Decyzja wykonawcza 2022/1847 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Specyficzne trudności w uczeniu się na poziomie UE" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 (Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1847
z dnia 28 września 2022 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Specyficzne trudności w uczeniu się na poziomie UE" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 6901)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 4 października 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 1 sierpnia 2022 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej:

"Specyficzne trudności w uczeniu się na poziomie UE".

(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów są następujące: "Inicjatywa ma na celu ułatwienie dostępu do edukacji osobom mającym specyficzne trudności w uczeniu się (np. dysleksję, dyskalkulię, dysgrafię). Uczniowie z takimi trudnościami doświadczają problemów w kontynuowaniu kształcenia ze względu na brak wiedzy na ten temat, brak odpowiednich materiałów do nauki oraz niesprawiedliwe warunki egzaminowania. Mimo że państwa członkowskie zajmują się tą kwestią indywidualnie, rozbieżności w przyjętych przez nie definicjach trudności w uczeniu się, różne metody wykrywania tych trudności i udzielania pomocy sprawiają, że warunki panujące w poszczególnych krajach coraz bardziej się różnią. W związku z tym uczniowie mogą być traktowani inaczej w innych państwach członkowskich, co może utrudniać im korzystanie z przysługującego im na mocy Traktatów prawa do swobodnego przemieszczania się i może mieć wpływ na ich edukację i integrację ze społeczeństwem. Niniejszym zwracamy się więc do Komisji o przedstawienie wniosku dotyczącego zalecenia Rady, na podstawie art. 165 ust. 4 tiret drugie TFUE, zawierającego wspólne wytyczne dla rządów krajowych na temat sposobów wykrywania i rozwiązywania trudności w uczeniu się. Lepsza integracja osób mających trudności w uczeniu się w ramach systemu edukacji byłaby ważnym krokiem w kierunku zapewnienia równych szans wszystkim obywatelom UE".

(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegółowe informacje na temat samej inicjatywy, jej celów i kontekstu, a także opisano powody, dla których warto ją poprzeć. Podkreślono w nim trzy następujące punkty inicjatywy:

1) inicjatywa może uwypuklić globalny charakter problemu i potrzebę rozwiązania go na poziomie europejskim;

2) Komisja może wnieść wkład w badania nad specyficznymi trudnościami w uczeniu się dzięki swojemu zespołowi ekspertów i znajomości prawodawstwa wszystkich państw członkowskich, przy czym badania te powinny koncentrować się na ustaleniu ogólnoeuropejskiej definicji trudności w uczeniu się i ustanowieniu środków wyrównawczych; oraz

3) inicjatywa może podkreślić znaczenie wykorzystania nowych technologii w ułatwianiu procesu uczenia się uczniom mającym specyficzne trudności.

(4) Dodatkowy dokument załączony do inicjatywy zawiera analizę porównawczą dotyczącą dysleksji w różnych krajach europejskich.

(5) W odniesieniu do ogólnego celu inicjatywy, jakim jest ułatwienie dostępu do edukacji osobom mającym trudności w uczeniu się dzięki rozwijaniu edukacji wysokiej jakości w oparciu o współpracę między państwami członkowskimi, a w razie potrzeby - przez wspieranie i uzupełnianie ich działań przy pełnym poszanowaniu odpowiedzialności państw członkowskich za treść nauczania i organizację systemów edukacyjnych, Komisja jest uprawniona do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego na podstawie art. 165 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).

(6) Punkty pierwszy i trzeci załącznika do inicjatywy mają charakter ogólny i nie wydaje się, aby wymagały konkretnych działań wspierających realizację ogólnego celu inicjatywy. Choć wydaje się, że w drugim punkcie załącznika do inicjatywy zachęca się Komisję do "wniesienia znaczącego wkładu w badania nad specyficznymi trudnościami w uczeniu się", to działanie to ma najwyraźniej charakter przygotowawczy w stosunku do głównego celu inicjatywy. Celem tym jest zaś przedstawienie przez Komisję, na podstawie art. 165 ust. 4 tiret drugie TFUE, wniosku dotyczącego zalecenia Rady, które miałoby ułatwić dostęp do edukacji osobom mającym trudności w uczeniu się i w którym Komisja mogłaby uwzględnić elementy odnośnych badań.

(7) Z powyższych względów żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(8) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(9) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(10) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(11) Należy zatem zarejestrować inicjatywę zatytułowaną: "Specyficzne trudności w uczeniu się na poziomie UE".

(12) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską zatytułowaną: "Specyficzne trudności w uczeniu się na poziomie UE".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej: "Specyficzne trudności w uczeniu się na poziomie UE", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Rebecca LIZIER i Nia RAYCHEVA.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2022 r.

ISSN 1977-0766 (wydanie elektroniczne)

ISSN 1725-5139 (wydanie papierowe)

Unii Europejskiej

L-2985 Luksemburg LUKSEMBURG

PL

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.256.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/1847 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Specyficzne trudności w uczeniu się na poziomie UE" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 (Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
Data aktu: 28/09/2022
Data ogłoszenia: 04/10/2022