a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) ametoktradyny oraz dodyny określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP chloromekwatu i nikotyny określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. NDP profenofosu określono w załączniku II oraz w części B załącznika III do wspomnianego rozporządzenia. W przypadku wirusa polihedrozy jądrowej Spodoptera exigua multicapsid (SeMNPV), izolat BV-0004 w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 nie określono NDP ani nie włączono tej substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do niej wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwolenia na stosowanie środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną ametoktradyna na powierzchni upraw, które przyciągają pszczoły, przez co w miodzie mogą wystąpić pozostałości, złożono wniosek na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 dotyczący zmiany obecnych NDP w odniesieniu do miodu.
(3) W przypadku dodyny złożono wniosek na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 dotyczący zmiany obecnych NDP w odniesieniu do owoców cytrusowych.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 obydwa wnioski zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(6) Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące kompletności przedłożonych danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął przy tym pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(7) W przypadku chloromekwatu rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/1561 3 ustanowiono tymczasowe NDP na poziomie 6 mg/kg w odniesieniu do boczniaków ostrygowatych, a rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/693 4 na poziomie 0,9 mg/kg w odniesieniu do grzybów uprawnych. Te tymczasowe NDP ustalono na podstawie danych z monitorowania wykazujących, że - z powodu zanieczyszczenia krzyżowego grzybów uprawnych pochodzącego ze słomy poddanej działaniu chloromekwatu w sposób zgodny z przepisami - pozostałości występowały na niepod- danych obróbce grzybach uprawnych na poziomie wyższym niż granica oznaczalności. Te tymczasowe NDP przyjęto do dnia 13 kwietnia 2021 r. w oczekiwaniu na przedłożenie danych z monitorowania występowania tej substancji w przedmiotowych produktach.
(8) Urząd i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze przedłożyły najnowsze dane z monitorowania wykazujące, że pozostałości chloromekwatu nadal występują w boczniakach ostrygowatych i grzybach uprawnych na poziomach wyższych niż granica oznaczalności. Plantatorzy grzybów powiadomili Komisję o jednym prowadzonym aktualnie badaniu, które ma ocenić poziomy zanieczyszczenia boczniaków ostrygowatych i innych grzybów uprawnych. Ponieważ badanie zostanie zakończone w 2022 r., a zgromadzone dane zostaną następnie przedłożone Komisji, należy ponownie przedłużyć ważność tych tymczasowych NDP o rok od daty publikacji niniejszego rozporządzenia.
(9) Ponadto rozporządzeniem (UE) 2017/693 ustanowiono tymczasowy NDP chloromekwatu w przypadku gruszek na poziomie 0,07 mg/kg ze względu na dane z monitorowania wykazujące utrzymywanie się substancji na drzewach w wyniku poprzednich zastosowań. Ten tymczasowy NDP przyjęto do dnia 13 kwietnia 2021 r. w oczekiwaniu na przedłożenie danych z monitorowania występowania tej substancji w przedmiotowym produkcie. Urząd, państwa członkowskie i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze przedłożyły najnowsze dane z monitorowania wykazujące, że pozostałości tej substancji nadal występują w gruszkach na poziomach wyższych niż granica ozna- czalności. Należy zatem dalej monitorować poziomy chloromekwatu w gruszkach oraz przedłużyć ważność tymczasowego NDP o siedem lat od daty publikacji niniejszego rozporządzenia.
(10) W przypadku nikotyny rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/978 5 ustanowiono tymczasowe NDP w odniesieniu do grzybów dzikich (suszonych borowików szlachetnych i suszonych grzybów dzikich innych niż borowiki szlachetne) na okres do dnia 19 października 2021 r. w oczekiwaniu na przedłożenie i ocenę nowych danych i informacji na temat naturalnego występowania lub powstawania nikotyny w przedmiotowych produktach. Dowody naukowe nie wskazują w sposób rozstrzygający, że nikotyna występuje naturalnie w przedmiotowych produktach, ani nie wyjaśniają definitywnie mechanizmu jej powstawania. Urząd i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze przedłożyły najnowsze dane z monitorowania wykazujące, że pozostałości tej substancji nadal występują w tych produktach na poziomach wyższych niż granica oznaczalności. Należy zatem dalej monitorować poziomy nikotyny w tych produktach oraz przedłużyć ważność wspomnianych tymczasowych NDP o siedem lat od daty publikacji niniejszego rozporządzenia.
(11) W przypadku profenofosu rozporządzeniem (UE) 2017/978 przyjęto do dnia 18 października 2021 r. tymczasowy NDP w odniesieniu do płatków róży w oczekiwaniu na przedłożenie danych z monitorowania występowania tej substancji w przedmiotowym produkcie. Urząd i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze przedłożyły najnowsze dane z monitorowania wykazujące, że pozostałości tej substancji nadal występują w płatkach róży na poziomach wyższych niż granica oznaczalności. Należy zatem dalej monitorować poziomy profenofosu w płatkach róży oraz przedłużyć ważność tymczasowego NDP o siedem lat od daty publikacji niniejszego rozporządzenia.
(12) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 6 złożono wniosek do państwa członkowskiego o zatwierdzenie substancji czynnej wirus polihedrozy jądrowej Spodoptera exigua multicapsid (SeMNPV), izolat BV-0004. Zainteresowane państwo członkowskie dokonało oceny tego wniosku zgodnie z art. 11 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia. Urząd dokonał oceny wniosku i przedstawił wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej 7 , w których stwierdził, że wirus polihed- rozy jądrowej Spodoptera exigua multicapsid (SeMNPV), izolat BV-0004 można włączyć do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Należy zatem włączyć tę substancję do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(13) Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: