uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 241,
(1) W swoich konkluzjach w sprawie strategii "od pola do stołu" z 19 października 2020 r. Rada przyjęła do wiadomości cele w zakresie ograniczenia stosowania pestycydów określone w strategii i podkreśliła potrzebę podjęcia wysiłków ze strony państw członkowskich i wszystkich zainteresowanych stron oraz potrzebę intensywnej współpracy i konsultacji, aby osiągnąć ten cel.
(2) Rada z zadowoleniem przyjęła również cel Komisji, którym jest ograniczenie negatywnych skutków stosowania środków ochrony roślin dla środowiska, np. wspieranie rozwoju bardziej kompleksowych podejść do ochrony roślin w oparciu o zasady integrowanej ochrony roślin, i podkreśliła w związku z tym znaczenie zapewnienia odpowiednich i naukowo uzasadnionych środków integrowanej ochrony roślin oraz propagowania stosowania zrównoważonych alternatywnych środków i metod ochrony roślin.
(3) Ponadto przywołała porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 1 i wezwała Komisję, by wnioski ustawodawcze opierała na dokładnych ocenach skutków. Uznała to za konieczne, aby zapewnić zgodność i spójność między środkami przewidzianymi w strategii "od pola do stołu" a powiązanymi politykami i strategiami Unii. Rada podkreśliła również, że w odniesieniu do realizacji celów i środków zaproponowanych w strategii "od pola do stołu" odpowiednią uwagę należy zwrócić na gospodarczy, społeczny i środowiskowy wymiar zrównoważonych systemów żywnościowych, z uwzględnieniem konkurencyjności unijnego sektora rolnictwa i powiązanych z nim sektorów.
(4) W dniu 22 czerwca 2022 r. Komisja przedłożyła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin i zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 2 . Wniosek ma na celu zapewnienie ambitnego podejścia z myślą o wychodzeniu naprzeciw rosnącym obawom społecznym dotyczącym stosowania pestycydów i związanego z nimi ryzyka oraz ich wpływu na środowisko i zdrowie ludzi. Zawiera on nowe przepisy dotyczące stosowania pestycydów, alternatywnych niechemicznych technik zwalczania szkodników oraz integrowanej ochrony roślin. We wniosku wprowadzono prawnie wiążące unijne cele w zakresie ograniczenia stosowania pestycydów o 50 % i ograniczenia zagrożenia związanego z pestycydami, a jednocześnie zobowiązano państwa członkowskie do określenia krajowych celów w zakresie ograniczenia stosowania, aby osiągnąć ten ogólny cel. Te cele krajowe mogą odbiegać jedynie od celów unijnych wynoszących 50 % w ramach parametrów określonych w obowiązującym wzorze.
(5) Rada jest zaniepokojona faktem, że ocena skutków towarzysząca wnioskowi nie uwzględnia ewentualnego długoterminowego wpływu proponowanego rozporządzenia na bezpieczeństwo żywnościowe w Unii. Obawy te potwierdza dodatkowo fakt, że ocena skutków została zakończona przed wojną w Ukrainie oraz przed kryzysami: energetycznym, nawozowym i cen żywności. Rada uważa zatem, że należy przeprowadzić dodatkową analizę ilościową pewnych 'wskaźników, by ustalić, czy należy dostosować ocenę gospodarczych i społecznych skutków wniosku. W szczególności Rada uważa, że należy przeprowadzić dodatkową analizę dotyczącą produkcji rolnej Unii, przewidywanego spadku plonów w Unii spowodowanego redukcją i ograniczeniem stosowania środków ochrony roślin oraz potencjalnego uzależnienia od przywozu żywności i pasz. Rada jest również zdania, że konieczna byłaby bardziej dogłębna analiza sytuacji małych i średnich przedsiębiorstw oraz rentowności w całym łańcuchu dostaw.
(6) Rada przyjmuje do wiadomości dokument roboczy Komisji z dnia 15 listopada 2022 r. dotyczący definicji i zakresu przepisów dotyczących obszarów wrażliwych we wniosku dotyczącym rozporządzenia w sprawie zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin i jej sugestię, by ograniczyć zakres tych obszarów, aby zapewnić wykonalność zakazu lub częściowego zakazu stosowania chemicznych środków ochrony roślin na tych obszarach, a w szczególności propozycję wyłączenia obszarów wrażliwych na azotany z definicji obszarów wrażliwych. Rada jest jednak zdania, że nadal konieczne będą dalsze dane i analiza wpływu takich środków na obszary, które można uznać za wrażliwe, jak również na obszary leśne.
(7) Rada pragnie kontynuować bez zbędnej zwłoki analizę różnych aspektów technicznych wniosku, jednak w związku z powyższym uważa, że konieczne jest przeprowadzenie analizy w celu uzupełnienia istniejącej oceny skutków wniosku, zgodnie z Porozumieniem międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa, w szczególności jego ust. 12, 13 i 16, a także jego ust. 10 dotyczącym stosowania art. 241 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.331.6 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2022/2572 za pomocą której zwraca się ona do Komisji o przedłożenie analizy uzupełniającej ocenę skutków wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin i w sprawie zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115, i o zaproponowanie kolejnych działań, w stosownych przypadkach i w zależności od wyników analizy |
| Data aktu: | 19/12/2022 |
| Data ogłoszenia: | 27/12/2022 |
| Data wejścia w życie: | 27/12/2022 |