uwzględniając Układ eurośródziemnomorski ustanawiający stowarzyszenie między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Jordańskim Królestwem Haszymidzkim, z drugiej strony, w szczególności art. 4 protokołu 3 do niego dotyczącego definicji pojęcia "produkty pochodzące" i metod współpracy administracyjnej,
(1) Art. 28 Układu eurośródziemnomorskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Jordańskim Królestwem Haszymidzkim, z drugiej strony, (zwanego dalej "Układem") odnosi się do protokołu 3 do niego dotyczącego definicji pojęcia "produktów pochodzących" i metod współpracy administracyjnej (zwanego dalej "Protokołem 3"), który określa reguły pochodzenia.
(2) Art. 4 Protokołu 3 stanowi, że Rada Stowarzyszenia ustanowiona w art. 89 Układu może zadecydować o wprowadzeniu zmian do Protokołu 3.
(3) W następstwie przyjęcia decyzji Rady (UE) 2020/2067 1 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Rady Stowarzyszenia w odniesieniu do zmiany Układu w drodze zastąpienia Protokołu nr 3, Rada Stowarzyszenia przyjęła dezycję nr 1/2021 2 o zastąpieniu Protokołu 3 nowym tekstem.
(4) Protokół 3 zawiera z jednej strony dynamiczne odesłanie do Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemno- morskich preferencyjnych reguł pochodzenia 3 (zwanej dalej "Konwencją paneurośródziemnomorską"), dzięki któremu Konwencja paneurośródziemnomorska ma zastosowanie w stosunkach między Unią a Jordanią, a z drugiej strony zawiera reguły przejściowe mające zastosowanie od dnia 1 września 2021 r. jako alternatywny zestaw reguł pochodzenia w stosunku do reguł pochodzenia określonych w obecnej Konwencji paneurośródziemnomorskiej.
(5) W ramach wsparcia Unii dla Jordanii w kontekście kryzysu uchodźczego w Syrii, w lipcu 2016 r. Unia i Jordania uzgodniły tymczasowe złagodzenie reguł pochodzenia mających zastosowanie do wywozu produktów jordańskich do Unii na podstawie Układu.
(6) W związku z tym Komitet Stowarzyszenia UE-Jordania przyjął decyzję nr 1/2016 4 zmieniającą postanowienia Protokołu 3 dotyczące definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz uzupełniającą wykaz procesów obróbki lub przetwarzania, którym należy poddać materiały niepochodzące, aby niektóre kategorie produktów, wytworzone na terytorium Jordanii i związane z tworzeniem miejsc pracy dla uchodźców syryjskich i Jordańczyków, mogły uzyskać status pochodzenia.
(7) W grudniu 2017 r. Jordania przedstawiła pierwsze sprawozdanie roczne z wdrażania systemu reguł pochodzenia ustanowionego dezyzją nr 1/2016 i złożyła szereg wniosków o dalsze złagodzenie tego systemu. W grudniu 2018 r., po przeanalizowaniu wniosków Jordanii, Rada, w imieniu Unii, uznała je za uzasadnione i zgodziła się na dalsze złagodzenie niektórych wymogów systemu reguł pochodzenia, na przykład poprzez odejście od wymogu dotyczącego strefy, poprzez ustanowienie wymogu aby dla każdego zakładu produkcyjnego 15 % całkowitej siły roboczej stanowili Syryjczycy i poprzez przedłużenie okresu obowiązywania systemu do dnia 31 grudnia 2030 r.
(8) Komitet Stowarzyszenia UE-Jordania przyjął decyzję nr 1/2018 5 zmieniającą postanowienia Protokołu 3 poprzez dalsze złagodzenie systemu reguł pochodzenia i przedłużenie okresu obowiązywania systemu ustanowionego decyzją nr 1/2016 do dnia 31 grudnia 2030 r. Decyzja nr 1/2018 weszła w życie z dniem 4 grudnia 2018 r.
(9) Decyzja nr 1/2021 nie utrzymuje wprowadzonych decyzjami nr 1/2016 i nr 1/2018 środków stanowiących odstępstwo dotyczących tymczasowego złagodzenia reguł pochodzenia mających zastosowanie do wywozu produktów jordańskich do Unii na podstawie Układu.
(10) Aby zapewnić dalsze stosowanie decyzji nr 1/2016 i decyzji nr 1/2018, konieczne jest powiązanie tych decyzji z regułami przejściowymi, które mają zastosowanie od dnia 1 września 2021 r.
(11) Zmiana Protokołu 3 jest konieczna w celu utrzymania systemu reguł pochodzenia ustanowionych decyzją nr 1/2016 poprzez powiązanie ich z regułami przejściowymi określonymi w Protokole 3, ostatnio zmienionym decyzją nr 1/2021.
(12) Należy zatem zmienić Protokół 3 przez dodanie dodatku B zawierającego dodatkowy wykaz procesów obróbki lub przetwarzania, którym należy poddać materiały niepochodzące, aby wytworzony w Jordanii produkt uzyskał status pochodzenia.
(13) Stosowaniu dodatku B do Protokołu 3 powinny towarzyszyć odpowiednie obowiązki w zakresie monitorowania i sprawozdawczości. Ponadto powinna istnieć możliwość zawieszenia stosowania dodatku B do Protokołu 3, jeżeli warunki jego stosowania nie są już spełniane lub jeżeli spełnione będą warunki wprowadzenia środków ochronnych.
(14) Aby zapewnić ciągłość stosowania decyzji nr 1/2016 i decyzji nr 1/2018, w tym przewidzianych w nich odstępstw, a tym samym umożliwić upoważnionym eksporterom uniknięcie na podstawie decyzji nr 1/2016 ponoszenia strat gospodarczych, niniejsza decyzja powinna być stosowana z mocą wsteczną od dnia 1 września 2021 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.232.37 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 1/2022 (2022/1476) w sprawie zmiany Protokołu 3 do Układu eurośródziemnomorskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Wspólnotami Europejskimi ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Jordańskim Królestwem Haszymidzkim, z drugiej strony, dotyczącego definicji pojęcia "produkty pochodzące" i metod współpracy administracyjnej |
| Data aktu: | 15/03/2022 |
| Data ogłoszenia: | 07/09/2022 |
| Data wejścia w życie: | 15/03/2022, 01/09/2021 |