a także mając na uwadze, co następuje:(1) Aby zapewnić wystarczające i nieprzerwane dostawy niektórych produktów rolnych i przemysłowych, które nie są produkowane w Unii, i tym samym uniknąć zakłóceń na rynku tych produktów, rozporządzeniem Rady (UE) 2021/2278 1 zawieszono cła pobierane na podstawie wspólnej taryfy celnej, o których mowa w art. 56 ust. 2 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 2 (zwane dalej "cłami WTC"). W rezultacie produkty wymienione w załączniku do rozporządzenia (UE) 2021/2278 mogą być przywożone do Unii z zastosowaniem obniżonych lub zerowych stawek celnych.
(2) Unijna produkcja niektórych produktów, które nie są wymienione w załączniku do rozporządzenia (UE) 2021/2278, jest nieodpowiednia, aby spełnić szczególne wymogi branż wykorzystujących te produkty w Unii. Ponieważ w interesie Unii leży zapewnienie odpowiednich dostaw niektórych produktów, a także mając na uwadze fakt, że te identyczne, równoważne lub substytucyjne produkty nie są wytwarzane w Unii w wystarczających ilościach, konieczne jest całkowite zawieszenie ceł WTC na te produkty.
(3) W celu wspierania produkcji zintegrowanych baterii w Unii należy przyznać częściowe zawieszenie ceł WTC w odniesieniu do niektórych produktów związanych z produkcją baterii, niewymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) 2021/2278, których odnośna produkcja unijna jest nieodpowiednia, aby spełnić szczególne wymogi branż wykorzystujących te produkty w Unii. Datą obowiązkowego przeglądu tych zawieszeń powinien być dzień 31 grudnia 2023 r., aby uwzględnić w tym przeglądzie krótkoterminowe zmiany zachodzące w sektorze produkcji baterii w Unii.
(4) Opisy produktów i ich klasyfikacja w przypadku niektórych zawieszeń ceł WTC wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) 2021/2278 wymagają zmiany w celu uwzględnienia zmian technicznych wprowadzonych w tych produktach oraz tendencji gospodarczych na rynku.
(5) Utrzymanie niektórych zawieszeń ceł WTC dla niektórych produktów wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) 2021/2278 nie leży już w interesie Unii. Aby uniknąć obciążeń administracyjnych dla organów krajowych, nie należy uwzględniać zawieszeń ceł WTC, w przypadku których szacowana kwota niepobranych ceł WTC wynosi mniej niż 15 000 EUR rocznie. Zawieszenie ceł WTC dla produktów, które nie osiągają tego progu, wskazane w obowiązkowym przeglądzie, należy zatem usunąć z załącznika do rozporządzenia (UE) 2021/2278.
(6) W ostatnich latach pogorszeniu uległy stosunki między Unią a Rosją, w szczególności z powodu lekceważenia przez Rosję prawa międzynarodowego oraz jej niesprowokowanej i nieuzasadnionej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie. W dniu 6 października 2022 r. Rada przyjęła ósmy pakiet sankcji wobec Rosji w związku z trwającą wojną napastniczą przeciwko Ukrainie oraz doniesieniami o aktach okrucieństwa popełnianych przez rosyjskie siły zbrojne w Ukrainie.
(7) Chociaż Rosja jest członkiem Światowej Organizacji Handlu (WTO), Unia może powoływać się na wyjątki mające zastosowanie na mocy Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu (zwanego dalej "Porozumieniem WTO"), w szczególności art. XXI Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu (GATT) 1994, zwłaszcza w odniesieniu do obowiązku udzielania produktom przywożonym z Rosji korzyści przyznawanych podobnym produktom przywożonym z innych państw (najwyższe uprzywilejowanie).
(8) W związku z pogorszeniem stosunków między Unią a Rosją, aby zapewnić spójność z działaniami i zasadami Unii w obszarze działań zewnętrznych Unii, nie należy zatem zezwalać na to, by przywóz produktów pochodzących z Rosji objętych niniejszym rozporządzeniem korzystał z bezcłowego traktowania i z najwyższego uprzywilejowania. W związku z tym konieczne jest zniesienie zawieszenia ceł WTC na te produkty.
(9) Stosunki między Unią a Białorusią pogorszyły się w ostatnich latach z powodu lekceważenia przez białoruski reżim prawa międzynarodowego, praw podstawowych i praw człowieka. Ponadto Białoruś od samego początku zdecydowanie wspiera rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie.
(10) Od października 2020 r. Unia stopniowo wprowadza środki ograniczające wobec Białorusi w związku z ciągłymi naruszeniami praw człowieka, instrumentalizacją migrantów i zaangażowaniem Białorusi w rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie. Ponieważ Białoruś nie jest członkiem WTO, Unia nie jest zobowiązana, na mocy Porozumienia WTO, do stosowania najwyższego uprzywilejowania wobec produktów z Białorusi. Ponadto umowy handlowe umożliwiają podjęcie pewnych działań, które są uzasadnione na podstawie mających zastosowanie klauzul wyjątkowych, w szczególności wyjątków dotyczących bezpieczeństwa.
(11) W związku z pogorszeniem stosunków między Unią a Białorusią, aby zapewnić spójność z działaniami i zasadami Unii w obszarze działań zewnętrznych Unii, nie należały zatem zezwalać na to, by przywóz z Białorusi produktów objętych niniejszym rozporządzeniem korzystał z bezcłowego traktowania i najwyższego uprzywilejowania. W związku z tym konieczne jest zniesienie zawieszenia ceł WTC na te produkty.
(12) W celu zapewnienia odpowiednich dostaw i uniknięcia poważnych zakłóceń na niektórych rynkach Unii konieczne jest jednak utrzymanie zawieszenia ceł WTC na niektóre produkty pochodzące z Białorusi, objęte kodem TARIC 2926 90 70 24, oraz niektóre produkty pochodzące z Rosji, objęte kodami TARIC 7608 20 89 30 i 8401 30 00 20. W szczególności w odniesieniu do produktów objetych kodem TARIC 8401 30 00 20 na mocy Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej istnieje obowiązek zapewnienia, aby wszyscy użytkownicy w Unii otrzymywali regularne i sprawiedliwe dostawy paliwa jądrowego. Łączna wartość przywozu tych produktów pochodzących z Białorusi lub z Rosji stanowiła ponad 50 % wartości łącznego przywozu do Unii w latach 2019-2021, przy braku alternatywnych dostawców z innych państw trzecich lub ich ograniczonej liczbie. Wartość tego przywozu wskazywałaby, że podmioty przemysłu Unii są w bardzo dużym stopniu uzależnione od tego przywozu oraz że zniesienie zawieszenia ceł WTC na te produkty spowodowałoby nieproporcjonalne trudności dla tych podmiotów.
(13) Zniesienie zawieszenia ceł WTC na niektóre produkty pochodzące z Rosji lub z Białorusi jest zatem właściwe zgodnie art. XXI GATT 1994 oraz z ogólnymi regułami dotyczącymi ceł określonymi w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 3 , w szczególności jego części pierwszej sekcja I część B pkt 1.
(14) Jak wskazała Komisja w komunikacie z dnia 13 grudnia 2011 r. dotyczącym autonomicznych zawieszeń i kontyngentów taryfowych (zwanym dalej "Komunikatem"), przyznanie autonomicznych zawieszeń taryfowych stanowi wyjątek od stosowania ceł WTC. Ponowne wprowadzenie takich ceł WTC na przywóz z Rosji lub z Białorusi stanowi powrót do normalnego stanu rzeczy. Ograniczone zniesienie zawieszenia ceł WTC na niektóre produkty pochodzące z Rosji lub z Białorusi nie jest zatem środkiem ograniczającym ani środkiem zakazu, lecz ma na celu uniemożliwienie tym państwom pośredniego czerpania korzyści z jednostronnego środka unijnego oraz zapewnienie ogólnej spójności działań Unii.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2021/2278.
(16) Aby uniknąć zakłóceń w stosowaniu systemu autonomicznych zawieszeń taryfowych i aby zapewnić zgodność z Komunikatem, zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu dotyczące zawieszeń taryfowych dla odnośnych produktów powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2023 r. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2022 r.