Rozporządzenie delegowane 2022/26 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących pojęcie wyodrębnionych rachunków w celu zapewnienia ochrony środków pieniężnych klientów w razie upadłości firmy inwestycyjnej

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/26
z dnia 24 września 2021 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących pojęcie wyodrębnionych rachunków w celu zapewnienia ochrony środków pieniężnych klientów w razie upadłości firmy inwestycyjnej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla firm inwestycyjnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 575/2013, (UE) nr 600/2014 i (UE) nr 806/2014 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 5 akapit trzeci w związku z art. 15 ust. 5 akapit pierwszy lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wyodrębnione rachunki zostały zdefiniowane w art. 4 ust. 1 pkt 49 rozporządzenia (UE) 2019/2033 do celów tabeli 1 w art. 15 ust. 2 tego rozporządzenia. Aby umożliwić firmom inwestycyjnym stosowanie niższych współczynników przy obliczaniu wymogu w zakresie funduszy własnych "przechowywane środki pieniężne klientów", w przypadku gdy środki pieniężne klientów są przechowywane na wyodrębnionych rachunkach, należy rozszerzyć pojęcie wyodrębnionych rachunków o warunki zapewniające ochronę środków pieniężnych klientów w przypadku upadłości firmy inwestycyjnej. Ponieważ warunki te określono w art. 2 ust. 1 dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2017/593 2 , należy zawrzeć odniesienie do tych warunków w celu doprecyzowania pojęcia wyodrębnionych rachunków w niniejszym rozporządzeniu. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem ustanowić zestaw wymogów podobnych do wymogów określonych w art. 2 ust. 1 dyrektywy delegowanej (UE) 2017/593.

(2) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.

(3) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Pojęcie wyodrębnionych rachunków

W odniesieniu do warunków zapewniających ochronę środków pieniężnych klienta w razie upadłości firmy inwestycyjnej pojęcie wyodrębnionych rachunków, o którym mowa w art. 15 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) 2019/2033, oznacza, że:

a)
rejestry i rachunki są prowadzone w sposób umożliwiający firmom inwestycyjnym w każdej chwili i bez zwłoki odróżnienie środków pieniężnych przechowywanych w imieniu jednego klienta od środków przechowywanych w imieniu innego klienta oraz od funduszy własnych tych firm;
b)
rejestry i rachunki są prowadzone w sposób zapewniający ich prawidłowość, a w szczególności ich zgodność ze środkami pieniężnymi przechowywanymi w imieniu klientów, oraz w taki sposób, aby możliwe było wykorzystanie ich jako ścieżki audytu;
c)
wewnętrzne rachunki i rejestry firm inwestycyjnych są regularnie uzgadniane z wewnętrznymi rachunkami i rejestrami osób trzecich przechowujących te środki;
d)
podjęto niezbędne kroki w celu zapewnienia, aby środki pieniężne zdeponowane przez klientów były przechowywane na rachunku lub rachunkach odrębnych od wszelkich rachunków używanych do przechowywania środków pieniężnych należących do firmy inwestycyjnej;
e)
wprowadzono odpowiednie ustalenia organizacyjne w celu ograniczenia do minimum ryzyka utraty lub zmniejszenia środków pieniężnych klientów czy też utraty lub ograniczenia praw związanych z takimi środkami pieniężnymi na skutek niewłaściwego wykorzystania środków pieniężnych, oszustwa, złej administracji, nieprawidłowości w prowadzeniu rejestrów lub zaniedbania.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 września 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 1.
2 Dyrektywa delegowana Komisji (UE) 2017/593 z dnia 7 kwietnia 2016 r. uzupełniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do zabezpieczenia instrumentów finansowych i środków pieniężnych należących do klientów, zobowiązań w zakresie zarządzania produktami oraz zasad mających zastosowanie do oferowania lub przyjmowania wynagrodzeń, prowizji bądź innych korzyści pieniężnych lub niepieniężnych (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 500).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.6.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/26 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących pojęcie wyodrębnionych rachunków w celu zapewnienia ochrony środków pieniężnych klientów w razie upadłości firmy inwestycyjnej
Data aktu: 24/09/2021
Data ogłoszenia: 11/01/2022
Data wejścia w życie: 31/01/2022