uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) W dniu 14 grudnia 2021 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła nowe kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL) acetochloru, afidopyropenu, benzowyndiflupyru, bifentryny, boskalidu, buprofezyny, karbendazymu, chlorantraniliprolu, cyklaniliprolu, cypermetryny (w tym alfa- i zeta- cypermetryny), dikamby, fena- zachiny, flonikamidu, fluazyfopu-P, fluensulfonu, flupiradifuronu, fluksapyroksadu, fosetylu-Al, glifosatu, izofeta- midu, krezoksymu metylu, mandestrobiny, mezotrionu, metaflumizonu, metkonazolu, metoprenu, pendimetaliny, pentiopiradu, pikoksystrobiny, propikonazolu, pydiflumetofenu, piraklostrobiny, pyriofenonu, piryproksyfenu, spirotetramatu, tebukonazolu, tiabendazolu, tolklofosu metylowego i tolfenpiradu 2 .
(2) W załącznikach II, III oraz V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 określono najwyższe dopuszczalne poziomy (NDP) tych substancji z wyjątkiem afidopyropenu, fluensulfonu, pydiflumetofenu i tolfenpiradu, dla których nie określono szczególnego NDP, ani nie włączono tych substancji do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, wobec czego stosuje się do nich wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) wspomnianego rozporządzenia.
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów prawa żywnościowego; sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo, oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) wspomnianego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony.
(4) Unia zgłosiła do Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów zastrzeżenia 4 (5 dotyczące CXL zaproponowanych dla następujących kombinacji pestycydów i produktów: acetochlor (wszystkie produkty), afidopyropen (wszystkie produkty), bifentryna (wszystkie produkty), boskalid (podgrupa owoców ziarnkowych), buprofezyna (wszystkie produkty), karbendazym (wszystkie produkty), cyklaniliprol (wszystkie produkty), cypermetryna (w tym alfa i zeta- cypermetryna) (wszystkie produkty), dikamba (wszystkie produkty), flonikamid (wszystkie produkty), fluazyfop-P (bez czarny, truskawka), fluensulfon (wszystkie produkty), fosetyl-Al (ziarna kawy), glifosat (wszystkie produkty), mandestrobina (nasiona rzepaku), metaflumizon (winogrona), metkonazol (wszystkie produkty), metopren (wszystkie produkty), pentiopirad (wszystkie produkty), pikoksystrobina (wszystkie produkty), propikonazol (wszystkie produkty), pydiflumetofen (wszystkie produkty), tebukonazol (wszystkie produkty), tolklofos metylowy (ziemniaki) i tolfenpirad (wszystkie produkty).
(5) Ponadto Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") wyraził poważne obawy związane z potencjalnym nadmiernym spożyciem tiabendazolu w kartoflach słodkich/batatach 6 . W związku z tym przedmiotowy CXL nie zostanie włączony do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 jako NDP.
(6) CXL, w przypadku których Unia nie zgłosiła zastrzeżenia do Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów i w odniesieniu do których Urząd nie wyraził poważnych obaw związanych z potencjalnym nadmiernym spożyciem (co dotyczy niektórych CXL benzowyndiflupyru, boskalidu, fenazachiny, fluazyfopu-P, flupiradifuronu, fluksapyroksadu, fosety- lu-Al, izofetamidu, metaflumizonu, piraklostrobiny, spirotetramatu, tiabendazolu i tolklofosu metylowego), są bezpieczne dla konsumentów w Unii 7 . Wspomniane wartości CXL należy zatem włączyć do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 jako NDP, z wyjątkiem przypadków, w których odnoszą się one do produktów nieujętych w załączniku I do wspomnianego rozporządzenia lub w których zostały ustalone na poziomie niższym niż obecne NDP. Nie należy zatem wprowadzać żadnych zmian w odniesieniu do NDP chlorantraniliprolu, krezoksymu metylu, mezo- trionu, pendimetaliny, pyriofenonu, piryproksyfenu i tebukonazolu.
(7) Na podstawie sprawozdania naukowego Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
Wspólny program FAO i WHO dotyczący norm żywnościowych, Komisja Kodeksu Żywnościowego. Dodatek III. Sesja 44. W formie zdalnej, w dniach 8-15 oraz 17-18 listopada i dnia 14 grudnia 2021 r.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.200.68 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2022/1324 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości benzowyndiflupyru, boskalidu, fenazachiny, fluazyfopu-P, flupiradifuronu, fluksapyroksadu, fosetylu-Al, izofetamidu, metaflumizonu, piraklostrobiny, spirotetramatu, tiabendazolu i tolklofosu metylowego w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 28/07/2022 |
Data ogłoszenia: | 29/07/2022 |
Data wejścia w życie: | 18/08/2022 |