uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 30 ust. 1,
(1) W 2021 r. kilka państw członkowskich powiadomiło Komisję o urzędowo potwierdzonym występowaniu w przesyłkach roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów pochodzących z państw trzecich agrofagów, które nie są wymienione jako agrofag kwarantannowy dla Unii, jako agrofag kwarantannowy dla strefy chronionej lub jako regulowany agrofag niekwarantannowy dla Unii zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/2072 2 i które nie są regulowane na podstawie art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031.
(2) Na podstawie danych ze wstępnych ocen ryzyka lub analiz ryzyka przeprowadzonych dotychczas przez właściwe organy i organizacje Komisja stwierdza, że agrofagi te spełniają kryteria określone w sekcji 3 podsekcja 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/2031.
(3) Chloridea virescens, Leucinodes orbonalis, Leucinodes pseudorbonalis, Resseliella citrifrugis i Spodoptera ornithogalli należą do agrofagów, w odniesieniu do których właściwe organy podjęły działania na podstawie art. 29 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031. Agrofagi te były wielokrotnie przechwytywane na granicach Unii i nie stwierdzono ich obecności na terytorium Unii.
(4) W odniesieniu do terytorium Unii Niderlandy przeprowadziły wstępną ocenę ryzyka w odniesieniu do Chloridea virescens 3 oraz analizę zagrożenia agrofagami w odniesieniu do amerykańskich gatunków Spodoptera, w tym Spo- doptera ornithogalli 4 . W obu z nich stwierdzono, że agrofagi te spełniają kryteria agrofagów kwarantannowych określone w sekcji 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/2031 w odniesieniu do terytorium Unii. Konieczna jest jednak dalsza ocena ryzyka, aby uzasadnić ich włączenie do załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072.
(5) Na podstawie kategoryzacji agrofagów przeprowadzonych przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") w odniesieniu do Leucinodes orbonalis 5 i Leucinodes pseudorbonalis 6 stwierdzono, że agrofagi te spełniają w odniesieniu do terytorium Unii kryteria agrofagów kwarantannowych określone w sekcji 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/2031. Zwrócono jednak uwagę na niepewność co do ich wpływu ze względu na odpowied- niość klimatyczną. Trwa dalsza ocena odpowiedniości klimatycznej, ocena wpływu zmiany klimatu na zadomowienie się tych agrofagów w Unii oraz na ich późniejszy wpływ.
(6) Na podstawie kategoryzacji agrofagów przeprowadzonej przez Urząd Resseliella citrifrugis 7 spełnia kryteria dotyczące agrofagów kwarantannowych określone w sekcji 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/2031 w odniesieniu do terytorium Unii. Obecnie trwa dalsza ocena ryzyka w odniesieniu do dróg wprowadzenia i rozprzestrzeniania się tego agrofaga.
(7) Agrofagi te były wielokrotnie przechwytywane na granicach Unii, a duże ilości ich roślin żywicielskich nadal są przywożone z państw, w których stwierdzono występowanie tych agrofagów, chociaż stwarzają one wysokie ryzyko fitosanitarne dla terytorium Unii. Uznaje się zatem, że istnieje bezpośrednie niebezpieczeństwo zawleczenia tych agrofa- gów na terytorium Unii. Należy zatem wprowadzić środek w postaci tymczasowego zakazu ich wprowadzania do Unii do czasu przeprowadzenia pełnej analizy ryzyka. Agrofagi te powinny również być przedmiotem kontroli występowania opartych na analizie ryzyka dotyczących ich oznak lub objawów, jak określono w art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031.
(8) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie przez wystarczająco długi okres, aby umożliwić przeprowadzenie tych ocen i analiz ryzyka.
(9) Przepisy przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2022 r.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.268.13 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/1941 w sprawie zakazu wprowadzania, przemieszczania, utrzymywania, rozmnażania lub uwalniania niektórych agrofagów na podstawie art. 30 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 |
Data aktu: | 13/10/2022 |
Data ogłoszenia: | 14/10/2022 |
Data wejścia w życie: | 03/11/2022 |