a także mając na uwadze, co następuje:(1) W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 wymieniono, między innymi, regulamin ONZ nr 14 2 , regulamin ONZ nr 17 3 , regulamin ONZ nr 29 4 , regulamin ONZ nr 44 5 , regulamin ONZ nr 45 6 , regulamin ONZ nr 48 7 ,
regulamin ONZ nr 80 8 , regulamin ONZ nr 94 9 , regulamin ONZ nr 95 10 , regulamin ONZ nr 118 11 , regulamin ONZ nr 122 12 , regulamin ONZ nr 126 13 , regulamin ONZ nr 127 14 , regulamin ONZ nr 135 15 , regulamin ONZ nr 137 16 , regulamin ONZ nr 141 17 oraz regulamin ONZ nr 142 18 . Wszystkie wymienione regulaminy zostały zmienione przez Światowe Forum na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych ("WP.29 EKG ONZ"). Należy zatem zaktualizować wykaz w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 w celu odzwierciedlenia tych zmian.
(2) WP.29 EKG ONZ przyjęło również szereg nowych regulaminów, do których Unia przystąpiła i których stosowanie jest obowiązkowe. Są to w szczególności: regulamin ONZ nr 145 19 , regulamin ONZ nr 148 20 , regulamin ONZ nr 149 21 , regulamin ONZ nr 150 22 , regulamin ONZ nr 151 23 , regulamin ONZ nr 152 24 , regulamin ONZ nr 153 25 , regulamin ONZ nr 155 26 , regulamin ONZ nr 157 27 , regulamin ONZ nr 158 28 , regulamin ONZ nr 159 29 , regulamin ONZ nr 161 30 , regulamin ONZ nr 162 31 oraz regulamin ONZ nr 163 32 . Należy zatem uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 odniesienia do wspomnianych regulaminów.
(3) Regulamin ONZ nr 0 dotyczący międzynarodowej homologacji typu całego pojazdu 33 został przyjęty w celu zmniejszenia barier w handlu między Umawiającymi się Stronami EKG ONZ oraz zapewnienia zwiększonego poziomu pewności producentom pojazdów ubiegającym się o uznanie ich homologacji typu w tych Umawiających się Stronach. Unia jest Umawiającą się Stroną stosującą regulamin ONZ nr 0. Aby uznać uniwersalną międzynarodową homologację typu całego pojazdu za równoważną z homologacją typu UE, należy uwzględnić wersje regulaminów ONZ wymienione w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144.
(4) Załącznik II do rozporządzenia (UE) 2019/2144 zawiera wykaz wymogów, które pojazdy, układy, komponenty i oddzielne zespoły techniczne powinny spełniać zgodnie z art. 4 ust. 5 i art. 5 ust. 3 tego rozporządzenia. Załącznik ten nie zawiera jednak odniesień do aktów prawnych ustanawiających szczegółowe wymogi techniczne w odniesieniu do zaawansowanych systemów hamowania awaryjnego z wykorzystaniem systemów wykrywania pieszych i rowerzystów, systemów ostrzegania przed możliwością zderzenia z pieszymi lub rowerzystami, systemów informujących o martwym polu, systemów awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, wykrywania obiektów przy cofaniu, awaryjnego sygnału stopu i rejestratorów danych na temat zdarzeń. Konieczne jest zatem dodanie w tym załączniku odniesień do odpowiednich aktów prawnych.
(5) Zgodność z regulaminem ONZ nr 90 34 jest obowiązkowa w przypadku zamiennych zespołów okładzin hamulcowych i zamiennych okładzin hamulców bębnowych, zamiennych tarcz i zamiennych bębnów przeznaczonych do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep. Należy zezwolić na dopuszczanie do obrotu lub do użytkowania nowych zamiennych zespołów okładzin hamulcowych, okładzin hamulców bębnowych, tarcz i bębnów do istniejących typów pojazdów, z homologacją typu pojazdu udzieloną w odniesieniu do hamowania zgodnie z regulaminem ONZ nr 13 35 lub regulaminem ONZ nr 13-H 36 przed datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2019/2144 zgodnie z załącznikiem I do tego rozporządzenia.
(6) Od dnia 1 września 2023 r. regulamin ONZ nr 129 37 zastąpi regulamin ONZ nr 44, a tym samym ustanie możliwość homologacji typu urządzeń przytrzymujących dla dzieci, które nie są wbudowane w pojazdach silnikowych, na podstawie tego regulaminu. Konieczny jest dodatkowy czas, aby umożliwić sprzedaż zapasów produktów oraz produktów znajdujących się w dystrybucji. Należy zatem zezwolić na wprowadzanie do obrotu i użytkowanie, do dnia 1 września 2024 r., urządzeń przytrzymujących dla dzieci homologowanych zgodnie z regulaminem ONZ nr 44 przed dniem 1 września 2023 r.
(7) Przepisy regulaminu ONZ nr 13-H dotyczące układów wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych i systemów elektronicznej kontroli stateczności przeniesiono do regulaminu ONZ nr 139 38 i regulaminu ONZ nr 140 39 , natomiast przepisy dotyczące hamowania przesunięto do serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 13-H. Biorąc pod uwagę, że wymogi dotyczące układów wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych i systemów elektronicznej kontroli stateczności pozostały niezmienione, homologacje typu udzielone zgodnie z pierwotną wersją regulaminu ONZ 13-H oraz ich rozszerzenia należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną zgodnie z pierwotnymi wersjami regulaminu ONZ nr 139 i regulaminu ONZ nr 140.
(8) Wymogi dotyczące kotwiczeń urządzenia przytrzymującego dla dzieci przeniesiono do regulaminu ONZ nr 145 bez zmian w stosunku do serii poprawek 07 do regulaminu ONZ nr 14. W związku z tym homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 14 należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 145.
(9) Wymogi dotyczące bezpieczeństwa elektrycznego układu napędowego w przypadku zderzenia tylnego przeniesiono do regulaminu ONZ nr 153 bez zmian w stosunku do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 34. W związku z tym homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 34 należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 153.
(10) Wymogi dotyczące monitorowania ciśnienia w oponach przeniesiono do regulaminu ONZ nr 141 bez zmian w stosunku do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 64 40 . W związku z tym homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 64 należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 141.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/2144,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1.
2 Regulamin nr 14 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do kotwiczeń pasów bezpieczeństwa, systemów kotwiczeń ISOFIX, kotwiczeń górnego paska mocującego ISOFIX i miejsc siedzących i-Size [2015/1406] (Dz.U. L 218 z 19.8.2015, s. 27).
3 Regulamin nr 17 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do siedzeń, ich kotwiczeń i zagłówków (Dz.U. L 230 z 31.8.2010, s. 81).
4 Regulamin nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego (Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 21).
5 Regulamin nr 44 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych(EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń przytrzymujących dla dzieci przebywających w pojazdach o napędzie silnikowym ("urządzenia przytrzymujące dla dzieci") (Dz.U. L 233 z 9.9.2011, s. 95).
6 Regulamin ONZ nr 45 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń czyszczących szybę reflektora i pojazdów o napędzie silnikowym w odniesieniu do urządzeń czyszczących szybę reflektora [2020/575] (Dz.U. L 136 z 29.4.2020, s. 1).
7 Regulamin ONZ nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej (Dz.U. L 323 z 6.12.2011, s. 46).
8 Regulamin nr 80 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji siedzeń dużych pojazdów pasażerskich oraz tych pojazdów w zakresie wytrzymałości siedzeń i ich kotwiczeń (Dz.U. L 164 z 30.6.2010, s. 18).
9 Regulamin nr 94 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów samochodowych w zakresie ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego (Dz.U. L 254 z 20.9.2012, s. 77).
10 Regulamin nr 95 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego [2015/1093] (Dz.U. L 183 z 10.7.2015, s. 91).
11 Regulamin nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite wymagania techniczne dotyczące palności materiałów używanych w konstrukcji wnętrza niektórych kategorii pojazdów samochodowych (Dz.U. L 177 z 10.7.2010, s. 263).
12 Regulamin nr 122 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite wymagania techniczne dotyczące homologacji pojazdów kategorii M, N i O w odniesieniu do ich układów ogrzewania (Dz.U. L 164 z 30.6.2010, s. 231).
13 Regulamin ONZ nr 126 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji przegród wewnętrznych zabezpieczających pasażerów przed przemieszczeniem się bagażu, dostarczanych jako wyposażenie nieoryginalne pojazdów [2020/176] (Dz.U. L 35 z 7.2.2020, s. 37).
14 Regulamin ONZ nr 127 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do bezpieczeństwa pieszych [2020/638] (Dz.U. L 154 z 15.5.2020, s. 1).
15 Regulamin ONZ nr 135 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie ochrony użytkowników tych pojazdów w przypadku uderzenia bocznego w słup [2020/486] (Dz.U. L 103 z 3.4.2020, s. 12).
16 Regulamin ONZ nr 137 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych w przypadku zderzenia czołowego ze szczególnym uwzględnieniem urządzenia przytrzymującego [2020/576] (Dz.U. L 136 z 29.4.2020, s. 18).
17 Regulamin nr 141 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do ich systemów monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) [2018/1593] (Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 36).
18 Regulamin ONZ nr 142 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do montowania ich opon [2020/242] (Dz.U. L 48 z 21.2.2020, s. 60).
19 Regulamin ONZ nr 145 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do systemów kotwiczeń ISOFIX, kotwiczeń górnego paska mocującego ISOFIX i miejsc siedzących i-Size [2019/2142] (Dz.U. L 324 z 13.12.2019, s. 47).
20 Regulamin EKG ONZ nr 148 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń sygnalizacji świetlnej (świateł) w pojazdach o napędzie silnikowym i ich przyczepach [2021/1719] (Dz.U. L 347 z 30.9.2021, s. 123).
21 Regulamin ONZ nr 149 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń (świateł) i systemów oświetlenia drogowego dla pojazdów o napędzie silnikowym [2021/1720] (Dz.U. L 347 z 30.9.2021, s. 173).
22 Regulamin EKG ONZ nr 150 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń i oznakowań odblaskowych w pojazdach o napędzie silnikowym i ich przyczepach [2021/1721] (Dz.U. L 347 z 30.9.2021, s. 297).
23 Regulamin ONZ nr 151 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w zakresie systemu informującego o martwym polu do celów wykrywania rowerów [2020/1596] (Dz.U. L 360 z 30.10.2020, s. 48).
24 Regulamin ONZ nr 152 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do zaawansowanego systemu hamowania awaryjnego (AEBS) dla pojazdów kategorii M1 i N1 [2020/1597] (Dz.U. L 360 z 30.10.2020, s. 66).
25 Regulamin ONZ nr 153 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie integralności układu paliwowego oraz bezpieczeństwa elektrycznego układu napędowego w przypadku zderzenia tylnego [2021/386] (Dz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 1).
26 Regulamin ONZ nr 155 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie cyberbezpieczeństwa i systemu zarządzania bezpieczeństwem [2021/387] (Dz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 30).
27 Regulamin ONZ nr 157 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie automatycznego systemu utrzymania pasa ruchu [2021/389] (Dz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 75).
28 Regulamin ONZ nr 158 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń wspomagających cofanie i pojazdów silnikowych w odniesieniu do orientacji kierowcy co do obecności niechronionych użytkowników drogi z tyłu pojazdu [2021/828] (Dz.U. L 184 z 25.5.2021, s. 20).
29 Regulamin ONZ nr 159 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do systemu informowania przy ruszaniu o obecności pieszych i rowerzystów [2021/829] (Dz.U. L 184 z 25.5.2021, s. 62).
30 Regulamin ONZ nr 161 - Jednolite przepisy dotyczące zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zabezpieczającego przed nieuprawnionym użyciem (za pomocą układu blokady) [2021/2274] (Dz.U. L 470 z 30.12.2021, s. 1).
31 Regulamin ONZ nr 162 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w odniesieniu do immobi- lizera [2021/2275] (Dz.U. L 470 z 30.12.2021, s. 23).
32 Regulamin ONZ nr 163 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji systemu alarmowego pojazdu i homologacji pojazdu w zakresie systemu alarmowego [2021/2276] (Dz.U. L 470 z 30.12.2021, s. 48).
33 Regulamin nr 0 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące międzynarodowej homologacji typu całego pojazdu (IWVTA) [2018/780] (Dz.U. L 135 z 31.5.2018, s. 1).
34 Regulamin nr 90 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji zamiennych zespołów okładzin hamulcowych i zamiennych okładzin hamulców bębnowych przeznaczonych do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep (Dz.U. L 130 z 28.5.2010, s. 19).
35 Regulamin nr 13 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii M, N i O w zakresie hamowania [2016/194] (Dz.U. L 42 z 18.2.2016, s. 1).
36 Regulamin ONZ nr 13-H Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych w zakresie hamowania [2015/2364] (Dz.U. L 335 z 22.12.2015, s. 1).
37 Regulamin nr 129 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG/ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji ulepszonych urządzeń przytrzymujących dla dzieci stosowanych na pokładach pojazdów silnikowych (Dz.U. L 97 z 29.3.2014, s. 21).
38 Regulamin nr 139 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych w zakresie układów wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych (BAS) [2018/1591] (Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 1).
39 Regulamin nr 140 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie układów elektronicznej kontroli stateczności (ESC) [2018/1592] (Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 17).
40 Regulamin nr 64 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do ich wyposażenia, które może obejmować: zespół zapasowy do użytku tymczasowego, opony odporne na przebicie typu "run-flat" lub system ogumienia odpornego na przebicie typu "run-flat" lub system monitorowania ciśnienia w oponach (Dz.U. L 310 z 26.11.2010, s. 18).