Rezolucja 2022/1789 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) za rok budżetowy 2020

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2022/1789
z dnia 4 maja 2022 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) za rok budżetowy 2020

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) za rok budżetowy 2020,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0106/2022),

A. mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii przez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;

B. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (zwanej dalej "Agencją") jej ostateczny budżet na rok 2020 wyniósł 16 058 100 EUR, co stanowi wzrost o 2,03 % w porównaniu z rokiem 2019; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii;

C. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2020 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2020 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 96,8 %, co oznacza spadek o 1,04 % w porównaniu z rokiem 2019; zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 62,15 %, co oznacza spadek o 14,18 % w porównaniu z rokiem 2019; zauważa, że niski wskaźnik środków na płatności jest związany ze spowolnieniem działalności Agencji z powodu pandemii COVID-19;

2. zauważa, że w następstwie uwag Trybunału z 2019 r. Agencja analizuje przyczyny bardzo wysokiego poziomu przeniesień; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o wynikach tej analizy;

Wyniki

3. zauważa, że Agencja wykorzystuje niektóre środki jako kluczowe wskaźniki skuteczności działania w celu oceny wartości dodanej swoich działań, jak również inne środki służące usprawnieniu zarządzania budżetem, takie jak realizacja programu prac, anulowanie środków na płatności oraz zdolność pośredników do nawiązywania kontaktów poprzez tworzenie sieci; wyraża zadowolenie, że Agencja wykorzystuje kluczowy wskaźnik skuteczności działania do pomiaru wykonania środków na zobowiązania, ponieważ był to punkt krytyczny w poprzednich latach, co do którego Trybunał stale zgłaszał uwagi; zauważa, że Agencja osiągnęła prawie wszystkie swoje cele, a część programu prac nie została zrealizowana, ponieważ pandemia wpłynęła na możliwość podróżowania i organizowania wydarzeń;

4. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja przeprowadziła analizy ex post sfinalizowanych przeglądów bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) dotyczących chorób związanych z pracą, kosztów i korzyści BHP oraz mikroprzed- siębiorstw i małych przedsiębiorstw; zauważa, że w analizie stwierdzono, iż Agencja powinna kontynuować działania w tych ważnych aktualnych obszarach, i wydano szczegółowe zalecenia; wyraża zadowolenie z faktu, że w 2020 r. Agencja przeprowadziła analizy ex post kampanii z lat 2018-2019 "Zdrowe miejsca pracy"; zauważa, że kampania była szczególnie udana, jeśli chodzi o zaangażowanie zainteresowanych stron i upowszechnianie działań;

5. zauważa, że Agencja ściśle współpracuje z innymi agencjami, a mianowicie z Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound), Agencją Praw Podstawowych, Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, Wspólnym Centrum Badawczym i Europejskim Urzędem ds. Pracy, w kwestiach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, takich jak polityka zatrudnienia i spraw społecznych; zauważa, że Agencja współpracowała z Eurostatem w celu opracowania barometru BHP; zauważa, że Agencja współpracowała ściśle z Europejską Agencją Chemikaliów w zakresie substancji niebezpiecznych; zauważa, że Agencja ściśle współpracowała również z Europejską Agencją Bezpieczeństwa Morskiego w odniesieniu do BHP w kontekście wycieków ropy naftowej; z zadowoleniem przyjmuje strategię na lata 2020-2024 dotyczącą walki z rakiem w miejscu pracy;

6. docenia działania Agencji mające na celu opracowywanie, gromadzenie i dostarczanie wiarygodnych i istotnych informacji, analiz i narzędzi dotyczących BHP, które to działania przyczyniają się do kształtowania polityki Unii mającej na celu promowanie zdrowych i bezpiecznych miejsc pracy w całej Unii;

7. w szczególności zwraca uwagę na istotną rolę Agencji we wspieraniu wdrażania zasady nr 10 Europejskiego filaru praw socjalnych; z zadowoleniem przyjmuje zdecydowane zobowiązanie Agencji do zapewnienia wszystkim pracownikom takich samych praw w zakresie BHP, bez względu na wielkość przedsiębiorstwa, rodzaj umowy lub stosunek pracy;

8. podkreśla znaczenie, autonomię i wartość dodaną Agencji w zakresie jej kompetencji; podkreśla potrzebę zapewnienia odpowiednich zasobów ludzkich i finansowych umożliwiających Agencji dalszą realizację programu prac przy bardzo wysokim wskaźniku ukończenia działań, w szczególności w świetle wdrażania nowych strategicznych ram UE dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (2021-2027) i z uwagi na przyszłe prawodawstwo w zakresie ochrony pracowników przed zagrożeniami związanymi z narażeniem na azbest w miejscu pracy, jak i w kontekście dyrektywy w sprawie czynników rakotwórczych i mutagenów;

9. uważa, że Agencja może dostarczyć przydatnych informacji i analiz na temat wpływu telepracy i innych rozwiązań cyfrowych - przeznaczonych zarówno dla pracodawców, jak i pracowników - na BHP w kontekście warunków pracy w czasie pandemii COVID-19, ze szczególnym uwzględnieniem zdrowia psychicznego;

Polityka kadrowa

10. zauważa, że w dniu 31 grudnia 2019 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 97,5 % - przyjęto 39 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 40 stanowisk dla tej kategorii pracowników (w porównaniu z 40 stanowiskami zatwierdzonymi i obsadzonymi w 2019 r.); zauważa, że w 2020 r. w Agencji pracowało ponadto 24 pracowników kontraktowych;

11. zauważa z niepokojem brak równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla, który przedstawia się następująco - trzech mężczyzn (75 %) i jedna kobieta (25 %); Odnotowuje lepszą równowagę płci w zarządzie, w którym jest 51 mężczyzn (58,6 %) i 36 kobiet (41,4 %), oraz ogólnie wśród pracowników, wśród których jest 16 mężczyzn (30,2 %) i 44 kobiety (69,8 %); zwraca się do Agencji, aby w przyszłości zapewniła równowagę płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla i wśród pracowników; apeluje do Komisji i państw członkowskich, aby podczas mianowania kandydatów na członków zarządu Agencji uwzględniały znaczenie, jakie ma zapewnienie równowagi płci;

12. wyraża zadowolenie, że nie zgłoszono żadnych przypadków molestowania i że Agencja jest silnie zaangażowana w promowanie polityki przeciwdziałania molestowaniu, organizuje regularnie sesje informacyjne dla swoich pracowników oraz tworzy specjalistyczną stronę intranetową na ten temat;

13. ubolewa, że pracownicy czują się odizolowani z powodu telepracy; z zadowoleniem przyjmuje jednak fakt, że kierownictwo oferuje duże wsparcie psychologiczne i sesje poświęcone zdrowiu psychicznemu, a także dokłada wszelkich starań, aby stworzyć jak najlepszą atmosferę w oparciu o potrzeby pracowników i decyzje podejmowane przez administrację lokalną;

14. wyraża zaniepokojenie długą i nieprzejrzystą procedurą mianowania nowego dyrektora wykonawczego Agencji;

Zamówienia publiczne

15. zauważa, że Agencja opracowała strategię konsolidacji funkcji w zakresie finansów i zamówień publicznych, która ma na celu optymalizację wykorzystania zasobów, harmonizację procesów oraz lepsze określenie ról i obowiązków; zauważa, że ze względu na pandemię COVID-19 wdrożenie, pierwotnie zaplanowane na 2020 r., zostało odroczone i rozpoczęło się pod koniec 2020 r. od powołania eksperta zewnętrznego, który ma pomóc w praktycznych ustaleniach;

16. zauważa, że w 2020 r. zakończono wdrażanie systemu zarządzania dokumentami Agencji; odnotowuje ponadto przyjęcie e-zamówień, w szczególności e-przetargów i elektronicznego składania ofert, procedurę podpisu elektronicznego oraz uproszczenie i cyfryzację kilku wewnętrznych procedur organizacji pracy; przypomina, jak ważne jest podniesienie poziomu cyfryzacji w Agencji pod względem wewnętrznego funkcjonowania i zarządzania, a także w celu przyspieszenia cyfryzacji procedur; zwraca uwagę na konieczność podejmowania wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć wszelkiego ryzyka dla bezpieczeństwa informacji przetwarzanych online;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

17. odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, a także zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi; zauważa, że w styczniu 2020 r. zarząd przeprowadził przegląd polityki zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz że członkowie zarządu proszeni są o przedstawienie oprócz deklaracji interesów również oświadczenia o braku konfliktu interesów; przyjmuje z zadowoleniem, że oba oświadczenia są dostępne na stronie internetowej Agencji;

Kontrola wewnętrzna

18. wyraża zadowolenie, że Agencja stosuje strategię braku zgodności, która pozwala rejestrować nie tylko wyjątki ex ante, ale również zdarzenia ex post, co służy poprawie istniejących procedur i umożliwia wykrycie niedociągnięć w zakresie kontroli wewnętrznej; zauważa, że w 2020 r. stwierdzone niezgodności nie wskazywały na istotne uchybienia pod względem istniejących kontroli; zauważa, że Agencja ponownie uczestniczyła w zainicjowanej przez Komisję ocenie wzajemnej dotyczącej zarządzania ryzykiem w zdecentralizowanych agencjach, dzieląc się z innymi agencjami uczestniczącymi w grupie roboczej wiedzą, metodami i uwagami o krytycznych zagrożeniach;

19. zauważa, że w 2019 r. zarząd przyjął ramy kontroli wewnętrznej Agencji, których podstawą są ramy kontroli wewnętrznej Komisji; zauważa, że Agencja przeprowadziła ocenę ram kontroli wewnętrznej za rok sprawozdawczy 2020 i stwierdziła, że ramy te zostały wprowadzone i funkcjonują odpowiednio w odniesieniu do wszystkich elementów kontroli wewnętrznej;

20. zauważa, że rejestr ryzyka korporacyjnego Agencji jest powiązany z ramami kontroli wewnętrznej i zarówno rejestr, jak i ramy są poddawane okresowym przeglądom przez kadrę kierowniczą wyższego szczebla; zauważa, że wszystkie rodzaje ryzyka monitorowane w 2020 r. zostały sklasyfikowane jako związane ze środowiskiem zewnętrznym i żadnego z nich nie sklasyfikowano jako potencjalnego zagrożenia dla reputacji lub osiągnięć strategicznych Agencji;

21. zauważa, że trwają dwa działania naprawcze zgłoszone przez Trybunał w związku z nadmiernie wysokim poziomem środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych z poprzednich lat;

Działania w odpowiedzi na COVID-19 i ciągłość działania

22. zauważa z zadowoleniem, że Agencja zapewniła informacje i zasoby przydatne do oceny zagrożeń i wpływu na miejsce pracy oraz ich łagodzenia; zauważa, że Agencja zgłosiła wszystkie zrealizowane i planowane działania, takie jak projekty związane z telepracą, sprawozdania mające na celu ocenę psychospołecznych zagrożeń związanych z pandemią, wytyczne dotyczące miejsca pracy związane z COVID-19 oraz udział w szeregu spotkań wysokiego szczebla związanych z ochroną pracowników w kontekście pandemii COVID-19;

23. zauważa, że Agencja poparła ustalenia dotyczące pracy zdalnej pracowników, wprowadzając nowe elektroniczne procedury wewnętrzne w celu ułatwienia ciągłości działania; zauważa, że Agencja zapewniła personelowi odpowiedni sprzęt do telepracy i bezpieczny dostęp do systemów informatycznych Agencji; zauważa, że posiedzenia wewnętrzne i wyjazdowe organizowano online oraz wprowadzono elektroniczny obieg dokumentów, aby umożliwić Agencji dalsze wywiązywanie się z jej zobowiązań finansowych i umownych;

24. zauważa, że w 2020 r. Agencja nadal skutecznie udzielała informacji na temat BHP i promowała BHP; zauważa, że pomimo ograniczeń związanych z COVID-19 Agencja zdołała przedstawić swoje prace podczas ponad 300 wydarzeń; zauważa, że Agencja zapewniła wielojęzyczne (w 25 językach) wytyczne dotyczące stanowisk pracy, że wytyczne te należą do najczęściej pobieranych i konsultowanych publikacji w historii Agencji, oraz że opracowano i przekazano za pośrednictwem strony internetowej Agencji szereg innych zasobów związanych z COVID-19; zachęca Agencję do kontynuowania prac nad wytycznymi, aby pomóc pracodawcom i pracownikom w dostosowaniu się do sytuacji w zakresie pandemii COVID-19;

Inne uwagi

25. zauważa, że Agencja rozpoczęła współpracę z CERT-UE na podstawie umowy o gwarantowanym poziomie usług, aby zapewnić Agencji cyberochronę; zauważa, że w 2020 r. cyberbezpieczeństwo uznano za problem i że Agencja zaproponowała ogłoszenie w 2021 r. zaproszenia do składania ofert na świadczenie usług w zakresie cyberbezpie- czeństwa; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o poczynionych postępach;

26. zwraca uwagę, że wraz z proklamacją Europejskiego filaru praw socjalnych Agencji powierzono ważną rolę we wdrażaniu jego zasad;

27. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 4 maja 2022 r. 2  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 114 z 31.3.2021, s. 45.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0196.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.258.366

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2022/1789 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) za rok budżetowy 2020
Data aktu: 04/05/2022
Data ogłoszenia: 05/10/2022