uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 86 ust. 1 i 2 oraz art. 96 ust. 3,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2016/429 ustanawia się przepisy dotyczące chorób zwierząt przenoszonych na zwierzęta lub ludzi, w tym przepisy dotyczące rejestracji i zatwierdzania przez właściwy organ zakładów, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, a także pobierania, produkcji, przetwarzania lub przechowywania materiału biologicznego.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2035 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2016/429 poprzez ustanowienie szczegółowych przepisów dotyczących prowadzenia przez właściwy organ rejestrów zarejestrowanych i zatwierdzonych zakładów, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, a także pobierania, produkcji, przetwarzania lub przechowywania zarejestrowanego lub zatwierdzonego przez ten organ materiału biologicznego.
(3) W szczególności art. 18 lit. d) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035 stanowi, że właściwy organ uwzględnia w prowadzonym przez siebie rejestrze zarejestrowanych zakładów, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, i wylęgarni drobiu adres i współrzędne geograficzne (szerokość i długość geograficzną) położenia zakładu. Ponadto art. 18 lit. h) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035 stanowi, że właściwy organ uwzględnia w rejestrze informacje o okresie, w którym zwierzęta lub jaja wylęgowe są trzymane w zakładzie, jeżeli nie jest on stale zajęty, w tym informacje o zajęciu sezonowym lub zajęciu podczas określonych wydarzeń. Art. 84 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2016/429 stanowi, że podmioty prowadzące zakłady, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe lub w których jest pozyskiwany, produkowany, przetwarzany lub przechowywany materiał biologiczny, przekazują właściwemu organowi określone informacje w celu rejestracji swoich zakładów. Informacje te nie obejmują jednak wszystkich szczegółowych informacji wymaganych na mocy art. 18 lit. d) i h) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035. Należy zatem ustanowić wobec podmiotów prowadzących zakłady, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, i wylęgarnie wymóg przekazywania takich informacji szczegółowych właściwemu organowi w celu rejestracji tych zakładów.
(4) Podobnie art. 21 lit. d) i h) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035 stanowi również, że właściwy organ uwzględnia w prowadzonym przez siebie rejestrze zatwierdzonych zakładów te same informacje szczegółowe, które są wymagane na mocy art. 18 lit. d) i lit. h) tego rozporządzenia delegowanego. Chociaż w art. 96 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 zobowiązano podmioty prowadzące zakłady do przekazywania właściwemu organowi określonych informacji wraz z wnioskiem o zatwierdzenie zakładu, informacje te nie obejmują wszystkich szczegółowych informacji wymaganych na mocy art. 21 lit. d) i h) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035. Należy zatem ustanowić wobec podmiotów prowadzących zakłady, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, oraz wylęgarnie wymóg przekazywania takich informacji szczegółowych właściwemu organowi w celu uzyskania zatwierdzenia tych zakładów.
(5) Art. 85 rozporządzenia (UE) 2016/429 stanowi ponadto, że państwa członkowskie mogą, w drodze odstępstwa od art. 84 ust. 1 tego rozporządzenia, zwolnić z obowiązku rejestracji niektóre kategorie zakładów stwarzających nieistotne ryzyko dla zdrowia zwierząt lub zdrowia publicznego. Przyznawanie takich zwolnień jest możliwe tylko wtedy, gdy te kategorie zakładów należą do rodzajów objętych przepisami ustanowionymi w akcie wykonawczym przyjętym zgodnie z art. 86 ust. 2 tego rozporządzenia. Należy zatem ustanowić przepisy dotyczące rodzajów zakładów stwarzających nieistotne ryzyko, które państwa członkowskie mogą zwolnić z wymagania rejestracji zgodnie z art. 85.
(6) Niektórych zakładów, w szczególności tych, w których utrzymuje się zwierzęta kopytne, nie można uznawać za stwarzające nieistotne ryzyko, o czym mowa w art. 85 rozporządzenia (UE) 2016/429, ze względu na szereg umieszczonych w wykazie chorób, które mogą być przenoszone przez zwierzęta kopytne i które w związku z tym mogą mieć wpływ na status zdrowia zwierząt w zakładach lub strefach. Podobnie psy, koty i fretki utrzymywane w zakładach w celach hodowlanych nie mogą zostać uznane za stwarzające nieistotne ryzyko, szczególnie z punktu widzenia zdrowia ludzkiego.
(7) Przemieszczanie zwierząt, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego stanowi istotny czynnik ryzyka dla zdrowia zwierząt i ludzi. Zakładów, w których ma miejsce przemieszczanie, w tym w szczególności przemieszczanie do lub z innych państw członkowskich lub państw trzecich, nie należy zatem uznawać za stwarzające nieistotne ryzyko. Zakłady, w których istnieje pewna ciągłość w utrzymywaniu zwierząt, materiału biologicznego lub produktów pochodzenia zwierzęcego, a głównym celem nie jest przemieszczanie tych zwierząt, materiału biologicznego lub produktów pochodzenia zwierzęcego do lub z zakładu, mogą być jednak uznane za stwarzające nieistotne ryzyko, nawet jeśli takie przemieszczanie mogłoby sporadycznie mieć miejsce.
(8) Podmioty prowadzące zakłady często utrzymują zwierzęta lądowe różnych gatunków w jednym zakładzie. Jeżeli państwo członkowskie zwolni z wymogu rejestracji niektóre kategorie zakładów stwarzających nieistotne ryzyko na podstawie art. 85 rozporządzenia (UE) 2016/429, wymaganie od podmiotów prowadzących zakłady przedstawienia informacji, o których mowa w art. 84 ust. 1 lit. b) ppkt (iii), dotyczących utrzymywanych zwierząt lądowych, w przypadku których zakład mógłby zostać zwolniony z wymogu rejestracji zgodnie z art. 3 tego rozporządzenia, tak jakby zwierzęta te były jednymi zwierzętami utrzymywanymi w tym zakładzie, nie jest proporcjonalne do związanego z tym ryzyka.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.202.27 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/1345 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do rejestracji i zatwierdzania zakładów, w których utrzymywane są zwierzęta lądowe, a także pobierania, produkcji, przetwarzania lub przechowywania materiału biologicznego |
| Data aktu: | 01/08/2022 |
| Data ogłoszenia: | 02/08/2022 |
| Data wejścia w życie: | 22/08/2022 |