Decyzja wykonawcza 2022/2470 ustanawiająca środki niezbędne do rozwoju technicznego i wdrożenia scentralizowanego systemu służącego do ustalania państw członkowskich posiadających informacje o wyrokach skazujących wydanych wobec obywateli państw trzecich i bezpaństwowców (ECRIS-TCN)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/2470
z dnia 14 grudnia 2022 r.
ustanawiająca środki niezbędne do rozwoju technicznego i wdrożenia scentralizowanego systemu służącego do ustalania państw członkowskich posiadających informacje o wyrokach skazujących wydanych wobec obywateli państw trzecich i bezpaństwowców (ECRIS-TCN)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/816 z dnia 17 kwietnia 2019 r. ustanawiające scentralizowany system służący do ustalania państw członkowskich posiadających informacje o wyrokach skazujących wydanych wobec obywateli państw trzecich i bezpaństwowców (ECRIS-TCN) na potrzeby uzupełnienia europejskiego systemu przekazywania informacji z rejestrów karnych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1726 1 , a w szczególności jego art. 10 ust. 1 lit. a), b), c), e)-i), k) i l),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) 2019/816 ustanowiono scentralizowany system służący do ustalania państw członkowskich posiadających informacje o wyrokach skazujących wydanych wobec obywateli państw trzecich i bezpaństwowców (ECRIS-TCN) jako system, za pomocą którego organ centralny państwa członkowskiego lub inny właściwy organ może szybko i skutecznie dowiedzieć się, które państwa członkowskie posiadają informacje z rejestrów karnych dotyczące obywatela państwa trzeciego. Organy centralne mogą następnie wykorzystać istniejące ramy ECRIS, aby zwrócić się do tych państw członkowskich o informacje z rejestrów karnych zgodnie z decyzją ramową 2009/315/WSiSW 2 . Inne właściwe organy mogą korzystać do tych celów ze swoich odpowiednich kanałów komunikacji.

(2) Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 3 , odpowiada za rozwijanie ECRIS-TCN, w tym za opracowanie i wdrożenie specyfikacji technicznych i testów, a także za zarządzanie operacyjne tym systemem.

(3) Aby umożliwić eu-LISA zaprojektowanie architektury fizycznej ECRIS-TCN, określenie specyfikacji technicznych i opracowanie tego systemu, należy określić niezbędne specyfikacje techniczne dotyczące przetwarzania danych alfanumerycznych i daktyloskopijnych, ich jakości i wprowadzania, dostępu do ECRIS-TCN i wysyłania do niego zapytań, prowadzenia rejestrów i dostępu do nich, dostarczania statystyk oraz wymogów w zakresie wydajności i dostępności ECRIS-TCN. eu-LISA powinna opracować szczegółowe specyfikacje techniczne po zakończeniu testów, o których mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/816.

(4) Architektura ECRIS-TCN powinna być zgodna z europejskimi ramami interoperacyjności określonymi w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817 4  i (UE) 2019/818 5 . Z myślą o interoperacyjnym świadczeniu usług publicznych na szczeblu europejskim należy zapewnić, by oprogramowanie i sprzęt ECRIS-TCN były zgodne z określonymi normami wspierającymi interoperacyjność danych, aplikacji i technologii.

(5) W celu wdrożenia interoperacyjności między ECRIS-TCN z jednej strony a wizowym systemem informacyjnym (VIS) i europejskim systemem informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) z drugiej strony wprowadzono niezbędne zmiany odpowiednio do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1133 6  i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1151 7 .

(6) Aby wesprzeć realizację celu VIS i ETIAS - jakim jest przyczynienie się do zagwarantowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa poprzez zapewnienie dogłębnej oceny wnioskodawców przekraczających granice zewnętrzne Unii pod kątem ryzyka dla bezpieczeństwa, należy zapewnić, aby zarówno system VIS, jak i system ETIAS umożliwiały sprawdzenie, czy występuje zbieżność między danymi zawartymi w dokumentacji wniosków VIS i ETIAS a danymi przechowywanymi w ECRIS-TCN, w odniesieniu do tego, które państwa członkowskie posiadają informacje o obywatelach państw trzecich, którzy zostali skazani w ciągu ostatnich 25 lat za przestępstwo terrorystyczne lub w ciągu ostatnich 15 lat za jakiekolwiek inne przestępstwo wymienione w załączniku do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 8 , jeżeli na mocy prawa krajowego podlega ono karze pozbawienia wolności lub środkowi zabezpieczającemu polegającemu na pozbawieniu wolności, których górna granica wynosi co najmniej trzy lata.

(7) W tym celu przy tworzeniu wpisu w ECRIS-TCN organ centralny skazującego państwa członkowskiego powinien dodać marker wskazujący, do celów rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 9  i (UE) 2018/1240, że dany obywatel państwa trzeciego został skazany w ciągu ostatnich 25 lat za przestępstwo terrorystyczne lub w ciągu ostatnich 15 lat za jakiekolwiek inne przestępstwo wymienione w załączniku do rozporządzenia (UE) 2018/1240, jeżeli na mocy prawa krajowego podlega ono karze pozbawienia wolności lub środkowi zabezpieczającemu polegającemu na pozbawieniu wolności, których górna granica wynosi co najmniej trzy lata, oraz kod skazującego państwa członkowskiego.

(8) Europejski portal wyszukiwania, ustanowiony rozporządzeniami (UE) 2019/817 i (UE) 2019/818, powinien umożliwiać przeszukiwanie danych przechowywanych w ECRIS-TCN. W stosownych przypadkach w kontekście interope- racyjności europejski portal wyszukiwania powinien również umożliwiać przeszukiwanie danych w ECRIS-TCN równolegle z danymi przechowywanymi w innych stosownych systemach informacyjnych UE.

(9) Wspólny system porównywania danych biometrycznych, ustanowiony rozporządzeniami (UE) 2019/817 i (UE) 2019/818, ma służyć przechowywaniu wzorów odcisków palców i powinien umożliwiać przeszukiwanie danych daktyloskopijnych przechowywanych w ECRIS-TCN.

(10) Ponieważ identyfikacja odcisków palców może okazać się niewykonalna, ECRIS-TCN powinien umożliwiać identyfikację osób za pomocą samych tylko danych alfanumerycznych. W przypadku obywateli państw trzecich głównym wyzwaniem technicznym jest to, że dane alfanumeryczne nie zawsze są prawidłowe. Nieprawidłowości mogą na przykład obejmować niejasności co do tego, co jest imieniem, a co nazwiskiem, różne warianty pisowni i transliteracji imion i nazwisk lub nieścisłości dotyczące daty urodzenia. Ważne jest zatem, aby ECRIS-TCN był w stanie dopasować dane alfanumeryczne również wtedy, gdy nie wszystkie elementy identyfikujące są identyczne, co nazywane jest wyszukiwaniami niedokładnymi. Identyfikacja obywatela państwa trzeciego powinna się odbywać przez połączenie weryfikacji jakości danych z wyszukiwaniami niedokładnymi lub z innymi zapewnianymi przez wyszukiwarkę sposobami odpowiednimi na potrzeby systemu ECRIS-TCN. Należy zatem wprowadzić ograniczenia liczby wpisów wyświetlanych w wyniku wysłania zapytania, zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami o ochronie danych. Niedopełnienie tego obowiązku zagroziłoby prawom osób fizycznych oraz funkcjonowaniu i dostępności systemu.

(11) Wyszukiwarka, za pomocą której przeprowadza się wyszukiwania niedokładne, powinna umożliwiać ograniczenie liczby wyników poprzez określenie progu dopasowania i ustalenie maksymalnej długości listy wyświetlanych wpisów. Poziom, na którym wynik wyszukiwania uznaje się za dopasowany, a także wykaz pól danych, które można wykorzystać do wyszukiwania niedokładnego, należy ustalić po testach przeprowadzonych na etapie wdrażania.

(12) Każdy zapis w rejestrze operacji przetwarzania danych w ECRIS-TCN powinien zapewniać jasną ścieżkę audytu, tj. zapewniać dokumenty potwierdzające i umożliwiać prześledzenie wszystkich operacji przeprowadzonych w ECRIS-TCN.

(13) Statystyki ECRIS-TCN powinny umożliwiać monitorowanie rejestrowania, przechowywania i wymiany informacji pobranych z rejestrów karnych za pośrednictwem ECRIS-TCN i oprogramowania wzorcowego ECRIS. Statystyki te powinny pochodzić z następujących źródeł: centralnego repozytorium sprawozdawczo-statystycznego utworzonego i wdrożonego przez eu-LISA zgodnie z art. 39 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/818, oprogramowania wzorcowego ECRIS lub krajowego oprogramowania ECRIS oraz rejestrów karnych państw członkowskich, jeżeli chodzi o liczbę skazanych obywateli państw trzecich i liczbę wydanych wobec nich wyroków skazujących.

(14) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2019/816 i nie jest nim związana ani go nie stosuje. Dania nie jest zatem związana obowiązkiem wprowadzenia w życie niniejszej decyzji.

(15) Zgodnie z art. 1 i 2 oraz art. 4a ust. 1 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, bez uszczerbku dla art. 4 tego protokołu, Irlandia nie uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2019/816 i nie jest nim związana ani go nie stosuje. Irlandia nie jest zatem związana obowiązkiem wprowadzenia w życie niniejszej decyzji.

(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Przekazywania Informacji z Rejestrów Karnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wprowadzanie danych do ECRIS-TCN

Przy wprowadzaniu danych do ECRIS-TCN zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2019/816 organ centralny skazującego państwa członkowskiego korzysta z modelu danych określonego w sekcji I załącznika do niniejszej decyzji.

Specyfikacje techniczne dotyczące elementów danych zawartych w modelu danych muszą być spójne z modelem danych dla oprogramowania wzorcowego ECRIS, o którym mowa w art. 4 ust. 3 tego rozporządzenia.

Artykuł  2

Przetwarzanie danych

1. 
W przypadku gdy wpis utworzony w ECRIS-TCN zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2019/816 zawiera zarówno dane alfanumeryczne, jak i daktyloskopijne danej osoby, dane alfanumeryczne są powiązane z odpowiadającymi im danymi daktyloskopijnymi.
2. 
Stosowany algorytm kompresji obrazów odcisków palców musi być zgodny z zaleceniami Narodowego Instytutu Standaryzacji i Technologii ("NIST").

Dane daktyloskopijne o rozdzielczości 500 ppi są kompresowane przy użyciu algorytmu WSQ (ISO/IEC 19794-5:2005).

Dane daktyloskopijne o rozdzielczości 1 000 ppi są kompresowane przy użyciu standardu kompresji obrazów JPEG 2000 (ISO/IEC 15444-1) i systemu kodowania.

Docelowy współczynnik kompresji wynosi 15:1.

3. 
Zastąpienie lub aktualizację danych daktyloskopijnych, o których mowa w art. 4 ust. 7, w ECRIS-TCN poprzedza pomyślna weryfikacja tożsamości dokonana przez organ centralny skazującego państwa członkowskiego. Specyfikacje techniczne dotyczące takiego zastąpienia lub takiej aktualizacji określa się zgodnie z zasadami zawartymi w projekcie architektury fizycznej ECRIS-TCN, o którym mowa w art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/816.
Artykuł  3

Jakość danych alfanumerycznych

1. 
Przy wprowadzaniu danych alfanumerycznych do ECRIS-TCN lub modyfikowaniu tych danych organ centralny skazującego państwa członkowskiego korzysta z mechanizmu weryfikacji jakości danych włączonego do oprogramowania wzorcowego ECRIS.
2. 
Państwa członkowskie, które korzystają z krajowego oprogramowania ECRIS, jak przewidziano w art. 4 ust. 4-7 rozporządzenia (UE) 2019/816, zapewniają, aby ich krajowe oprogramowanie ECRIS umożliwiało taką samą weryfikację jakości danych alfanumerycznych jak mechanizm, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Proces weryfikacji jakości danych ma zastosowanie do wprowadzania lub modyfikacji wszystkich danych alfanumerycznych i zapewnia spełnienie co najmniej następujących warunków:
a)
wszystkie obowiązkowe pola są wypełnione lub zawierają wartość "nieznane";
b)
jeżeli pole imienia zawiera wartość "nieznane", pole nazwiska nie zawiera wartości "nieznane" i odwrotnie, chyba że dostępny jest pseudonim, przybrane imię lub nazwisko lub odciski palców danej osoby;
c)
element danych "obywatelstwo lub obywatelstwa" w przychodzącym komunikacie skazującego państwa członkowskiego weryfikuje się w oparciu o z góry określony wykaz państw, ale może zawierać jedną z wartości: "nieznane" lub "bezpaństwowiec".
4. 
Nie tworzy się nowego wpisu, jeżeli to samo państwo członkowskie utworzyło już w ECRIS-TCN wpis zawierający identyczne dane alfanumeryczne, w szczególności jeżeli istnieje już ten sam kod referencyjny nadany przez to samo państwo członkowskie.

Przy porównywaniu identyczności wpisów uwzględnia się jedynie alfanumeryczne elementy danych oznaczone jako istotne dla takiego porównania w modelu danych określonym w sekcji I załącznika.

Do celów tego porównania nie uwzględnia się pustych alfanumerycznych elementów danych w porównywanych wpisach.

5. 
W przypadku gdy wpis zawiera jakiekolwiek dane alfanumeryczne niezgodne z normami określonymi w ust. 3 i 4, wpis ten jest w całości odrzucany przez ECRIS-TCN i nie jest przechowywany ani przetwarzany.
Artykuł  4

Jakość danych daktyloskopijnych

1. 
Przy wprowadzaniu danych daktyloskopijnych do ECRIS-TCN lub ich modyfikowaniu organ centralny skazującego państwa członkowskiego korzysta z mechanizmu weryfikacji jakości danych włączonego do oprogramowania wzorcowego ECRIS lub oferowanego przez eu-LISA w formie aplikacji. Zgodnie z obowiązkami eu-LISA wymienionymi w art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/816 agencja ta jest również odpowiedzialna za rozwijanie, utrzymanie i aktualizację tego mechanizmu weryfikacji jakości danych.
2. 
Ten sam mechanizm weryfikacji jakości danych co mechanizm, o którym mowa w ust. 1, ustanawia się, utrzymuje i aktualizuje w systemie centralnym ECRIS-TCN.
3. 
Państwa członkowskie, które korzystają z krajowego oprogramowania ECRIS, jak przewidziano w art. 4 ust. 4-7 rozporządzenia (UE) 2019/816, w przypadku gdy nie korzystają z mechanizmu weryfikacji jakości danych, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, zapewniają, aby ich krajowe oprogramowanie ECRIS gwarantowało taką samą weryfikację jakości danych daktyloskopijnych jak mechanizm, o którym mowa w ust. 1.
4. 
Do celów weryfikacji jakości, o której mowa w niniejszym artykule, stosuje się co najmniej wersję 2.0 metryki jakości obrazu odcisków palców (NFIQ) określonej przez NIST.
5. 
Proces weryfikacji jakości danych ma zastosowanie do wszystkich danych daktyloskopijnych wprowadzanych do ECRIS-TCN lub w nim modyfikowanych i zapewnia spełnienie co najmniej następujących warunków:
a)
dane daktyloskopijne obejmują maksymalnie dziesięć pojedynczych odcisków palców: przetoczonych, płaskich bądź obu rodzajów;
b)
wszystkie odciski palców są opisane;
c)
dane daktyloskopijne pobrano w formie skanu na żywo lub tuszowego odcisku na papierze, przy czym odciski palców sporządzone metodą tuszową na papierze muszą być zeskanowane w wymaganej rozdzielczości i w tej samej jakości;
d)
dane daktyloskopijne przekazuje się w jednym pliku zawierającym cyfrowe obrazy odcisków palców (plik NIST) i składa się je zgodnie z normą ANSI/NIST-ITL 1-2011, aktualizacja z 2015 r. (lub nowszą wersją);
e)
plik NIST umożliwia uwzględnienie informacji uzupełniających, takich jak warunki rejestracji odcisków palców, metoda stosowana do pozyskania poszczególnych obrazów odcisków palców oraz stopień jakości obliczony przez państwa członkowskie w ramach procesu weryfikacji jakości danych;
f)
dane daktyloskopijne mają nominalną rozdzielczość 500 albo 1000 ppi (z dopuszczalnym odchyleniem +/- 10 ppi) w 256 odcieniach szarości;
g)
dane daktyloskopijne spełniają warunki progowe jakości, które określa się na etapie wdrażania, po przeprowadzeniu odpowiednich testów, o których mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/816.
6. 
Jeżeli to możliwe, przy przeszukiwaniu ECRIS-TCN w oparciu o dane daktyloskopijne w celu ustalenia państw członkowskich posiadających informacje o wyrokach skazujących wydanych wobec obywatela państwa trzeciego zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/816 właściwe organy wykorzystują dane daktyloskopijne spełniające warunki, o których mowa w ust. 5 lit. d) i f) niniejszego artykułu.
7. 
Dane daktyloskopijne, z wyjątkiem danych daktyloskopijnych, o których mowa w ust. 8, wprowadzane do ECRIS- TCN lub w nim modyfikowane, które nie spełniają warunków określonych w ust. 5, są w całości odrzucane przez ECRIS- TCN i nie są przechowywane ani przetwarzane.
8. 
W przypadku wpisów, o których mowa w art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/816, wszelkie dane daktylosko- pijne, które nie spełniają warunków określonych w ust. 5 niniejszego artykułu, są przechowywane w ECRIS-TCN, ale mogą być wykorzystywane wyłącznie przez właściwe organy w celu potwierdzenia tożsamości obywatela państwa trzeciego, który został zidentyfikowany w wyniku wyszukiwania alfanumerycznego. Przy wprowadzaniu takich wpisów do ECRIS- TCN organ centralny skazującego państwa członkowskiego zapewnia możliwość ich wyraźnego odróżnienia od innych wpisów.
Artykuł  5

Dostęp do ECRIS-TCN i wysyłanie zapytań

1. 
Przy wysyłaniu zapytań do ECRIS-TCN w celu ustalenia państw członkowskich posiadających informacje o wyrokach skazujących wydanych wobec obywatela państwa trzeciego zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/816 właściwe organy korzystają z modelu danych określonego w sekcji II załącznika do niniejszej decyzji.
2. 
Przy wysyłaniu zapytań, o których mowa w ust. 1, właściwe organy podają wszystkie dostępne elementy danych identyfikujących danego obywatela państwa trzeciego. O ile zapytanie nie zawiera cyfrowych obrazów odcisków palców (plik NIST), wybiera się co najmniej trzy takie elementy danych spośród tych oznaczonych do tego celu w modelu danych określonym w sekcji II załącznika.
3. 
Po testach, o których mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/816, przeprowadzonych na etapie wdrażania, ustanawia się następujące specyfikacje techniczne:
a)
wykaz pól danych, które mogą być wykorzystane do wyszukiwania niedokładnego;
b)
warunki uznania wyniku wyszukiwania za dopasowany, z uwzględnieniem wymogów wydajności systemu centralnego ECRIS-TCN określonych w sekcji III załącznika oraz dopuszczalnego poziomu wyników fałszywie dodatnich i fałszywie ujemnych.
4. 
Liczba wpisów wyświetlonych w wyniku zapytania nie może przekraczać dziesięciu na państwo członkowskie. W stosownych przypadkach można nałożyć dodatkowe ograniczenia dotyczące liczby wyświetlonych wpisów.
5. 
O ile rozporządzenie (UE) 2019/816 nie stanowi inaczej, organy centralne mają zawsze dostęp do wszystkich danych wprowadzonych przez siebie do ECRIS-TCN, w tym dostęp do wielu wpisów jednocześnie.
6. 
Wykazy profili pracowników upoważnionych do dostępu do ECRIS-TCN, ustanowione przez właściwe organy zgodnie z art. 12 ust. 1 lit. d) i art. 15 rozporządzenia (UE) 2019/816, a także ich aktualizacje przekazuje się eu-LISA.
Artykuł  6

Prowadzenie rejestrów i dostęp do nich

1.
eu-LISA i właściwe organy odpowiadają za zapewnienie niezbędnej infrastruktury i narzędzi do rejestrowania operacji przetwarzania danych w ECRIS-TCN zgodnie z art. 31 rozporządzenia (UE) 2019/816, w szczególności za narzędzia do agregowania i przeszukiwania rejestrów.

eu-LISA, w porozumieniu z grupą doradczą ds. ECRIS-TCN, o której mowa w art. 39 rozporządzenia (UE) 2019/816 ("grupa doradcza ds. ECRIS-TCN"), oraz właściwe organy odpowiadają również za określenie własnych norm, praktyk i procedur rejestrowania, w tym konkretnego formatu zapisów w rejestrze i procedury ich udostępniania.

2.
eu-LISA i właściwe organy odpowiadają za wdrożenie własnych norm i procedur, o których mowa w ust. 1. Wdrożenie to obejmuje:
a)
kontrolę zapisów w rejestrze w odpowiedzi na incydenty, a w miarę możliwości także z własnej inicjatywy,
b)
zadania związane z zarządzaniem rejestrami, takie jak archiwizacja, bezpieczne przechowywanie, zapewnienie wysokiej dostępności i ochrona przed nieuprawnionym dostępem, zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) 2019/816.
3.
eu-LISA odpowiada za udostępnianie rejestrów właściwym organom na ich wniosek, zgodnie z procedurą określoną zgodnie z ust. 1 akapit drugi.
4.
Właściwe organy odpowiadają za prowadzenie własnych rejestrów, o których mowa w art. 31 rozporządzenia (UE) 2019/816, zarządzanie nimi i udostępnianie ich eu-LISA na jej wniosek, zgodnie z procedurą określoną zgodnie z ust. 1 akapit drugi.
5.
Każdy zapis w rejestrze operacji przetwarzania danych ECRIS-TCN zawiera co najmniej zapis chronologiczny stanowiący dokument potwierdzający sekwencję czynności, które w dowolnym momencie miały wpływ na konkretną operację, procedurę lub zdarzenie.
6.
eu-LISA i właściwe organy określają własne wykazy pracowników upoważnionych do dostępu do rejestrów operacji przetwarzania danych ECRIS-TCN i profile tych pracowników, zgodnie z art. 31 rozporządzenia (UE) 2019/816.
Artykuł  7

Statystyki

1. 
Centralne repozytorium sprawozdawczo-statystyczne, ustanowione i wdrażane przez eu-LISA zgodnie z art. 39 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/818, oraz oprogramowanie wzorcowe ECRIS generują statystyki dotyczące rejestrowania, przechowywania i wymiany informacji pobranych z rejestrów karnych za pośrednictwem ECRIS-TCN i oprogramowania wzorcowego ECRIS, o których mowa w art. 32 rozporządzenia (UE) 2019/816.
2. 
Statystyki, o których mowa w ust. 1, obejmują w szczególności następujące statystyki gospodarcze:
a)
w odniesieniu do wskaźników wykorzystania systemu:
(i)
liczba utworzonych wpisów dotyczących obywateli państw trzecich (TCN) oraz osób będących jednocześnie obywatelami państw trzecich i UE (TCN/UE);
(ii)
liczba zmodyfikowanych wpisów dotyczących obywateli państw trzecich (TCN) oraz osób będących jednocześnie obywatelami państw trzecich i UE (TCN/UE);
(iii)
liczba usuniętych wpisów dotyczących obywateli państw trzecich (TCN) oraz osób będących jednocześnie obywatelami państw trzecich i UE (TCN/UE);
(iv)
liczba wyświetleń przez organy centralne ich własnych wpisów zgodnie z art. 5 ust. 5;
(v)
liczba zapytań dotyczących obywateli państw trzecich (TCN) oraz osób będących jednocześnie obywatelami państw trzecich i UE (TCN/UE);
b)
w odniesieniu do wskaźników dotyczących danych:
(i)
liczba wpisów w bazie danych;
(ii)
liczba wpisów zawierających odciski palców;
(iii)
liczba wpisów zawierających markery ustanowione zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/816, osobno dla wyroków skazujących za przestępstwo terrorystyczne lub inne przestępstwo wymienione w załączniku do rozporządzenia (UE) 2018/1240;
(iv)
raport dotyczący obecności danych alfanumerycznych;
(v)
raport dotyczący poprawności daty urodzenia;
(vi)
liczba wpisów niezaakceptowanych do zarejestrowania;
(vii)
liczba danych daktyloskopijnych niezaakceptowanych do zarejestrowania zgodnie z art. 4 ust. 7 niniejszej decyzji;
c)
w odniesieniu do wskaźników efektywności dopasowania:
(i)
liczba wpisów wyświetlonych podczas dokładnego wyszukiwania skazujących państw członkowskich;
(ii)
liczba wpisów wyświetlonych podczas niedokładnego wyszukiwania skazujących państw członkowskich;
(iii)
liczba wyszukiwań dokładnych przeprowadzonych w oparciu o dane alfanumeryczne lub daktyloskopijne, lub oba rodzaje danych;
(iv)
liczba wyszukiwań niedokładnych przeprowadzonych w oparciu o dane alfanumeryczne lub daktyloskopijne, lub oba rodzaje danych;
(v)
liczba trafień uzyskanych w wyniku wyszukiwania dokładnego, na podstawie kolejnych zapytań ECRIS;
(vi)
liczba trafień uzyskanych w wyniku wyszukiwania niedokładnego, na podstawie kolejnych zapytań ECRIS;
d)
inne wskaźniki:
(i)
który właściwy organ przeprowadził wyszukiwanie;
(ii)
cel wyszukiwania zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/816, określony dla każdego właściwego organu, który przeprowadził wyszukiwanie.
3. 
W stosownych przypadkach statystyki, o których mowa w ust. 2, sporządzane są osobno dla każdego właściwego organu.
4. 
Statystyki, o których mowa w ust. 1, obejmują w szczególności następujące statystyki techniczne w odniesieniu do wskaźników jakości usług:
a)
stosunek liczby wniosków z wynikiem pozytywnym do liczby wniosków bez trafień;
b)
dostępność systemu;
c)
statystyki dotyczące czasu odpowiedzi dla każdego rodzaju użycia obsługiwanego przez system.
5. 
Statystyki, o których mowa w ust. 1-4, są sporządzane codziennie.
6. 
Państwa członkowskie, które korzystają z krajowego oprogramowania ECRIS, jak przewidziano w art. 4 ust. 4-7 rozporządzenia (UE) 2019/816, zapewniają, aby ich krajowe oprogramowanie ECRIS umożliwiało sporządzanie takich samych statystyk jak oprogramowanie wzorcowe ECRIS.
Artykuł  8

Wymogi dotyczące efektywności ECRIS-TCN

1. 
Wymogi dotyczące efektywności systemu centralnego ECRIS-TCN w zakresie tworzenia, modyfikowania, usuwania i przeglądania wpisów, a także wyszukiwania skazujących państw członkowskich określono w sekcji III załącznika.
2. 
Za centralne monitorowanie efektywności ECRIS-TCN pod kątem dokładności danych daktyloskopijnych w nim zawartych na podstawie danych wprowadzonych do ECRIS-TCN przez państwa członkowskie, w oparciu o reprezentatywną próbkę spraw, odpowiada eu-LISA.
3. 
Monitorowanie, o którym mowa w ust. 2, prowadzi się regularnie, co najmniej raz w miesiącu. eu-LISA przekazuje sprawozdania z tego monitorowania państwom członkowskim.
4. 
Proces pomiaru dokładności danych daktyloskopijnych musi być w jak najszerszym zakresie zautomatyzowany i nie umożliwiać indywidualnej identyfikacji. Proces ten określa się po przeprowadzeniu odpowiednich testów, o których mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/816, na etapie wdrażania.
5. 
W procesie monitorowania dokładności danych daktyloskopijnych stosuje się wskaźnik dokładności, jakim jest "współczynnik niepowodzenia rejestracji", wyrażający odsetek rejestracji o niewystarczającej jakości.

Wartość docelową dla tego wskaźnika określa się po przeprowadzeniu odpowiednich testów, o których mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/816, na etapie wdrażania.

Artykuł  9

Wymogi dotyczące dostępności ECRIS-TCN i możliwości odzyskania danych

1. 
Wskaźnik dostępności systemu centralnego ECRIS-TCN wynosi co najmniej 97,6 % na przestrzeni roku. Planowane prace konserwacyjne odbywają się poza godzinami pracy eu-LISA i organów centralnych.
2. 
W przypadku wystąpienia potencjalnych zakłócających zdarzeń lub niekorzystnych sytuacji utrzymuje się operacje ECRIS-TCN zgodnie z wymiarem zakładanego czasu wznowienia funkcji zatwierdzonym przez eu-LISA i państwa członkowskie po przeprowadzeniu corocznego procesu analizy wpływu na działalność.
3. 
eu-LISA zapewnia możliwość odzyskania danych zawartych w ECRIS-TCN w przypadku wystąpienia jakichkolwiek potencjalnie zakłócających zdarzeń lub niekorzystnych sytuacji, zgodnie z wartościami akceptowalnego poziomu utraty danych zatwierdzonymi przez agencję eu-LISA i państwa członkowskie, określonymi w corocznym procesie analizy wpływu na działalność.
Artykuł  10

Infrastruktura komunikacyjna na potrzeby ECRIS-TCN

1. 
Infrastrukturą komunikacyjną, o której mowa w art. 4 ust. 1 lit. d), jest sieć EuroDomain transeuropejskiej telema- tycznej sieci komunikacyjnej między administracjami (TESTA), w skład której wchodzą punkt dostępu TESTA EuroDomain (TAP) oraz europejska sieć szkieletowa TESTA. W przypadku dokonywania zmian w tej infrastrukturze lub jakiejkolwiek alternatywnej bezpiecznej sieci zapewnia się, aby istniejąca infrastruktura komunikacyjna nadal spełniała niezbędne wymogi bezpieczeństwa określone zgodnie z zasadami zawartymi w projekcie architektury fizycznej ECRIS-TCN, o którym mowa w art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/816, a także w samym rozporządzeniu w sprawie ECRIS-TCN.
2. 
Zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu oraz z art. 3 pkt 15 i art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia w sprawie ECRIS-TCN dopóki infrastrukturą komunikacyjną ECRIS-TCN jest sieć EuroDomain TESTA, krajowy centralny punkt dostępu na potrzeby ECRIS-TCN należy rozumieć jako punkt dostępu TESTA EuroDomain (TAP).
Artykuł  11

Oprogramowanie interfejsowe

Specyfikacje techniczne dotyczące oprogramowania interfejsowego określa się zgodnie z zasadami zawartymi w projekcie architektury fizycznej ECRIS-TCN, o którym mowa w art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/816.

Artykuł  12

Opracowanie specyfikacji technicznych

eu-LISA, w porozumieniu z grupą doradczą ds. ECRIS-TCN, odpowiada za opracowanie szczegółowych specyfikacji technicznych dla ECRIS-TCN, o których mowa w art. 1, art. 2 ust. 3, art. 4 ust. 5 lit. g), art. 5 ust. 3 i 4, art. 8 ust. 4 i 5 i art. 11, zgodnie z wymogami określonymi w niniejszej decyzji.

Artykuł  13

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 grudnia 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

I.
Wprowadzanie danych do modelu danych ECRIS-TCN na potrzeby komunikatu "Send data" ("Prześlij dane")
Przy wprowadzaniu danych do ECRIS-TCN lub modyfikowaniu tych danych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/816 organ centralny skazującego państwa członkowskiego korzysta z modelu danych określonego w poniższej tabeli. Może również uwzględnić dodatkowe elementy techniczne i ich wymagać.
Element danych Rodzaj danych Czy możliwa jest wartość "nieznane"
[Skazujące państwo członkowskie]: Państwo członkowskie Obowiązkowe Nd. (1)
[Skazujące państwo członkowskie]: Organy centralne państw członkowskich Obowiązkowe Nd.
[Osoba wyznaczona do kontaktów]: Imię (imiona) Nieobowiązkowe Nd.
[Osoba wyznaczona do kontaktów]: Nazwisko Nieobowiązkowe Nd.
[Osoba wyznaczona do kontaktów]: Drugie nazwisko Nieobowiązkowe Nd.
[Osoba wyznaczona do kontaktów]: Telefon Nieobowiązkowe Nd.
[Osoba wyznaczona do kontaktów]: Faks Nieobowiązkowe Nd.
[Osoba wyznaczona do kontaktów]: E-mail Obowiązkowe Nd.
Nazwa użytkownika urzędnika Obowiązkowe Nd.
Kod referencyjny nadawany przez państwo członkowskie (*) Obowiązkowe Nie
Niepowtarzalny identyfikator (2) Obowiązkowe Nie
Znacznik czasu wysłania wpisu z oprogramowania wzorcowego (ECRIS RI) lub oprogramowania krajowego do systemu centralnego ECRIS-TCN Obowiązkowe Nd.
Nazwisko (nazwiska) (*) Obowiązkowe Tak
Imię (imiona) (*) Obowiązkowe Tak
Pełne imię i nazwisko (*) Nieobowiązkowe Nie
Data urodzenia (*) Obowiązkowe Tak
Miejsce urodzenia: [Miejsce]: Państwo (*) Obowiązkowe Tak
Miejsce urodzenia: [Miejsce]: Miejscowość (*) Obowiązkowe Tak
Miejsce urodzenia: [Miejsce]: Jednostka podziału państwa (*) Nieobowiązkowe Nie
Miejsce urodzenia: [Miejsce]: Kod miejscowości (*) Nieobowiązkowe Nie
Obywatelstwo lub obywatelstwa (*) Obowiązkowe Tak
Płeć (*) Obowiązkowe Tak
Poprzednie nazwisko (nazwiska) (*) Obowiązkowe, jeśli dotyczy (3) Tak
Poprzednie imię (imiona) (*) Obowiązkowe, jeśli dotyczy (4) Tak
Nazwisko(-a) matki (*) Nieobowiązkowe Nie
Imię (imiona) matki (*) Nieobowiązkowe Nie
Nazwisko(-a) ojca (*) Nieobowiązkowe Nie
Imię (imiona) ojca (*) Nieobowiązkowe Nie
Numer identyfikacyjny (*) Nieobowiązkowe Nie
[Dokument tożsamości]: Kategoria dokumentu tożsamości (*) Nieobowiązkowe Nie
[Dokument tożsamości]: Numer dokumentu tożsamości (*) Nieobowiązkowe Nie
[Dokument tożsamości]: Rodzaj dokumentu tożsamości (*) Nieobowiązkowe Nie
[Dokument tożsamości]: Nazwa organu wydającego dokument tożsamości Nieobowiązkowe Nie
[Dokument tożsamości]: W stosownych przypadkach trzyliterowy kod państwa wydającego (*) Nieobowiązkowe Nie
[Dokument podróży] (5): Numer dokumentu podróży (*) Nieobowiązkowe Nie
[Dokument podróży]: Rodzaj dokumentu podróży (*) Nieobowiązkowe Nie
[Dokument podróży]: Nazwa organu wydającego dokument podróży (*) Nieobowiązkowe Nie
[Dokument podróży]: W stosownych przypadkach trzyliterowy kod państwa wydającego (*) Nieobowiązkowe Nie
Pseudonim Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: Alternatywne imię (imiona) Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: Alternatywne nazwisko(-a) Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: Pełne alternatywne imię i nazwisko Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: Alternatywna płeć Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: Alternatywne miejsce urodzenia: [Miejsce]: Państwo Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: Alternatywne miejsce urodzenia: [Miejsce]: Miejscowość Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: Alternatywne miejsce urodzenia: [Miejsce]: Jednostka podziału państwa Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: Alternatywne miejsce urodzenia: [Miejsce]: Kod miejscowości Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: Data urodzenia Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: Alternatywne obywatelstwo lub obywatelstwa Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: Alternatywne imię (imiona) matki Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: Alternatywne nazwisko(-a) matki Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: Alternatywne imię (imiona) ojca Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: Alternatywne nazwisko(-a) ojca Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: [Dokument tożsamości] na alternatywne nazwisko: Numer dokumentu tożsamości Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: [Dokument tożsamości] na alternatywne nazwisko: Rodzaj dokumentu tożsamości Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: [Dokument tożsamości] na alternatywne nazwisko: Nazwa organu wydającego dokument tożsamości Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: [Dokument tożsamości] na alternatywne nazwisko: W stosownych przypadkach trzyliterowy kod państwa wydającego Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: [Dokument podróży] na alternatywne nazwisko: Numer dokumentu podróży Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: [Dokument podróży] na alternatywne nazwisko: Rodzaj dokumentu podróży Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: [Dokument podróży] na alternatywne nazwisko: Nazwa organu wydającego dokument podróży Nieobowiązkowe Nie
[Alternatywne dane]: [Dokument podróży] na alternatywne nazwisko: W stosownych przypadkach trzyliterowy kod państwa wydającego Nieobowiązkowe Nie
Cyfrowe obrazy odcisków palców (plik NIST) Nieobowiązkowe Nie
Numer referencyjny cyfrowego obrazu odcisków palców Obowiązkowe, jeżeli dostarczono cyfrowe obrazy odcisków palców Nie
Parametr wskazujący wpis utworzony zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/816 (parametr danych historycznych) Obowiązkowe, jeżeli dostarczono cyfrowe obrazy odcisków palców Nie
Marker ustanowiony zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/816 Nieobowiązkowe Nie
(1) "Nd." oznacza "nie dotyczy".

(2) Połączenie kodu referencyjnego nadawanego przez państwo członkowskie i kodu ISO skazującego państwa członkowskiego.

(3) Dotyczy wyłącznie przypadków, w których dana osoba ma poprzednie imię (imiona) lub nazwisko (nazwiska), np. nazwisko panieńskie.

(4) Idem.

(5) Dokument podróży oznacza paszport lub inny równoważny dokument, który upoważnia jego posiadacza do przekraczania granic zewnętrznych i w którym może być umieszczona wiza, wymieniony w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1105/2011/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie wykazu dokumentów podróży, które uprawniają posiadacza do przekraczania granic zewnętrznych i mogą być wizowane oraz w sprawie ustanowienia mechanizmu sporządzania takiego wykazu (Dz.U. L 287 z 4.11.2011, s. 9).

(*) Alfanumeryczny element danych w istniejącym wpisie, który jest porównywany z odpowiednim elementem danych we wpisie tworzonym zgodnie z art. 3 ust. 4.

II.
Dostęp do ECRIS-TCN i przeszukiwanie systemu - model danych dla komunikatu "Search a convicting Member State" ("Wyszukiwanie skazującego państwa członkowskiego")

Przy korzystaniu z ECRIS-TCN, właściwe organy używają modelu danych określonego w poniższej tabeli w celu wyszukania państw członkowskich posiadających informacje o wyrokach skazujących wydanych wobec obywatela państwa trzeciego zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/816.

Element danych Rodzaj danych
Właściwy organ wysyłający zapytanie Obowiązkowe
Nazwa użytkownika urzędnika Obowiązkowe
Cel wyszukiwania Obowiązkowe
Kod referencyjny nadawany przez państwo członkowskie Nieobowiązkowe
Znacznik czasu wysłania danych wyszukiwania z ECRIS RI lub oprogramowania krajowego do systemu centralnego ECRIS-TCN Obowiązkowe
Wyszukiwanie dokładne/niedokładne Obowiązkowe
Nazwisko (nazwiska) (*) Nieobowiązkowe
Imię (imiona) (*) Nieobowiązkowe
Pełne imię i nazwisko Nieobowiązkowe
Data urodzenia (*) Nieobowiązkowe
Miejsce urodzenia: [Miejsce]: Państwo (*) Nieobowiązkowe
Miejsce urodzenia: [Miejsce]: Miejscowość Nieobowiązkowe
Miejsce urodzenia: [Miejsce]: Jednostka podziału państwa Nieobowiązkowe
Miejsce urodzenia: [Miejsce]: Kod miejscowości Nieobowiązkowe
Obywatelstwo lub obywatelstwa (*) Nieobowiązkowe
Płeć Nieobowiązkowe
Poprzednie nazwisko (nazwiska) (*) Nieobowiązkowe
Poprzednie imię (imiona) (*) Nieobowiązkowe
Nazwisko(-a) matki Nieobowiązkowe
Imię (imiona) matki Nieobowiązkowe
Nazwisko(-a) ojca Nieobowiązkowe
Imię (imiona) ojca Nieobowiązkowe
Numer identyfikacyjny (*) Nieobowiązkowe
[Dokument tożsamości]: Kategoria dokumentu tożsamości Nieobowiązkowe
[Dokument tożsamości]: Numer dokumentu tożsamości Nieobowiązkowe
[Dokument tożsamości]: Rodzaj dokumentu tożsamości Nieobowiązkowe
[Dokument tożsamości]: Nazwa organu wydającego dokument tożsamości Nieobowiązkowe
[Dokument tożsamości]: W stosownych przypadkach trzyliterowy kod państwa wydającego Nieobowiązkowe
[Dokument podróży]: Numer dokumentu podróży Nieobowiązkowe
[Dokument podróży]: Rodzaj dokumentu podróży Nieobowiązkowe
[Dokument podróży]: Nazwa organu wydającego dokument podróży Nieobowiązkowe
[Dokument podróży]: W stosownych przypadkach trzyliterowy kod państwa wydającego Nieobowiązkowe
Pseudonim Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: Alternatywne imię (imiona) (*) Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: Alternatywne nazwisko(-a) (*) Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: Pełne alternatywne imię i nazwisko Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: Alternatywna płeć Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: Alternatywne miejsce urodzenia: [Miejsce]: Państwo Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: Alternatywne miejsce urodzenia: [Miejsce]: Miejscowość Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: Alternatywne miejsce urodzenia: [Miejsce]: Jednostka podziału państwa Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: Alternatywne miejsce urodzenia: [Miejsce]: Kod miejscowości Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: Data urodzenia Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: Alternatywne obywatelstwo lub obywatelstwa Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: Alternatywne imię (imiona) matki Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: Alternatywne nazwisko(-a) matki Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: Alternatywne imię (imiona) ojca Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: Alternatywne nazwisko(-a) ojca Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: [Dokument tożsamości] na alternatywne nazwisko: Numer dokumentu tożsamości Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: [Dokument tożsamości] na alternatywne nazwisko: Rodzaj dokumentu tożsamości Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: [Dokument tożsamości] na alternatywne nazwisko: Nazwa organu wydającego dokument tożsamości Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: [Dokument tożsamości] na alternatywne nazwisko: W stosownych przypadkach trzyliterowy kod państwa wydającego Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: [Dokument podróży] na alternatywne nazwisko: Numer dokumentu podróży Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: [Dokument podróży] na alternatywne nazwisko: Rodzaj dokumentu podróży Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: [Dokument podróży] na alternatywne nazwisko: Nazwa organu wydającego dokument podróży Nieobowiązkowe
[Alternatywne dane]: [Dokument podróży] na alternatywne nazwisko: W stosownych przypadkach trzyliterowy kod państwa wydającego Nieobowiązkowe
Cyfrowe obrazy odcisków palców (plik NIST) Nieobowiązkowe
(*) Element danych, który może zostać wybrany zgodnie z art. 5 ust. 2 jako jeden z co najmniej trzech elementów danych do celów wysyłania zapytań do systemu ECRIS-TCN.
III.
Wymogi dotyczące wydajności ECRIS-TCN

Wymogi dotyczące wydajności ECRIS-TCN powinny być co najmniej równe wartościom wymienionym w poniższej tabeli.

Rodzaj użycia Czas odpowiedzi na podstawie operacji atomowych dla 95 % wniosków Maksymalny czas odpowiedzi na podstawie operacji atomowych
Utworzenie/Zmiana wpisu TCN (bez odcisków palców) 30 sekund 60 sekund
Utworzenie/Zmiana wpisu TCN (z odciskami palców) Potwierdzenie odbioru: 30 sekund Potwierdzenie odbioru: 60 sekund
Ukończenie: 5 min Ukończenie: 10 min
Usunięcie wpisu TCN (z odciskami palców lub bez) 30 sekund 60 sekund
Przeglądanie wpisu utworzonego przez to samo państwo członkowskie (z odciskami palców lub bez) 15 sekund 30 sekund
Wyszukiwanie skazującego państwa członkowskiego (wyszukiwanie dokładne; bez odcisków palców) 15 sekund 30 sekund
Wyszukiwanie skazującego państwa członkowskiego (z odciskami palców) 30 sekund 60 sekund
Wyszukiwanie skazującego państwa członkowskiego (wyszukiwanie niedokładne; z odciskami palców lub bez) 30 sekund 60 sekund
Weryfikowanie jakości danych daktyloskopijnych 10 sekund 20 sekund
1 Dz.U. L 135 z 22.5.2019, s. 85.
2 Decyzja ramowa Rady 2009/315/WSiSW z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie organizacji wymiany informacji pochodzących z rejestru karnego pomiędzy państwami członkowskimi oraz treści tych informacji (Dz.U. L 93 z 7.4.2009, s. 23), zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/884 z dnia 17 kwietnia 2019 r. zmieniającą decyzję ramową Rady 2009/315/WSiSW w odniesieniu do wymiany informacji dotyczących obywateli państw trzecich oraz w odniesieniu do europejskiego systemu przekazywania informacji z rejestrów karnych (ECRIS) i zastępującą decyzję Rady 2009/316/WSiSW (Dz.U. L 151 z 7.6.2019, s. 143).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), zmiany rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 i decyzji Rady 2007/533/WSiSW oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 99).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie ustanowienia ram interoperacyj- ności systemów informacyjnych UE w obszarze granic i polityki wizowej oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008, (UE) 2016/399, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240, (UE) 2018/1726, (UE) 2018/1861 oraz decyzje Rady 2004/512/WE i 2008/633/WSiSW (Dz.U. L 135 z 22.5.2019, s. 27).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/818 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie ustanowienia ram interoperacyj- ności systemów informacyjnych UE w obszarze współpracy policyjnej i sądowej, azylu i migracji oraz zmieniające rozporządzenia (UE) 2018/1726, (UE) 2018/1862 i (UE) 2019/816 (Dz.U. L 135 z 22.5.2019, s. 85).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1133 z dnia 7 lipca 2021 r. w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 603/2013, (UE) 2016/794, (UE) 2018/1862, (UE) 2019/816 i (UE) 2019/818 w odniesieniu do ustanowienia warunków dostępu do innych systemów informacyjnych UE do celów Wizowego Systemu Informacyjnego (Dz.U. L 248 z 13.7.2021, s. 1).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1151 z dnia 7 lipca 2021 r. w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) 2019/816 oraz (UE) 2019/818 w odniesieniu do ustanowienia warunków dostępu do innych systemów informacyjnych UE do celów europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (Dz.U. L 249 z 14.7.2021, s. 7).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 z dnia 12 września 2018 r. ustanawiające europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) i zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1077/2011, (UE) nr 515/2014, (UE) 2016/399, (UE) 2016/1624 i (UE) 2017/2226 (Dz.U. L 236 z 19.9.2018, s. 1).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS) (Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 60).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.322.107

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/2470 ustanawiająca środki niezbędne do rozwoju technicznego i wdrożenia scentralizowanego systemu służącego do ustalania państw członkowskich posiadających informacje o wyrokach skazujących wydanych wobec obywateli państw trzecich i bezpaństwowców (ECRIS-TCN)
Data aktu: 14/12/2022
Data ogłoszenia: 16/12/2022
Data wejścia w życie: 05/01/2023