniki obliczeń przeprowadzonych zgodnie z załącznikiem IV do niniejszego rozporządzenia.
3. 
Jeżeli informacje zawarte w dokumentacji technicznej dla tego określonego modelu otrzymano:
a)
na podstawie modelu, który ma takie same właściwości techniczne istotne w kontekście informacji technicznych, które należy zapewnić zgodnie z załącznikiem III do tego rozporządzenia, ale jest produkowany przez innego producenta; lub
b)
na podstawie obliczeń opartych na projekcie lub ekstrapolacji danych dotyczących innego modelu tego samego bądź innego producenta, lub obu;

dokumentacja techniczna modelu musi zawierać szczegółowe informacje i wyniki dotyczące takich obliczeń lub ekstrapolacji, ocenę przeprowadzoną przez producenta w celu weryfikacji dokładności obliczeń oraz, w stosownych przypadkach, deklarację identyczności modeli różnych producentów.

Dokumentacja techniczna musi zawierać wykaz modeli równoważnych, o których mowa w akapitach pierwszym i drugim, w tym identyfikatory modelu.

4. 
Dokumentacja techniczna musi zawierać informacje wymienione w pkt 3 lit. a) w załączniku III do tego rozporządzenia.
Artykuł  5

Procedura weryfikacji do celów nadzoru rynku

Podczas przeprowadzania kontroli w ramach nadzoru rynku, o których mowa w art. 3 ust. 2 dyrektywy 2009/125/WE, organy państw członkowskich stosują procedurę weryfikacji określoną w załączniku V do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6

Obejście i aktualizacje oprogramowania

Producent, importer lub upoważniony przedstawiciel nie może wprowadzać do obrotu produktów zaprojektowanych tak, aby mogły wykryć, że są badane (na przykład poprzez rozpoznanie warunków testowych lub cyklu testowego) i reagować na taką sytuację w szczególny sposób poprzez automatyczną zmianę swojego działania w trakcie badania w celu osiągnięcia bardziej korzystnego poziomu któregokolwiek z parametrów podanych w dokumentacji technicznej lub ujętych w jakiejkolwiek przekazanej dokumentacji.

Zużycie energii przez urządzenie ani żaden inny z deklarowanych parametrów, nie może ulec pogorszeniu po aktualizacji oprogramowania komputerowego lub oprogramowania układowego, jeśli pomiar jest dokonywany na podstawie tej samej normy badania, co użyta przy deklaracji zgodności, chyba że użytkownik końcowy wyraził na to wyraźną zgodę przed aktualizacją. W wyniku odrzucenia aktualizacji nie może dojść do zmiany parametrów działania.

Aktualizacja oprogramowania nie może skutkować zmianą parametrów działania urządzenia w sposób, który powoduje jego niezgodność z wymogami dotyczącymi ekoprojektu mającymi zastosowanie do deklaracji zgodności.

Artykuł  7

Orientacyjne poziomy referencyjne

Orientacyjne poziomy referencyjne dla najlepszych urządzeń i technologii dostępnych na rynku w chwili przyjęcia niniejszego rozporządzenia określono w załączniku VI.

Artykuł  8

Przegląd

Nie później niż do dnia 9 maja 2027 r. Komisja dokona przeglądu niniejszego rozporządzenia w kontekście postępu technicznego i przedstawi wyniki tego przeglądu forum konsultacyjnemu.

Przegląd ten obejmuje w szczególności ocenę adekwatności:

a)
wymogów dotyczących trybu czuwania, wyłączenia i czuwania przy podłączeniu do sieci;
b)
wymogów dotyczących trybu czuwania przy podłączeniu do sieci dla urządzeń o wysokim stopniu dostępności sieciowej (urządzeń HiNA) i urządzeń z funkcją wysokiego stopnia dostępności sieciowej (urządzeń z funkcją HiNA) oraz ich rozróżnienia od urządzeń innych niż urządzenia o wysokim stopniu dostępności sieciowej;
c)
włączenia do zakresu niniejszego rozporządzenia innych odpowiednich grup produktów, w tym produktów wykorzystywanych w sektorze usług;
d)
wymogów dotyczących ustawień trybu utrzymania mocy baterii ładowarek do akumulatorów.
Artykuł  9

Uchylenie

Rozporządzenie (WE) nr 1275/2008 traci moc ze skutkiem od dnia 9 maja 2025 r.

Rozporządzenie (WE) nr 107/2009 traci moc ze skutkiem od dnia 9 maja 2025 r.

Artykuł  10

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 9 maja 2025 r. Art. 6 akapit pierwszy stosuje się jednak z chwilą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 kwietnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

DEFINICJE

1)
"Urządzenie technologii informatycznej" oznacza każde urządzenie, którego główną funkcją jest wprowadzanie, przechowywanie, wyświetlanie, wyszukiwanie, przekazywanie, przetwarzanie, przełączanie lub kontrola danych bądź wiadomości telekomunikacyjnych lub połączenie tych funkcji i które może być wyposażone w przynajmniej jeden port końcowy, który zazwyczaj służy do przesyłania informacji.
2)
"Środowisko domowe" oznacza środowisko, w którym można oczekiwać używania odbiorników radiowych i telewizyjnych w odległości do 10 m od danego urządzenia.
3)
"Port sieciowy" oznacza przewodowy lub bezprzewodowy interfejs fizyczny połączenia sieciowego umieszczony na urządzeniu, przez który urządzenie może zostać zdalnie uruchomione.
4)
"Logiczny port sieciowy" oznacza technologię sieciową działającą za pośrednictwem fizycznego portu sieciowego.
5)
"Fizyczny port sieciowy" oznacza fizyczne (sprzętowe) zaplecze portu sieciowego. Fizyczny port sieciowy może
obsługiwać co najmniej dwie technologie sieciowe.
6)
"Dostępność sieciowa" oznacza zdolność urządzenia do wznawiania działania po wykryciu przez port sieciowy zdalnie przesyłanego impulsu.
7)
"Urządzenia sieciowe" oznaczają urządzenia, które mogą się łączyć z siecią i mają co najmniej jeden port sieciowy.
8)
"Urządzenia sieciowe o wysokim stopniu dostępności sieciowej" lub "urządzenia HiNA" oznaczają urządzenia z co

najmniej jedną funkcją główną wyłącznie spośród poniżej wymienionych funkcji: router, przełącznik sieciowy, punkt dostępu do sieci bezprzewodowej, koncentrator, modem, telefon VoIP, wideotelefon.

9)
"Urządzenia sieciowe z funkcją wysokiego stopnia dostępności sieciowej" lub "urządzenia z funkcją HiNA" oznaczają urządzenia z funkcją routera, przełącznika sieciowego, punktu dostępu do sieci bezprzewodowej lub ich kombinację, jednak nie są to urządzenia HiNA.
10)
"Router" oznacza urządzenie sieciowe, którego główną funkcją jest ustalanie optymalnej trasy, po której powinien się odbywać ruch w sieci. Routery przekazują pakiety danych pomiędzy sieciami na podstawie informacji warstwy sieciowej (L3).
11)
"Przełącznik sieciowy" oznacza urządzenie sieciowe, którego główną funkcją jest filtrowanie, przekazywanie i dystrybuowanie ramek na podstawie adresu docelowego każdej ramki. Wszystkie przełączniki działają co najmniej w warstwie łącza danych (L2).
12)
"Punkt dostępu do sieci bezprzewodowej" oznacza urządzenie sieciowe, którego główną funkcją jest zapewnianie użytkownikom połączenia w oparciu o protokół IEEE 802.11 (Wi-Fi).
13)
"Koncentrator" oznacza urządzenie sieciowe o kilku portach, służące do łączenia segmentów lokalnej sieci komputerowej.
14)
"Modem" oznacza urządzenie sieciowe, którego główną funkcją jest przesyłanie i odbieranie modulowanych cyfrowo sygnałów analogowych za pomocą sieci przewodowej.
15)
"Urządzenia drukujące" oznaczają urządzenia, które wytwarzają materiały drukowane na papierze lub innych nośnikach z elektronicznych materiałów wejściowych. Urządzenia drukujące mogą zapewniać dodatkowe funkcje, takie jak skanowanie i kopiowanie, i mogą być wprowadzane do obrotu jako urządzenia wielofunkcyjne lub produkty wielofunkcyjne.
16)
"Wielkoformatowe urządzenia drukujące" oznaczają urządzenia drukujące przeznaczone do drukowania w formatach nie mniejszych niż A2, w tym urządzenia przystosowane do drukowania w formatach ciągłych o szerokości nie mniejszej niż 406 mm.
17)
"Ekspres do kawy do użytku w gospodarstwie domowym" oznacza niewykorzystywane w działalności gospodarczej urządzenie do parzenia kawy.
18)
"Ekspres do kawy z filtrem przelewowym do użytku w gospodarstwie domowym" oznacza ekspres do użytku w gospodarstwie domowym, w którym do ekstrakcji kawy stosuje się przesączanie.
19)
"Konsola do gier" oznacza urządzenie, które jest przeznaczone w ramach swojej głównej funkcji do umożliwiania grania w gry wideo. Konsola do gier jest zasadniczo zaprojektowana tak, aby przesyłać sygnał wyjściowy do zewnętrznego monitora elektronicznego pełniącego funkcję głównego monitora na potrzeby gier i zasadniczo wykorzystuje przenośne kontrolery lub inne interaktywne kontrolery jako podstawowe urządzenia służące do przesyłania sygnału wejściowego. W skład konsoli do gier wchodzi zazwyczaj co najmniej jeden procesor, co najmniej jedna jednostka przetwarzania grafiki, pamięć systemowa i opcje wewnętrznego przechowywania danych. Za rodzaj konsoli do gier uznaje się przenośne urządzenia do gier z wbudowanym monitorem spełniającym funkcję głównego monitora na potrzeby gier, zasilane przede wszystkim z wbudowanej baterii lub innego przenośnego źródła zasilania, zamiast bezpośredniego połączenia z siecią zasilającą.
20)
"Meble regulowane elektrycznie" oznaczają meble, które są wyposażone w silniki lub siłowniki oraz jednostka sterująca regulująca wysokość, położenie lub kształt. Ustawienia te reguluje użytkownik końcowy za pomocą przewodowych lub bezprzewodowych urządzeń sterujących, za pośrednictwem sieci lub sterowania automatycznego za pomocą czujników.
21)
"Element budynku napędzany silnikiem" oznacza urządzenie otwierające lub zapewniające komfort w budynkach, z wyłączeniem urządzeń wentylacyjnych, które może się poruszać albo obracać, lub wykonywać te obydwa rodzaje ruchu, korzystając z sieci zasilania elektrycznego. Element budynku napędzany silnikiem jest wyposażony w silnik elektryczny lub siłownik oraz jednostkę sterującą i jest obsługiwany przez użytkownika końcowego za pomocą przewodowych lub bezprzewodowych urządzeń sterujących, za pośrednictwem sieci lub sterowania automatycznego za pomocą czujników.
22)
"Urządzenie do transmisji strumieniowej" oznacza urządzenie sprzętowe, które dostarcza wszelkie treści medialne, na żywo lub nagrane, do urządzeń użytkownika końcowego za pośrednictwem sieci i odtwarza je w czasie rzeczywistym.

ZAŁĄCZNIK  II  9  

WYKAZ PRODUKTÓW ZWIĄZANYCH Z ENERGIĄ OBJĘTYCH NINIEJSZYM ROZPORZĄDZENIEM

1.
Urządzenia zaprojektowane, zbadane i wprowadzone do obrotu do użytku domowego:
suszarki bębnowe i pozostałe suszarki do odzieży,
piekarniki elektryczne, w tym wbudowane w kuchenki,
elektryczne płyty grzejne,
kuchenki mikrofalowe,
tostery,
urządzenia do smażenia,
ekspresy do kawy,
młynki,
urządzenia do otwierania i zamykania pojemników i opakowań,
noże elektryczne,
pozostałe urządzenia do gotowania i innego przetwarzania żywności, przygotowywania napojów, czyszczenia i konserwacji odzieży, ale z wyłączeniem zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych objętych rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/2022 10  oraz pralek dla gospodarstw domowych i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych objętych rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/2023 11 ,
urządzenia do strzyżenia włosów, suszenia włosów, pielęgnacji włosów, szczotkowania zębów, golenia, masażu oraz pozostałe urządzenia do pielęgnacji ciała,
wagi.
2.
Urządzenia technologii informatycznej przeznaczone głównie do użytku w środowisku domowym, w tym urządzenia do drukowania, z wyłączeniem komputerów stacjonarnych, komputerów zintegrowanych i notebooków objętych zakresem rozporządzenia Komisji (UE) nr 617/2013 12 , serwerów i produktów do przechowywania danych objętych zakresem rozporządzenia Komisji (UE) 2019/424 13 , a także wyświetlaczy elektronicznych objętych zakresem rozporządzenia Komisji (UE) 2019/2021 14 .
3.
Sprzęt konsumencki:
odbiorniki radiowe,
kamery wideo,
odtwarzacze wideo,
urządzenia hi-fi,
wzmacniacze dźwięku,
głośniki,
systemy kina domowego,
urządzenia do transmisji strumieniowej,
instrumenty muzyczne,
złożone set-top boksy i proste set-top boksy,
pozostałe urządzenia służące do nagrywania lub odtwarzania dźwięku lub obrazów, w tym sygnałów lub innych technologii do rozpowszechniania dźwięku i obrazu w sposób inny niż za pomocą technologii telekomunikacyjnych, ale z wyłączeniem wyświetlaczy elektronicznych objętych zakresem rozporządzenia (UE) 2019/2021, telefonów bezprzewodowych objętych zakresem rozporządzenia (UE) 2023/1669 i projektorów z mechanizmami wymiany soczewek o różnej długości ogniskowej.
4.
Zabawki, sprzęt rekreacyjny i sportowy:
zestawy kolejek elektrycznych lub samochodów wyścigowych,
konsole do gier,
sprzęt sportowy,
pozostałe zabawki i pozostały sprzęt rekreacyjny.
5.
Meble regulowane elektrycznie:
biurka o regulowanej wysokości,
regulowane łóżka i krzesła, z wyłączeniem wyrobów medycznych i wózków inwalidzkich,
pozostałe meble regulowane elektrycznie.
6.
Elementy budynków napędzane silnikiem:
okiennice,
żaluzje,
osłony,
markizy,
pergole,
zasłony,
drzwi,
bramy,
okna,
świetliki,
pozostałe elementy budynków napędzane silnikiem.

ZAŁĄCZNIK  III

WYMOGI DOTYCZĄCE EKOPROJEKTU

1.
Wymogi dotyczące efektywności energetycznej:
a)
Zużycie energii w trybie wyłączenia:

Zużycie energii elektrycznej przez urządzenia w trybie wyłączenia nie może przekraczać 0,50 W. Po upływie dwóch lat od rozpoczęcia stosowania niniejszego regulaminu zużycie energii przez urządzenia w trybie wyłączenia nie może przekraczać 0,30 W.

b)
Zużycie energii w trybie czuwania:

Zużycie energii elektrycznej przez urządzenia w każdym stanie, w którym działa jedynie funkcja ponownego włączenia lub w którym działa jedynie funkcja ponownego włączenia oraz wskazanie aktywowania funkcji ponownego włączenia, nie może przekraczać 0,50 W.

Zużycie energii elektrycznej przez urządzenie w każdym stanie, w którym działa jedynie wyświetlanie statusu lub informacji lub działa jedynie funkcja ponownego włączenia w połączeniu z wyświetlaniem informacji lub statusu, lub w którym działa jedynie funkcja ponownego włączenia, wskazanie aktywowania funkcji ponownego włączenia oraz wyświetlanie informacji lub statusu, nie może przekraczać 0,80 W, z wyjątkiem suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych objętych zakresem rozporządzeniem Komisji (UE) nr 932/2012 15 , dla których wartość ta wynosi 1,00 W.

Urządzenia sieciowe, które mają co najmniej jeden tryb czuwania, muszą spełniać wymogi dla tych trybów czuwania, gdy wszystkie porty sieci przewodowej są odłączone i gdy wszystkie porty sieci bezprzewodowej są wyłączone.

c)
Zużycie energii w trybie czuwania przy podłączeniu do sieci:

Zużycie energii elektrycznej przez urządzenia HiNA lub urządzenia z funkcją HiNA, w trybie czuwania przy podłączeniu do sieci, nie może przekraczać 8,00 W. Po upływie dwóch lat od rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia zużycie energii elektrycznej przez urządzenia HiNA lub urządzenia z funkcją HiNA, w trybie czuwania przy podłączeniu do sieci, nie może przekraczać 7,00 W.

Zużycie energii elektrycznej przez urządzenia sieciowe inne niż urządzenia HiNA lub urządzenia z funkcją HiNA, w trybie czuwania przy podłączeniu do sieci, nie może przekraczać 2,00 W.

Maksymalne wartości zużycia energii nie mają zastosowania do:

wielkoformatowych urządzeń drukujących,
komputerów stacjonarnych typu cienki klient, stacji roboczych, mobilnych stacji roboczych i małych serwerów zdefiniowanych w rozporządzeniu (UE) nr 617/2013.
2.
Wymogi funkcjonalne:
a)
Dostępność trybu wyłączenia lub trybu czuwania:

O ile nie jest to nieodpowiednie do zamierzonego zastosowania, urządzenie musi zapewniać co najmniej jeden z następujących stanów:

tryb wyłączenia,
tryb czuwania,
inny stan, w którym spełnione są odpowiednie wymogi w zakresie zużycia energii elektrycznej określone dla trybu wyłączenia lub czuwania w czasie, gdy urządzenie jest podłączone do sieci zasilania elektrycznego.
b)
Funkcja zarządzania zasilaniem dla wszystkich urządzeń z wyjątkiem urządzeń sieciowych:
1)
O ile nie jest to nieodpowiednie do zamierzonego zastosowania, urządzenia muszą zapewniać funkcję zarządzania zasilaniem. W sytuacji, gdy urządzenie nie wykonuje swojej głównej funkcji, a inne produkty związane z energią nie są uzależnione od jego funkcji, funkcja zarządzania zasilaniem po najkrótszym możliwym okresie odpowiednim ze względu na zamierzone zastosowanie urządzenia automatycznie przełącza urządzenie na jeden z poniższych stanów:
tryb czuwania,
tryb wyłączenia,
inny stan, w którym spełnione są odpowiednie wymogi w zakresie zużycia energii elektrycznej określone dla trybu wyłączenia lub czuwania w czasie, gdy urządzenie jest podłączone do sieci zasilania elektrycznego.
2)
Dla ekspresów do kawy do użytku w gospodarstwie domowym okres, o którym mowa w pkt 1, jest następujący:
dla ekspresów do kawy z filtrem przelewowym do użytku w gospodarstwie domowym, w którym kawa jest przechowywana w izolowanym dzbanku - maksymalnie pięć minut,
dla ekspresów do kawy z filtrem przelewowym do użytku w gospodarstwie domowym, w którym kawa jest przechowywana w nieizolowanym dzbanku - maksymalnie 40 minut,
dla ekspresów do kawy do użytku w gospodarstwie domowym innych niż ekspresy do kawy z filtrem przelewowym do użytku w gospodarstwie domowym - maksymalnie 30 minut.
3)
W przypadku innych urządzeń okres, o którym mowa w pkt 1, nie może przekraczać 20 minut.
4)
Funkcja zarządzania zasilaniem opisana w pkt 1 aktywuje się wraz z wprowadzeniem urządzenia do obrotu lub oddaniem go do użytku i z chwilą wstępnej konfiguracji oraz po przestawieniu urządzenia na domyślne ustawienia fabryczne.
5)
Urządzenie może oferować użytkownikowi możliwość wyłączenia funkcji zarządzania zasilaniem. W takich przypadkach użytkownicy są ostrzegani o zwiększonym zużyciu energii w związku z tym działaniem. Ostrzeżenie to jest umieszczane w instrukcjach obsługi i, w stosownych przypadkach, wyświetlane na wyświetlaczach zintegrowanych z urządzeniem lub połączonych z nim, z wyłączeniem wyświetlaczy informacji lub statusu. Opcja ta nie może być częścią procedury instalacji urządzenia i wymaga oddzielnego działania użytkownika na urządzeniu.
c)
Zarządzanie zasilaniem w przypadku urządzeń sieciowych:

O ile nie jest to nieodpowiednie do zamierzonego zastosowania, urządzenia muszą zapewniać funkcję zarządzania zasilaniem. W sytuacji, gdy urządzenie nie wykonuje swojej głównej funkcji, a inny produkt związany z energią nie jest uzależniony od jego funkcji, funkcja zarządzania zasilaniem po najkrótszym możliwym czasie odpowiednim ze względu na zamierzone zastosowanie urządzenia automatycznie przełącza się w tryb czuwania przy podłączeniu do sieci. Okres ten nie może przekraczać 20 minut.

W trybie czuwania przy podłączeniu do sieci funkcja zarządzania zasilaniem może automatycznie przełączać urządzenie w tryb czuwania lub tryb wyłączenia, lub inny stan, w którym nie dochodzi do przekroczenia odpowiednich wymogów dotyczących zużycia energii dla trybu czuwania lub wyłączenia.

Funkcja zarządzania zasilaniem musi być dostępna dla wszystkich portów sieciowych urządzenia sieciowego.

Funkcja zarządzania zasilaniem musi być aktywowana z chwilą wprowadzenia urządzenia do obrotu lub oddania go do użytku, chyba że wszystkie porty sieciowe są wyłączone. Po przestawieniu urządzenia na domyślne ustawienia fabryczne funkcja zarządzania zasilaniem jest aktywowana, jeżeli włączony jest którykolwiek z portów sieciowych.

Urządzenie może oferować użytkownikowi możliwość wyłączenia funkcji zarządzania zasilaniem. W takich przypadkach użytkownik jest ostrzegany o zwiększonym zużyciu energii w związku z tym działaniem. Ostrzeżenie to jest umieszczane w instrukcjach obsługi i, w stosownych przypadkach, wyświetlane na wyświetlaczach zintegrowanych z urządzeniem lub połączonych z nim. Opcja ta nie może być częścią procedury instalacji urządzenia i wymaga oddzielnego działania użytkownika na urządzeniu.

Urządzenia sieciowe inne niż urządzenia HiNA muszą spełniać wymogi określone w pkt 2 lit. b), w przypadku gdy wszystkie porty sieci przewodowej są odłączone i gdy wszystkie porty sieci bezprzewodowej są wyłączone.

d)
Możliwość wyłączenia połączenia z siecią bezprzewodową:

dowolne urządzenie sieciowe, które można podłączyć do sieci bezprzewodowej, musi zapewniać użytkownikowi możliwość wyłączenia połączeń z siecią bezprzewodową. Wymóg ten nie ma zastosowania do urządzeń zależnych od pojedynczego połączenia z siecią bezprzewodową na potrzeby zamierzonego zastosowania, niemających połączenia z siecią przewodową.

e)
Oznaczenia "stan czuwania" i jego tłumaczeń na wszystkie języki urzędowe Unii nie stosuje się do opisu - odrębnie lub w połączeniu z innymi informacjami - stanów, w których urządzenie nie jest zgodne z wymogami określonymi w pkt 1 lit. b) lub c).
3.
Wymogi informacyjne:
a)
Instrukcje obsługi dla użytkowników końcowych oraz ogólnodostępne strony internetowe producentów, importerów lub upoważnionych przedstawicieli zawierają, w stosownych przypadkach, następujące informacje dotyczące wszystkich urządzeń:
1)
Dla każdego trybu wyłączenia, czuwania (lub innego stanu, w którym spełnione są odpowiednie wymogi dotyczące zużycia energii dla trybu wyłączenia lub czuwania) oraz trybu czuwania przy podłączeniu do sieci, w który to tryb urządzenie jest przełączane przez funkcję zarządzania zasilaniem lub podobną funkcję:
zużycie energii elektrycznej wyrażone w watach, zaokrąglone do jednego miejsca po przecinku,
czas, po którym urządzenie przełącza się automatycznie na tryb czuwania, wyłączenia lub czuwania przy podłączeniu do sieci w minutach, zaokrąglony do najbliższej minuty.
2)
Zużycie energii przez urządzenie w trybie czuwania przy podłączeniu do sieci, w przypadku gdy wszystkie porty sieci przewodowej są podłączone i gdy wszystkie porty sieci bezprzewodowej są włączone.
3)
W przypadku urządzeń, które wymagają zewnętrznego zasilacza, ale są wprowadzane do obrotu bez takiego zasilacza, producent, importer lub upoważniony przedstawiciel przekazują informacje na temat właściwości technicznych modelu produktu zasilacza zewnętrznego, który ma być stosowany wraz z tym urządzeniem.
4)
Wskazówki dotyczące sposobu włączania i wyłączania portów sieci bezprzewodowej.
Informacje określone w pkt 1, 2 i 3 mogą być również zawarte w instrukcjach obsługi dla użytkowników końcowych w formie linku do tych informacji na ogólnodostępnych stronach internetowych producentów, importerów lub upoważnionych przedstawicieli.
b)
Dokumentacja techniczna na potrzeby oceny zgodności na podstawie art. 4 musi zawierać następujące dane:
1)
W odniesieniu do kategorii urządzenia:
określenie, czy jest to urządzenie podłączone czy niepodłączone do sieci,
w przypadku urządzeń podłączonych do sieci - określenie, czy chodzi o urządzenie HiNA, urządzenie z funkcją HiNA czy o inny rodzaj urządzenia sieciowego; jeżeli nie podano żadnych informacji, urządzenia nie uznaje się za urządzenie HiNA ani za urządzenie z funkcją HiNA.
2)
W odniesieniu do każdego trybu wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci:
deklarowaną wartość zużycia energii elektrycznej w watach, zaokrągloną do jednego miejsca po przecinku,
zastosowaną metodę pomiaru,
opis wyboru lub zaprogramowania trybu urządzenia,
kolejność działań, jakie należy wykonać w celu uzyskania stanu, w którym urządzenie automatycznie zmienia tryby działania,
wszelkie uwagi dotyczące obsługi urządzenia, np. informacje dotyczące sposobu, w jaki użytkownik przełącza urządzenie w tryb czuwania przy podłączeniu do sieci,
w stosownych przypadkach, domyślny czas potrzebny do osiągnięcia przez urządzenie odpowiedniego trybu lub stanu niskiego zużycia energii w minutach, zaokrąglony do najbliższej minuty.
3)
W odniesieniu do urządzeń sieciowych:
liczbę i rodzaj portów sieciowych oraz, z wyjątkiem portów sieci bezprzewodowej, w przypadku gdy porty te znajdują się na urządzeniu; w szczególności należy określić, czy ten sam fizyczny port sieciowy obejmuje kilka rodzajów portów sieciowych,
informację, czy wszystkie porty sieciowe są wyłączone przed wprowadzeniem urządzenia do obrotu lub oddaniem go do użytku,
informację, czy wstępują porty korzystające na potrzeby zamierzonego zastosowania z aktywnych połączeń przewodowych oraz procedurę wyłączania tych portów,
zużycie energii przez urządzenie w trybie czuwania przy podłączeniu do sieci, w przypadku gdy wszystkie porty sieci przewodowej są podłączone i gdy wszystkie porty sieci bezprzewodowej są włączone,
wskazówki dotyczące sposobu włączania i wyłączania portów sieci bezprzewodowej.
4)
W odniesieniu do każdego rodzaju portu sieciowego:
okres, po którym funkcja zarządzania zasilaniem przełącza urządzenie w tryb czuwania przy podłączeniu do sieci,
zdalnie przesyłany impuls stosowany do ponownego włączenia urządzenia,
specyfikacje (maksymalnych) parametrów działania,
(maksymalne) zużycie energii przez urządzenie w trybie czuwania przy podłączeniu do sieci, w który to tryb funkcja zarządzania zasilaniem lub podobna funkcja przełączy urządzenie, jeżeli tylko ten port jest używany do celów zdalnej aktywacji,
protokół komunikacyjny stosowany w urządzeniu.
5)
W odniesieniu do warunków badań do celów pomiarów:
temperaturę otoczenia,
napięcie testowe wyrażone w V oraz częstotliwość wyrażona w Hz,
całkowite zniekształcenie harmoniczne systemu zasilania energią elektryczną,
opis oprzyrządowania, ustawień i obwodów wykorzystywanych do testowania elektrycznego.
6)
W stosownych przypadkach właściwości urządzenia istotne dla oceny zgodności z wymogami określonymi odpowiednio w pkt 2 lit. a), b) lub c), w tym deklarowaną ilość czasu potrzebną do automatycznego przełączenia w tryb czuwania przy podłączeniu do sieci, czuwania lub wyłączenia, lub w inny stan, w którym spełnione są odpowiednie wymogi dotyczące zużycia energii w trybie wyłączenia lub czuwania, w minutach, zaokrągloną do najbliższej minuty.
7)
W stosownych przypadkach należy przedstawić techniczne uzasadnienie, jeżeli wymogi określone w pkt 2 lit. a), b), c) i d) są nieodpowiednie ze względu na zamierzone zastosowanie urządzenia. Konieczności utrzymywania co najmniej jednego połączenia sieciowego lub czekania na zdalnie przesyłany impuls nie uznaje się za techniczne uzasadnienie dla wyłączenia ze stosowania wymogów określonych w pkt 2 lit. b) w przypadku urządzeń, które nie zostały zdefiniowane przez producenta jako urządzenia sieciowe. W odniesieniu do wymogów określonych w pkt 2 lit. c) uzasadnienie techniczne zawiera w szczególności dowody na to, że główna funkcja musi być zawsze aktywna. Ponadto, w stosownych przypadkach, na opakowaniu należy wyraźnie wskazać, że:
a)
urządzenie nie posiada trybu czuwania ani innego równoważnego stanu pod względem wymogów w zakresie efektywności energetycznej, funkcji zarządzania zasilaniem lub możliwości wyłączenia połączeń z siecią bezprzewodową;
b)
zużycie energii przez urządzenie prawdopodobnie będzie wyższe niż w przypadku innych modeli urządzenia spełniających te wymogi funkcjonalne.
8)
Opis głównych funkcji produktu.

ZAŁĄCZNIK  IV

METODY POMIARÓW I OBLICZENIA

Pomiarów i obliczeń dokonuje się przy użyciu zharmonizowanych norm, których numery referencyjne zostały opublikowane w tym celu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, lub innych wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod uwzględniających powszechnie uznane najnowocześniejsze osiągnięcia w tej dziedzinie.

Przy badaniu urządzeń sieciowych stosuje się następujące warunki ogólne:

a)
Na potrzeby pomiaru zużycia energii w trybie czuwania przez urządzenie sieciowe, które ma taki tryb, wszystkie porty sieciowe danego egzemplarza wyłącza się lub odłącza, stosownie do przypadku.
b)
Jeżeli do celów zamierzonego zastosowania urządzenie wymaga aktywnego połączenia przewodowego z co najmniej jednym portem sieciowym, dozwolona jest ręczna wyłączenie tych portów sieciowych zamiast odłączenia przewodów.
c)
Do pomiaru zużycia energii w trybie czuwania przy podłączeniu do sieci oraz do zbadania funkcji zarządzania zasilaniem stosuje się następującą procedurę:
1)
Jeżeli urządzenie ma jeden rodzaj portu sieciowego oraz jeśli są dostępne co najmniej dwa porty tego rodzaju, jeden z tych portów wybiera się losowo i podłącza go do odpowiedniej sieci zgodnej z maksymalną specyfikacją portu. W przypadku gdy urządzenie posiada kilka portów sieci bezprzewodowej tego samego rodzaju, w miarę możliwości wyłącza się pozostałe porty sieci bezprzewodowej. W przypadku gdy urządzenie posiada kilka portów sieci przewodowej tego samego rodzaju, odłącza się pozostałe porty sieci przewodowej. W przypadku gdy dostępny jest tylko jeden port sieciowy, podłącza się go do odpowiedniej sieci zgodnej z maksymalną specyfikacją parametrów portu.

Badany egzemplarz włącza się. Urządzenie przesyłające zdalnie impuls, który ponownie aktywuje badany egzemplarz, jest podłączone do odpowiedniej sieci, włączone i gotowe do przesłania impulsu w razie potrzeby. Po włączeniu badanego egzemplarza urządzenia i potwierdzenia jego prawidłowego działania, może on przejść w tryb czuwania przy podłączeniu do sieci, a następnie dokonuje się pomiaru zużycia energii. Następnie egzemplarz odbiera poprzez port sieciowy odpowiedni impuls i sprawdza się, czy nastąpiło ponowne włączenie urządzenia.

2)
W przypadku gdy urządzenie posiada więcej niż jeden rodzaj portu sieciowego, dla każdego rodzaju portu sieciowego powtarza się poniższą procedurę. W przypadku występowania co najmniej dwóch portów sieciowych danego rodzaju, wybiera się losowo jeden port dla każdego rodzaju portu sieciowego i dany port podłącza się do odpowiedniej sieci zgodnej z maksymalną specyfikacją parametrów portu.

W przypadku gdy dla danego rodzaju portu dostępny jest tylko jeden port, podłącza się go do odpowiedniej sieci zgodnej z maksymalną specyfikacją parametrów portu. Nieużywane porty sieci przewodowej muszą być odłączone, a nieużywane porty sieci bezprzewodowej wyłączone.

Badany egzemplarz włącza się. Urządzenie przesyłające zdalnie impuls, który ponownie aktywuje badany egzemplarz, jest podłączone do odpowiedniej sieci, włączone i gotowe do przesłania impulsu w razie potrzeby. Po włączeniu badanego egzemplarza urządzenia i potwierdzenia jego prawidłowego działania, może on przejść w tryb czuwania przy podłączeniu do sieci, a następnie dokonuje się pomiaru zużycia energii. Następnie egzemplarz odbiera poprzez port sieciowy odpowiedni impuls i sprawdza się, czy nastąpiło ponowne włączenie urządzenia. W przypadku gdy jeden fizyczny port sieciowy jest współdzielony przez co najmniej dwa rodzaje (logicznych) portów sieciowych, procedurę tę powtarza się dla każdego rodzaju logicznego portu sieciowego, przy czym pozostałe porty sieciowe są odłączone pod względem logicznym.

d)
W przypadku wszystkich rodzajów ekspresów do kawy do użytku w gospodarstwie domowym pomiary przeprowadza się po zakończeniu ostatniego cyklu parzenia lub, w stosownych przypadkach, po zakończeniu procesu usuwania kamienia, procesu automatycznego czyszczenia lub jakiejkolwiek czynności wykonanej przez użytkownika, chyba że uruchomił się sygnał alarmowy wymagający interwencji użytkownika w celu zapobieżenia ewentualnym uszkodzeniom lub wypadkom.

ZAŁĄCZNIK  V

PROCEDURA WERYFIKACJI DO CELÓW NADZORU RYNKU

Określone w niniejszym załączniku dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji mają zastosowanie wyłącznie do weryfikacji przez organy państw członkowskich deklarowanych wartości. Odchylenia te nie mogą być stosowane przez producenta, importera lub upoważnionych przedstawicieli jako dopuszczalne odchylenia w celu określania wartości w dokumentacji technicznej, ani do interpretowania tych wartości w celu osiągnięcia zgodności, ani do podawania, w jakikolwiek sposób, informacji o lepszych parametrach produktu.

W przypadku gdy model nie jest zgodny z wymogami określonymi w art. 6 akapit pierwszy niniejszego rozporządzenia, uznaje się, że dany model i wszystkie modele równoważne nie spełniają tych wymogów.

W ramach weryfikacji zgodnie z art. 3 ust. 2 dyrektywy 2009/125/WE zgodności modelu urządzenia z wymogami ustanowionymi w niniejszym rozporządzeniu, organy państw członkowskich stosują na potrzeby wymogów, o których mowa w niniejszym załączniku, następującą procedurę:

1.
Organy państwa członkowskiego poddają weryfikacji tylko jeden egzemplarz danego modelu.
2.
Model uznaje się za zgodny z mającymi zastosowanie wymogami, jeżeli zostały spełnione wszystkie następujące warunki:
a)
wartości podane w dokumentacji technicznej zgodnie z pkt 2 załącznika IV do dyrektywy 2009/125/WE (wartości deklarowane) oraz, w stosownych przypadkach, wartości zastosowane do obliczenia tych wartości nie są korzystniejsze dla producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela niż wyniki odpowiadających im pomiarów wykonanych zgodnie z pkt 2 lit. g) tego załącznika;
b)
wartości deklarowane spełniają wszelkie wymogi ustanowione w niniejszym rozporządzeniu, a żadne wymagane informacje o produkcie opublikowane przez producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela nie zawierają wartości, które są bardziej korzystne dla producenta, importera lub upoważnionego przedstawiciela niż wartości deklarowane;
c)
gdy organy państwa członkowskiego badają egzemplarz danego modelu, producent, importer lub upoważniony przedstawiciel wdrożyli system, który spełnia wymogi określone w art. 6 akapit drugi;
d)
gdy organy państwa członkowskiego badają egzemplarz danego modelu, jest on zgodny z wymogami funkcjonalnymi określonymi w pkt 2 załączniku III oraz wymogami dotyczącymi informacji określonymi w pkt 3 załącznika III;
e)
gdy organy państwa członkowskiego badają egzemplarz danego modelu, wartości ustalone (wartości istotnych parametrów zmierzone na podstawie badań oraz wartości wyliczone na podstawie tych pomiarów) są zgodne z odpowiednimi dopuszczalnymi odchyleniami na potrzeby weryfikacji określonymi w tabeli 1.
3.
W przypadku niespełnienia warunków określonych w pkt 2 lit. a), b), c) lub d) uznaje się, że dany model oraz wszystkie modele równoważne nie są zgodne z przepisami niniejszego rozporządzenia.
4.
W przypadku niespełnienia warunku określonego w pkt 2 lit. e) organy państwa członkowskiego wykonują badania trzech wybranych dodatkowych egzemplarzy tego samego modelu. Alternatywnie trzy wybrane dodatkowe egzemplarze mogą być egzemplarzami jednego modelu równoważnego lub kilku modeli równoważnych.
5.
Model uznaje się za zgodny z mającymi zastosowanie wymogami, jeżeli odnosząca się do wspomnianych trzech egzemplarzy średnia arytmetyczna ustalonych wartości pozostaje w zgodzie z odpowiednimi dopuszczalnymi odchyleniami na potrzeby weryfikacji podanymi w tabeli 1.
6.
Jeżeli wynik określony w pkt 5 nie zostanie uzyskany, uznaje się, że model i wszystkie modele równoważne nie spełniają wymogów niniejszego rozporządzenia.
7.
Po podjęciu decyzji w sprawie niezgodności modelu na podstawie pkt 3 lub 6 lub akapitu drugiego niniejszego załącznika organy państwa członkowskiego niezwłocznie przekazują wszelkie istotne informacje organom pozostałych państw członkowskich oraz Komisji.

Organy państwa członkowskiego stosują metody pomiarów i obliczeń określone w załączniku IV.

W odniesieniu do wymogów, o których mowa w niniejszym załączniku, organy państwa członkowskiego stosują wyłącznie dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji określone w tabeli 1 poniżej i procedurę opisaną w pkt 1-7 powyżej. Odnośnie do parametrów w tabeli 1 nie stosuje się innych odchyleń, takich jak odchylenia określone w zharmonizowanych normach, ani innej metody pomiaru.

Tabela 1

Dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji

Parametry Dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji
Zużycie energii elektrycznej w trybie wyłączenia Wartość ustalona (*) nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 0,10 W.
Zużycie energii elektrycznej w trybie czuwania Wartość ustalona (*) nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 0,10 W.
Zużycie energii elektrycznej w trybie czuwania przy podłączeniu do sieci Wartość ustalona (*) nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 0,10 W, jeżeli wartość deklarowana jest mniejsza niż 1 W, a w przeciwnym razie o więcej niż 10 %.
Czas potrzebny do osiągnięcia przez urządzenie odpowiedniego trybu lub stanu niskiego zużycia energii Wartość ustalona (*) nie może przekraczać wartości deklarowanej o więcej niż 10 %.
(*) W przypadku badania trzech dodatkowych egzemplarzy zgodnie z pkt 4 wartość ustalona oznacza średnią arytmetyczną wartości ustalonych dla tych trzech dodatkowych egzemplarzy.

ZAŁĄCZNIK  VI

POZIOMY ODNIESIENIA

W momencie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia najlepszą dostępną na rynku technologię pod względem zużycia energii w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci określono w następujący sposób:
a)
tryb wyłączenia: 0 W-0,2 W z wyłącznikiem sprzętowym od strony sieci, zależnie od, między innymi, właściwości produktu dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE 16 ;
b)
tryb czuwania: 0,1 W z funkcją ponownego włączenia; 0,1 W ze zwykłym lub LED-owym (o niskim zużyciu energii) wyświetlaczem informacji lub statusu (większe wyświetlacze - np. dla zegarów - zużywają więcej energii);
c)
tryb czuwania przy podłączeniu do sieci: 3 W dla urządzeń HiNA; 1 W lub mniej dla urządzeń innych niż urządzenia HiNA.
1 Dz.U. L 285 z 31.10.2009, s. 10.
2 Komunikat Komisji z dnia 30 listopada 2016 r. "Plan prac dotyczący ekoprojektu na lata 2016-2019", COM(2016) 773 final.
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie czuwania i wyłączenia oraz czuwania przy podłączeniu do sieci (Dz.U. L 339 z 18.12.2008, s. 45).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 801/2013 z dnia 22 sierpnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1275/2008 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie czuwania i wyłączenia oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 642/2009 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla telewizorów (Dz.U. L 225 z 23.8.2013, s. 1).
5 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 278/2009 z dnia 6 kwietnia 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu w zakresie zużycia energii elektrycznej przez zasilacze zewnętrzne w stanie bez obciążenia oraz ich średniej sprawności podczas pracy (Dz.U. L 93 z 7.4.2009, s. 3).
6 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 107/2009 z dnia 4 lutego 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla prostych set-top boksów (Dz.U. L 36 z 5.2.2009, s. 8).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej (Dz.U. L 96 z 29.3.2014, s. 79).
9 Załącznik II zmieniony przez art. 9 rozporządzenia nr 2023/1670 z dnia 16 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.214.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 czerwca 2023 r.
10 Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2022 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1016/2010 (Dz.U. L 315 z 5.12.2019, s. 267).
11 Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2023 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla pralek dla gospodarstw domowych i pralko-suszarek dla gospodarstw domowych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1015/2010 (Dz.U. L 315 z 5.12.2019, s. 285).
12 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 617/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla komputerów i serwerów (Dz.U. L 175 z 27.6.2013, s. 13).
13 Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/424 z dnia 15 marca 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla serwerów i produktów do przechowywania danych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 617/2013 (Dz.U. L 74 z 18.3.2019, s. 46).
14 Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2021 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla wyświetlaczy elektronicznych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 i uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 642/2009 (Dz.U. L 315 z 5.12.2019, s. 241).
15 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 932/2012 z dnia 3 października 2012 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych (Dz.U. L 278 z 12.10.2012, s. 1).
16 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej (Dz.U. L 96 z 29.3.2014, s. 79).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.103.29

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2023/826 ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenia Komisji (WE) nr 1275/2008 i (WE) nr 107/2009
Data aktu: 17/04/2023
Data ogłoszenia: 18/04/2023
Data wejścia w życie: 08/05/2023, 09/05/2025