KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1004 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 4, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wniosek o wsparcie z Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury (EFMRA) złożony przez danego operatora jest niedopuszczalny przez określony okres, jeżeli właściwy organ stwierdził wystąpienie sytuacji, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 3 rozporządzenia (UE) 2021/1139.
(2) W celu zapewnienia warunkowego charakteru wsparcia w ramach EFMRA należy ustanowić niezbędne przepisy zapewniające, aby operatorzy ubiegający się o wsparcie z EMFRA spełniali warunki dopuszczalności do celów wsparcia w ramach EFMRA w odniesieniu do wszystkich statków rybackich znajdujących się pod ich faktyczną kontrolą.
(3) Art. 11 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/1139 uprawnia Komisję do przyjmowania aktów delegowanych określających próg determinujący niedopuszczalność i jej czas trwania, który powinien być proporcjonalny do charakteru, wagi, czasu trwania i powtarzalności poważnych naruszeń, popełnionych przestępstw lub nadużyć i powinien trwać przynajmniej jeden rok. Komisja powinna monitorować przepisy dotyczące niedopuszczalności wniosków o wsparcie ustanowione w niniejszym akcie, aby zapewnić, że wszystkie sytuacje, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 3 rozporządzenia (UE) 2021/1139, zostaną uwzględnione.
(4) Konieczne jest zatem ustanowienie zasad obliczania czasu trwania okresu niedopuszczalności oraz określenie odpowiednich dat rozpoczęcia i zakończenia tego okresu oraz warunków jego wydłużenia bądź skrócenia. Należy również ustanowić przepisy dotyczące korekty okresu niedopuszczalności, w przypadku gdy operator popełni kolejne poważne naruszenia podczas okresu niedopuszczalności.
(5) Automatyczne wszczęcie procedury niedopuszczalności w odniesieniu do środków EFMRA jest również konieczne w przypadku niektórych poważnych naruszeń, które są szczególnie szkodliwe ze względu na ich charakter i wagę.
(6) Należy również ustanowić przepisy dotyczące inicjowania niedopuszczalności i obliczania długości okresu niedopuszczalności w przypadkach, gdy jeden operator jest właścicielem więcej niż jednego statku rybackiego lub kontroluje więcej niż jeden statek rybacki. Przepisy te powinny zapewniać, aby wsparcie w ramach EFMRA dla innych statków operatora nie przynosiło pośrednich korzyści statkom rybackim, które wykorzystano do popełnienia poważnych naruszeń.
(7) Zgodnie z art. 92 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 2 , jeżeli nie dojdzie do innego poważnego naruszenia przepisów w okresie 3 lat od daty ostatniego poważnego naruszenia, wszystkie punkty anuluje się. W rezultacie punkty za naruszenia widnieją w licencji operatora przez co najmniej 3 lata. Aby zapewnić ciągłość z istniejącym systemem, jak również proporcjonalność i pewność prawa, wyłącznie poważne naruszenia popełnione od 1 stycznia 2013 r. zgodnie z art. 92 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, za które przyznane punkty nie zostały anulowane z licencji operatora, powinny być uwzględnione przy obliczaniu okresu niedopuszczalności.
(8) Zgodnie z art. 47 rozporządzenia Rady (WE) nr 1005/2008 3 osoby prawne ponoszą odpowiedzialność za poważne naruszenia, jeżeli naruszenia te zostały popełnione na ich korzyść przez jakąkolwiek osobę fizyczną działającą indywidualnie lub jako członek organu osoby prawnej.
(9) Należy ustanowić przepisy w celu zapewnienia równego traktowania operatorów, którzy zostają nowymi właścicielami statków rybackich w wyniku sprzedaży lub innej formy przeniesienia własności, nie podważając jednocześnie unijnego systemu kontroli, inspekcji i egzekwowania ustanowionego rozporządzeniem (UE) nr 1224/2009 dotyczącym kontroli rybołówstwa, który jest niezbędny do realizacji celów WPRyb. Jeśli licencja połowowa danego operatora została na stałe wycofana w związku z częstotliwością i wagą popełnionych naruszeń, należy odmówić dostępu do wsparcia w ramach EFMRA do końca określonego w art. 63 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 4 okresu kwalifikowalności wydatków do otrzymania wkładu z EFMRA, aby ochronić interesy finansowe Unii i jej podatników. Taką niedopuszczalność należy stosować, nawet jeżeli zgodnie z metodą obliczania określoną w niniejszym rozporządzeniu okres niedopuszczalności kończy się przed końcem okresu kwalifi- kowalności.
(10) Art. 11 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/1139 uprawnia Komisję do przyjmowania aktów delegowanych dotyczących zasad odzyskiwania przydzielonego wsparcia, jeżeli w okresie, o którym mowa w art. 11 ust. 2 tego rozporządzenia, doszło do poważnych naruszeń lub przestępstw przeciwko środowisku. Konieczne jest zatem określenie zasad odzyskiwania przyznanej pomocy.
(11) Aby umożliwić szybkie stosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu oraz biorąc pod uwagę, jak ważne jest zapewnienie zharmonizowanego i równego traktowania operatorów we wszystkich państwach członkowskich od początku okresu programowania, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu i obowiązywać od pierwszego dnia okresu kwalifikowalności wydatków do otrzymania wkładu z EFMRA, czyli od dnia 1 stycznia 2021 r., Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasady pewności prawa i zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: