uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 132 ust. 3,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 i 34,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2532/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji 1 , w szczególności art. 6 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 2 , w szczególności art. 7,
(1) Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 Europejski Bank Centralny (EBC) może nakładać sankcje na podmioty sprawozdające za nieprzestrzeganie wymogów sprawozdawczości statystycznej.
(2) Zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2532/98 przy podejmowaniu decyzji dotyczącej nałożenia sankcji oraz przy podejmowaniu decyzji dotyczącej właściwej sankcji EBC kieruje się zasadą proporcjonalności. Ponadto art. 2 ust. 3 tego rozporządzenia zawiera niewyczerpujący wykaz szczególnych okoliczności, które, w odpowiednich przypadkach, EBC ma obowiązek uwzględniać.
(3) Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4) 3 określa procedurę przedkładania Zarządowi EBC propozycji przez jednostkę dochodzeniową EBC lub przez właściwy krajowy bank centralny w celu ustalenia, czy dany podmiot sprawozdający popełnił domniemane naruszenie i określenia wysokości sankcji, która ma zostać nałożona, a także dopuszcza uproszczoną procedurę w celu nałożenia sankcji za drobniejsze naruszenia przepisów.
(4) Aby zapewnić równe traktowanie podmiotów sprawozdających oraz zgodność z wymogami art. 9 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1917 (EBC/2022/31) 4 , EBC powinien określić metodologię obliczania przez właściwe banki centralne Eurosystemu proponowanej wysokości sankcji. Obliczeń powinno się dokonywać w dwóch etapach. Najpierw oblicza się kwotę podstawową w oparciu o aspekty ilościowe domniemanego naruszenia, a następnie uwzględnia się inne istotne okoliczności i informacje, w wyniku których kwota podstawowa może zostać dostosowana.
(5) Z tego powodu oraz w celu zapewnienia przejrzystości i bezstronności decyzji EBC przy nakładaniu sankcji na podmioty sprawozdające metodologia ta powinna szczegółowo określać aspekty ilościowe stosowane przy obliczaniu kwoty podstawowej. Ponadto metodologia ta powinna zawierać wytyczne dotyczące okoliczności i informacji, które w stosownych wypadkach powinny być uwzględniane przez właściwy bank centralny Eurosystemu przy obliczaniu proponowanej wysokości sankcji.
(6) Chociaż zasadniczo do określenia wielkości ekonomicznej podmiotu sprawozdającego, który nie spełnia wymogów sprawozdawczości statystycznej, powinno się brać pod uwagę sumę aktywów tego podmiotu, przy określaniu rozmiaru podmiotu sprawozdającego, który nie spełnia określonych rodzajów wymogów sprawozdawczych, na przykład dotyczących statystyki płatności, określonych w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1409/2013 (EBC/2013/43) 5 , oraz dotyczących przechowywanych papierów wartościowych, określonych w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24) 6 , bardziej odpowiednimi wskaźnikami wielkości ekonomicznej podmiotu sprawozdającego do celów obliczania kwoty podstawowej są: liczba jego klientów, całkowita wartość jego transakcji płatniczych lub całkowita wartość papierów wartościowych zdeponowanych u powiernika. Do tych celów należy również uwzględniać wielkość ekonomiczną podmiotu sprawozdającego, który nie spełnia wymogów sprawozdawczości statystycznej, w stosunku do wielkości ekonomicznej referencyjnej populacji sprawozdawczej - w przypadku statystyki rynku pieniężnego określonej w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) 7 lub odpowiedniej rzeczywistej populacji sprawozdawczej - w każdym innym przypadku.
(7) Dla celów regularnego tworzenia statystyk rynku pieniężnego zgodnie z wymogami rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) błędy w danych dotyczących segmentu transakcji niezabezpieczonych, które nie zostaną skorygowane przed terminem przekazania danych wyznaczonym przez EBC lub KBC, mogą skutkować nałożeniem sankcji, ponieważ terminowe otrzymywanie dokładnych i kompletnych informacji statystycznych dotyczących segmentu transakcji niezabezpieczonych, zgodnych z wysokimi standardami rzetelności ma kluczowe znaczenie dla realizacji zadań EBC w zakresie polityki pieniężnej. Z tego powodu, a także w celu zapewnienia spójności ze stosowaniem rozporządzenia (UE) 2022/1917 (EBC/2022/31), właściwe i odpowiednie jest, aby banki centralne Eurosys- temu stosowały niniejszą decyzję po upływie trzech miesięcy od dnia powiadomienia w przypadkach nieprzestrzegania wymogów sprawozdawczości statystycznej wynikających z rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48).
(8) W celu zapewnienia spójnego stosowania zharmonizowanych zasad KBC i EBC powinny stosować się do niniejszej decyzji od tego samego dnia, od którego stosowane będzie rozporządzenie (UE) 2022/1917 (EBC/2022/31).
(9) Jednakże w celu zapewnienia ciągłości i jasności należy zapewnić, aby właściwe KBC i EBC kontynuowały przestrzeganie wymogów decyzji EBC/2010/10 8 w przypadkach domniemanych naruszeń, które miały miejsce przed odpowiednią datą rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji, w tym w przypadkach powtarzających się naruszeń, gdy jeden lub więcej przypadków naruszenia ma miejsce przed odpowiednią datą rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji i po niej.
(10) Zasady stosowane przez EBC przy obliczaniu sankcji za okres sprawozdawczy grudzień 2004 r. w odniesieniu do miesięcznych wymogów sprawozdawczych oraz za czwarty kwartał 2004 r. w odniesieniu do kwartalnych wymogów sprawozdawczych w przypadku naruszenia wymogów sprawozdawczych w zakresie statystyki bilansowej z powodu naruszenia standardów minimum określonych w załączniku IV do rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 2423/2001 (EBC/2001/13) 9 zostały określone w zawiadomieniu Europejskiego Banku Centralnego w sprawie stosowania sankcji za naruszenie wymogów sprawozdawczości statystycznej w zakresie statystyki bilansowej 10 . Aby zapewnić pewność prawną wspomniane zawiadomienie powinno zostać wycofane,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.263.59 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2022/32 (2022/1921) w sprawie metodologii obliczania wysokości sankcji za domniemane naruszenia wymogów sprawozdawczości statystycznej |
Data aktu: | 29/09/2022 |
Data ogłoszenia: | 10/10/2022 |
Data wejścia w życie: | 31/01/2023, 30/04/2024 |