uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 27 ust. 6 akapit trzeci,
(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/1226 2 określono informacje, które strony sekurytyzacji muszą przekazywać Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) - zgodnie z wymogami dotyczącymi zgłoszenia prostych, przejrzystych i standardowych (STS) sekurytyzacji - w odniesieniu do tradycyjnych sekurytyzacji nabytych w drodze prawdziwej sprzedaży, o których mowa w art. 19-22 i art. 23-26 rozporządzenia (UE) 2017/2402.
(2) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/557 3 zmieniono rozporządzenie (UE) 2017/2402, rozszerzając ramy sekurytyzacji STS na bilansowe sekurytyzacje syntetyczne. W związku z tym konieczne jest określenie informacji, które jednostki inicjujące muszą przekazywać ESMA, aby spełnić wymogi dotyczące zgłoszenia STS w odniesieniu do bilansowych sekurytyzacji syntetycznych.
(3) Aby zapewnić inwestorom, potencjalnym inwestorom i właściwym organom przegląd porównawczy wszystkich rodzajów sekurytyzacji STS, należy zapewnić spójność wszystkich zgłoszeń STS. W związku z tym informacje, które jednostki inicjujące muszą przekazywać na temat zgodności z wymogami STS określonymi w art. 26b-26e rozporządzenia (UE) 2017/2402, powinny być sporządzane w oparciu o podobne standardy i przy podobnym poziomie szczegółowości jak standardy i poziom szczegółowości, które określono w załącznikach I, II i III do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1226. W szczególności w przypadku niektórych kryteriów wystarczy zwykłe potwierdzenie zgodności, natomiast inne kryteria wymagają podania dodatkowych informacji. W związku z tym konieczne jest rozróżnienie kryteriów STS, w przypadku których wystarczające jest zwykłe potwierdzenie, od tych, w przypadku których wymagane jest podanie zwięzłego lub szczegółowego wyjaśnienia.
(4) Bilansowe sekurytyzacje syntetyczne, w przypadku których nie ma obowiązku sporządzenia prospektu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 4 , umożliwiają stronom zawieranie transakcji sekurytyzacyjnych bez ujawniania szczególnie chronionych informacji handlowych. Należy zatem ograniczyć podlegające publikacji informacje dotyczące zgłoszeń STS dokonanych w odniesieniu do takich sekurytyzacji do informacji, które nie są szczególnie chronionymi informacjami handlowymi.
(5) Aby ułatwić dostęp do informacji istotnych z punktu widzenia wymogów STS, jednostki inicjujące powinny mieć możliwość powoływania się na wszelkie odpowiednie prospekty sporządzone w odniesieniu do bilansowej sekury- tyzacji syntetycznej zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/1129 lub na inną odpowiednią dokumentację bazową, o której mowa w art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/2402. Ponadto jednostki inicjujące powinny mieć możliwość powoływania się na wszelkie inne dokumenty dotyczące inwestorów lub jednostek inicjujących, umowy dotyczące ochrony kredytowej, agenta weryfikującego będącego osobą trzecią oraz, o ile jest dostępna, na dokumentację transakcji sporządzoną w odniesieniu do obligacji powiązanych z ryzykiem kredytowym.
(6) W celu zwiększenia przejrzystości i spójności informacji między wzajemnie powiązanymi polami oraz w celu wyjaśnienia szczególnych cech niektórych sekurytyzacji, w tym sekurytyzacji typu "master trust", konieczne jest doprecyzowanie informacji, które należy zgłaszać w kolumnach "Nazwa pola" i "Informacje podlegające zgłoszeniu" w odniesieniu do niektórych pól w załącznikach I, II i III do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1226.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/1226.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(9) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.197.10 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/1301 zmieniające regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/1226 w odniesieniu do informacji, które należy przekazywać zgodnie z wymogami dotyczącymi zgłoszenia STS w odniesieniu do bilansowych sekurytyzacji syntetycznych |
| Data aktu: | 31/03/2022 |
| Data ogłoszenia: | 26/07/2022 |
| Data wejścia w życie: | 15/08/2022 |