uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 904/2010 z dnia 7 października 2010 r. w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jego art. 24e,
(1) Dyrektywa Rady 2006/112/WE 2 , zmieniona dyrektywą Rady (UE) 2020/284 3 , wprowadza od dnia 1 stycznia 2024 r. obowiązki dostawców usług płatniczych w zakresie przekazywania informacji. Od tego czasu dostawcy usług płatniczych, którzy mają siedzibę i świadczą usługi płatnicze w Unii Europejskiej, mają przechowywać określoną ewidencję płatności transgranicznych pochodzących od płatników w państwach członkowskich i określone informacje o odbiorcach płatności oraz przekazywać tę ewidencję państwom członkowskim w celu zwalczania oszustw związanych z podatkiem od wartości dodanej (VAT).
(2) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 904/2010, zmienionym rozporządzeniem Rady (UE) 2020/283 4 , państwa członkowskie mają przekazywać tę ewidencję do centralnego elektronicznego systemu informacji o płatnościach ("CESOP"), który ma zostać opracowany przez Komisję i być przez nią utrzymywany, prowadzony i zarządzany pod względem technicznym.
(3) W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania CESOP oraz zgodnie z art. 24e lit. a) rozporządzenia (UE) nr 904/2010 konieczne jest przyjęcie środków technicznych w celu ustanowienia CESOP. Środki te powinny zapewniać niezbędne funkcje CESOP na potrzeby rozwoju możliwości CESOP opisanych w art. 24c rozporządzenia (UE) nr 904/2010. Środki te powinny również zapewniać wysoki poziom przyjazności dla użytkownika poprzez uwzględnienie narzędzi wyszukiwania i wizualizacji w CESOP. Ponadto CESOP powinien ułatwiać wymianę informacji między urzędnikami łącznikowymi Eurofisc poprzez umożliwianie im szybkiej i bezpiecznej wymiany informacji na temat oszustw związanych z VAT bezpośrednio w CESOP. Należy również określić środki, jakie powinna przyjąć Komisja w celu utrzymania systemu CESOP po jego uruchomieniu, aby zapewnić operacyjne standardy jakości infrastruktury informatycznej CESOP i jej funkcjonalności oraz aby w razie potrzeby dokonywane były wymagane aktualizacje w celu reagowania na incydenty systemu mające miejsce w komunikacji między Komisją a państwami członkowskimi.
(4) Państwa członkowskie jako administratorzy CESOP są odpowiedzialne za zarządzanie systemem, natomiast Komisja jako podmiot prowadzący i przetwarzający ma szereg obowiązków ograniczających się do zarządzania CESOP pod względem technicznym zgodnie z art. 24e lit. b) rozporządzenia (UE) nr 904/2010. Obowiązki te powinny obejmować zadania techniczne niezbędne do codziennego administrowania CESOP, takie jak prowadzenie ewidencji urzędników łącznikowych Eurofisc mających dostęp do CESOP, prowadzenie ewidencji dostawców usług płatniczych, którzy przekazali dane do państw członkowskich, wprowadzanie odpowiednich organizacyjnych środków bezpieczeństwa na potrzeby CESOP, a także zapewnianie niezbędnych szkoleń i wsparcia dla urzędników łącznikowych Eurofisc w celu efektywnego korzystania z CESOP.
(5) Zgodnie z art. 24b ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 904/2010 państwa członkowskie mają przesyłać dane do CESOP w standardowym formacie. Należy określić elementy danych, jakie mają być przekazywane przez dostawców usług płatniczych w formacie dokumentu XML. W celu zapewnienia ogólnej operacyjności między krajowymi systemami elektronicznymi i CESOP zgodnie z art. 24b ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 904/2010 państwa członkowskie powinny sprawdzać, czy dane przekazywane przez dostawców usług płatniczych zawierają obowiązkowe i syntak- tycznie poprawne elementy danych zgodnie z art. 243d dyrektywy 2006/112/WE, ponieważ CESOP działa tylko wówczas, gdy dane obowiązkowe zostały prawidłowo wprowadzone do CESOP.
(6) Państwa członkowskie powinny wyznaczyć urzędników łącznikowych Eurofisc, którzy będą mieli dostęp do CESOP, i poinformować Komisję o swojej decyzji. W tym względzie Komisja powinna zapewnić tym urzędnikom niepowtarzalny identyfikator dostępu do CESOP i prowadzić wykaz wszystkich urzędników łącznikowych Eurofisc, którzy mają dostęp do CESOP, na podstawie informacji otrzymywanych od państw członkowskich.
(7) Zgodnie z art. 24e lit. g) rozporządzenia (UE) nr 904/2010 Komisja ma ustanowić procedury zapewniające stosowanie odpowiednich technicznych i organizacyjnych środków bezpieczeństwa do celów rozwoju i funkcjonowania CESOP. Szereg aspektów bezpieczeństwa centralnych komponentów CESOP zależy również od wdrożenia krajowych środków bezpieczeństwa, takich jak środki kontroli bezpieczeństwa przekazywanych danych oraz środki zapewniające, by dostęp do CESOP mieli wyłącznie urzędnicy łącznikowi Eurofisc z ważnym niepowtarzalnym identyfikatorem. W związku z tym państwa członkowskie powinny przekazać Komisji informacje na temat swoich własnych środków bezpieczeństwa. Państwa członkowskie i Komisja powinny informować się wzajemnie o wprowadzonych środkach bezpieczeństwa oraz o potrzebie ewentualnego ulepszenia tych środków.
(8) Przetwarzanie danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia oraz obowiązki państw członkowskich i Komisji podlegają przepisom określonym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 5 oraz w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 6 . Zgodnie z art. 24e lit. h) rozporządzenia (UE) nr 904/2010 należy określić role i obowiązki państw członkowskich i Komisji w odniesieniu do administrowania systemem CESOP. Państwa członkowskie należy wspólnie uznać za administratorów CESOP, ponieważ to one decydują o sposobach przetwarzania i wykorzystywania danych w CESOP. Komisję należy uznać za podmiot przetwarzający, ponieważ wykonuje ona wszystkie swoje zadania w imieniu państw członkowskich.
(9) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie dopiero od dnia 1 stycznia 2024 r. w celu dostosowania go do stosowania rozporządzenia (UE) 2020/283 i dyrektywy (UE) 2020/284.
(10) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 2 lutego 2022 r.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu Współpracy Administracyjnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 6 kwietnia 2022 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.235.19 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/1504 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (UE) nr 904/2010 w odniesieniu do utworzenia centralnego elektronicznego systemu informacji o płatnościach (CESOP) w celu zwalczania oszustw związanych z VAT |
Data aktu: | 06/04/2022 |
Data ogłoszenia: | 12/09/2022 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2024, 02/10/2022 |