a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 31 lipca 2014 r. Rada przyjęła rozporządzenie (UE) nr 833/2014 2 dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.
(2) Rozporządzenie (UE) nr 833/2014 nadaje skuteczność niektórym środkom przewidzianym w decyzji Rady 2014/512/WPZiB 3 .
(3) W dniu 6 października 2022 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2022/1909 4 , którą wprowadzono zwolnienie z zakazu świadczenia usług transportu morskiego oraz z zakazu świadczenia pomocy technicznej, usług pośrednictwa, finansowania lub pomocy finansowej, związanych z transportem morskim do państw trzecich ropy naftowej lub produktów ropopochodnych, które pochodzą z Rosji lub są wywożone z Rosji, kupowanych na poziomie z góry ustalonego pułapu cenowego lub poniżej tego pułapu, określonego przez koalicję na rzecz pułapów cenowych. Zwolnienie to ma na celu złagodzenie negatywnych skutków dla dostaw energii do państw trzecich oraz ograniczenie gwałtownego wzrostu cen spowodowanego nadzwyczajnymi warunkami rynkowymi, przy jednoczesnym ograniczeniu rosyjskich dochodów z ropy naftowej.
(4) W dniu 3 grudnia 2022 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2022/2369 zmieniającą decyzję 2014/512/WPZiB. Decyzją (WPZiB) 2022/2369 ustalono pułap cenowy będący ceną za baryłkę, po której lub poniżej której ropa naftowa z Rosji jest zwolniona z zakazu świadczenia usług transportu morskiego oraz z zakazu świadczenia pomocy technicznej, usług pośrednictwa, finansowania lub pomocy finansowej, związanych z transportem morskim do państw trzecich.
(5) Decyzją (WPZiB) 2022/2369 doprecyzowano istniejący zakaz handlu rosyjską ropą naftową oraz produktami ropopochodnymi i pośrednictwa w handlu nimi oraz rozszerzono zwolnienie dotyczące pułapu cenowego, w przypadku gdy takie towary są przedmiotem handlu po cenie na poziomie pułapu cenowego lub poniżej tego pułapu.
(6) Decyzją (WPZiB) 2022/2369 objęto okresem przejściowym mającym zastosowanie do transportu ropy naftowej oraz produktów ropopochodnych po każdej kolejnej zmianie pułapu cenowego wynoszącym 90 dni świadczenie, bezpośrednio lub pośrednio, pomocy technicznej, usług pośrednictwa lub finansowania lub pomocy finansowej związanych z transportem, z zastrzeżeniem spełniania tych samych warunków. Zwolnienie to jest konieczne w celu spójnego wdrożenia pułapu cenowego przez wszystkie podmioty.
(7) Decyzją (WPZiB) 2022/2369 wprowadzono okres przejściowy wynoszący 45 dni dla statków transportujących ropę naftową pochodzącą z Rosji, która została zakupiona i załadowana na statek przed dniem 5 grudnia 2022 r. i wyładowana w końcowym porcie przeznaczenia przed dniem 19 stycznia 2023 r.
(8) W decyzji (WPZiB) 2022/2369 wyjaśniono, że zakaz świadczenia usług związanych z transportem rosyjskiej ropy naftowej lub rosyjskich produktów ropopochodnych statkiem pływającym pod banderą państwa trzeciego ma zastosowanie do statków, które w przeszłości transportowały towary zakupione po cenie wyższej od pułapu cenowego, pod warunkiem, że podmiot odpowiedzialny za ten transport wiedział lub miał uzasadnione powody, by podejrzewać, że taka sytuacja miała miejsce. Jest to konieczne w celu zapewnienia pewności prawa.
(9) Decyzją (WPZiB) 2022/2369 wprowadzono zwolnienie z zakazu świadczenia usług transportu morskiego oraz z zakazu świadczenia pomocy technicznej, usług pośrednictwa, finansowania lub pomocy finansowej, związanych z transportem morskim do państw trzecich, w przypadku gdy jest to konieczne do pilnego zapobieżenia zdarzeniu, które może mieć poważny i istotny wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo ludzi lub na środowisko, lub pilnego łagodzenia skutków takiego zdarzenia, bądź też reagowania na klęski żywiołowe.
(10) Ponadto w decyzji (WPZiB) 2022/2369 wprowadza się regularny przegląd mechanizmu pułapu cenowego, by uwzględnić skuteczność tego środka w kategoriach jego oczekiwanych rezultatów, jego wdrażania, międzynarodowego przestrzegania tego mechanizmu i nieformalnego przyłączania się do niego oraz jego potencjalnego wpływu na Unię i jej państwa członkowskie, a także by reagować na rozwój sytuacji na rynku, w tym ewentualne zakłócenia. W przeglądzie takim należy brać pod uwagę cele pułapu cenowego, w tym możliwość obniżania przez niego dochodów Rosji ze sprzedaży ropy naftowej, a także zasadę stanowiącą, że pułap cenowy powinien wynosić co najmniej 5 % mniej niż średnia rynkowa cena rosyjskiej ropy naftowej i produktów ropopochodnych. Średnią cenę rynkową należy obliczać we współpracy z Międzynarodową Agencją Energetyczną. Wszelkie kwestie, które mogłyby mieć wpływ na funkcjonowanie i warunki pułapu cenowego, byłyby podnoszone w ramach koalicji na rzecz pułapów cenowych, w następstwie dyskusji na forum Rady. Aby terminowo ocenić rozwój sytuacji na rynku, taki przegląd powinien być przeprowadzany od połowy stycznia 2023 r., a następnie Rada powinna powracać do tej kwestii co 2 miesiące.
(11) Biorąc pod uwagę obecne okoliczności, które stanowią wyzwanie dla konkurencyjności żeglugi unijnej, oraz fakt, że sektor żeglugi jest wolno odbudowującym się sektorem gospodarki, Komisja zamierza pilnie przyjąć odpowiednie środki wsparcia, w tym poprzez dalszy rozwój istniejących instrumentów najpóźniej do dnia 5 lutego 2023 r., z myślą o zachowaniu wiarygodności i strategicznego znaczenia unijnego sektora żeglugi, utrzymując i jeszcze bardziej wzmacniając konkurencyjność żeglugi unijnej, a jednocześnie chroniąc interesy konkurencyjnej eksploatacji statków pływających pod banderami państw członkowskich oraz zachęcając do zmiany bandery statków i umieszczania ich w rejestrach statków w państwach członkowskich.
(12) Środki te wchodzą w zakres Traktatu, a zatem do ich wdrożenia konieczne jest podjęcie działań regulacyjnych na szczeblu Unii, w szczególności w celu zapewnienia jednolitego stosowania tych środków we wszystkich państwach członkowskich.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 833/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 3 grudnia 2022 r.