a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na podstawie dyrektywy 2009/125/WE Komisja ma określić wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów związanych z energią, których wielkość sprzedaży i obrotu handlowego w UE jest znacząca, które mają istotny wpływ na środowisko i które wykazują znaczny potencjał w zakresie zmniejszenia tego wpływu poprzez ulepszenie ich projektu bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) W komunikacie COM(2016) 773 2 określono priorytety prac w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie prac dotyczącym ekoprojektu z 2016 r. określono grupy produktów związanych z energią, które należy traktować priorytetowo przy prowadzeniu badań przygotowawczych oraz ewentualnie przy wprowadzaniu środków wykonawczych, a także przewidziano przegląd rozporządzenia Komisji (WE) nr 1275/2008 3 .
(3) Zużycie energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci jest jednym ze środków wymienionych w komunikacie, mogących przynieść - według szacunków - 4 TWh rocznych oszczędności energii końcowej do 2030 r., co odpowiada zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych o 1,36 mln ton ekwiwalentu CO2.
(4) W rozporządzeniu (WE) nr 1275/2008 Komisja ustanowiła wymogi dotyczące ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia i czuwania, a w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 801/2013 4 dodała wymogi dotyczące zużycia energii w trybie czuwania przy podłączeniu do sieci. Na mocy tych rozporządzeń Komisja miała dokonać przeglądu wymogów dotyczących ekoprojektu w kontekście postępu technologicznego.
(5) Komisja dokonała przeglądu rozporządzenia (WE) nr 1275/2008 i przeanalizowała techniczne, środowiskowe i ekonomiczne aspekty zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci, a także rzeczywiste zachowanie użytkowników. Przegląd przeprowadzono w ścisłej współpracy z zainteresowanymi stronami z Unii i państw trzecich. Wyniki przeglądu zostały podane do wiadomości publicznej oraz przedstawione forum konsultacyjnemu ustanowionemu na mocy art. 18 dyrektywy 2009/125/WE.
(6) W przeglądzie wykazano korzyści wynikające z ciągłego stosowania doprecyzowanych wymogów, dostosowanych do postępu technologicznego i dotyczących zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci.
(7) Roczne zużycie energii przez podlegające temu rozporządzeniu produkty w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci w UE oszacowano w ramach przeglądu na 59,4 TWh w 2015 r., co odpowiada emisji gazów cieplarnianych w wysokości 23,8 mln ton ekwiwalentu CO2. W dotychczasowym scenariuszu postępowania przewiduje się, że zużycie energii zmniejszy się do 2030 r., głównie ze względu na stopniowe stosowanie wymogów dotyczących ekoprojektu wprowadzonych rozporządzeniem (UE) nr 801/2013. Przewidywane jest jednak wyhamowanie tego spadku, o ile obowiązujące wymogi dotyczące ekoprojektu nie zostaną zaktualizowane.
(8) Stosowanie niniejszego rozporządzenia należy ograniczyć do produktów będących urządzeniami gospodarstwa domowego i urządzeniami biurowymi przeznaczonymi do użytku w środowisku domowym, co w przypadku urządzeń technologii informatycznej odpowiada klasie B urządzeń, jak określono w normie EN 55022:2010.
(9) Tryby działania nieobjęte niniejszym rozporządzeniem, takie jak tryb ACPI S3 komputerów, powinny zostać uwzględnione w ramach środków wykonawczych dotyczących konkretnych produktów ustanawianych na podstawie dyrektywy 2009/125/WE.
(10) Wymogi dotyczące trybu wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci należy określić w miarę możliwości w środkach wykonawczych dotyczących konkretnych produktów na podstawie dyrektywy 2009/125/WE, z uwzględnieniem specyfiki każdej grupy produktów oraz możliwości zapewnienia dodatkowych oszczędności energii i dodatkowego zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.
(11) Produkty wyposażone w niskonapięciowe zasilacze zewnętrzne, które zostały wyłączone z zakresu rozporządzenia (WE) nr 1275/2008 rozporządzeniem Komisji (WE) nr 278/2009 5 , szybko się rozwijają pod względem funkcjonalności i są wprowadzane na rynek UE w coraz większej liczbie. Należy je zatem objąć zakresem niniejszego rozporządzenia, aby zapewnić dodatkowe oszczędności energii i ustanowić równe warunki działania dla producentów.
(12) Niniejsze rozporządzenie powinno obejmować przenośne produkty zasilane baterią z obwodem ładowania, które muszą być podłączane do ładowania, ponieważ pobierają energię z sieci zasilania.
(13) Produkty z obwodem ładowania, w których zużycie energii ma miejsce w trybie wyłączenia i czuwania, gdy bateria nie jest ładowana, powinny zostać objęte zakresem niniejszego rozporządzenia, aby zapewnić oszczędność energii.
(14) W tym celu zakresem niniejszego rozporządzenia należy również objąć urządzenia drukujące, które wytwarzają materiały drukowane z elektronicznych materiałów wejściowych na papierze lub innych nośnikach, natomiast urządzenia drukujące 3D powinny być na razie wyłączone z zakresu niniejszego rozporządzenia.
(15) Proste set-top boksy objęte zakresem rozporządzenia Komisji (WE) nr 107/2009 6 nie stanowią już znaczącej części rynku, a zużycie przez nie energii w trybie czuwania i wyłączenia powinno być objęte niniejszym rozporządzeniem. Należy zatem uchylić rozporządzenie (WE) nr 107/2009.
(16) Meble regulowane elektrycznie i elementy budynków napędzane silnikiem przez większość czasu pozostają w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci, a zatem istnieje znaczny potencjał w zakresie zmniejszenia ich zużycia energii w tych trybach. Powinny zatem zostać włączone do zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia.
(17) Wymogi dotyczące ekoprojektu powinny ujednolicić w całej UE poziomy zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci. Przyczyni się to do prawidłowego funkcjonowania jednolitego rynku. Powinno to również doprowadzić do poprawy efektywności środowiskowej elektrycznych i elektronicznych urządzeń gospodarstwa domowego i urządzeń biurowych.
(18) Odpowiednie parametry produktów należy mierzyć przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych metod. Metody te powinny uwzględniać uznane najnowocześniejsze metody pomiarów, w tym - o ile są dostępne - zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 7 .
(19) Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu należy określić mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(20) Aby zwiększyć skuteczność i wiarygodność niniejszego rozporządzenia oraz chronić konsumentów, nie należy zezwalać na wprowadzanie do obrotu produktów, które automatycznie zmieniają swoje działanie w warunkach testowych w celu osiągnięcia korzystniejszego poziomu któregokolwiek z parametrów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(21) Oprócz wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu należy ustalić orientacyjne poziomy odniesienia dla najlepszych dostępnych technologii, aby informacje na temat efektywności środowiskowej w cyklu życia produktów objętych niniejszym rozporządzeniem były szeroko i łatwo dostępne, zgodnie z pkt 2 części 3 załącznika I do dyrektywy 2009/125/WE.
(22) Przegląd niniejszego rozporządzenia powinien obejmować ocenę adekwatności i skuteczności jego przepisów w osiąganiu założonych celów.
(23) Ze względu na zakres nowych i zmienionych wymogów dotyczących ekoprojektu określonych w niniejszym rozporządzeniu oraz w celu zapewnienia większej przejrzystości należy uchylić rozporządzenie (WE) nr 1275/2008.
(24) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: