1. STRESZCZENIE(1) Urząd Nadzoru EFTA pragnie poinformować Islandię, że oceniwszy islandzką mapę pomocy regionalnej na lata 2022-2027, uznaje ją za zgodną z zasadami określonymi w wytycznych w sprawie regionalnej pomocy państwa ("wytyczne") 1 .
(2) W niniejszej decyzji przedstawiono ocenę mapy pomocy regionalnej przeprowadzonej przez Urząd Nadzoru EFTA zgodnie z pkt 190 wytycznych. Zatwierdzona mapa stanowi integralną część wytycznych 2 . Nie zakłada ona żadnej pomocy państwa i nie stanowi pozwolenia na jej przyznanie.
(3) Urząd oparł swoją decyzję na następujących ustaleniach.
2. PROCEDURA
(4) W dniu 1 grudnia 2021 r. Urząd Nadzoru EFTA przyjął nowe wytyczne w sprawie regionalnej pomocy państwa. Określono w nich warunki, które muszą zostać spełnione, aby podlegająca zgłoszeniu pomoc regionalna mogła zostać uznana za zgodną z funkcjonowaniem Porozumienia EOG 3 . We wspomnianych wytycznych ustalono również kryteria określania obszarów spełniających warunki zgodności wynikające z art. 61 ust. 3 lit. a) i c) Porozumienia EOG 4 , tzw. obszarów "a" i "c".
(5) Zgodnie z pkt 150 wytycznych obszary, które państwa EOG-EFTA chcą uznać za obszary "a" lub "c", muszą zostać określone w mapie pomocy regionalnej.
(6) Zgodnie z pkt 189 wytycznych każde państwo EOG-EFTA musi zgłosić Urzędowi Nadzoru EFTA jedną mapę pomocy regionalnej obowiązującą do dnia 31 grudnia 2027 r. Islandzkie organy zgłosiły islandzką mapę pomocy regionalnej na lata 2022-2027 w dniu 27 stycznia 2022 r. 5
3. OBSZARY KWALIFIKUJĄCE SIĘ OZNACZONE PRZEZ ISLANDZKIE ORGANY
(7) W UE utworzono wspólną klasyfikację jednostek terytorialnych do celów statystycznych. Klasyfikacja ta nosi nazwę NUTS. Klasyfikacja ta posługuje się trzema hierarchicznymi poziomami ponumerowanymi od 1 do 3. Poziom NUTS 1 obejmuje największe jednostki terytorialne, a poziom NUTS 3 - najmniejsze 6 .
(8) Jak wskazano w przypisie 30 do wytycznych, dla państw EOG-EFTA zdefiniowano regiony statystyczne podobne do jednostek NUTS. W związku z tym wytyczne Komisji w sprawie regionalnej pomocy państwa 7 odnoszą się do NUTS, a wytyczne Urzędu Nadzoru EFTA w sprawie regionalnej pomocy państwa wykorzystują pojęcie regionów statystycznych. Wspólna klasyfikacja jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) oraz wykaz regionów statystycznych w państwach EOG-EFTA są dostępne na stronach internetowych Eurostatu 8 .
(9) Cała Islandia kwalifikuje się jako region statystyczny na poziomie 2 (Island). Na poziomie 3 dzieli się na dwa regiony statystyczne. Są to odpowiednio region stołeczny (Hófuóborgarsv^ói) oraz wszystko poza tym regionem (Lands- byggó)9 .
(10) Obszary wyznaczone w islandzkiej mapie pomocy regionalnej na lata 2022-2027 to te obejmujące Landsbyggó, który jest regionem na poziomie 3 10 .
(11) Według danych dotyczących ludności z dnia 1 stycznia 2018 r. gęstość zaludnienia na Islandii wynosi 3,48 mieszkańca na km2. Landsbyggó jest znacznie mniej zaludniony niż Hófuóborgarsv^ói. Według danych dotyczących ludności z dnia 1 stycznia 2018 r. gęstość zaludnienia w Landsbyggó i Hófuóborgarsv^ói wynosi odpowiednio 1,27 i 225,87 mieszkańca na km211 .
(12) Landsbyggó obejmuje obszar o wielkości 99 258 km2. Według najnowszych danych islandzkiego Urzędu Statystycznego (Hagstofan) liczba mieszkańców na dzień 1 stycznia 2021 r. wynosiła 132 264. Oznacza to, że gęstość zaludnienia wynosiła 1,33 mieszkańca na km212 .
(13) Na ilustracji graficznej stanowiącej załącznik I do niniejszej decyzji przedstawiono Landsbyggó. Załącznik II zawiera natomiast listę mniejszych jednostek terytorialnych składających się na wspomniany region na poziomie 3 13 .
4. OCENA
(14) Zasięg pomocy regionalnej dostępnej w latach 2022-2027 określono osobno dla każdego państwa EOG-EFTA w załączniku I do wytycznych. W załączniku I całą Islandię zakwalifikowano jako wstępnie określone obszary "c".
(15) Islandzkie organy mogą wykorzystać swój przydział, aby wskazać obszary "c" w krajowej mapie pomocy regionalnej. Zasady, którymi należy się kierować przy ich oznaczaniu, można znaleźć w pkt 168 i 169 wytycznych.
(16) Zgodnie z pkt 168 wytycznych państwa EOG-EFTA mogą sklasyfikować wstępnie określone obszary "c" jako obszary "c". Pkt 169 zakłada ponadto elastyczne podejście, które pozwala na uwzględnienie również innych obszarów. Jako że w załączniku I całej Islandii przyznano status wstępnie określonych obszarów "c", islandzkie organy mogły były oznaczyć cały kraj jako obszar "c" w swojej mapie pomocy regionalnej.
(17) Jak już wspomniano w punkcie 9 powyżej, cała Islandia kwalifikuje się jako region statystyczny na poziomie 2 (Island). Na poziomie 3 dzieli się na dwa regiony statystyczne. Są to odpowiednio region stołeczny (Hofudborgars- y^di) oraz wszystko poza tym regionem (Landsbyggd).
(18) Wyznaczając w islandzkiej mapie pomocy regionalnej na lata 2022-2027 obszary kwalifikujące się, islandzkie organy uwzględniły Landsbyggd, będący regionem na poziomie 3, oraz wyłączyły Hofudborgarsy^di, który jest regionem na poziomie 3. Jako że uwzględniony Landsbyggd, będący regionem na poziomie 3, można zaliczyć do wstępnie określonych obszarów "c" wskazanych w załączniku I wytycznych w sprawie regionalnej pomocy państwa, Urząd Nadzoru EFTA uznaje, że określenie Landsbyggd jako obszarów "c" w islandzkiej mapie pomocy regionalnej na lata 2022-2027 jest zgodne z wytycznymi w sprawie regionalnej pomocy państwa.
(19) Zgodnie z przypisem 65 do wytycznych obszary słabo i bardzo słabo zaludnione należy określić w mapie pomocy regionalnej. "Obszary słabo zaludnione" zdefiniowano w pkt 19 ppkt 32 jako regiony statystyczne na poziomie 2 o gęstości zaludnienia mniejszej niż ośmiu mieszkańców na km2 lub części takich regionów statystycznych określone przez dane państwo EOG-EFTA zgodnie z pkt 169. W związku z powyższym Landsbyggd kwalifikuje się jako obszar bardzo słabo zaludniony.
5. INTENSYWNOŚĆ POMOCY
(20) Zgodnie z pkt 151 wytycznych mapa pomocy regionalnej musi określać maksymalne poziomy intensywności pomocy obowiązujące na obszarach kwalifikujących się do pomocy w okresie ważności zatwierdzonej mapy.
(21) Maksymalne poziomy intensywności pomocy obowiązują w odniesieniu do regionalnej pomocy inwestycyjnej. Maksymalne poziomy intensywności pomocy dozwolone w przypadku pomocy, o której mowa w wytycznych, określono w sekcji 7.4.
(22) Pkt 182 ppkt 1 wytycznych stanowi, że intensywność pomocy dla dużych przedsiębiorstw nie może przekraczać 20 % na obszarach słabo zaludnionych. Z pkt 186 wynika ponadto, że poziomy intensywności pomocy można zwiększyć o maksymalnie 20 punktów procentowych w przypadku małych przedsiębiorstw lub o maksymalnie 10 punktów procentowych w przypadku średnich przedsiębiorstw. Jak określono w przypisie 85 w omawianych wytycznych zwiększonych poziomów intensywności pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw nie stosuje się do pomocy przyznawanej na duże projekty inwestycyjne 14 .
(23) Islandzkie organy zgłosiły maksymalny poziom intensywności pomocy dla dużych przedsiębiorstw w wysokości 20 %. W przypadku małych przedsiębiorstw zwiększa się go o 20 punktów procentowych, a w przypadku średnich przedsiębiorstw - o 10 punktów procentowych. Zwiększonych poziomów intensywności pomocy nie stosuje się jednak do pomocy przyznawanej na duże projekty inwestycyjne 15 .
(24) Limity poziomów intensywności pomocy ustalone przez islandzkie organy, które opisano w pkt 23, są zgodne z zasadami przedstawionymi w pkt 22. Są one tym samym zgodne z wytycznymi w sprawie regionalnej pomocy państwa.
6. OKRES OBOWIĄZYWANIA I PRZEGLĄD
(25) Zgodnie z pkt 189 wytycznych islandzkie organy zgłosiły jedną mapę pomocy regionalnej obowiązującą do dnia 31 grudnia 2027 r.
(26) W myśl pkt 194 tych wytycznych przegląd śródokresowy map pomocy regionalnej zostanie przeprowadzony w 2023 r. Do czerwca 2023 r. Urząd Nadzoru EFTA przekaże szczegółowe informacje na temat tego przeglądu śródokresowego.
7. WNIOSEK
(27) Na podstawie powyższej oceny Urząd Nadzoru EFTA uznaje islandzką mapę regionalną na lata 2022-2027 za zgodną z zasadami określonymi w wytycznych w sprawie regionalnej pomocy państwa. Zatwierdzona mapa stanowi integralną część wytycznych.
(28) Załączniki I i II stanowią integralną część niniejszej decyzji.
W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA |
Arne RØKSUND |
Stefan BARRIGA |
Przewodniczący |
Członek Kolegium |
Odpowiedzialny członek Kolegium |
|
|
|
Árni PÁLL ÁRNASON |
Melpo-Menie JOSÉPHIDÉS |
Członek Kolegium |
Zatwierdzająca jako dyrektor ds. prawnych i wykonawczych |