uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3 i 6,
(1) W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 wymieniono, między innymi, regulamin ONZ nr 14 2 , regulamin ONZ nr 17 3 , regulamin ONZ nr 29 4 , regulamin ONZ nr 44 5 , regulamin ONZ nr 45 6 , regulamin ONZ nr 48 7 ,
regulamin ONZ nr 80 8 , regulamin ONZ nr 94 9 , regulamin ONZ nr 95 10 , regulamin ONZ nr 118 11 , regulamin ONZ nr 122 12 , regulamin ONZ nr 126 13 , regulamin ONZ nr 127 14 , regulamin ONZ nr 135 15 , regulamin ONZ nr 137 16 , regulamin ONZ nr 141 17 oraz regulamin ONZ nr 142 18 . Wszystkie wymienione regulaminy zostały zmienione przez Światowe Forum na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych ("WP.29 EKG ONZ"). Należy zatem zaktualizować wykaz w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 w celu odzwierciedlenia tych zmian.
(2) WP.29 EKG ONZ przyjęło również szereg nowych regulaminów, do których Unia przystąpiła i których stosowanie jest obowiązkowe. Są to w szczególności: regulamin ONZ nr 145 19 , regulamin ONZ nr 148 20 , regulamin ONZ nr 149 21 , regulamin ONZ nr 150 22 , regulamin ONZ nr 151 23 , regulamin ONZ nr 152 24 , regulamin ONZ nr 153 25 , regulamin ONZ nr 155 26 , regulamin ONZ nr 157 27 , regulamin ONZ nr 158 28 , regulamin ONZ nr 159 29 , regulamin ONZ nr 161 30 , regulamin ONZ nr 162 31 oraz regulamin ONZ nr 163 32 . Należy zatem uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 odniesienia do wspomnianych regulaminów.
(3) Regulamin ONZ nr 0 dotyczący międzynarodowej homologacji typu całego pojazdu 33 został przyjęty w celu zmniejszenia barier w handlu między Umawiającymi się Stronami EKG ONZ oraz zapewnienia zwiększonego poziomu pewności producentom pojazdów ubiegającym się o uznanie ich homologacji typu w tych Umawiających się Stronach. Unia jest Umawiającą się Stroną stosującą regulamin ONZ nr 0. Aby uznać uniwersalną międzynarodową homologację typu całego pojazdu za równoważną z homologacją typu UE, należy uwzględnić wersje regulaminów ONZ wymienione w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144.
(4) Załącznik II do rozporządzenia (UE) 2019/2144 zawiera wykaz wymogów, które pojazdy, układy, komponenty i oddzielne zespoły techniczne powinny spełniać zgodnie z art. 4 ust. 5 i art. 5 ust. 3 tego rozporządzenia. Załącznik ten nie zawiera jednak odniesień do aktów prawnych ustanawiających szczegółowe wymogi techniczne w odniesieniu do zaawansowanych systemów hamowania awaryjnego z wykorzystaniem systemów wykrywania pieszych i rowerzystów, systemów ostrzegania przed możliwością zderzenia z pieszymi lub rowerzystami, systemów informujących o martwym polu, systemów awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, wykrywania obiektów przy cofaniu, awaryjnego sygnału stopu i rejestratorów danych na temat zdarzeń. Konieczne jest zatem dodanie w tym załączniku odniesień do odpowiednich aktów prawnych.
(5) Zgodność z regulaminem ONZ nr 90 34 jest obowiązkowa w przypadku zamiennych zespołów okładzin hamulcowych i zamiennych okładzin hamulców bębnowych, zamiennych tarcz i zamiennych bębnów przeznaczonych do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep. Należy zezwolić na dopuszczanie do obrotu lub do użytkowania nowych zamiennych zespołów okładzin hamulcowych, okładzin hamulców bębnowych, tarcz i bębnów do istniejących typów pojazdów, z homologacją typu pojazdu udzieloną w odniesieniu do hamowania zgodnie z regulaminem ONZ nr 13 35 lub regulaminem ONZ nr 13-H 36 przed datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2019/2144 zgodnie z załącznikiem I do tego rozporządzenia.
(6) Od dnia 1 września 2023 r. regulamin ONZ nr 129 37 zastąpi regulamin ONZ nr 44, a tym samym ustanie możliwość homologacji typu urządzeń przytrzymujących dla dzieci, które nie są wbudowane w pojazdach silnikowych, na podstawie tego regulaminu. Konieczny jest dodatkowy czas, aby umożliwić sprzedaż zapasów produktów oraz produktów znajdujących się w dystrybucji. Należy zatem zezwolić na wprowadzanie do obrotu i użytkowanie, do dnia 1 września 2024 r., urządzeń przytrzymujących dla dzieci homologowanych zgodnie z regulaminem ONZ nr 44 przed dniem 1 września 2023 r.
(7) Przepisy regulaminu ONZ nr 13-H dotyczące układów wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych i systemów elektronicznej kontroli stateczności przeniesiono do regulaminu ONZ nr 139 38 i regulaminu ONZ nr 140 39 , natomiast przepisy dotyczące hamowania przesunięto do serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 13-H. Biorąc pod uwagę, że wymogi dotyczące układów wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych i systemów elektronicznej kontroli stateczności pozostały niezmienione, homologacje typu udzielone zgodnie z pierwotną wersją regulaminu ONZ 13-H oraz ich rozszerzenia należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną zgodnie z pierwotnymi wersjami regulaminu ONZ nr 139 i regulaminu ONZ nr 140.
(8) Wymogi dotyczące kotwiczeń urządzenia przytrzymującego dla dzieci przeniesiono do regulaminu ONZ nr 145 bez zmian w stosunku do serii poprawek 07 do regulaminu ONZ nr 14. W związku z tym homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 14 należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 145.
(9) Wymogi dotyczące bezpieczeństwa elektrycznego układu napędowego w przypadku zderzenia tylnego przeniesiono do regulaminu ONZ nr 153 bez zmian w stosunku do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 34. W związku z tym homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 34 należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 153.
(10) Wymogi dotyczące monitorowania ciśnienia w oponach przeniesiono do regulaminu ONZ nr 141 bez zmian w stosunku do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 64 40 . W związku z tym homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 64 należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 141.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/2144,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 czerwca 2022 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.213.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/1398 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w celu uwzględnienia postępu technicznego i zmian regulacyjnych odnośnie do poprawek do regulaminów dotyczących pojazdów, przyjętych w kontekście Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych |
| Data aktu: | 08/06/2022 |
| Data ogłoszenia: | 16/08/2022 |
| Data wejścia w życie: | 05/09/2022 |