uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,
(1) Na podstawie dyrektywy 2009/125/WE Komisja ma określić wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów związanych z energią, których wielkość sprzedaży i obrotu handlowego w UE jest znacząca, które mają istotny wpływ na środowisko i które wykazują znaczny potencjał w zakresie zmniejszenia tego wpływu poprzez ulepszenie ich projektu bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) W komunikacie COM(2016) 773 2 określono priorytety prac w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie prac dotyczącym ekoprojektu z 2016 r. określono grupy produktów związanych z energią, które należy traktować priorytetowo przy prowadzeniu badań przygotowawczych oraz ewentualnie przy wprowadzaniu środków wykonawczych, a także przewidziano przegląd rozporządzenia Komisji (WE) nr 1275/2008 3 .
(3) Zużycie energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci jest jednym ze środków wymienionych w komunikacie, mogących przynieść - według szacunków - 4 TWh rocznych oszczędności energii końcowej do 2030 r., co odpowiada zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych o 1,36 mln ton ekwiwalentu CO2.
(4) W rozporządzeniu (WE) nr 1275/2008 Komisja ustanowiła wymogi dotyczące ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia i czuwania, a w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 801/2013 4 dodała wymogi dotyczące zużycia energii w trybie czuwania przy podłączeniu do sieci. Na mocy tych rozporządzeń Komisja miała dokonać przeglądu wymogów dotyczących ekoprojektu w kontekście postępu technologicznego.
(5) Komisja dokonała przeglądu rozporządzenia (WE) nr 1275/2008 i przeanalizowała techniczne, środowiskowe i ekonomiczne aspekty zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci, a także rzeczywiste zachowanie użytkowników. Przegląd przeprowadzono w ścisłej współpracy z zainteresowanymi stronami z Unii i państw trzecich. Wyniki przeglądu zostały podane do wiadomości publicznej oraz przedstawione forum konsultacyjnemu ustanowionemu na mocy art. 18 dyrektywy 2009/125/WE.
(6) W przeglądzie wykazano korzyści wynikające z ciągłego stosowania doprecyzowanych wymogów, dostosowanych do postępu technologicznego i dotyczących zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci.
(7) Roczne zużycie energii przez podlegające temu rozporządzeniu produkty w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci w UE oszacowano w ramach przeglądu na 59,4 TWh w 2015 r., co odpowiada emisji gazów cieplarnianych w wysokości 23,8 mln ton ekwiwalentu CO2. W dotychczasowym scenariuszu postępowania przewiduje się, że zużycie energii zmniejszy się do 2030 r., głównie ze względu na stopniowe stosowanie wymogów dotyczących ekoprojektu wprowadzonych rozporządzeniem (UE) nr 801/2013. Przewidywane jest jednak wyhamowanie tego spadku, o ile obowiązujące wymogi dotyczące ekoprojektu nie zostaną zaktualizowane.
(8) Stosowanie niniejszego rozporządzenia należy ograniczyć do produktów będących urządzeniami gospodarstwa domowego i urządzeniami biurowymi przeznaczonymi do użytku w środowisku domowym, co w przypadku urządzeń technologii informatycznej odpowiada klasie B urządzeń, jak określono w normie EN 55022:2010.
(9) Tryby działania nieobjęte niniejszym rozporządzeniem, takie jak tryb ACPI S3 komputerów, powinny zostać uwzględnione w ramach środków wykonawczych dotyczących konkretnych produktów ustanawianych na podstawie dyrektywy 2009/125/WE.
(10) Wymogi dotyczące trybu wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci należy określić w miarę możliwości w środkach wykonawczych dotyczących konkretnych produktów na podstawie dyrektywy 2009/125/WE, z uwzględnieniem specyfiki każdej grupy produktów oraz możliwości zapewnienia dodatkowych oszczędności energii i dodatkowego zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.
(11) Produkty wyposażone w niskonapięciowe zasilacze zewnętrzne, które zostały wyłączone z zakresu rozporządzenia (WE) nr 1275/2008 rozporządzeniem Komisji (WE) nr 278/2009 5 , szybko się rozwijają pod względem funkcjonalności i są wprowadzane na rynek UE w coraz większej liczbie. Należy je zatem objąć zakresem niniejszego rozporządzenia, aby zapewnić dodatkowe oszczędności energii i ustanowić równe warunki działania dla producentów.
(12) Niniejsze rozporządzenie powinno obejmować przenośne produkty zasilane baterią z obwodem ładowania, które muszą być podłączane do ładowania, ponieważ pobierają energię z sieci zasilania.
(13) Produkty z obwodem ładowania, w których zużycie energii ma miejsce w trybie wyłączenia i czuwania, gdy bateria nie jest ładowana, powinny zostać objęte zakresem niniejszego rozporządzenia, aby zapewnić oszczędność energii.
(14) W tym celu zakresem niniejszego rozporządzenia należy również objąć urządzenia drukujące, które wytwarzają materiały drukowane z elektronicznych materiałów wejściowych na papierze lub innych nośnikach, natomiast urządzenia drukujące 3D powinny być na razie wyłączone z zakresu niniejszego rozporządzenia.
(15) Proste set-top boksy objęte zakresem rozporządzenia Komisji (WE) nr 107/2009 6 nie stanowią już znaczącej części rynku, a zużycie przez nie energii w trybie czuwania i wyłączenia powinno być objęte niniejszym rozporządzeniem. Należy zatem uchylić rozporządzenie (WE) nr 107/2009.
(16) Meble regulowane elektrycznie i elementy budynków napędzane silnikiem przez większość czasu pozostają w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci, a zatem istnieje znaczny potencjał w zakresie zmniejszenia ich zużycia energii w tych trybach. Powinny zatem zostać włączone do zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia.
(17) Wymogi dotyczące ekoprojektu powinny ujednolicić w całej UE poziomy zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci. Przyczyni się to do prawidłowego funkcjonowania jednolitego rynku. Powinno to również doprowadzić do poprawy efektywności środowiskowej elektrycznych i elektronicznych urządzeń gospodarstwa domowego i urządzeń biurowych.
(18) Odpowiednie parametry produktów należy mierzyć przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych metod. Metody te powinny uwzględniać uznane najnowocześniejsze metody pomiarów, w tym - o ile są dostępne - zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 7 .
(19) Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu należy określić mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(20) Aby zwiększyć skuteczność i wiarygodność niniejszego rozporządzenia oraz chronić konsumentów, nie należy zezwalać na wprowadzanie do obrotu produktów, które automatycznie zmieniają swoje działanie w warunkach testowych w celu osiągnięcia korzystniejszego poziomu któregokolwiek z parametrów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(21) Oprócz wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu należy ustalić orientacyjne poziomy odniesienia dla najlepszych dostępnych technologii, aby informacje na temat efektywności środowiskowej w cyklu życia produktów objętych niniejszym rozporządzeniem były szeroko i łatwo dostępne, zgodnie z pkt 2 części 3 załącznika I do dyrektywy 2009/125/WE.
(22) Przegląd niniejszego rozporządzenia powinien obejmować ocenę adekwatności i skuteczności jego przepisów w osiąganiu założonych celów.
(23) Ze względu na zakres nowych i zmienionych wymogów dotyczących ekoprojektu określonych w niniejszym rozporządzeniu oraz w celu zapewnienia większej przejrzystości należy uchylić rozporządzenie (WE) nr 1275/2008.
(24) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 kwietnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 9 rozporządzenia nr 2023/1670 z dnia 16 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.214.47) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 czerwca 2023 r.
- zmieniony przez art. 10 pkt 1 rozporządzenia nr 2023/2533 z dnia 17 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2533) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2025 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2025/2262 z dnia 11 listopada 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.2262) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 listopada 2025 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.103.29 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2023/826 ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenia Komisji (WE) nr 1275/2008 i (WE) nr 107/2009 |
| Data aktu: | 17/04/2023 |
| Data ogłoszenia: | 18/04/2023 |
| Data wejścia w życie: | 09/05/2025, 08/05/2023 |