KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania takich zezwoleń. W art. 10 ust. 2 tego rozporządzenia przewidziano ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na mocy dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Biały olejek eteryczny kamforowy i nalewka cynamonowa zostały dopuszczone bez ograniczeń czasowych zgodnie z dyrektywą 70/524/EWG jako dodatki paszowe dla wszystkich gatunków zwierząt. Dodatki te zostały następnie wpisane do rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożono wniosek o ponowną ocenę białego olejku eterycznego kamforowego z Cinnamomum camphora (L.) J. Presl. oraz nalewki cynamonowej z Cinnamomum verum J. Presl. jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt.
(4) Wnioskodawca wystąpił o sklasyfikowanie tych dodatków w kategorii "dodatki sensoryczne" i w grupie funkcjonalnej "substancje aromatyzujące". Do wniosków dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(5) Wnioskodawca wystąpił o zezwolenie na stosowanie dodatku również w wodzie do pojenia. Rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 nie przewiduje jednak zezwolenia na stosowanie substancji aromatyzujących w wodzie do pojenia. W związku z tym nie należy zezwalać na stosowanie białego olejku kamforowego i nalewki cynamonowej w wodzie do pojenia.
(6) W swoich opiniach z dnia 10 listopada 2021 r. 3 (4 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania biały olejek eteryczny kamforowy z Cinnamomum camphora (L.) J. Presl. oraz nalewka cynamonowa z Cinnamomum verum J. Presl. nie mają negatywnego wpływu na zdrowie zwierząt, zdrowie konsumentów ani na środowisko. Urząd stwierdził również, że biały olejek eteryczny kamforowy z Cinnamomum camphora (L.) J. Presl. i nalewka cynamonowa z Cinnamomum verum J. Presl. należy uznać za drażniące dla skóry i oczu oraz działające uczulająco na skórę i drogi oddechowe. W związku z tym Komisja uważa, że należy zastosować odpowiednie środki ochronne, aby zapobiec szkodliwym skutkom dla zdrowia ludzi, w szczególności w odniesieniu do użytkowników dodatków
(7) Urząd stwierdził ponadto, że biały olejek eteryczny kamforowy z Cinnamomum camphora (L.) J. Presl. i nalewka cynamonowa z Cinnamomum verum J. Presl. są uznawane za środki aromatyzujące do żywności, a ponieważ ich funkcja w paszy byłaby zasadniczo taka sama jak w żywności, dalsze wykazanie skuteczności nie jest konieczne. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metod analizy dodatku paszowego w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(8) Ocena białego olejku eterycznego kamforowego z Cinnamomum camphora (L.) J. Presl. oraz nalewki cynamonowej z Cinnamomum verum J. Presl. dowodzi, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 są spełnione. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie tych dodatków, jak określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(9) Należy przewidzieć pewne warunki, aby umożliwić ściślejszą kontrolę. W szczególności na etykietach dodatków należy wskazać zalecaną zawartość. W przypadku przekroczenia tej zawartości niektóre informacje powinny być podane na etykiecie premiksów.
(10) Fakt, że biały olejek eteryczny kamforowy z Cinnamomum camphora (L.) J. Presl. i nalewka cynamonowa z Cinnamo- mum verum J. Presl. nie są dopuszczone do stosowania jako składnik aromatyzujący w wodzie do pojenia, nie wyklucza ich stosowania w mieszankach paszowych podawanych z wodą.
(11) Ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmian w warunkach zezwolenia na stosowanie danych substancji, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z zezwolenia.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 1 września 2022 r.