Decyzja wykonawcza 2022/465 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do mobilnych zdolności laboratoryjnych rescEU oraz zdolności rescEU w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/465
z dnia 21 marca 2022 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do mobilnych zdolności laboratoryjnych rescEU oraz zdolności rescEU w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 1831)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 23 marca 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. g),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja nr 1313/2013/UE określa ramy prawne rescEU - rezerwy zdolności na szczeblu unijnym, stworzonej w celu zapewnienia pomocy w bardzo trudnych sytuacjach, w których wszystkie dostępne zdolności na szczeblu krajowym oraz zdolności państw członkowskich udostępnione w ramach europejskiej puli ochrony ludności nie wystarczają do skutecznego reagowania na klęski żywiołowe i katastrofy spowodowane przez człowieka.

(2) Zgodnie z art. 12 ust. 2 decyzji nr 1313/2013/UE zdolności rescEU należy określać z uwzględnieniem zidentyfikowanych i pojawiających się rodzajów ryzyka, ogólnych zdolności i braków na poziomie Unii. rescEU powinna się skupiać w szczególności na czterech obszarach, a mianowicie na: gaszeniu pożarów lasów z powietrza, incydentach chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych (CBRJ), pilnej pomocy medycznej, a także na transporcie i logistyce.

(3) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/570 2  określono początkowy skład rescEU pod względem zdolności reagowania i wymogów dotyczących jakości. Rezerwa rescEU obejmuje jak dotąd zdolności w zakresie gaszenia pożarów lasów z powietrza, powietrznej ewakuacji medycznej, zespołów ratownictwa medycznego, gromadzenia zapasów sprzętu medycznego lub wyposażenia ochrony osobistej, lub obu tych zasobów, a także zdolności w zakresie usuwania skażenia CBRJ i zdolności w zakresie gromadzenia zapasów w dziedzinie CBRJ, zdolności w zakresie zapewniania tymczasowego schronienia oraz zdolności w zakresie transportu i logistyki.

(4) Analiza zidentyfikowanych i pojawiających się rodzajów ryzyka, a także zdolności i braków na poziomie Unii wskazuje na potrzebę wspierania działań w zakresie ochrony ludności poprzez zapewnienie zdolności wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ w terenie w celu reagowania na sytuacje nadzwyczajne (tj. w celu złagodzenia negatywnych skutków dla życia lub zdrowia ludzi wynikających z substancji CBRJ), działań poszukiwawczych (tj. ustalania lokalizacji substancji CBRJ poza kontrolą regulacyjną), reagowania na zdarzenia związane z bezpieczeństwem (tj. reagowania na potencjalnie przestępcze lub umyślne niedozwolone działania związane z substancjami CBRJ lub ukierunkowane na nie) oraz nadzoru nad poważnymi wydarzeniami (tj. w celu zapobiegania przestępstwom lub umyślnym czynom niedozwolonym z udziałem substancji CBRJ).

(5) Zdolności te powinny obejmować wsparcie w postaci "sięgania na zaplecze" w zakresie oceny technicznej związanej z wykrywaniem, pobieraniem próbek, identyfikacją i monitorowaniem CBRJ, realizowane w ramach unijnego mechanizmu. Komponent "sięgania na zaplecze" powinien być również dostępny dla organów krajowych. Komponent "sięgania na zaplecze" mógłby być zapewniany przez jedną instytucję lub grupę wyspecjalizowanych instytucji.

(6) Przewiduje się, że zdolności będą stanowić jeden zestaw o wysokim stopniu wewnętrznej skalowalności i moduło- wości; co umożliwi, w razie potrzeby, oddzielne rozmieszczenie poszczególnych komponentów dostosowanych do potrzeb reagowania kryzysowego, przeszukiwania, reagowania w zakresie bezpieczeństwa lub nadzoru, a także dostosowanych w zakresie konkretnych zagrożeń chemicznych, biologicznych, radiologicznych lub jądrowych.

(7) Analiza zidentyfikowanych i pojawiających się rodzajów ryzyka, a także zdolności i braków na poziomie Unii wskazała również, że potrzebne są mobilne zdolności laboratoryjne. Głównym celem mobilnych zdolności laboratoryjnych jest zapewnienie elastycznego i dopasowanego wsparcia w sytuacjach, w których zdolności państw członkowskich w zakresie wykrywania, analizowania lub weryfikacji patogenów lub substancji CBRJ nie są wystarczające. Mobilne zdolności laboratoryjne mogłyby koncentrować się na różnych specjalizacjach o wysokim stopniu skalo- walności, modułowości i interoperacyjności.

(8) Zgodnie z art. 12 ust. 4 decyzji nr 1313/2013/UE wymogi jakościowe w ramach rescEU powinny opierać się na ustanowionych normach międzynarodowych, o ile takie normy już istnieją. Wymogi jakościowe dotyczące komponentu biologicznego mobilnych laboratoriów powinny zatem opierać się na klasyfikacji mobilnych laboratoriów szybkiego reagowania 3 , stworzonej przez Światową Organizację Zdrowia.

(9) W celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach należy ustanowić zdolności w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ oraz mobilne zdolności laboratoryjne, zgodnie z kategoriami określonymi w art. 3d decyzji wykonawczej (UE) 2019/570 i po konsultacji z państwami członkowskimi.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/570.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej (UE) 2019/570 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1a dodaje się punkt 4 w brzmieniu:

"4) »sięganie na zaplecze« oznacza proces uzyskiwania wsparcia od podmiotów, które nie są rozmieszczone w terenie.";

2)
w art. 2 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. j) otrzymuje brzmienie:

"j) zdolności w zakresie transportu i logistyki;";

b)
dodaje się nowe litery:

"k) zdolności w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ w celu reagowania na sytuacje nadzwyczajne, działań poszukiwawczych, reagowania na zdarzenia związane z bezpieczeństwem oraz nadzoru nad poważnymi wydarzeniami;

l) mobilne zdolności laboratoryjne.";

3)
art. 3a otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3a

Koszty kwalifikowalne zdolności rescEU w zakresie powietrznej ewakuacji medycznej, zdolności zespołów ratownictwa medycznego typu 2 i typu 3, gromadzenia zapasów środków medycznych, usuwania skażenia CBRJ, gromadzenia zapasów w dziedzinie CBRJ, zapewniania tymczasowego schronienia, transportu, logistyki, wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ oraz mobilnych zdolności laboratoryjnych

Przy obliczaniu całkowitych kwalifikowalnych kosztów w odniesieniu do zdolności rescEU uwzględnia się wszystkie kategorie kosztów, o których mowa w załączniku Ia do decyzji nr 1313/2013/UE.";

4)
w art. 3e ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. W celu zarządzania mało prawdopodobnym ryzykiem o poważnych skutkach ustanawia się zdolności rescEU, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. c)-l).

4. W przypadkach, w których zdolności rescEU, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. c)-l), są uruchamiane w ramach unijnego mechanizmu, unijna pomoc finansowa obejmuje 100 % kosztów operacyjnych, zgodnie z art. 23 ust. 4b decyzji nr 1313/2013/UE.";

5)
w załączniku wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 marca 2022 r.
W imieniu Komisji
Janez LENARCIC
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/570 dodaje się sekcje 11 i 12 w brzmieniu:

"11. Zdolności w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ w celu reagowania na sytuacje nadzwyczajne, działań poszukiwawczych, reagowania na zdarzenia związane z bezpieczeństwem oraz nadzoru nad poważnymi wydarzeniami

Zadania - Zdolności w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ, rozmieszczalne i dostępne w ramach "sięgania na zaplecze", służące do reagowania na sytuacje nadzwyczajne, działań poszukiwawczych, reagowania na zdarzenia związane z bezpieczeństwem oraz nadzoru nad poważnymi wydarzeniami (1).
Zdolności - Zdolność zapewniania wsparcia operacyjnego w zakresie reagowania na sytuacje nadzwyczajne (2), dzięki wykrywaniu, pobieraniu próbek, identyfikacji i monitorowaniu CBRJ w terenie.

- Zdolność do wsparcia działań poszukiwawczych, dzięki wykrywaniu, pobieraniu próbek, identyfikacji i monitorowaniu CBRJ w terenie.

- Zdolność zapewniania wsparcia operacyjnego w zakresie reagowania na zdarzenia związane z bezpieczeństwem, dzięki wykrywaniu, pobieraniu próbek, identyfikacji i monitorowaniu CBRJ w terenie. Obejmuje to zdolność do wspierania właściwego organu państwa członkowskiego zwracającego się o wsparcie lub państwa trzeciego (3) w jego działaniach służących zabezpieczeniu lub zebraniu dowodów kryminalistycznych, zabezpieczeniu łańcucha dowodowego i ochronie informacji niejawnych.

- Zdolność do wsparcia operacji nadzoru w odniesieniu do dużych wydarzeń, dzięki wykrywaniu, pobieraniu próbek, identyfikacji i monitorowaniu CBRJ w terenie.

- Zdolność do zapewniania nierozmieszczonego wsparcia oceny technicznejna zapleczu w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ, jak również w celu zaradzenia kwestiom bezpieczeństwa związanym z tymi działaniami.

- Zdolność do przygotowania się na wyzwania operacyjne związane z realizacją zadań w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ oraz zaradzenia tym wyzwaniom w państwie członkowskim występującym o wsparcie lub w państwie trzecim, z uwzględnieniem oceny zagrożeń i ryzyka, planów, procedur oraz protokołów postępowania państwa członkowskiego występującego o wsparcie lub państwa trzeciego.

- Zdolność do działania pod kierunkiem państwa członkowskiego występującego o wsparcie, o czym mowa w art. 12 ust. 6 i 7 decyzji nr 1313/2013/UE, oraz do zapewnienia skutecznych operacyjnych zdolności łącznikowych i koordynacyjnych z właściwymi organami państwa członkowskiego występującego o wsparcie (4).

Główne elementy - Pula ekspertów z umiejętnościami oceny i planowania działań w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ, w oparciu o oceny zagrożeń i ryzyka państwa członkowskiego lub państwa trzeciego.

- Rozmieszczalna pula ekspertów z umiejętnościami w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ, w celu reagowania na sytuacje nadzwyczajne, działań poszukiwawczych, reagowania na zdarzenia związane z bezpieczeństwem oraz nadzoru.

- Rozmieszczalny sprzęt i narzędzia do wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ, a także wymagany sprzęt dodatkowy, narzędzia, zasoby, pojazdy, materiały zużywalne, bezpieczne kanały łączności, technologie wymiany danych i technologie informacyjne oraz niewielkie laboratoria terenowe (5), uznane za niezbędne do zapewnienia funkcjonowania tych zdolności.

- Rozmieszczalny sprzęt, narzędzia, zasoby i materiały zużywalne, jak również odpowiedni system zarządczy, w celu postępowania ze skażonymi odpadami spowodowanymi wykrywaniem, pobieraniem próbek, identyfikacją i monitorowaniem CBRJ.

- Zdolność operacyjna na zapleczu w zakresie oceny technicznej i operacyjnej, zwłaszcza w obszarze identyfikacji, pobierania próbek i bezpieczeństwa.

- Odpowiednie wyposażenie, procedury, narzędzia, zasoby i materiały zużywalne w celu zapewnienia bezpieczeństwa personelu podczas pracy w niebezpiecznym środowisku, takie jak odpowiednie wykrywacze, środki ochrony indywidualnej lub środki dekontaminacji, zgodnie z obowiązującymi wymogami prawnymi i mającymi zastosowanie normami międzynarodowymi.

Samowystarczalność - Zastosowanie ma art. 12 decyzji wykonawczej 2014/762/UE.
Uruchamianie operacji - Gotowość rozmieszczalnych elementów do wysyłki/wyruszenia do akcji oraz możliwość zapewnienia wsparcia w zakresie oceny technicznej na zapleczu w ciągu maksymalnie 12 godzin po zaakceptowaniu oferty pomocy.

- Zdolność do kontynuowania operacji przez co najmniej 14 kolejnych dni.

- Zdolność ta może zostać rozlokowana wcześniej w przypadku wniosków o pomoc zgodnie z art. 15 ust. 2 decyzji 1313/2013/UE i w oparciu o krajowe oceny zagrożenia, które wskazują na wyjątkową sytuację zwiększonego ryzyka.

(1) Każde wydarzenie, które w oparciu o krajową ocenę zagrożeń może wymagać monitorowania w zakresie CBRJ (np. duże zgromadzenia publiczne, imprezy sportowe, spotkania głów państwa, koncerty muzyczne, wystawy światowe).

(2) Obejmuje to wszelkiego rodzaju klęski żywiołowe lub katastrofy spowodowane przez człowieka, powiązane z materiałami niebezpiecznymi lub substancjami CBRJ. Przykładem są sytuacje nadzwyczajne spowodowane katastrofami naturalnymi, działaniami przemysłowymi, transportowymi lub badawczymi, działalnością przestępczą lub umyślnymi czynami zabronionymi, atakami terrorystycznymi i konfliktami zbrojnymi, lub zderzeniami satelitów i śmieciami kosmicznymi.

(3) Zgodnie z art. 12 ust. 10 decyzji 1313/2013/UE, jeżeli klęska lub katastrofa poza Unią mogłaby znacząco wpłynąć na jedno państwo członkowskie lub większą ich liczbę, lub na ich obywateli, można rozmieścić zdolności rescEU.

(4) Np. organami zajmującymi się ochroną cywilną, egzekwowaniem prawa, wywiadem, niszczeniem amunicji wybuchowej lub wsparciem technicznym.

(5) Np. do wsparcia wstępnej analizy próbek.".

12. Mobilne zdolności laboratoryjne

Zadania - Zapewnienie modułowego, elastycznego i dostosowanego mobilnego laboratorium zdolnego do wykrywania, analizowania lub weryfikowania patogenów lub substancji CBRJ.
Zdolności - Zdolność do zarządzania działaniami laboratoryjnymi.

- Zdolność do przeprowadzania testów i analiz zgodnie z obowiązującymi normami międzynarodowymi, wytycznymi i najlepszymi praktykami.

- Umiejętność postępowania z patogenami lub substancjami CBRJ różnych grup ryzyka oraz przechowywania i przekazywania powiązanych danych i wyników analiz oraz zarządzania nimi w bezpieczny sposób.

- Zdolność do wspierania badań zdrowia publicznego, zgłaszania wyników i przeprowadzania weryfikacji przy jednoczesnym zachowaniu łańcucha dowodowego i ochronie informacji niejawnych.

Główne elementy Eksperci

- Odpowiednio przeszkolony i odpowiednio wyposażony personel do wykonywania różnych zadań określonych w sekcji "Zadania".

Logistyka

- Opracowanie odpowiednich procedur operacyjnych.

- Znajomość przepisów celnych i szczególnych wymogów związanych z transportowaniem przez granicę przenośnego sprzętu laboratoryjnego i odczynników oraz przekraczaniem granicy przez pracowników.

Zarządzanie informacjami

- System łączności z zabezpieczoną i niezabezpieczoną siecią informatyczną (LAN) w celu zapewnienia połączenia z internetem, zarządzania danymi i wymiany danych, w tym na obszarach oddalonych

- System zarządzania informacjami laboratoryjnymi.

Wyposażenie

- Odpowiednie wyposażenie i materiały zużywalne wymagane do wykonywania podstawowych zadań i funkcji.

- Odpowiednie narzędzia i zasoby w zakresie systemów wsparcia wymagane do wykonywania podstawowych zadań i funkcji.

Bezpieczeństwo

- Odpowiedni sprzęt, procedury, narzędzia, zasoby i materiały zużywalne, w tym odpowiednie systemy gospodarowania odpadami, w celu zapewnienia bezpieczeństwa personelu, okolicznej ludności i środowiska podczas pracy z niebezpiecznymi substancjami lub patogenami CBRJ, zgodnie z obowiązującymi wymogami prawnymi i mającymi zastosowanie normami międzynarodowymi.

Samowystarczalność - Zdolność powinna zapewniać samowystarczalność przez co najmniej 14 dni.

- Zastosowanie ma art. 12 ust. 1 i 2 decyzji wykonawczej 2014/762/UE.

Uruchamianie operacji - Zdolność do wyruszenia do akcji w ciągu maksymalnie 12 godzin od zaakceptowania oferty pomocy.
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 924.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/570 z dnia 8 kwietnia 2019 r. ustanawiająca zasady wdrażania decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE w odniesieniu do zdolności reagowania rescEU i zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/762/UE (Dz.U. L 99 z 10.4.2019, s. 41).
3 Wytyczne dotyczące klasyfikacji mobilnych laboratoriów szybkiego reagowania (RRML). Kopenhaga: Światowa Organizacja Zdrowia, Biuro Regionalne na Europę; 2021.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.94.6

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/465 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do mobilnych zdolności laboratoryjnych rescEU oraz zdolności rescEU w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ
Data aktu: 21/03/2022
Data ogłoszenia: 23/03/2022
Data wejścia w życie: 23/03/2022