a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem (UE) 2019/816 ustanowiono scentralizowany system służący do ustalania państw członkowskich posiadających informacje o wyrokach skazujących wydanych wobec obywateli państw trzecich i bezpaństwowców (ECRIS-TCN) jako system, za pomocą którego organ centralny państwa członkowskiego lub inny właściwy organ może szybko i skutecznie dowiedzieć się, które państwa członkowskie posiadają informacje z rejestrów karnych dotyczące obywatela państwa trzeciego. Organy centralne mogą następnie wykorzystać istniejące ramy ECRIS, aby zwrócić się do tych państw członkowskich o informacje z rejestrów karnych zgodnie z decyzją ramową 2009/315/WSiSW 2 . Inne właściwe organy mogą korzystać do tych celów ze swoich odpowiednich kanałów komunikacji.
(2) Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 3 , odpowiada za rozwijanie ECRIS-TCN, w tym za opracowanie i wdrożenie specyfikacji technicznych i testów, a także za zarządzanie operacyjne tym systemem.
(3) Aby umożliwić eu-LISA zaprojektowanie architektury fizycznej ECRIS-TCN, określenie specyfikacji technicznych i opracowanie tego systemu, należy określić niezbędne specyfikacje techniczne dotyczące przetwarzania danych alfanumerycznych i daktyloskopijnych, ich jakości i wprowadzania, dostępu do ECRIS-TCN i wysyłania do niego zapytań, prowadzenia rejestrów i dostępu do nich, dostarczania statystyk oraz wymogów w zakresie wydajności i dostępności ECRIS-TCN. eu-LISA powinna opracować szczegółowe specyfikacje techniczne po zakończeniu testów, o których mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/816.
(4) Architektura ECRIS-TCN powinna być zgodna z europejskimi ramami interoperacyjności określonymi w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817 4 i (UE) 2019/818 5 . Z myślą o interoperacyjnym świadczeniu usług publicznych na szczeblu europejskim należy zapewnić, by oprogramowanie i sprzęt ECRIS-TCN były zgodne z określonymi normami wspierającymi interoperacyjność danych, aplikacji i technologii.
(5) W celu wdrożenia interoperacyjności między ECRIS-TCN z jednej strony a wizowym systemem informacyjnym (VIS) i europejskim systemem informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) z drugiej strony wprowadzono niezbędne zmiany odpowiednio do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1133 6 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1151 7 .
(6) Aby wesprzeć realizację celu VIS i ETIAS - jakim jest przyczynienie się do zagwarantowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa poprzez zapewnienie dogłębnej oceny wnioskodawców przekraczających granice zewnętrzne Unii pod kątem ryzyka dla bezpieczeństwa, należy zapewnić, aby zarówno system VIS, jak i system ETIAS umożliwiały sprawdzenie, czy występuje zbieżność między danymi zawartymi w dokumentacji wniosków VIS i ETIAS a danymi przechowywanymi w ECRIS-TCN, w odniesieniu do tego, które państwa członkowskie posiadają informacje o obywatelach państw trzecich, którzy zostali skazani w ciągu ostatnich 25 lat za przestępstwo terrorystyczne lub w ciągu ostatnich 15 lat za jakiekolwiek inne przestępstwo wymienione w załączniku do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 8 , jeżeli na mocy prawa krajowego podlega ono karze pozbawienia wolności lub środkowi zabezpieczającemu polegającemu na pozbawieniu wolności, których górna granica wynosi co najmniej trzy lata.
(7) W tym celu przy tworzeniu wpisu w ECRIS-TCN organ centralny skazującego państwa członkowskiego powinien dodać marker wskazujący, do celów rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 9 i (UE) 2018/1240, że dany obywatel państwa trzeciego został skazany w ciągu ostatnich 25 lat za przestępstwo terrorystyczne lub w ciągu ostatnich 15 lat za jakiekolwiek inne przestępstwo wymienione w załączniku do rozporządzenia (UE) 2018/1240, jeżeli na mocy prawa krajowego podlega ono karze pozbawienia wolności lub środkowi zabezpieczającemu polegającemu na pozbawieniu wolności, których górna granica wynosi co najmniej trzy lata, oraz kod skazującego państwa członkowskiego.
(8) Europejski portal wyszukiwania, ustanowiony rozporządzeniami (UE) 2019/817 i (UE) 2019/818, powinien umożliwiać przeszukiwanie danych przechowywanych w ECRIS-TCN. W stosownych przypadkach w kontekście interope- racyjności europejski portal wyszukiwania powinien również umożliwiać przeszukiwanie danych w ECRIS-TCN równolegle z danymi przechowywanymi w innych stosownych systemach informacyjnych UE.
(9) Wspólny system porównywania danych biometrycznych, ustanowiony rozporządzeniami (UE) 2019/817 i (UE) 2019/818, ma służyć przechowywaniu wzorów odcisków palców i powinien umożliwiać przeszukiwanie danych daktyloskopijnych przechowywanych w ECRIS-TCN.
(10) Ponieważ identyfikacja odcisków palców może okazać się niewykonalna, ECRIS-TCN powinien umożliwiać identyfikację osób za pomocą samych tylko danych alfanumerycznych. W przypadku obywateli państw trzecich głównym wyzwaniem technicznym jest to, że dane alfanumeryczne nie zawsze są prawidłowe. Nieprawidłowości mogą na przykład obejmować niejasności co do tego, co jest imieniem, a co nazwiskiem, różne warianty pisowni i transliteracji imion i nazwisk lub nieścisłości dotyczące daty urodzenia. Ważne jest zatem, aby ECRIS-TCN był w stanie dopasować dane alfanumeryczne również wtedy, gdy nie wszystkie elementy identyfikujące są identyczne, co nazywane jest wyszukiwaniami niedokładnymi. Identyfikacja obywatela państwa trzeciego powinna się odbywać przez połączenie weryfikacji jakości danych z wyszukiwaniami niedokładnymi lub z innymi zapewnianymi przez wyszukiwarkę sposobami odpowiednimi na potrzeby systemu ECRIS-TCN. Należy zatem wprowadzić ograniczenia liczby wpisów wyświetlanych w wyniku wysłania zapytania, zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami o ochronie danych. Niedopełnienie tego obowiązku zagroziłoby prawom osób fizycznych oraz funkcjonowaniu i dostępności systemu.
(11) Wyszukiwarka, za pomocą której przeprowadza się wyszukiwania niedokładne, powinna umożliwiać ograniczenie liczby wyników poprzez określenie progu dopasowania i ustalenie maksymalnej długości listy wyświetlanych wpisów. Poziom, na którym wynik wyszukiwania uznaje się za dopasowany, a także wykaz pól danych, które można wykorzystać do wyszukiwania niedokładnego, należy ustalić po testach przeprowadzonych na etapie wdrażania.
(12) Każdy zapis w rejestrze operacji przetwarzania danych w ECRIS-TCN powinien zapewniać jasną ścieżkę audytu, tj. zapewniać dokumenty potwierdzające i umożliwiać prześledzenie wszystkich operacji przeprowadzonych w ECRIS-TCN.
(13) Statystyki ECRIS-TCN powinny umożliwiać monitorowanie rejestrowania, przechowywania i wymiany informacji pobranych z rejestrów karnych za pośrednictwem ECRIS-TCN i oprogramowania wzorcowego ECRIS. Statystyki te powinny pochodzić z następujących źródeł: centralnego repozytorium sprawozdawczo-statystycznego utworzonego i wdrożonego przez eu-LISA zgodnie z art. 39 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/818, oprogramowania wzorcowego ECRIS lub krajowego oprogramowania ECRIS oraz rejestrów karnych państw członkowskich, jeżeli chodzi o liczbę skazanych obywateli państw trzecich i liczbę wydanych wobec nich wyroków skazujących.
(14) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2019/816 i nie jest nim związana ani go nie stosuje. Dania nie jest zatem związana obowiązkiem wprowadzenia w życie niniejszej decyzji.
(15) Zgodnie z art. 1 i 2 oraz art. 4a ust. 1 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, bez uszczerbku dla art. 4 tego protokołu, Irlandia nie uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2019/816 i nie jest nim związana ani go nie stosuje. Irlandia nie jest zatem związana obowiązkiem wprowadzenia w życie niniejszej decyzji.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Przekazywania Informacji z Rejestrów Karnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: