uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 56 ust. 3 akapit trzeci, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 150/2013 2 określa szczegóły dotyczące wniosku o rejestrację jako repozytorium transakcji.
(2) Po wejściu w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/834 3 repozytoria transakcji muszą posiadać procedury uzgadniania danych między repozytoriami transakcji oraz procedury weryfikacji spełnienia przez kontrahenta dokonującego zgłoszenia lub podmiot przekazujący zgłoszenie wymogów dotyczących zgłaszania, a także procedury weryfikacji kompletności i prawidłowości zgłoszonych danych. W celu zapewnienia, aby Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych posiadał odpowiednie informacje umożliwiające mu weryfikowanie, czy repozytorium transakcji spełnia te wymogi w momencie oceny wniosku o rejestrację jako repozytorium transakcji, repozytoria transakcji należy zobowiązać do przekazywania informacji dotyczących procedur, które wprowadziły w celu uwierzytelnienia tożsamości użytkowników uzyskujących dostęp do danych, przekazywania odpowiednim podmiotom informacji zwrotnych na temat zezwolenia dla podmiotu przekazującego zgłoszenie, na temat weryfikacji kompletności i poprawności danych, na temat uzgadniania danych i wyniku procesu uzgadniania, a także w celu przekazywania podmiotom przekazującym zgłoszenia zastrzeżeń oraz zmiany identyfikatorów podmiotów prawnych, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2022/1858 4 .
(3) W celu zapewnienia, aby repozytoria transakcji spełniały najwyższe standardy regulacyjne, należy wprowadzić dodatkowe przepisy dotyczące informacji, które należy przekazywać na temat procedur przenoszenia, na temat problemów informatycznych, które mają wpływ na jakość danych, oraz w odniesieniu do rejestru zgłoszeń.
(4) Należy określić szczegóły uproszczonego wniosku o rozszerzenie rejestracji, aby umożliwić repozytoriom transakcji, które są już zarejestrowane na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 5 , rozszerzenie dotychczasowej rejestracji, tak aby odpowiadała również rejestracji na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Aby uniknąć powielania wymogów, repozytoria transakcji składające wniosek o rozszerzenie rejestracji powinny być zobowiązane do przekazywania jedynie informacji na temat dostosowań ich systemów, procesów i zasobów niezbędnych do zapewnienia zgodności z wymogami rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
(5) Uiszczanie przez repozytoria transakcji wymaganych opłat przy składaniu wniosku o rejestrację lub o rozszerzenie rejestracji jako repozytorium transakcji jest istotne, aby zapewnić pokrycie kosztów Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych związanych ze wspomnianą rejestracją lub wspomnianym rozszerzeniem rejestracji. Do wniosków należy zatem dołączać dowód dokonania płatności.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 150/2013.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(8) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne poświęcone projektowi regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 6 .
(9) Aby umożliwić repozytoriom transakcji podejmowanie wszelkich niezbędnych działań w celu dostosowania się do zmian wymogów dotyczących informacji na temat weryfikacji kompletności i poprawności danych, które to zmiany wprowadzono niniejszym rozporządzeniem, datę rozpoczęcia stosowania tych przepisów należy odroczyć,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 czerwca 2022 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.262.41 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/1857 zmieniające regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 150/2013 w odniesieniu do szczegółowych informacji zawartych we wnioskach o rejestrację jako repozytorium transakcji i wnioskach o rozszerzenie rejestracji jako repozytorium transakcji |
| Data aktu: | 10/06/2022 |
| Data ogłoszenia: | 07/10/2022 |
| Data wejścia w życie: | 29/04/2024, 27/10/2022 |