uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 27 ust. 7 akapit trzeci,
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/1227 2 określono szablony, które należy stosować do celów przekazywania informacji zgodnie z wymogami dotyczącymi zgłoszenia prostych, przejrzystych i standardowych (STS) sekurytyzacji. W szczególności w załącznikach I-III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1227 określono informacje, które należy zgłaszać Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) w odniesieniu do sekurytyzacji spełniających wymogi STS określone w art. 19-22 i art. 23-26 rozporządzenia (UE) 2017/2402.
(2) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/557(3 ) zmieniono rozporządzenie (UE) 2017/2402, rozszerzając ramy sekurytyzacji STS na bilansowe sekurytyzacje syntetyczne. W związku z tym konieczne jest określenie szablonu na potrzeby przekazywania - zgodnie z wymogami dotyczącymi zgłoszenia STS - informacji dotyczących bilansowych sekurytyzacji syntetycznych.
(3) Aby zapewnić inwestorom, potencjalnym inwestorom i właściwym organom przegląd porównawczy wszystkich rodzajów sekurytyzacji STS, należy zapewnić spójność wszystkich zgłoszeń STS. Szablon na potrzeby zgłoszenia sekurytyzacji bilansowych STS powinien zatem być zgodny z formatem szablonu dla sekurytyzacji tradycyjnych STS, a jednocześnie uwzględniać wymogi dotyczące umów o ochronę kredytową oraz rolę agenta weryfikującego będącego osobą trzecią, jak określono w art. 26e rozporządzenia (UE) 2017/2402.
(4) Należy określić format każdego z pól, które należy wypełnić w zgłoszeniu sekurytyzacji bilansowych STS, a przekazywanie wszelkich informacji ESMA powinno odbywać się drogą elektroniczną.
(5) Załącznik I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1227 odzwierciedla zmiany w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/1226 4 określone w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2022/1301 5 .
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1227.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 6 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 marca 2022 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.266.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/1929 zmieniające wykonawcze standardy techniczne określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/1227 w odniesieniu do szablonów na potrzeby przekazywania, zgodnie z wymogami dotyczącymi zgłoszenia STS, informacji dotyczących bilansowych sekurytyzacji syntetycznych |
| Data aktu: | 31/03/2022 |
| Data ogłoszenia: | 13/10/2022 |
| Data wejścia w życie: | 02/11/2022 |