a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 14 grudnia 2021 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła nowe kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL) acetochloru, afidopyropenu, benzowyndiflupyru, bifentryny, boskalidu, buprofezyny, karbendazymu, chlorantraniliprolu, cyklaniliprolu, cypermetryny (w tym alfa- i zeta- cypermetryny), dikamby, fena- zachiny, flonikamidu, fluazyfopu-P, fluensulfonu, flupiradifuronu, fluksapyroksadu, fosetylu-Al, glifosatu, izofeta- midu, krezoksymu metylu, mandestrobiny, mezotrionu, metaflumizonu, metkonazolu, metoprenu, pendimetaliny, pentiopiradu, pikoksystrobiny, propikonazolu, pydiflumetofenu, piraklostrobiny, pyriofenonu, piryproksyfenu, spirotetramatu, tebukonazolu, tiabendazolu, tolklofosu metylowego i tolfenpiradu 2 .
(2) W załącznikach II, III oraz V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 określono najwyższe dopuszczalne poziomy (NDP) tych substancji z wyjątkiem afidopyropenu, fluensulfonu, pydiflumetofenu i tolfenpiradu, dla których nie określono szczególnego NDP, ani nie włączono tych substancji do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, wobec czego stosuje się do nich wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) wspomnianego rozporządzenia.
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów prawa żywnościowego; sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo, oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) wspomnianego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony.
(4) Unia zgłosiła do Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów zastrzeżenia 4 (5 dotyczące CXL zaproponowanych dla następujących kombinacji pestycydów i produktów: acetochlor (wszystkie produkty), afidopyropen (wszystkie produkty), bifentryna (wszystkie produkty), boskalid (podgrupa owoców ziarnkowych), buprofezyna (wszystkie produkty), karbendazym (wszystkie produkty), cyklaniliprol (wszystkie produkty), cypermetryna (w tym alfa i zeta- cypermetryna) (wszystkie produkty), dikamba (wszystkie produkty), flonikamid (wszystkie produkty), fluazyfop-P (bez czarny, truskawka), fluensulfon (wszystkie produkty), fosetyl-Al (ziarna kawy), glifosat (wszystkie produkty), mandestrobina (nasiona rzepaku), metaflumizon (winogrona), metkonazol (wszystkie produkty), metopren (wszystkie produkty), pentiopirad (wszystkie produkty), pikoksystrobina (wszystkie produkty), propikonazol (wszystkie produkty), pydiflumetofen (wszystkie produkty), tebukonazol (wszystkie produkty), tolklofos metylowy (ziemniaki) i tolfenpirad (wszystkie produkty).
(5) Ponadto Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") wyraził poważne obawy związane z potencjalnym nadmiernym spożyciem tiabendazolu w kartoflach słodkich/batatach 6 . W związku z tym przedmiotowy CXL nie zostanie włączony do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 jako NDP.
(6) CXL, w przypadku których Unia nie zgłosiła zastrzeżenia do Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów i w odniesieniu do których Urząd nie wyraził poważnych obaw związanych z potencjalnym nadmiernym spożyciem (co dotyczy niektórych CXL benzowyndiflupyru, boskalidu, fenazachiny, fluazyfopu-P, flupiradifuronu, fluksapyroksadu, fosety- lu-Al, izofetamidu, metaflumizonu, piraklostrobiny, spirotetramatu, tiabendazolu i tolklofosu metylowego), są bezpieczne dla konsumentów w Unii 7 . Wspomniane wartości CXL należy zatem włączyć do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 jako NDP, z wyjątkiem przypadków, w których odnoszą się one do produktów nieujętych w załączniku I do wspomnianego rozporządzenia lub w których zostały ustalone na poziomie niższym niż obecne NDP. Nie należy zatem wprowadzać żadnych zmian w odniesieniu do NDP chlorantraniliprolu, krezoksymu metylu, mezo- trionu, pendimetaliny, pyriofenonu, piryproksyfenu i tebukonazolu.
(7) Na podstawie sprawozdania naukowego Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: