(Jedynie tekst w języku rumuńskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 12 września 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) 11 lipca 2022 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację inicjatywy obywatelskiej "Wyposażenie każdego europej
skiego domu w panele fotowoltaiczne o mocy 1 kW i turbiny wiatrowe o mocy 0,6 kW przy wykorzystaniu środków unijnych, którymi zarządzać będą wyłącznie gminy".
(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów są następujące: "1) ograniczenie śladu węglowego wszystkich gospodarstw domowych; 2) odpowiedzialność gmin oraz dystrybutorów i dostawców energii, ograniczenie zmian dostawców zielonej energii przez zapewnienie profesjonalnych szkoleń z zakresu kwestii środowiskowych przynajmniej jednemu pracownikowi gminy, przy wykorzystaniu wyłącznie unijnego sprzętu; 3) rozwój ekologicznych źródeł energii w najbardziej odizolowanych wioskach i na końcach sieci, co w innym wypadku wymagałoby skonsolidowanych inwestycji finansowanych przez dystrybutorów energii, jej dostawców lub przez jednostki samorządu terytorialnego; 4) zmiana postrzegania zielonej energii jako drogiej przez opinię publiczną, edukowanie obywateli, tak by zużywali przynajmniej 1 kW energii słonecznej w ciągu dnia w celu zmniejszenia opłat za energię. Mówimy stop wojnie energetycznej, przygotowujemy lokalne systemy pomp turbinowych o mocy nawet do 400 kW, systemy nawadniania kroplowego oraz generatory wodoru w celu stworzenia kompaktowych stref energetycznych. Będzie to istotne działanie na rzecz konkurencyjności w UE."
(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegółowe informacje na temat samej inicjatywy, jej celów oraz jej kontekstu, wymieniając powody, dla których warto ją poprzeć. Zdaniem organizatorów środki, których nie wykorzystano na wspieranie odporności, spójności lub rozwoju regionalnego, można by wykorzystać do sfinansowania, za pośrednictwem jednostek samorządu terytorialnego, 600 mln paneli fotowoltaicznych i 197 000 MW zielonej energii w ok. 197 mln gospodarstw domowych w całej Unii za kwotę wynoszącą wg szacunków 750 mld EUR, co zapewniłoby podstawy "zielonej europejskiej unii energetycznej".
(4) Co się tyczy postulatu, by instalować panele fotowoltaiczne oraz turbiny wiatrowe w celu zaopatrzenia gospodarstw domowych w zieloną energię z myślą o redukcji ich śladu węglowego, na podstawie art. 194 ust. 2 Traktatu Komisja jest uprawniona do przedstawienia wniosków dotyczących aktów prawnych ustanawiających obowiązek wyposażenia nowych lub istniejących budynków w instalacje wykorzystujące energię ze źródeł odnawialnych oraz aktów prawnych dążących do przyspieszenia procedur wydawania pozwoleń w odniesieniu do projektów dotyczących energii ze źródeł odnawialnych.
(5) Jeśli chodzi o postulat, aby cele wskazane w inicjatywie osiągnąć przy wykorzystaniu funduszy unijnych, w Instrumencie na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, InvestEU, na podstawie art. 173 lub art. 175 Traktatu, oraz w proponowanym nowym Społecznym Funduszu Klimatycznym, na podstawie art. 91 ust. 1 lit. d), art. 192 ust. 1 i art. 194 ust. 1 lit. c), przewidziane są znaczące inwestycje w zieloną transformację.
(6) Z powyższych względów żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.
(7) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.
(8) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(9) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(10) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "Wyposażenie każdego europejskiego domu w panele fotowoltaiczne o mocy 1 kW i turbiny wiatrowe o mocy 0,6 kW przy wykorzystaniu środków unijnych, którymi zarządzać będą wyłącznie gminy".
(11) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 7 września 2022 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.235.51 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/1512 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Wyposażenie każdego europejskiego domu w panele fotowoltaiczne o mocy 1 kW i turbiny wiatrowe o mocy 0,6 kW przy wykorzystaniu środków unijnych, którymi zarządzać będą wyłącznie gminy" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 (Jedynie tekst w języku rumuńskim jest autentyczny) |
| Data aktu: | 07/09/2022 |
| Data ogłoszenia: | 12/09/2022 |